Völkl Kuro eller Black Diamond Megawatt?

StigStrand

Medlem
Står inför valet och kvalet inför nästa säsong och skulle uppskatta lite synpunkter från verkligheten. Så finns det någon som ÅKT båda och kan ge lite sköna kommentarer?

Är 184 cm, 83 kg, åker i alperna samt någon helisväng per år till Borga eller Hemavan. Är mest ute efter upplevelsen utanför pisten, inser att detta inte är några pistraketer. Vore iofs kul att höra några kommentarer hur de uppför sig i pisten även om det endast är en transportsträcka till liften.

Senast ändrad:
Nu ber du ju om åsikter från någon som har åkt bägge skidorna och jag har bara testat Kuro... Men har iaf pratat med en kille på Megawatt, ehh.
Men tycker att Kuron är shysst i perfekta förhållanden och är bättre på pist än många andra feta skidor jag provat.
Däremot blir det alldeles för mjuka så fort det börjar stöka lite, behövs inte mer än "slutet-på-puderdagen-mjuka-pucklar" för att det skall bli nästan omöjligt att hålla något sorts tempo på skidan och plötsligt studsar du bara hit och dit.
Skidans översida fläks också upp snabbt om du inte är pedant i din åkstil...

Hmmm, intressant. Eftersom jag förmodligen inte kommer att kunna testa båda (om än någon) av dessa innan köp så är jag rätt utlämnad till er som åkt på dessa.

Har mest läst hyllningar om Kuro så det är lite intressant att få en mer balanserad bild. Inbillar mig inte att den perfekta skidan finns men man vill ju komma så nära som möjligt.

Pedant är jag inte och även om jag önskar att mina skiddagar endast bestod av släta fält så är det en blandning av allt. Så det där med att skidan vobblar och svårt att hålla tempo lät lite illavarslande.

Två frågor dyker upp:

1/ De flesta verkar vara lyriska över Kuro och du skriver endast att Kuron är schysst i perfekta förhållanden. Är det jag som hänger upp mig för mycket på ditt ordval eller är det så att den där AHA upplevelsen inte infunnit sig?

2/ Kommer du behålla dina KURO eller letar du efter en annan modell till nästa säsong?

Aha upplevelsen finns där i puder och även när man kommer ut från åket och får lite hårdare snö under fötterna då den svarar väldigt bra för sin bredd, däremot får i alla fall jag en mer "wow" känsla när jag åker puder på reverse/reverse skidor, men förbannar å andra sidan skiten när jag återigen hamnar i pisten.
Men på ett öppet puderfält är Kuron en dröm.

Vad gäller ordval så är vobbla helt fel, i sidled är det stabilt men den flexar framför foten när alla de 16 (?) centimeterna i skopan skall skyffla undan lite tyngre snö än perfekt puder... Så jag upplever att jag får jobba mer när det är lite stökigt än jag får på mina EHP 193 som bara går rakt över.

Förövrigt inte mina Kuro, var också rätt säker på att jag ville ha ett par innan jag provat dem men det är helt enkelt för mjuka för min smak.

Nu gör jag det man inte får göra, blanda sig i en tråd om skidor som man inte åkt, MEN... Megawatten är en förenklad version av Lotus 120, ung. på samma sätt som EHP är Hoji's version av Lotus 120. Megawatten har kanske inte samma spänst, vridstyvhet och stabilitet som Lotus erbjuder (det saknas ju kolfiber!), men formen är oerhört lik (M. är 5mm bredare överlag).

Jag antar att du redan har läst MnO's utlåtande om Megawatten https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=51793 och det som han säger är relativt allmänt och brukar komma upp om skidor med rocker och rak skärning (Czar, EHP, Lotus...). Mycket lättjobbat och lugnt och stabilt. MnO nämner ju att skidorna inte är bra i hög fart i pist och liknande, och det är väl på just den punkten Lotusarna skiljer sig, har man kanter skulle man nog kunna tävla i Super-G eller störtlopp...
Överlag så är rak skärning med platt spann och rocker fenomenalt som allroundskida, dåliga förhållande blir inte lika jobbiga, iaf. jämfört med skida med mycket sväng.

DP Lotus var en ny bekantskap för mig. Efter att gjort lite research verkar den ju strålande...

