Völkl Katana vs K2 SideStash?

Vannish

Medlem
Vikt: 80kg
(Längd: 178cm)

Söker en skida för puder, men som jag ändå vill kunna ta mig ner i pisten med (tex på såna skidor som inte skulle motsvara detta = Hellbent och S7). Det ska inte vara motsvarande en pistskida på något sätt och får gärna vara en svängradie mellan 15-30m.

Har testat SideStash och gillade den, men även hört gott om Katanan. Testat Mantran och Gotaman, och gillar båda skidorna. Av någon anledning har jag alltid varit mer åt Völkl-hållet, alltid gillat deras skidor. Men är det bara fjanterier att inte välja en skida man testat och varit nöjd med?

K2 SideStash, är det någon skillnad på den mot fjolårets skida? Längden på skidan är också lite bökig, 190 är bra långt kan jag tycka medans 181 är lite kort (sicka problem man har!). Hade kikat på 183 på Katanan om det skulle luta åt det hållet. Men kommer dessa skidor ge det där omtalade flytet? Jag är i tankesättet att oavsett vilken bredd man har kommer alltid offpist vara rolig. Men man blir ju inte annat än påverkad!

För övrigt är det bara vissa märken som jag är intresserad av. Om folk vill lägga till någon skida som jag istället borde köra på. Märken som är av intresse är:

Völkl, K2, Salomon, Head, Atomic, Rossignol, Dynastar, Line, Nordica, Scott,

Nummer två är ju vilken bindning som passar till såna här skidor, antar att det är marker som är på innelistan. Kommer inte tura med skidorna. Några snabba förslag? Kommer gå loss på alla trådar om bindningar ändå, men aldrig fel att få några tips i denna tråd!

Tack på förhand

181cm sidestash är väl egentlighen ca 184cm och Katanorna är väl lite kortare än angivna längder. Ställer du en katana 183 och en 181 sidestash bredvid varann så gissar jag att k2 är nån cm längre.

Sidestash ska inte ha förändrats på nåt sätt mer än grafiskt till 10/11 vad jag läst iaf.

Allt detta är bullshit dock som nämndes av MM i en annan tråd häromdagen hur en skida upplevs handlar om så mycket mer än ett mått på längden. Flex, kontaktytan , skärningen osv spelar minst lika mkt roll.

Senast ändrad:
JL76 sa:
181cm sidestash är väl egentlighen ca 184cm och Katanorna är väl lite kortare än angivna längder. Ställer du en katana 183 och en 181 sidestash bredvid varann så gissar jag att k2 är nån cm längre.

Sidestash ska inte ha förändrats på nåt sätt mer än grafiskt till 10/11 vad jag läst iaf.

Allt detta är bullshit dock som nämndes av MM i en annan tråd häromdagen hur en skida upplevs handlar om så mycket mer än ett mått på längden. Flex, kontaktytan , skärningen osv spelar minst lika mkt roll.
Intressant med längderna! Men kommer 181 fortfarande vara för kort för att ha som en allround-puderskida eller vad man nu vill kalla det?

Jag håller med dig fullt om att annat än längden påverkar om hur man upplever en skida. Jag tverkar egentligen inte på att jag skulle ogilla Katanan i sig. Inte heller SideStash, men vilken ska man ta!? Antar att SideStashen är lättare i vikt dessutom?

Det du vinner med en längre skida är till största delen fartstabilitet. Så gillar du att dra på i stora svänger och mer "köra över" pucklar, ojämnheter och liknande, då är det en bra idé att titta på den längre varianten.
Det du förlorar är såklart smidighet och kvickhet, men är inget som inte går att kompensera för med rätt teknik.

Blide sa:
Det du vinner med en längre skida är till största delen fartstabilitet. Så gillar du att dra på i stora svänger och mer "köra över" pucklar, ojämnheter och liknande, då är det en bra idé att titta på den längre varianten.
Det du förlorar är såklart smidighet och kvickhet, men är inget som inte går att kompensera för med rätt teknik.
Är helt med dig på dessa noter. Och det är väl antagligen bara jag själv som kommer kunna lista ut hur jag vill ha det. Mycket lättare att bestämma åt andra.

