Völkl Kendo?

• Trådstartare Trådstartare Jk
  • Start datum Start datum

Jk

Medlem
Völkl Kendo?
Det är dags att köpa nya skidor nu då jag inte kunde bestämma mig förra året. Det lutar åt ett par Völk Kendo som jag läst mycket gott om.

Lite info om mig:
Längd: 182 cm.
Vikt: ca 70 kg.
Kön: Man.
Erfarenhet: Åkt skidor sedan jag var 2 år gammal.
Stil: Åker främst i pisten, men vill även kunna åka i puder och i skog.

Åker nu på ett par Atomic från tidigt 1400-tal så det känns som att det är hög tid att byta.

Dessa är det jag funderar på : http://www.skidbutiken.com/se/volkl-kendo-13-14.html

Är det ett bra val? Och isåfall, vilken längd borde jag ta? Vilka bindningar? Finns det några skidor som skulle passa mig bättre?

Med vänlig hälsning

Völkl Kendo?
De är ju proppade med massa titanial så de är styva. Eftersom du inte väger så mycket så skulle jag avråda dig från dem och kolla på något såsom dynastar cham 87 eller 97 beroende på offpist ambitioner, rossignol s3, k2 kung fujas eller varför inte min allmountain favorit extrem project 100!

Völkl Kendo?
Jag hör bön.

Men haha alltså va fan. Är detta upplagt?

Jag har samma mått och vikter som trådskaparen. Är något kilo tyngre. (Skulle kunna dra ett könsrelaterat skämt här, men väljer att avstå.)

Åker dock, så klart, mindre i pist. Jag tänker såhär, att köper du en skida som passar liiite bättre i pisten, kommer du uppmuntras att åka där och tvärtom.

Vad gäller längde skulle jag nog gå på 184:an. Jag kör (som bekant!!!1) på ett par Völkl Katana 183 och dom känns i kortaste laget ibland. Dock trivsamt trevliga när det nalkas skog och sådant. Plus att dom är lätta och bära och tar inte så stor plats.

Katanan är 112 på midjan istället för Kendons 89(?), men alltså dom funkar helt utan problem i pisten. På det sättet jag åker ska väl sägas. Snitsar på med Rockern.

Vad gäller bindningar kör jag Marker Jester, funkar även de trevligt.

Varför Kendon och inte något fetare om du vill köra lite utanför?

Senast ändrad:
Völkl Kendo?
Jibberisch sa:
Jag hör bön.

Men haha alltså va fan. Är detta upplagt?

Jag har samma mått och vikter som trådskaparen. Är något kilo tyngre. (Skulle kunna dra ett könsrelaterat skämt här, men väljer att avstå.)

Åker dock, så klart, mindre i pist. Jag tänker såhär, att köper du en skida som passar liiite bättre i pisten, kommer du uppmuntras att åka där och tvärtom.

Vad gäller längde skulle jag nog gå på 184:an. Jag kör (som bekant!!!1) på ett par Völkl Katana 183 och dom känns i kortaste laget ibland. Dock trivsamt trevliga när det nalkas skog och sådant. Plus att dom är lätta och bära och tar inte så stor plats.

Katanan är 112 på midjan istället för Kendons 89(?), men alltså dom funkar helt utan problem i pisten. På det sättet jag åker ska väl sägas. Snitsar på med Rockern.

Vad gäller bindningar kör jag Marker Jester, funkar även de trevligt.

Varför Kendon och inte något fetare om du vill köra lite utanför?
Ord (Y) ( amerikanskans "word" känns inte lika tungt)

Völkl Kendo?
Måste dock tillägga att jag egentligen är ganska oinsatt vad kommer till "generel" praxis. Jag vet vad jag gillar och mår bra av.

Völkl Kendo?
Tack Puderslaktarn. Jag ska kolla upp dina skidtips :)

Jibberisch. Trodde att jag var ensam om mina mått ;) Varför jag valde skidan är nog för att det kändes som ett tillräckligt stort steg att gå från mina antika skidor till Kendon + att jag läst mycket och hade fått för mig att Kendon passade min åkstil mest. Mantran var jag jävligt intresserad av förra året, men det känns som den är till för åkare som föredrar offpist före pist?

Förövrigt är "word" mycket tyngre än "ord"!

Med vänlig hälsning

Völkl Kendo?
Hm...det bästa är ju å testköra antar jag. Allt är så förbannat subjektivt.

Men annars är ju kombinationen, längd, bredd och teknik oslagbar även i skidbacken...

Völkl Kendo?
Precis som Puderslaktarn skrev för några inlägg sedan så verkar Kendon väldigt styv. Tror ni att den är för styv för en fjäder som jag?

Völkl Kendo?
Är det föresten någon som vet när det går att beställa årets modeller på hemsidor som sport-bittl och sport-conrad? Kommer troligtvis beställa från någon av dessa då det borde bli lite billigare.

Völkl Kendo?
Jk sa:
Är det föresten någon som vet när det går att beställa årets modeller på hemsidor som sport-bittl och sport-conrad? Kommer troligtvis beställa från någon av dessa då det borde bli lite billigare.
Då det är sagt att Völkl skall ha Europa pris i år så vete fan om det blir billigare....

Völkl Kendo?
Hej lånar tråden lite har tänkt att köpa mig ett par kendo.
Har hittat 11/12 års och 12/13 års till schysst pris. Någon som vet dom det skiljer något på dem förutom grafiken?
Är 172 cm och 78 kg tung!
Blir 163 cm skidan för kort till mig? kommer till stor del hålla till i pisten.

Völkl Kendo?
Tiprockern kom väl först till 12/13 tror jag. Skulle nog prioritera den om jag var du. Nog bör du gå på längre skida än 163 även om du mest åker pist. 177:an tycker jag känns lämpligare åt din storlek och vikt...

Völkl Kendo?
Griffon är en bra bindning. Med Schizo-funktionen får du möjlighet att justera foten framå/bakåt på skidan, bra om du önskar det. Annars är vanliga Griffon en helt ok bindning.

Tillbaka
Topp