Har svårt att hitta något negativt faktiskt, möjligen avsaknad av representation (butik) i Sverige.

Just nu är det fördel DP Lotus...

Carled sa:
Nu gör jag det man inte får göra, blanda sig i en tråd om skidor som man inte åkt, MEN... Megawatten är en förenklad version av Lotus 120, ung. på samma sätt som EHP är Hoji's version av Lotus 120. Megawatten har kanske inte samma spänst, vridstyvhet och stabilitet som Lotus erbjuder (det saknas ju kolfiber!), men formen är oerhört lik (M. är 5mm bredare överlag).

Jag antar att du redan har läst MnO's utlåtande om Megawatten https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=51793 och det som han säger är relativt allmänt och brukar komma upp om skidor med rocker och rak skärning (Czar, EHP, Lotus...). Mycket lättjobbat och lugnt och stabilt. MnO nämner ju att skidorna inte är bra i hög fart i pist och liknande, och det är väl på just den punkten Lotusarna skiljer sig, har man kanter skulle man nog kunna tävla i Super-G eller störtlopp...
Överlag så är rak skärning med platt spann och rocker fenomenalt som allroundskida, dåliga förhållande blir inte lika jobbiga, iaf. jämfört med skida med mycket sväng.
Suttit och läst igenom dina inlägg nu carled och enligt dig så är alla skidor med stor skärning och rocker en kopia på Lotus. Hur kommer det sig? Har DPS kommit på en rocker skida med stor radie som alla sen kopierar? Mig veterligen kom väl rockern på Lotusen först för ett eller två år sedan? Megawatten har ju varit under utveckling i 3-4 år i alla fall. Och funnits på marknaden i två år minst. Eller vet du något som jag inte vet?

Jag slog till på ett par Megawatt, som användes under de senare månaderna av säsongen i Whistler, och är fruktansvärt nöjd med valet. Jag ska inte leka killen som kan mest om skidor i världen, men har testar runt lite på de vanligaste skidorna. Jag är väl en stabila 174cm och har 71kg att bära.

Enligt mig är Megawatten en större version av Czar182, och fungerar vädligt bra mer eller mindre var som helst på berget. Självklart ligger fördelarna i pudret, där de flyter på fruktansvärt bra, och passar även bra i skogen iom det ickebefintliga spannet.

I hårt/skare tycker jag även där skidan presterar, iom att den faktiskt är relativt hård för att vara en så bred skida. Den är mjukare i tippen och hårdnar till där rockern slutar. Just detta var det som fick mig att slå till på skidan, då jag i allmänhet kör relativt snabbt och aggresivt och således ville ha en hård, men ändå bred, skida.

När det kommer till åkningen i pisten är dessa skidor såklart inte ultimata, men jag måste ändå säga att jag trivs bra med dom där (även om det kanske har att göra med att jag vant mig in på dem). Från sida till sida och snabba korta svängar går ju förstås inte jättebra, men för mig som egentligen satsar mer på fart än snabba slalomsvängar störs jag inte så mycket av detta.

Det lämnar bara de ökända puckelpisterna, där skidan, likt de flesta feta skidor, är väldigt svårkörd. Här passar jag gärna på att försöka "dra en etta" och köra genom pucklarna istället.

Summering: Jag är väldigt nöjd med mina Megawatts och kan starkt rekommendera dem, ifall du är ute efter en bred och ganska hård skida, som jag tror trivs bäst i alperna.

Hoppas jag hjälpte till

Nått ni bör veta om DP är att skidorna oerhört lätta, vissa gillar detta medan andra (bl a jag) föredrar att ha lite tyngd i skidan eftersom att detta ger en helt annan stabilitet och känsla på snön.

Sen att kalla alla dessa skidor för kopior av Lotus 120 tror jag inte riktigt på. EHP har en annan form (har förövrigt haft lite olika former under åran) och är mycket smalare. Megawatten är en helt annan skida än t ex EHP, endast tiprocker men har dock mer rocker och oerhört lång nos. Etc etc...