Ska jag vara helt ärlig med mig själv tror jag ju att jag ska köra på den längre varianten. Men jag älskar smidighet och kvickhet, och tror jag över lag ändå skulle trivas lite bättre med denna som allround-skida. Talar lite emot mig själv men det jag menar är att jag ska ju trots allt ha den som puder-skida i första hand.

Hur stor skillnad gör egentligen dom 9cm om man räknar med flytet? Och flytet man får, är det värt mödan man tappar i skogsåkningen (alltså den snabba lätta sidan)?

Jag har kört en säsong på den första årsmodellen av Katana 190cm och en säsong på Sidestash 181cm, så jag har gått igenom ditt bryderi i praktiken, även om det inte är samma Katana riktigt. Jag är 181cm lång och väger 77kg. Jag bytte från Katanan utan egentlig anledning, förutom sedvanligt prylbögeri, och valde 181cm Sidestash eftersom jag var sugen på att testa en kortare längd. Jag var knäskadad vid tillfället ska väl tilläggas och det kändes enklare att hantera en kortare skida. I åkning i Sälen och lite Åreslänter var 181cm perfekt. Den är supersmidig i största allmänhet och speciellt rapp i kortsväng samtidigt som den inger en lagom respekt i längre svängar. Däremot tyckte jag att den var för liten för "riktig" åkning i alperna. I några dagar gammal kallsnö går den fint, men när snön är bra så saknade jag längden i skidan. Efter en (knapp) säsongs utvärderande kom jag fram till att den är för kort för mig och jag sålde iväg den. Jag tror att jag skulle haft den kvar om jag hade valt 188:an.

Katana 190cm körde jag på i drygt en säsong och den kändes helt perfekt i längd. Jag har även kört en del på 183 Katana, och jag tycker att den är sämre på allt. Oavsett om det är i branten i stora backen i Tandådalen, i skog, eller i större åkning i mer öppna linjer så fungerar 190 bättre för mig. Den är enklare att hantera i djup snö och ger mer respons och balans på fast snö. Jag har inte vid ett enda tillfälle tyckt att den var för lång.

Precis som JL76 säger så mäter K2 kort och Völkl långt. Dock stämmer det inte att 181 Sidestash är 184cm. Det beror på att den är helt platt bak, vilket gör att K2:s "fel" blir hälften så stort i jämförelse med modeller med full twin. Den är följdaktligen 182,5cm lång om man mäter den med rakt måttband. Katanan vet jag inte hur lång den är nu för tiden, men 190 av första årsmodellen är 187cm, vilket i så fall skulle innebära att 183:an är ca 181cm lång. Skillnaden är skit samma alltså.

Angående valet mellan Katana och Sidestash så tycker jag att Katanan vinner i och med förändringen till full rocker förra säsongen. Katanan är i mitt tycke en vassare skida. Men den är också lite tyngre och mer bastant i känslan, så om du gillar lite mer lättsamma skidor är Sidestash ett bättre val. Längdmässigt väljer du 190/188 om du åker mest eller vill optimera för alperna och 181/183 om du prioriterar mindre åkning av Sälen upp till Åre-klass. En tröst är dock att vad du än väljer så kommer du att vänja dig vid den skidan och förmodligen bli nöjd. Det är två vassa skidor vi pratar om och två vettiga längder för din storlek. Det kan inte bli så fel.

Senast ändrad:
Kan ju bara tala för mig själv, ur ett oteoretiskt perspektiv, men tycker inte att den totala ytan av skidorna är det som har mest inverkan på just flyt. Där har spann och skärning större betydelse.
Alltså skulle jag inte välja en längre skida för att få bättre flyt, utan för att få en stabilare och tryggare skida.

