Völkl Katana - olika spann på olika skidor!

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Jag fick en ingivelse och gick och kollade spannet på mina nyinköpta Katana 190 mot en rak stålkant. Upptäckte att de jävla skidorna är olika i spannet.

Den ena skidan är nästan helt plan, med antydan till ett vanligt spann på ca 1-2mm "lyft" mitt under skidan.

Den andra skidan har dock ett lätt negativt spann med ca 5mm precis innan tippen böjs upp och ca 4mm i tailen.

Bilder är på gång.. Om nån har tips var jag kan ladda upp så berätta gärna.

Så... Vad ska jag göra åt detta? Ska jag låta det gå? Man kommer ju förmodligen inte känna någon större skillnad i verkligheten.

Men det grämer mig ändå på såpass nya och dyra skidor att dom fan inte är likadana.

(inköpta på sport-conrad..)

Conrad ;)

Klart skidorna skall vara likadana. Ska inte skilja så mycket. Skicka tillbaka och klaga. Skulle jag ha gjort

//H

8azhs3t.jpg

testar

Du kommer förmodligen inte känna ngn skillnad, men det skall ändå inte vara några sånna grejer. Skicka tillbaka, du kommer med väldigt stor sannorlikhet få nya lagg om du snackar med dem i förhand och visar bilder, Conrad är jäkligt måna om sina kunder... Jag fick ett par 130mm-stoppers helt gratis när jag nyligen beställde bindningar, det hade väl kostat 300:- hos Alpint eller Garaget.

Jag har ingen erfarenhet av skidor med negativt spann. Men har haft "vanliga" skidor där spannet har skiljt sig mellan två skidor, tyvärr upptäckte jag det inte förrän efter en hel del åkning så det kändes inte motiverat att försöka reklamera. Jag ska inte påstår att jag egentligen märkte någon skillnad på skidorna vid åkning, men det var ganska irriterande ...

Eftersom du inte åkt på skidorna (som jag uppfattar det) föreslår jag att du skickar bilder till SC och begär reklamation. Låt dem ge sin syn på det hela.

Det låter ju faktiskt som skillnaden på dina skidor är stor, du kanske inte märker det i skidåkningen, men varje gång du ska valla eller slipa din skida kommer du att bli irriterad och blir det aktuellt att sölja skidorna kan det bli svårare (att sälja dem alltså).

/MM

Ja det blir väl till att maila dem och fråga..

Jag skulle ju förstås kunna tänka mig att behålla dom om dom ger mig lite kompensation också.. ;)

Vad är rimligt att begära? Med tanke på att de ger 100E rabatt för grafikfel (eller vad är b-sortering? kan det även vara krokigt spann?) borde man väl begära en 150-200E?

Ähumm ... jag antog att Katana är en skida med negativt spann ... och att det var den platta skidan det var fel på ... Hur ska det egentligen vara???

Hursomhelst, skulle JAG reklamera ett skidpar med så stor skillnad. För min del skulle inte en prisreduktion ens vara intressant.

/MM

Hej igen!

Ser att SC har två varianter av Katana varav en är andrasortering (II Wahl). Om du köpt den sistnämnda har du antagligen precis konstaterat varför den säljs som andrasortering. Men hursomheslt kolla med SC vad de har att säga.

En god idé är att se hur spannet beter sig under belastning. Lägg skidorna på ett plant golv och ställ dig på dem. Be någon vänlig skäl lägga sig på golvet och kika hur det ser ut. Det är ju möjligt att det ser OK ut vid belastning.

/MM

Senast ändrad:
Tjena FF!
Jag tycker inte du ska låta det gå. Tyvärr luktar det II-Wahl så det skriker om det. Om du med negativt spann menar att en av skidorna inte har ett "normalt spann" överhuvudtaget, utan att spannet är åt "fel håll", så skulle jag definitivt reklamera. Det måste vara fel, speciellt med tanke på att den andra skidan uppvisar ett litet, men ändå spann. Om båda laggen hade samma spann så, då ok kanske. Ett spann på 1-2 mm är dock inget spann i mina ögon. Men det är klart, på en puderorienterad skida kanske det är mer acceptabelt än på en ren pistskida.