Senast ändrad:
MrSeth sa:
Carled sa:

Suttit och läst igenom dina inlägg nu carled och enligt dig så är alla skidor med stor skärning och rocker en kopia på Lotus. Hur kommer det sig? Har DPS kommit på en rocker skida med stor radie som alla sen kopierar? Mig veterligen kom väl rockern på Lotusen först för ett eller två år sedan? Megawatten har ju varit under utveckling i 3-4 år i alla fall. Och funnits på marknaden i två år minst. Eller vet du något som jag inte vet?
NJae...Megawatten kom väl i år ändå? Kanske att den har utvecklats i så många år som du säger..det vet jag inget om.

Men DPS hette ju för Drake Boinay och hade en skida som hette Tabla Rasa som ,vad förstår det som, är en mindre utvecklad Lotus 120, och de fanns att köpa 2003-2004 så utvecklingen av de skidorna ligger väl säkert kring 01-02?

Ang att många skidor är en ,mer eller mindre, kopia av Lotus 120 är väl en halvsanning iaf. EHP193 är ju en aningen smalare trävariant av just Lotus 120. Formen känns igen väldigt mkt och har även hört att Hjorleifson pratade just med Stephen Drake , designer och ägare ,?, av DPS, innan EHP193an dök upp. Så många idéer kommer nog från Lotus skidan.

Som sista ord så kan man väl säga såhär. Vill du StigStrand ha en skida som går sjukt bra i puder men även bra i skräpsnö så bör du kika lite på EHP193 eller Lotus 120. Sj har jag bara mkt goda ord om EHP193an och det vet jag många andra har. De som har testat den vet hur stabil och bekväm den är och även kvick när det behövs tack vare det platta spannet. Har sj inte testat DPSen som säkert är en fantastisk skida. Det enda jag känner för den som talar mer för EHP193 för min del är att den är lite för lätt. Lätta skidor har en tendens till att inte kännas lika dämpade som en träskida.

mina 2cents.

Megawatten fanns redan förra året vad jag vet. Och Tabla Rasa hade ingen rocker alls.

För övrigt så är väl alla skidor mer eller mindre kopior i dagens läge eller?

MrSeth sa:
Hmm... Jag är suttit och läst igenom mitt inlägg och mig veteligen finns det fler skidor än Megwatt och EHP som har rak skärning. Så jag har med andra ord inte sagt att ALLA är kopior. Dock anser jag att Lotus 120 var en vägbrytande skida, på samma sätt på Tabla Rasa innan. Det är allmänt (rel.) känt att Hjorleifson tog mycket inspiration från Lotusarna när han skapade sin mästerverktyg. Och så mycket smalare är den väl inte Utter? (4mm, tidigare 8mm)

Angående att rockern kom från två år sen kan jag inte hålla med om, visst det var snarare early rise, men det var ju inte gammal klassisk puderskida direkt. Jag tror rockern på mina mäter uppemot 40cm, dock är den jäkligt flack och något självförvållad. Det som jag tycker gör skidtypen i fråga så bra är det enkla och frånvaron av krusiduller. Inget spann, lätt rocker (ingen banan à la Hellbent), nästintill rak skärning från midjan och bak och relativt styva från tån och bak. Ganska nära plank med andra ord. Vilket gör att åkningen utformas av skidåkaren, och inte skidan... Och Lotus var väl den skidan som lyckades bäst, först. Har jag förklarat mig nu?

Sen är Megawatten väldigt lik Lotus 120, det är 5mm som skiljer över hela skidan, förutom i brättet där det är 8mm. ( M: 153-125-130 Lotus: 145-120-125). De extra millimetrarna i brättet samt något kortare skida resulterar i 4m snävare svängradie. Och så rockern som är fläskigare, främst brantare än Lotusarna. Flexprofilen är även den rel. lik. Jag tycker iaf. skidorna påminner om varandra jäkligt mycket...

@ Utter: Jo, ibland kanske de är lite lätta, där kan jag def. förstå dig. Men allt som oftast är det en stor fördel!!! Jag löser det genom att gå mer på kant när det är taskigt underlag.

@Stig Strand. Nojlas är mannen du skall snacka med, han skriver nog i tråden om några minuter...

MrSeth sa:
Megawatten fanns redan förra året vad jag vet. Och Tabla Rasa hade ingen rocker alls.

Visa gärna Megawatten från 07/08, jag hittar den inte iaf! ;-)

Jo, bra grejer kopieras, så är det ju! Det är bara de dåliga idéerna som blir unikum. Någon som tror att Surface's Live Life 2 kommer kopieras i större mängd?