Lyssna på MNO. Jag har egentligen inte mycket att tillägga, förutom en reflektion: efter att ha läst ett närmast oräkneligt antal skidtrådar vet jag fortfarande inte om jag någonsin läst om någon som tyckt att de köpt för långa skidor. Däremot många som tyckt att de köpt för korta eller som tänkt "kan jag verkligen hantera 190 cm? och sedan märkt att det gått alldeles utmärkt.

MnO sa:
Jag har kört en säsong på den första årsmodellen av Katana 190cm och en säsong på Sidestash 181cm, så jag har gått igenom ditt bryderi i praktiken, även om det inte är samma Katana riktigt. Jag är 181cm lång och väger 77kg. Jag bytte från Katanan utan egentlig anledning, förutom sedvanligt prylbögeri, och valde 181cm Sidestash eftersom jag var sugen på att testa en kortare längd. Jag var knäskadad vid tillfället ska väl tilläggas och det kändes enklare att hantera en kortare skida. I åkning i Sälen och lite Åreslänter var 181cm perfekt. Den är supersmidig i största allmänhet och speciellt rapp i kortsväng samtidigt som den inger en lagom respekt i längre svängar. Däremot tyckte jag att den var för liten för "riktig" åkning i alperna. I några dagar gammal kallsnö går den fint, men när snön är bra så saknade jag längden i skidan. Efter en (knapp) säsongs utvärderande kom jag fram till att den är för kort för mig och jag sålde iväg den. Jag tror att jag skulle haft den kvar om jag hade valt 188:an.

Katana 190cm körde jag på i drygt en säsong och den kändes helt perfekt i längd. Jag har även kört en del på 183 Katana, och jag tycker att den är sämre på allt. Oavsett om det är i branten i stora backen i Tandådalen, i skog, eller i större åkning i mer öppna linjer så fungerar 190 bättre för mig. Den är enklare att hantera i djup snö och ger mer respons och balans på fast snö. Jag har inte vid ett enda tillfälle tyckt att den var för lång.

Precis som JL76 säger så mäter K2 kort och Völkl långt. Dock stämmer det inte att 181 Sidestash är 184cm. Det beror på att den är helt platt bak, vilket gör att K2:s "fel" blir hälften så stort i jämförelse med modeller med full twin. Den är följdaktligen 182,5cm lång om man mäter den med rakt måttband. Katanan vet jag inte hur lång den är nu för tiden, men 190 av första årsmodellen är 187cm, vilket i så fall skulle innebära att 183:an är ca 181cm lång. Skillnaden är skit samma alltså.

Angående valet mellan Katana och Sidestash så tycker jag att Katanan vinner i och med förändringen till full rocker förra säsongen. Katanan är i mitt tycke en vassare skida. Men den är också lite tyngre och mer bastant i känslan, så om du gillar lite mer lättsamma skidor är Sidestash ett bättre val. Längdmässigt väljer du 190/188 om du åker mest eller vill optimera för alperna och 181/183 om du prioriterar mindre åkning av Sälen upp till Åre-klass. En tröst är dock att vad du än väljer så kommer du att vänja dig vid den skidan och förmodligen bli nöjd. Det är två vassa skidor vi pratar om och två vettiga längder för din storlek. Det kan inte bli så fel.
Tack för ett ypperligt svar (som alltid)! Den längre skidan får jag bestämma mig för, men måste nog sova lite på om jag ska ha Katanan eller ej. Det lutar åt den, men är bara lite lite rädd för att den ska bli lite tåg-liknande. Va egentligen inne på Katanan innan skidtestarhelgen, men då dom inte hade med sig den och SideStash fanns så blev jag lite intresserad av den, lättpåverkad som man är!

vflygare sa:
Lyssna på MNO. Jag har egentligen inte mycket att tillägga, förutom en reflektion: efter att ha läst ett närmast oräkneligt antal skidtrådar vet jag fortfarande inte om jag någonsin läst om någon som tyckt att de köpt för långa skidor. Däremot många som tyckt att de köpt för korta eller som tänkt "kan jag verkligen hantera 190 cm? och sedan märkt att det gått alldeles utmärkt.
Självklart!

