Völkl Mantra eller Dynastar Pro Rider?

Jaay-Bone

Medlem
Hej hej pojkar... Jag har ju ställt frågor om legender innan, men nu är ångesten är stor och jag behöver mer hjälp från kunniga människor utan baktanken att sälja på mig något...

Jag hade bestämt mig för Pro Ridern men längden fanns inte inne när jag skulle köpa... Därför har jag väntat, och fortsatt spana på olika modeller... En polare testade för några dagar sedan Pro Ridern och även Mantran, och han framhöll Mantran som den bättre!

Är det någon som åkt de båda, eller har kunskap om skilllnaderna på dem? Jag är en stor grabb på 190cm och ca 100kg. Bra teknik och gillar att köra aggressivt.

Vilken längd ska jag satsa på?

Vilken är skidan för mig? Enormt tacksam för all hjälp ni ger!

Båda är mycket kompetenta skidor och det går inte att säga att den ena är bättre än den andra. Det beror helt på vad du själv föredrar. Mantran har är lite spänstigare och direktare i responsen och har en tydligt keramisk snökontakt. Proridern beter sig aningen lugnare och är mer dämpad i snökontakten, utan att för den skull vara ens i närheten av död. Mantran är ganska aggressiv i skärningen med en dominerande framände som drar trivsamt in i sväng i pisten, men som samtidigt tar över lite för mycket i offpist ibland, speciellt i svår snö. Proriderns skärning upplever jag som mer human och harmonisk, vilket som sagt ger ett visst mått av lugn i responsen i pisten och ett mer förutsägbart beteende utanför. Mantra är helt enkelt snäppet mer pistskida i karaktären tycker jag.

När det gäller längden tycker jag med tanke på din storlek att det inte är någon tvekan. Du ska ha 191 Mantra eller 194 Prorider. Jag är 181cm och väger 75kg och jag känner att jag hamnar mitt mellan 184/191 Mantra och 186/194 LP. För svenskt allroundbruk hade jag valt den kortare och för alperna väljer jag för egen del den längre. Iom att jag ens funderar på den längre varianten så talar det för att du definitivt bör välja långt.

Senast ändrad:
Hei!
Jeg har kjørt ganske mye på både Mantra og Legend pro (mest på Legend pro). Jeg har også kjørt en del på andre Vølkl ski, Gotama, Katana og Sumo. Dette er alle veldig gode ski! Men, jeg har forelsket meg i "The Dynastar feeling", jeg synes at Dynastar sine ski gir en utrolig god kjøre følelse. Er selv ca 190cm og 95 kg, kjører i dag på Legend pro 194cm, og pro XXL 194 cm.
Jeg opplever mantran som en litt mer "nervøs" ski, den gir ikke samme stabile følelsen som Legend pro.
Dette er min mening og erfaring, det er selvfølgelig mye som spiller inn - smak og behag, kjørestil ol.
Har du mulighet til å teste begge så gjør det!!

Precis Mno. Bra sammanfattning. Jag har haft Prorider 186 (05/06) och har Mantra 184 (05/06) för "svenskt allroundbruk". Jag är 185cm och väger 78kg. Båda är bra, men väldigt olika. Proridern är "lugnare" än Mantran som är lite "livligare". Båda fungerar överallt (pist/op), men för pistbruk tycker jag att Mantran är ett bättre val.

Svårt val. Hur ska skidan användas?
Testa innan köp om du har möjlighet.
191 (Mantra) el. 194 (Prorider) gäller med tanke på dina 100kg.

Jag åker mestadels i alperna, offpist när det går men det är ju inte alltid förutsättningar för det... Jag kollade på mythic ridern innan men den fick jag tipset att låta bli pga den är lite mjuk och smal i midjan, right?

