Völkl Kuro med stighudar. Ens värt tanken?

Soppan

Medlem
Som rubriken lyder har jag ett par völkl Kuro med jesterbindningar på. Planen är att åka till Japan i vinter så förhoppningsvis behöver jag inte gå ut på tur för att hitta pudret.

Men man vet aldrig så aldrig fel att vara garderad. Så om jag vill tura får jag köpa mig ett par trekkers (gillar inte alls turbindningar då känslan med skidorna kontra snön dämpas mycket när man kommer upp de extra millimetrarna, kan låta dumt men så tycker jag. Roligast tycker jag är att åka utför, inte vandra uppför). Fins det några bra stidhudar att köpa till kurona eller ska man bara skita i det och bootpacka istället då det är ganka mycket vikt att släpa runt på?

Har även ett par gammla völkl mantror som jag inte har hjärta till att slänga än. De får vara med en säsong till så känns onödigt att kosta på dem stighudar. Framtidsplanen är att byta ut mantrorna mot något lite bredar mellan 100-115 i midjan(behöver iten vara völkl, får se om man hittar någon fin skida) och ha kvar kurona då det dumpar rejält.

Så länge fokuset ligger på åkningen, som sig bör, så låter Kuro med stighudar trevligt. :cool:
(ja, jag tycker verkligen att folk som fokuserar på uppför borde syssla med längdåkning istället.)

rabbit sa:
Så länge fokuset ligger på åkningen, som sig bör, så låter Kuro med stighudar trevligt. :cool:
(ja, jag tycker verkligen att folk som fokuserar på uppför borde syssla med längdåkning istället.)
Håller verkligen med,, åker visserligen telemark, men min utrustning är absolut inte optimal för toppturer, men som sagt det gäller att fokusera på utförskörningen,,,

Hade Kuron med hudar och Dukes innan. Fungerade bra på kortare turer. Gick en 3-dagars toppturskurs i Keb med dom. Guiden, endast utrustad med Dynafitgrejer, skrattade åt mig första dagen och tyckte att jag borde hyra istället. Men..det gick.

Det man inte har i huvudet får man ha i benen.

Heinz_p sa:
Hade Kuron med hudar och Dukes innan. Fungerade bra på kortare turer. Gick en 3-dagars toppturskurs i Keb med dom. Guiden, endast utrustad med Dynafitgrejer, skrattade åt mig första dagen och tyckte att jag borde hyra istället. Men..det gick.

Det man inte har i huvudet får man ha i benen.
Vilket spån till guide, man skrattar inte åt en klient, förmodligen en 08a

Har två vänner som kör Kuro med Duke och går mycket uppför. No problem.

rabbit sa:
Beror väl på vilken sorts utförsåkning det handlar om. Kuro på pudertur är säkert kanon men så fort det inte är puder utan brant och skitigt så är det nog inte så lajbans längre, tricket är väl att välja rätt skida för rätt dag.

Jag kör med lätta dynafitgrejer för turer för att jag faktiskt tycker om att gå uppför också men inte fan tar jag dem med mig när det ska plöjas puder och man vill stå på litegrann.

Hur som helst så tror jag att kuro går bra att tura så länge man vet vad man har en sån skida till. Kom inte och gnäll på att den inte krossar skare eller håller kantgrepp sen bara ;)

Bra svar här. Mfd alltime verkar intressant. Synd bara att de inte funnkar till marker jester som jag har på kurona. Men kan helt klart vara tänkvärda till senare skidinköp. Var kan man köpa stighudar till kuro då? Hittar inga specifika stighudar gjorda av völkl. Någon som testat ett annat märke och vart nöjd med dem?

Soppan sa:
Bra svar här. Mfd alltime verkar intressant. Synd bara att de inte funnkar till marker jester som jag har på kurona. Men kan helt klart vara tänkvärda till senare skidinköp. Var kan man köpa stighudar till kuro då? Hittar inga specifika stighudar gjorda av völkl. Någon som testat ett annat märke och vart nöjd med dem?
Jag gillar personligen G3 Alpinist hudarna. Bättre glid än BD, inte lika starkt lim som BD vilket är bra då BD hudarna ibland är svåra att få av från skidorna när det är kallt ute och hudarna sitter utav bara helsike. Toppfästet på G3 hudarna är också mycket bra då det gör att hudarna ligger tightare mot skidan och chansen att det kommer in snö som fastnar där blir betydligt mindre.