Det är egentligen inte själva längden i sig, jag är helt säker på att jag kan hantera den. Frågan va mer om det kommer ge något till den typ av åkning jag vill ha. Men som sagt så kommer jag köra på den längre längden! Har fått några riktigt bra svar i tråden.

Allt som återstår är bindningen, och där är väl egentligen samma leverantörer jag är intresserad av, inkl marker.
Har mina bindningar på 8 om jag åker i pist (detta kanske i sig inte säger så jättemycket då jag har det på de flesta "ok" bindningar), och åker jag offpist/jobbig snö så vill jag iaf ha DIN på 10.

Vad rekommenderas?

Vannish sa:
Den längre skidan får jag bestämma mig för, men måste nog sova lite på om jag ska ha Katanan eller ej. Det lutar åt den, men är bara lite lite rädd för att den ska bli lite tåg-liknande. Va egentligen inne på Katanan innan skidtestarhelgen, men då dom inte hade med sig den och SideStash fanns så blev jag lite intresserad av den, lättpåverkad som man är!
Lyssna på det Völkl! :) Så går det när man inte har med några Katanas till testet.

Vannish sa:
Allt som återstår är bindningen, och där är väl egentligen samma leverantörer jag är intresserad av, inkl marker.
Har mina bindningar på 8 om jag åker i pist (detta kanske i sig inte säger så jättemycket då jag har det på de flesta "ok" bindningar), och åker jag offpist/jobbig snö så vill jag iaf ha DIN på 10.

Vad rekommenderas?
Eftersom du kör på så pass lågt DIN rekommenderar jag Marker Griffon. Den är mycket lätt, men ger ändå en stabil och vridstyv känsla ner i skidan. Bindningens låga vikt gör att skidan kommer att kännas aningen mindre än om du tar en tyngre bindning. Griffon har även en kort kontaktyta som gör att flexet i skidan påverkas aningen mindre än med en bindning med längre kontaktpunkt, vilket även detta gör skidan en knivsudd mindre i känslan. Då försvinner kanske lite av dom egenskaperna som du är lite tveksam för i den längre längden.

Andra alternativ är valfri Look i Din 12, Salomon STH12 och Marker Baron om du vill knata. Annars har du ju drösvis med trådar med bindningstips. För din vikt är det inga konstigheter dock. Undvik Marker Biometric och bindningar med DIN över 14 (blir för kraftigt för dig), och ta i övrigt vilken som helst.

Lättsam säger MnO om Sidestash. Jag håller med. En skida som det helt enkelt är svårt att misslyckas med, hjälpsam utan att vara mesig. Mycket lätthanterlig även om den kan kännas lite bredlaggströg på skär i hård pist. 188 cm borde inte vara något problem att hantera för dig om du är en hyggligt driven åkare. Känns som en betydligt kortare skida på snön (ur positiv bemärkelse).

Sidestashen är "samma" skida 09/10 som 10/11 förutom grafiken på ovansidan och dito på belaget (!). Annars verkar ju Katanan vara en kul skida ...

/MM

Angående längden på årets Katanor så är det samma som tidigare som gäller. Det vill säga att de är lite kortare an vad som anges. Det skiljer nämligen inte mycket på mina 190 cm katanor och 185 cm EP pro. Däremot skiljer sig flexet en hel del! :)

Då känns det som att skidorna jag satsar på iår blir ett par Katana med Griffon! Och som reserv så har jag SideStashen om det av någon anledning inte går att få tag på Katanan. Tack till alla ypperligga svar, min flickvän blev helt förvånad till hur många bra svar jag fick på denna tråd ;)

Extra stort tack till MnO med sitt outtömliga kunnande av skidor!

Jag va lite inne på att göra skidorna redo för att knata, men tror jag kommer vänta tills jag gör en hel säsong. Flickvännen får gå ur skolan först :p

Och ja, tycker völkl borde haft med sig skidan! Polarn som ska säsonga va också intresserad av breda skidor och inte heller Kuron fanns. Vi va några stycken som blev besvikna då alla sökte 100+ skidor!