Ett par skidor skall vara "parade", dvs tillverkaren skall sätta ihop paret av 2 skidor som har lika högt spann (...och egentligen med samma styvhet också, överkurs kanske).

Beklagar, men just detta är avigsidan av internethandel. Man kan inte klämma på prylarna själv. Nu har jag också handlat hos SC och aldrig haft nåt att anmärka på. Hittills har jag alltid fått riktiga grejor. Jag tror uppriktigt att dom byter ut dina lagg om du skickar tillbaka dom.

Hur dom uppträder åkmässigt är egentligen ointressant med så stora fel som du beskriver. Satsa på att få dom utbytta.

Vänligen,
/Ace DG

Senast ändrad:
Nej, alltså, jag har köpt dem till normalpris..

Jag har inget golv här jag kan lita på att det är rakt.. Gammalt hus.

Jag vet faktiskt inte riktigt exakt hur spannet "ska" vara på dessa skidor.

När jag beställde dem, trodde jag att de skulle vara helt platta. Men för min del så gör det inget om det är en antydan till negativt spann faktiskt. Det är ett koncept jag tror på.

Men som sagt, jag ogillar att det är olika spann. Hade det bara varit detsamma på båda laggen hade jag inte brytt mig. Skickar iväg ett mail med bilder så får vi se vad dom säger.

En sak jag tänkte på: Jag kanske skulle ta och flexa båda skidorna rejält för hand några gånger. Skulle detta kunna tänkas "sätta" spannet?

Skidan skall ju ha rocker så det är den platta som är fel:

"Another innovation is the “rocker" which allows you to put the ski´s binding area, plane on the snow, while having tip and tail up. This keeps you afloat on deep powder." från S-C

Innovation var allt att ta i från tårna...

/R

Du kan ju alltid lägga tyngd över fotpositionen på skidan fast den står mot listen och studera hur den beter sig. Men är det förstasortering är en reklamation självklar.

Men ... visst har Katanan någon form av negativt (omvänt) spann så att det är meningen att ändarna ska streta uppåt?

Precis som ACE tror jag inte en reklamation är något problem. Om jag minns rätt så behövde Leder när han reklamerade sina Wateor inte ens betala någon frakt.

Nej skidorna ska vara perfekta när de är nya, trasha dem ska man få göra själv ... ;-)

/MM

Du har inte speciellt stor tilltro till Völkls skidbyggning om du tror att ett par flexningar skall ändra på flexkurvan. ;)

/R

Nej, en manuell flexning ska inte påverka spannet. Skulle den göra det är det definitivt något knas med skidorna...

AHA, gubben fattar! Det SKA vara "rocker" på dom! I så fall skall ju båda ha lika mycket rocker så klart!

Man ska besitta avsevärda kroppskrafter (typ Arnold i sin krafts dagar) för att permanentbocka ett par skidor. Däremot vet ju de flesta erfarna åkare att permanentbocking kan förkomma efter hårda landningar, vurpor i pist i högfart eller annan omild hantering.

Skicka ett mail till SC, beskriv problemet, bifoga gärna några beskrivande bilder, och meddela att du vill returnera skidorna och få dom utbytta, speciellt som det är 1:a sortering. En vänlig, korrekt men bestämd ton fixar det mesta.

/Ace DG

Jag testade precis mina Katana, även dem köpta från vår käre vän Conrad. Bägge skidorna har någon millimeter negativt spann.

Hoppas det går bra med din reklamering ff, köper man så dyra skidor så vill man ju att de ska vara bra!

Bra att höra. Antar det betyder att det är några millimeter neg. spann som är korrekt eftersom tre av fyra skidor tycks ha det spannet ;)

Tack för all hjälp.