What a crew...! Info mitt i prick. Om möjligt lite svårare nu...;) närå. Jag är som sagt torsk på lätta lagg. Körde 2 meters smala Hexel (alu honeycomb = superlätta) hela åttiotalet i lössnö utan problem. Men det är ju omöjligt nu för tiden...undrar hur det egentligen gick till...

@ Carled: Har en privat tråd med Nojlas så har fått mkt matnyttigt därifrån, but thanx anyway.

Ska kolla in EHP

Jag har ca 15 dar på Kuro och 20 med Megawatt.
De är hyfsat lika, om man jämför med hela skalan av alla skidor man hittar i en butik. Jag väger knappt 80 och är 180, Inte speciellt stark eller brutal i åkningen, åker med naturen - inte mot. Har 3000 + skiddagar i bagaget. Åker Black Crows Corvus 196 cm som normalskida med Duke.

Kuro:
+ Flyter fördjävla bra i oåkt puder som är jämt.
+ Surfkänsla

- Risig kvalité. Belag och sidokant, bindningshål trasiga.
- Dålig i sämre snö, oroig, svårt att åka fort.
- Osäker när det är hårt, lurig om man kommer till hårt parti i en brant ränna.
- Lite mjuka och korta (men kommer längre till vintern).

Megawatt:
+ Bra i puder, men även i sämre snö.
+ Trygg om det råkar bli hårt, brant ränna eller pist.
+ Normal byggkvalité.

- Lite mindre surfkänsla än Kuro.
- Kanske lite mjuka och för korta.

Jag har åkt båda. Dock är det dåligt med tid vid datorn. Jag återkommer.

Carled sa:
MrSeth sa:

Visa gärna Megawatten från 07/08, jag hittar den inte iaf! ;-)

Jo, bra grejer kopieras, så är det ju! Det är bara de dåliga idéerna som blir unikum. Någon som tror att Surface's Live Life 2 kommer kopieras i större mängd?
Ang LL2...
Word up homie som alla coola kids säger... dont h8...ehhh?

Ne jag har faktiskt inte sett megawatten förns i år jag heller. Såg den förra året i Whistler då det var skidtest för nästa års prylar dock.

BTW Carled... Så du tycker att lättheten känns av så du måste ha mer kant i när du kör? Inget fel i det iofs. Hade vart sjukt najs att ha ett par lotus 120 med dukes på för hudandet.. slippa släpa upp ehp :P

Utter sa:
Nått ni bör veta om DP är att skidorna oerhört lätta, vissa gillar detta medan andra (bl a jag) föredrar att ha lite tyngd i skidan eftersom att detta ger en helt annan stabilitet och känsla på snön.

(...)
Håller (som vanligt) med dig Utter, men inte helt och hållet.

Förutom Lotus 120 har jag även ett par 191cm långa Rossi B-squad pro model. En tung och styv j*vel med mycket metall och glasfiber. Går som ett ånglok i stökig snö och pist (och är helt värdelös som puderskida). Att den är tung lugnar ner skidan, men det kräver också mer kraft från åkaren tycker jag.

Men jämfört med 200cm Lotus 120 (längre skida, kortare åkyta, massor med rocker, radikalt mycket lägre vikt) så upplever jag lotus 120 mer stabil när man står på i uppkörd snö. Dock känner man av alla småvibrationer mer, vilket dels beror på den låga vikten, men främst p.g.a. att skidan är byggd med kolfiber istället för glasfiber och har en helt annan typ av spänst.
Detta kan i.o.f.s. också bero på shapen till stor del, och inte bara vikt och material.

(Kör båda skidorna med exakt likadana bindningar)

Kan lägga till min plus - minus-jämförelse att jag var sjukt nöjd med Kuron (bästa skidan jag åkt på då) när jag hade dem i fjol (trots att de gick sönder), men är långt mycket mer nöjd med Megawatten som jag haft i vinter.

Trodde innan att Kuro skulle vara bättre, man hade fel.

Med Megawatt på fötterna slipper man risken att stå på berget med "helt fel" skidor på fötterna. Med Kuron kom jag ibland upp och det var för lite snö, el kom till hårt parti och fick lova och åka supersakta för att "överleva" ner. Megawatt går i det närmaste som ett par "vanliga" skidor i dåligt före. Plus att Megawatten ser som nya ut efter en vinter.