Vannish sa:
Och ja, tycker völkl borde haft med sig skidan! Polarn som ska säsonga va också intresserad av breda skidor och inte heller Kuron fanns. Vi va några stycken som blev besvikna då alla sökte 100+ skidor!
Fanns minst 4 st utställare med 110+ skidor så nog kunde ni hitta något annat än Völkl att testa? Och min största skida var 136 mm i midjan.

Kanske var lite flummig i mitt uttalande, menade från de märken som jag listade tidigare. För visst fanns det, som sagt i den andra tråden om skidtestarhelgen, utbud av de mindre märkerna.

Jag vet inte hur jag ska tolka ditt sista inlägg, blir på kanten till irritererad på det... Eller nej, jag blir faktiskt riktigt irriterad på det. Förklara dig tack!?

Vannish sa:
Kanske var lite flummig i mitt uttalande, menade från de märken som jag listade tidigare. För visst fanns det, som sagt i den andra tråden om skidtestarhelgen, utbud av de mindre märkerna.

Jag vet inte hur jag ska tolka ditt sista inlägg, blir på kanten till irritererad på det... Eller nej, jag blir faktiskt riktigt irriterad på det. Förklara dig tack!?
Antar att Hasse menar att om ingen vill köpa sina feta skidor i en butik i Sverige, genom svenska agenter/distributörer så kanske dessa heller inte är så sugan på att lägga ut slantar för att folk ska få teståka dem.

Självklart är det allas rättighet att köpa skidor billigare från tysken men då ska det heller inte klagas på att de svenska leverantörerna inte satsar mest krut på den typ av skidor som drabbas mest av denna typ av konkurrens.

Senast ändrad:
dannedieharder sa:
Vannish sa:

Antar att Hasse menar att om ingen vill köpa sina feta skidor i en butik i Sverige, genom svenska agenter/distributörer så kanske dessa heller inte är så sugan på att lägga ut slantar för att folk ska få teståka dem.

Självklart är det allas rättighet att köpa skidor billigare från tysken men då ska det heller inte klagas på att de svenska leverantörerna inte satsar mest krut på den typ av skidor som drabbas mest av denna typ av konkurrens.
Vad denna Hasse menar och inte menar i någon slags underrubrik spelar ingen roll. Då han rätt och slätt påstår att "Eller köpa nätet som du har gjort förut?". Så jag hoppas han kommer med förklaringen till det hela!

Att folk sen beställer från billigaste stället är väl inte konstigt om det just är billigt. Pappa hade inte åkt till Tyskland och köpt öl om det va billigare här...

Vannish: ser inte vad du blir upprörd över, som sagts innan, väljer man att köpa från tysken t ex så bidrar man ju inte på nåt sätt till den svenska distributören. Gillar man testhelger, att ha en butik som kan man kan prata med och reklamera saker i om det skulle behövas så kanske man ska fundera över var man väljer att handla.
Teaminterstadiums skidavdelningar kan dra åt h*lvete dock...

JL76 sa:
väljer man att köpa från tysken t ex så bidrar man ju inte på nåt sätt till den svenska distributören.
Kanske är ett föråldrat system med så många led mellan tillverkare och konsument? Och med en avstickare till en fabrik som tillverkar skidor åt ett stort antal olika märken? Kolla på CoreUPT som har skalat bort ett antal led och kan sälja skidor (bra skidor) till konsument billigare än de flesta av deras konkurrenter.

Dustbin_Dan sa:
JL76 sa:
väljer man att köpa från tysken t ex så bidrar man ju inte på nåt sätt till den svenska distributören.
Kanske är ett föråldrat system med så många led mellan tillverkare och konsument? Och med en avstickare till en fabrik som tillverkar skidor åt ett stort antal olika märken? Kolla på CoreUPT som har skalat bort ett antal led och kan sälja skidor (bra skidor) till konsument billigare än de flesta av deras konkurrenter.
Absolut nåt som borde ses över i dessa dagar av fri handel inom EU osv men kanske en separat diskussion?