Jag var inne på Alpingaraget och kollade på några olika par Katana. Det verkar vara ojämna spann överlag på dom laggen. Ett par 190 var helt sjukt ojämna. Den ena skidan i paret hade ett tydligt positivt spann och den andra var kraftigt negativ. Alla 183:or var också mer eller mindre olika, även om dom hamnade inom ett acceptabelt felintervall. Hur en skida som den 190:an som stog där har kunnat slinka igenom kvalitetskontroller på Völkl är svårförklarligt. Förra årets problem med produktion och kontroll av den färdiga produkten hos Völkl verkar kvarstå.

Det säger iofs sig självt att det är svårare att göra en skida som ligger nära ett helt plant spann iom att det är mycket lättare att se avvikelser där i jämförelse med en normalspannad skida.

I Fri Flyt no51, oktober 2007, har dom testat bla katana. ENligt deras mätningar skall den ha ett 3mm högt normalt spann på en 153cm "sålelengde"(testparet var 183cm'arna).
Mao inget inverterat spann på den skidan enligt FriFlyt.

-peace
/r

Men inget tyder på att skidorna från SC skulle vara sämre än de som finns på Alpingaraget ...

;-) / MM

Nej det vet jag med då jag provade att slipa upp ett gäng skidor i vintras. Men som sagt reklamera dom...

//H

Sanningen är att dom i smyg gjorts i kina där kvalité förlorar mot kvantitet. sen skickas dom till tyskland med hemliga ubåtar för stämpel utfört av en inhyrd polack

Vet inte det görs i smyg direkt... mina var stämplade "MADE IN CHINA"...

Jag beställde ett par Völkl Karma från SC för ett år sedan (fjolårsmodell + II-sortering grafikfel). Dessa hade en skillnad i spannet. Jag skickade ner några bilder och frågade vad de trodde.

De gav mig två alternativ
1) skicka ner skidorna och jag skulle få nya

2) jag skulle få tillbaks 700 kr på priset.

Eftersom jag redan betalat så lite för dem tyckte jag alternativ två var väldigt lockande vilket resulterade att jag inklusive frakt betalade 1700 för skidorna.

De är mycket serviceinriktade på SC.

Mvh
/L

Ah skit. Men jag hade för mig dom gör alla kvalitetsmärkta skidor i tyskland. my bad. Men om jag hade köpt katana hade jag då velat ha den med rocker. känns som att många fetingar kommer börja gå åt det hållet. Är själv intresserade av ett par med rocker. Så om nån som inte vill ha en katana med rocker kan ju alltid slumpa bort ett par till mig, jag ger 100kr och 120kr i rikskuponger.. illa men de är allt jag har just nu!

Visst var det så att förra året hade dom fel med mantran och de var väl också spannet?

edit: så gåre då man glömmer bort å svara direkt

Senast ändrad:
Katana skall vara raka, dvs varken negativt eller positivt spann. Tycker definitivt att du skall reklamera dom där skidorna, har svårt att tro att det skulle bli något något problem. Völkl skall ju inte ostraffat kunna lägga ut produktionen i Kina och släppa kvalitetskontrollen helt och hållet. Bara bra ju fler reklamationer dom får in på kinesiska skidor.

Kænns som att det ær dags att reagera på hur folk uttrycker sig på denna sida, min fråga ær huruvida anonyma personer kan spekulera, samt komma med påståenden om något man inte har några som helst fakta eller belægg før.

Rena spekulationer i stil med "vølkl skall ju inte ostraffat kunna lægga ut produktionen i Kina och slæppa kvalitetskontrollen helt och hållet" kænns vældigt oseriøsa på ett seriøst forum som detta. De mænniskor som fortfarande besitter någon form av sunt førnuft borde nog inse att vølkl har kvalitetskontroll på de produkter som tillverkas, oavsett om det ær på fabriken i Straubing eller i Kina, eller någon annanstans.