Klar fördel Megawatt.

Jag har skrivit om både Kuro och Megawatt tidigare (se länk i tidigare svar), om än då med begränsat antal skiddagar på de respektive i bagaget. I stort sett håller jag med mina egna uttalanden, även om intrycken har kompletterats något efterhand.

Det finns inte så mycket att tillägga i ämnet efter er ganska uttömmande diskussion, men om jag ska kommentera utgångsfrågan så håller jag inte med i vissa punkter. Speciellt inte när det gäller att Megawatten och Kuron skulle vara lika. I så fall har jag nån specialvariant på Megawatt, för den är riktigt långt från Kuron i känsla. Megawatten är glasfibrigt spänstig och på gränsen till sprättig medans Kuron är tunggung och mer hockeypuck och bastant. Flexmässigt skiljer det också en hel del. Megawatten är påtagligt mjuk både i rent fysiskt flex och i uppträdande. Det är inte enbart skärning och tiprocker som gör den lättsam, utan det är hela konstruktionen som är åt det krispiga hållet. Den är smäckert byggd och är lätt och tunn, med visst undantag för en sektion under foten. Mjukheten är, som tidigare sagts, mest tydlig i spetsen som tunnas ut ordentligt och som är påfallande snäll i flexet. Kuron däremot är precis tvärtom och är tjock och grov hela vägen fram till spetsen och tailen, men tjockar inte på lika tydligt under foten. Flexkurvorna är så olika som det bara kan vara. Kuro är riktigt stum i tippen och kurvan blir därefter jämn för att sen avslutas med en lite mjukare tail. Jag skulle vilja säga att det är få skidors som, i relation till skidan i övrigt, är så pass hårda som Kuron de sista 20 cm:arna upp mot tippen. Megawatten å andra sidan har en traditionell flexkurva utan konstigheter med en gradvis mjuknande tip. Det är en enorm skillnad.

Stabilitetsmässigt i orört till lätt uppåkt, men inte för den skull perfekt snö, så tycker jag att Kuron är avsevärt bättre än Megawatt. Kuron har en stabilitet i konstruktionen som inger trygghet och uppmanar till hög fart. När det stökar till sig kände jag aldrig att det var skidan i sig som havererade. Istället påminns man om att det är stora plank man har under fötterna och jag tvingades sakta ner i uppkört/ojämnt för att jag inte klarade av att hantera Kuron. Med mer kraft i benen och ett större mod upplevde jag det som att det hade gått att trycka på ordentligt med Kuro innan den viker sig. Framänden klarar i min relativt sansade skidvärld hur mycket press som helst, även i ojämnt mjukt underlag där jag gärna lägger in mycket tipdrive (eller vad man nu kallar det) i åkningen.

Megawatten däremot har en tydlig övre gräns för vad den pallar med innan den havererar stabilitetsmässigt. Framförallt är det den mjuka tippen som orsakar det här, och då menar jag inte det ofrånkomliga faktum att den delen av tippen som inte ligger i snön fladdrar. Det stör mig inte nämnvärt. Däremot har jag upplevt att den inte svarar när man pressar den med plöstryck i ganska låg position i slutet på svängen. Då händer det att den näbbar och liksom viker sig strax bakom tiprockern. Det gör att det känns som man ska flyga över styret. Lösningen blir att ställa om till lite mer mitttryck och ta det lite varligare över ojämnheter eller i lägen där man hamnar långt fram på skidan på mjukt underlag i mitten eller slutet på svängen. Det ska inte tolkas som att man inte kan lägga ner ordentligt och verkligen runda upp svängarna i puder, vilket jag för övrigt tycker är fantastiskt roligt och det är en av mina favoritmanövrar i skidåkning. Det går alldeles utmärkt med Megawatt att åka så, men man får passa sig lite så att man inte trycker igenom skidan för mycket.