Vattendroppe: vet inte vem som är ansvarig men jag förutsatte/trodde distributören då tillverkarna inte normalt sett sköter distributionen nationellt?

Hasse_Lindborg sa:
För övrigt undrar jag om du skall överhuvudtaget köpa skidorna i Sverige? Eller köpa nätet som du har gjort förut?
Detta är vad jag är upprörd över, närmare bestämd detta:

Hasse_Lindborg sa:
Eller köpa nätet som du har gjort förut?
Ska man tyda det som det ser ut menar han:

1,1. Att jag har köpt på nätet utomlands förut. 1,2. Att jag ska köpa på nätet nu.
2. Att om man gör det så hamnar man inom den kategorin som pratas om i skidtestarhelg-tråden. Alltså att man inte har någon rätt att klanka ner på dom sålänge man köper från ett utländskt företag.

Senast ändrad:
JL76 sa:
Vattendroppe: vet inte vem som är ansvarig men jag förutsatte/trodde distributören då tillverkarna inte normalt sett sköter distributionen nationellt?
Distributionen till butiker på nationell nivå sköts ju av nationellt specifika grossister, men jag har för mig att just distributionen av skidor till testtillfällen och dylikt sköts av tillverkarna själva. Det kan vara något jag fått för mig eller drömt, det är mycket möjligt att jag har fel, men jag har för mig att det är så. Men det är nog något som skas tas i en separat diskussion :3

@Vannish
Hasse är notoriskt irriterad på oss som köper billigt från Tysken ... inget att hänga upp sig på. :-) Det finns ett antal mer eller mindre fantasifulla trådar i ämnet.

/MM

Mountain_Man sa:
@Vannish
Hasse är notoriskt irriterad på oss som köper billigt från Tysken ... inget att hänga upp sig på. :-) Det finns ett antal mer eller mindre fantasifulla trådar i ämnet.

/MM
Han får vara precis hur notoriskt irriterad han vill. Men alla på freeride köper inte från sport-conrad, och vart han fått att jag gjort det ifrån vill jag gärna veta. Annars ska han hålla igen munnen om att lägga ord i andras munnar...

Vannish sa:
Mountain_Man sa:
@Vannish

/MM
Han får vara precis hur notoriskt irriterad han vill. Men alla på freeride köper inte från sport-conrad, och vart han fått att jag gjort det ifrån vill jag gärna veta. Annars ska han hålla igen munnen om att lägga ord i andras munnar...
Nu frågade Hasse bara om "nätet",
JAG skrev tysken som kan vara både conny och skidbutiken i detta fall.
Sen förstår jag fortfarande inte varför du är så defensiv/upprörd, har Hasse missuppfattat något och du inte köpt nåt från "nätet" så är det väl bara skriva det?

Vannish sa:
För övrigt är det bara vissa märken som jag är intresserad av. Om folk vill lägga till någon skida som jag istället borde köra på. Märken som är av intresse är:

Völkl, K2, Salomon, Head, Atomic, Rossignol, Dynastar, Line, Nordica, Scott,
detta tycker jag är märkligt också, varför just dessa?

Edit:Kom på att att du kanske får dem som skidlärare eller liknande och det är dessa du har att välja på

Senast ändrad:
Satt och läste lite i dina gamla inlägg och då hänvisade du till ett antal webshopar från utlandet så det var det jag syftade på. Plus att de märken du räknade upp är de som är lättast att köpa på nätet. Ber om ursäkt om jag drog fel slutsatser då.

MM: Har slutat att bry mig om det för ett par veckor sedan. Jag kommer fortfarande vilja provåka mina skidor innan jag köper det och lägger hellre lite mer pengar och får bättre service. Men som sagt jag diskuterar inte det mer.

Vattendroppe: Nej så funkar det inte vad jag erfar i alla fall. Svenska agenturen får stå för sina egna skidor.

Dustbin_Dan sa:
JL76 sa:
Kom förbi Åre så kan du kanske hjälpa mig att skala bort lite led då och se till att jag tjänar mer pengar ;)

Hasse_Lindborg sa:
Dustbin_Dan sa:
JL76 sa:
Kom förbi Åre så kan du kanske hjälpa mig att skala bort lite led då och se till att jag tjänar mer pengar ;)
Redan på plats.....

Dustbin_Dan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Dustbin_Dan sa:
Redan på plats.....
Jag vet att Hasse sagt att han inte ska diskutera detta ämne mer, men jag skulle gärna vilja veta varför vi övriga konsumenter ska betala för att han ska kunna leva i Åre och livnära sig på just skidförsäljning. Jag skulle helst vilja kunna bo i La Grave och livnära mig som dilligens-kusk. Men tyvärr har den tekniska utvecklingen gjort att det inte är hållbart längre. Ska jag då tvinga folk på gatan att betala för att bli runtkörda i en diligens?

Sen är ju det här helt fel tråd att ta upp detta i eftersom trådskaparen precis påpekat att Völkl inte ens hade med sig de intressantaste skidorna. Det har ju annars varit huvudargumentet till varför man ska handla skidor i butik i Sverige.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall någon tar illa upp av detta men planekonomi har en förmåga att få mig att tända till lite.

Hasse_Lindborg sa:
MM: Har slutat att bry mig om det för ett par veckor sedan. Jag kommer fortfarande vilja provåka mina skidor innan jag köper det och lägger hellre lite mer pengar och får bättre service. Men som sagt jag diskuterar inte det mer.
Men det var ju faktiskt du som lyfte frågan ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:
Men det var ju faktiskt du som lyfte frågan ... ;-)

/MM
Men det är ju ett bra sätt att få sista ordet... Om det nu inte funnits obstinata rackare som vi som vägrar ge oss ;)

Okej jag skriver det, jag har inte köpt på nätet, och har inte planerat att göra det heller.

Och det är precis som editen säger, det är så att jag kan köpa dom skidorna pga. att jag är skidlärare.

Varför jag blir irriterad är pga diskussionen som precis va i skidtestarhelg-tråden angående att köper man saker från utländska sidor så har man inte "rätt" till att tycka illa om att företagen inte har alla modeller med. Och att han då tar för givet att jag har köpt på nätet. Sen kanske jag är extra defensiv för att jag blir lite extra irriterad på de förutfattade meningarna. Kan ha överdrivit en smula!

Sen undrar jag hur hasse lyckas gå igenom mina tidigare inlägg redan innan han la den kommentaren eller om det är något han kollat upp efteråt? Iofs vet jag att jag gjorde en tråd om armada JJ (armada är ej listad) och S7 (om jag inte minns fel), och då skidbutiken.com hade dom på "försäsongsrea" så tänkte jag slå till. Men backade ur det köpet för att jag fick reda på att jag skulle vara skidlärare igen. Har inte orkat kolla upp det men skidbutiken.com kanske inte är svenskt?

Annars är jag inne på samma spår som en del andra, att sålänge det skiljer tillräckligt mycket i pris på att köpa utomlands så kommer ju folk alltid göra det. Skiljer det däremot inte lika mycket så kommer man köpa i sverige för enklare support osv.

Vannish sa:
Sen undrar jag hur hasse lyckas gå igenom mina tidigare inlägg redan innan han la den kommentaren eller om det är något han kollat upp efteråt? Iofs vet jag att jag gjorde en tråd om armada JJ (armada är ej listad) och S7 (om jag inte minns fel), och då skidbutiken.com hade dom på "försäsongsrea" så tänkte jag slå till. Men backade ur det köpet för att jag fick reda på att jag skulle vara skidlärare igen. Har inte orkat kolla upp det men skidbutiken.com kanske inte är svenskt?
Kollade det först så klart och var exakt den tråden jag läste var där för jag frågade. Och skidbutiken är inte svensk. Men då förklara det. Men om du skall jobba i skidskolan skall du väl inte åka på fatskis ;) (IRONI)