De personer som kænner før att førdjupa sig vidare i detta æmne ær varmt vælkomna att høra av sig till mig.

peta sa:
Kænns som att det ær dags att reagera på hur folk uttrycker sig på denna sida, min fråga ær huruvida anonyma personer kan spekulera, samt komma med påståenden om något man inte har några som helst fakta eller belægg før.
Säljer du völkl skidor i sverige? Vad bra, då kan ju du berätta hur det ligger till för oss som inte vet. Finns nämligen ett flertal trådar här på freeride om kinesiska völkl skidor som aldrig borde passerat en fungerande kvalitetskontroll och levererats ut i butiker. Skidor med konkava belag, konvexa belag och varierande spann mm. Du kan ju också berätta lite om motiven att lägga produktion av skidor avsedda för den europeiska marknaden i kina. Kan ju knappast vara för att man har erfarna skidbyggare eller en lång tradition av skidtillverkning? Eller har man? Kan ju inte heller bero på att völkl vill dra sitt strå till stacken och begränsa klimatpåverkan av sin verksamhet? Som skidtillverkare kanske man borde fundera på såna saker? Eller är jag helt fel ute?
Du får hemskt gärna upplysa mig i så fall. Ser fram emot ditt svar.

peta sa:

Rena spekulationer i stil med "vølkl skall ju inte ostraffat kunna lægga ut produktionen i Kina och slæppa kvalitetskontrollen helt och hållet" kænns vældigt oseriøsa på ett seriøst forum som detta. De mænniskor som fortfarande besitter någon form av sunt førnuft borde nog inse att vølkl har kvalitetskontroll på de produkter som tillverkas, oavsett om det ær på fabriken i Straubing eller i Kina, eller någon annanstans.

De personer som kænner før att førdjupa sig vidare i detta æmne ær varmt vælkomna att høra av sig till mig.
Du verkar vara en skojig prick! Har du inte ens reflekterat över att du är lika anonym som övriga och att du inte överhuvudtaget är mer trovärdig än någon annan, tvärt om, vad baserar du dina vilda spekulationer på?

Ärligt talat så tycks det ju faktiskt som Völkl har missat stort när det gäller produktionen i Kina vilket Katanorna i denna tråd tycks vara ett bevis på.

/MM

Mitt syfte med denna kommentar är INTE att bagatellisera problemet, men jag har en fråga...

Märker man av detta? Det handlar ju trots allt om 5mm? Eller är det mest en "rätt ska vara rätt" princip sak?

/O

Pimpelgas sa:
peta sa:
Säljer du völkl skidor i sverige? Vad bra, då kan ju du berätta hur det ligger till för oss som inte vet. Finns nämligen ett flertal trådar här på freeride om kinesiska völkl skidor som aldrig borde passerat en fungerande kvalitetskontroll och levererats ut i butiker. Skidor med konkava belag, konvexa belag och varierande spann mm. Du kan ju också berätta lite om motiven att lägga produktion av skidor avsedda för den europeiska marknaden i kina. Kan ju knappast vara för att man har erfarna skidbyggare eller en lång tradition av skidtillverkning? Eller har man? Kan ju inte heller bero på att völkl vill dra sitt strå till stacken och begränsa klimatpåverkan av sin verksamhet? Som skidtillverkare kanske man borde fundera på såna saker? Eller är jag helt fel ute?
Du får hemskt gärna upplysa mig i så fall. Ser fram emot ditt svar.
Enligt hasse jobbar peta på völkl så vi möjliga konsumenter borde nu kunna få raka svar på dessa "spekulationer". Om nu inte völkl gör som andra tyska företag (mercedes/a-klass) och förnekar att de någonsin haft problem vill säga. För tyska ingengörer kan inte ha fel.

Japp allt bra.. Åkt puder hela helgen.. Skall testa Katanan nästa vecka mer puder ;)
Med dig då?

//H

Tillbaka
Topp