För att testa förmågan för dessa två skidor att hantera åkning med rejält med tryck så sattes för övrigt XJonX här på Freeride ("Kryss-Jon") på Megawatten och Kuron under några åk i alperna på sensäsongen. Han upplevde samma sak som jag och om jag känner att jag trycker igenom Megawatten ibland, så gör Jon det betydligt oftare. Han kör väldigt mycket hårdare än jag. För en riktigt driven åkare i varierad snö är Kuron bättre än Megawatten. Det råder ingen tvekan om det. I ett typiskt alpåk som började i orörd, men gammal kallsnö med stora ytor och sen gick över i solpåverkad gammal vårsnö och därefter lite småknix och mer trånga lägen för att sedan avslutas i en rejält uppkörd och bitvis slaskig uppfångarränna var intressant att höra hur Jon upplevde Kuron och Megawatten. Det stogs i vanlig ordning på tillräckligt för att jag inte skulle ha en sportmössa att hänga med oavsett skidval, men enligt Jon kände han sig mycket tryggare med Kuron. Han sade efteråt att han kände sig i det närmaste odödlig med Kuro, medans han var tvungen att hålla igen lite med Megawatt. Och som åskådare i det här fallet är det bara att hålla med. Kuron såg ut att verkligen uträtta stordåd i den här typen av åkning.

För egen del testades samma åk med samma skidor. Jag känner samma typ av nästan eufori av att åka Kuron, men samtidigt är det alltid med en något störig känsla av att jag tycker att den är lite för stor och tung i känslan och jag blir inte riktig ett med skidan. Kuron är så nära den perfekta allroundskidan för alperna, men ändå så når den inte fram. Den blir lite för jobbig i längden när det är varierad och/eller svår snö. Den känns mycket bredare än Megawatt, trots att det egentligen inte skiljer så mycket. Megawatten är mer traditionell i känslan och ger inte samma glädjerus kanske, men det är bra nära och den flyter i jämförelse med andra skidor riktigt, riktigt bra. Kuron bjuder på mer surfkänsla, men i realiteten räcker flytet i en 125mm tiprockad skida mer än väl.

För min del föredrar jag Megawatten i praktiken om jag får välja mellan de två, även om jag hade önskat att jag hade levt i en värld där jag kunde åka Kuro varje dag. Megawattens lätta och spänstiga känsla passar min ganska lugna åkning och jag känner precis som Skare att jag hela tiden vet att jag tar mig ner med hedern i behåll. Mot slutet av långa dagar känns Megawatten som en trygg, men lättsamt påhejande och uppiggande vän under fötterna, medans Kurons vikt och bredd istället blir tungt och bångstyrigt när mjölksyran börjar bli svår att bli av med framåt tretiden. För mig känns Kuron som ett komplement till ett annat par huvudskidor, medans Megawatten går in och tar rollen som "bara ta ett par skidor utan att fundera"-varjedagskidor. Charger för riktiga hårdkörare? Nej, inte förutom i puder. Roliga skidor? Ja, definitivt.

Till nästa säsong kommer jag att behålla Megawatten och det är alltid ett bra betyg.

Har du funderat något på PMGear Lhasa Pow förresten? Den tycker jag verkar intressant.

Senast ändrad:
\"Det finns inte så mycket att tillägga i ämnet efter er ganska uttömmande diskussion.....\"

Skönt att därefter slänga upp ett monsterlångt inlägg som kräver en kvart för att läsa :)

Vad säger man, det är bara att lyfta på hatten....världsklass.

Jag känner mig helt redo att totalt avskriva Kuron, hur mycket jag än önskar att jag kör stenhårt och är supertränad mm så är verkligheten en annan.

PMGear Lhasa Pow känns i smalaste laget, 112 mm. Vill nog gå upp lite mer från mina 100 mm Dynastar Pro Legend.

Megawatten är ju lockande. Lotusen gled in som en Dark Horse, gillar high tech så (Carbon) Lotusen med sina 1 960 gram/skida (200 cm) känns också mycket lockande.

Läste i någon annan forumtråd att Megawatten ev. skulle bli lite tyngre (!) till nästa säsong, men det lät nästan mer som ett rykte/påhitt.

Det finns också rykten om att Megawatten ska få något som BD kallar "Stringer". Det tolkar jag som någon form av förstärkning som enligt tillverkaren ska ge bättre kantgrepp. Säkerligen i vanlig ordning en totalt revolutionerande detalj som gör alla tidigare årsmodeller till i princip oanvändbara.

Tillbaka
Topp