Pillard sa:
Jag vet att Hasse sagt att han inte ska diskutera detta ämne mer, men jag skulle gärna vilja veta varför vi övriga konsumenter ska betala för att han ska kunna leva i Åre och livnära sig på just skidförsäljning. Jag skulle helst vilja kunna bo i La Grave och livnära mig som dilligens-kusk. Men tyvärr har den tekniska utvecklingen gjort att det inte är hållbart längre. Ska jag då tvinga folk på gatan att betala för att bli runtkörda i en diligens?
Ja du den dagen jag lever på skidförsäljning till butik den dagen säljer jag ett annat märke.

Och den dagen jag lever i Åre är oxå en annan dag.

Jag vet inte vad ni tror att man tjänar på att sälja skidor eller hårdvara över huvudtaget som agentur i ett land men miljonär är det inte många som blir i alla fall.

För övrigt är jag bara anställd som säljare så jag tjänar som en vanlig säljare.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Vannish sa:
Kollade det först så klart och var exakt den tråden jag läste var där för jag frågade. Och skidbutiken är inte svensk. Men då förklara det. Men om du skall jobba i skidskolan skall du väl inte åka på fatskis ;) (IRONI)

Pillard sa:
Ja du den dagen jag lever på skidförsäljning till butik den dagen säljer jag ett annat märke.

Och den dagen jag lever i Åre är oxå en annan dag.

Jag vet inte vad ni tror att man tjänar på att sälja skidor eller hårdvara över huvudtaget som agentur i ett land men miljonär är det inte många som blir i alla fall.

För övrigt är jag bara anställd som säljare så jag tjänar som en vanlig säljare.
Precis, det är ingen som tror att du blir miljonär på att sälja skidor. Det vi (eller jag kan bara prata för mig själv men jag tror att det är detta de andra reagerar på också) reagerar på är att man i en marknadsekonomi konkurrerar med pris, kvalitet, service och ett antal andra parametrar. Så länge inte handlarna i Sverige lyckas nå ut med sitt budskap om att man får så mycket mervärde av att handla i butik jämfört med på nätet så kommer folk att fortsätta handla på nätet. Det kanske är så enkelt att man som handlare idag inte kan konkurrera med nätbutikerna när det kommer till pris, nahe men då får man ju komma på nånting annat. Anordna provkvällar lokalt? Anordna andra event, erbjud gratis service av skidorna under de första två åren eller vad som helst. Jag reagerar som sagt på att handlare gnäller över att ingen vill betala mer för annars går de i konkurs. För min del skulle det inte spela någon som helst roll ifall Alpingaraget, Skistore och de andra som faktiskt har bra grejer gick i konkurs. Jag bor långt ifrån dessa butiker och har ingen nytta av att de har bra service, alltså kommer jag handla billigt och sen kan jag lämna in skidorna på en verkstad som servar dem åt mig. Detta måste ju iof även garagets kunder göra för jag har svårt att tro att de direkt bjuder på servicen. Jag anser helt enkelt att man som handlare måste sätta sig ner och fundera på vad man kan göra för att motivera sina egna högre priser och om det man gör inte fungerar får man prova något nytt. Att klaga och anse att det är kundernas förbannade skyldighet att stödja en kommer man inte så långt med. Får man fråga förresten ifall du själv nånsin handlar mat på Maxi eller nån motsvarande? Har du handlat möbler på IKEA? Om så är fallet, varför stödjer du inte din lokale handlare, eller din lokale möbelsnickerifabrik?

Men Pillard du hetsar upp dig!
Läs igenom inläggen i denna tråd igen så ser du att du kommer med påstående efter påstående som inte är korrekt, du nämner att handlare klagar och du nämner ordet konkurs, du började svamla om planekonomi osv.
Ingen har pratat om konkurser eller propagerat för planekonomi, dina inlägg är mer brandfacklor än konkreta frågeställningar för vidare diskussion. Det finns massor av fel med marknadsekonomi också om det är det du vill diskutera...

Tillbaka
Topp