Nojlas sa:
MnO: vänligen definiera "tydligt keramisk snökontakt" för mig. ;)
Det är inte lika flummigt som det låter (i det här fallet), även om jag håller med att om att det klingar lite åt vinrecension-hållet rent formuleringsmässigt. Plocka fram ett par Mantra, och håll den så pass löst att småvibrationer inte störs av din hand och knacka lite lätt med knogen på den. Då förstår du vad jag menar. Det krukaktiga ljudet är en illustration på den krispighet och keramikartade grundkänsla som finns i Mantrans konstruktion.

En enklare beskrivning:

Knacktest:
Mantra: Kruk-kruk-kruk
Prorider: Dock-dock-dock

Senast ändrad:
MnO sa:
Nojlas sa:
MnO: vänligen definiera "tydligt keramisk snökontakt" för mig. ;)
Det är inte lika flummigt som det låter (i det här fallet), även om jag håller med att om att det klingar lite åt vinrecension-hållet rent formuleringsmässigt. Plocka fram ett par Mantra, och håll den så pass löst att småvibrationer inte störs av din hand och knacka lite lätt med knogen på den. Då förstår du vad jag menar. Det krukaktiga ljudet är en illustration på den krispighet och keramikartade grundkänsla som finns i Mantrans konstruktion.

En enklare beskrivning:

Knacktest:
Mantra: Kruk-kruk-kruk
Prorider: Dock-dock-dock
Undrar hur Mno är som vinkännare?

Har du lukttestat dom ocksà?

Man slutar aldrig förvàna sig! haha

"tydligt keramisk snökontakt" platsar nog in på MnO's top tre när det gäller skidrecensionstermer ;)

Och Jaay-Bone du kommer bli sjukt nöjd med ett par Pro Rider, riktigt bra skida. Något ful bara..

Blackriverpaint sa:
Undrar hur Mno är som vinkännare?
Jag kan garantera dig att det inte är mitt område. Jag skulle knappt känna skillnad på rött och vitt vid ett blindtest.

Att knacktesta skidor är ett utmärkt komplement till det obligatoriska flexandet för att butikstolka snökänslan hos ett par plank :)

Det är ett måste för varje prylbög och ditowannabee att kunna beskriva en skida ingående enbart genom att dra ett par flex och sen lyssna in hur frekvenserna fördelas vid en lätt knogkontakt.

Senast ändrad:
vil vel si at hvis man er en dyktig kjører bør man gå for proridern, ikke fullt så god for mantra muligens. det er den eneste grunnen jeg kan se for at man skulle kjøpe mantran istedet for prorider. uansett må du gå for prorider 194 eller mantra 191 tatt din lengde/vekt i betrakning. good luck, begge er bra ski, men legend prorider er noen hakk over mantran overall. my view

MnO sa:
Det är ett måste för varje prylbög och ditowannabee att kunna beskriva en skida ingående enbart genom att dra ett par flex och sen lyssna in hur frekvenserna fördelas vid en lätt knogkontakt.
Prima, màste hem o gà igenom det det privata sortimentet för att förfina denna kunskap.

BTW, färgen pà vin testas genom att hälla det pà andras kläder. Blir de jättearga sà är det rött, annars vitt eller rose.

seriöst, pröva att prova vin med ögonbindel/hålla för ögonen, samt hålla för näsan. det är riktigt svårt att känna skillnad mellan ett vitt och ett rött vin .. min åsikt iofs - men pröva! :)

ren kuriosa^^

Tycker du skall köra på Mantran , Bättre i pist (mer skärning) och skapligar längd för dig...

But made in China fast det står made in Germany !

Senast ändrad:
MnO: Min Hendryx lät tydligen sjukt mycket Kruk-kruk-kruk enligt din bror...

Johan-S: Mantra är byggd i tyskland..

//H

Hasse sa:
MnO: Min Hendryx lät tydligen sjukt mycket Kruk-kruk-kruk enligt din bror...

Johan-S: Mantra är byggd i tyskland..

//H
Vad braa... visste jag inte !

I ride german skis, I drive german car , only thing i have left is to get a german wife !

Tillbaka
Topp