Broddan sa:
Jag gillar personligen G3 Alpinist hudarna. Bättre glid än BD, inte lika starkt lim som BD vilket är bra då BD hudarna ibland är svåra att få av från skidorna när det är kallt ute och hudarna sitter utav bara helsike. Toppfästet på G3 hudarna är också mycket bra då det gör att hudarna ligger tightare mot skidan och chansen att det kommer in snö som fastnar där blir betydligt mindre.
Ja, just det. Där finns ett litet problem med att använda hudar på Kuros som jag just kom på. Eftersom nosen är så pass bred och trubbig så är det svårt att fästa hudarna i framkant. Kan vara värt att tänka på.

Heinz_p sa:
Broddan sa:
Ja, just det. Där finns ett litet problem med att använda hudar på Kuros som jag just kom på. Eftersom nosen är så pass bred och trubbig så är det svårt att fästa hudarna i framkant. Kan vara värt att tänka på.
Skär huden snett så att öglan hamnar över ena hörnet på skidan. Fungerade på momentskidor :)

Broddan sa:
Värt att nämna i G3 alpinist v BD ascension (eller vad de heter) är att G3 har sitt bättre glid mot trade-offen att de även greppar lite sämre. Detta lär inte vara ett problem när det dumpar rejält i japan, men kan ändå vara värt att veta!

Vattendroppe sa:
Broddan sa:
Värt att nämna i G3 alpinist v BD ascension (eller vad de heter) är att G3 har sitt bättre glid mot trade-offen att de även greppar lite sämre. Detta lär inte vara ett problem när det dumpar rejält i japan, men kan ändå vara värt att veta!
Helt rätt där. G3 hudarna har lite sämre grepp än BD även om det är markant. Ingenting du kommer märka om det mycket snö men är det lite småisigt, hårt och man speciellt går på skrå så funkar BD hudarna bättre.
En variant är ju att köpa G3:s toppfäste löst och sedan montera dom på en BD hud eller en hud av vilket annat fabrikat som helst för att just få den tighta passformen vid nosen.

Broddan sa:
Helt rätt där. G3 hudarna har lite sämre grepp än BD även om det är markant. Ingenting du kommer märka om det mycket snö men är det lite småisigt, hårt och man speciellt går på skrå så funkar BD hudarna bättre.
En variant är ju att köpa G3:s toppfäste löst och sedan montera dom på en BD hud eller en hud av vilket annat fabrikat som helst för att just få den tighta passformen vid nosen.
Vete sjutton om det skulle bli så bra, en av hemligheterna med den tighta passformen är ju att fästet sitter limmat direkt "in" i huden. Det låter som mycket jobb för lite resultat för mig faktiskt. Speciellt om man ska ha hudarna på ett par kuro, då blir nog den mesta gången på skrå en smärre mardröm oavsett vad man har för hud under skidan!

Själv har jag G3 och är nöjd än så länge. Med facit i hand skulle jag nog gått på BDs hudar, men mina lagg mäter blotta 98 mm i midjan också, så de är ju inte tänka att endast fungera de där dagarna med floff.

Kanske lite sent för en kommentar men ändå:
Va en sväng i Kanada med min Kuro. Hyrde först BD 100 mm hudar och Alpine Trekkers. Funkade bra eftersom det spår vi gick var flakt och platt (lite skrå), cirka 1 timmes hudande. Dessvärre så funkar inte Black Diamonds toppfäste alls med Kurons spets (fick tejpa fast huden). Trots smal hud och tejp fungerade det bra.

Köpte sedan G3:s 140 mm hud och trekkers. Gjorde en tur i Mt. Baker med dessa grejer, där vissa bitar var ordentligt branta, och det fungerade bra. Jag har inte hittat bredare hudar (finns BD 160 mm Split Skins & det funkar ju inte tack vare toppfästet), men eftersom Kuron är 132 under foten och full rocker behöver man ändå inte ha 164 längs hela skidan.

Trekkers är OK, men jag skulle nog hellre satsa på en Duke. Jag har en Lookbindning på nu, därav Trekkers, därför jag aldrig trodde att jag skulle tura på skidan. Kuron är tung att släpa upp men väldigt rolig ner, dvs. värt besväret. Trekkers är lite rangliga, speciellt på skrå, eftersom foten hamnar så högt över skidan.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp