Völkl Racetiger SC - Finner ej på voelkl.com...

Modeller som inte finns med på tillverkarens hemsida brukar vara egna modeller för den återförsäljaren.
Man tar en populär modell, tillverkar den med lite enklare material så man får ner priset, och sen skriver man att den kostat tusen miljoner men nu är den på rea för ingenting. Produkten blir då enbart tillgänglig på det stället.
De flesta stora sportkedjor jobbar med sådana här produkter. Ibland är det helt OK erbjudanden, ibland är det billigt skräp. (min åsikt)

Vad det här för produkt vet jag inte. Men om man tror att det är en top-of-the-line superduperskida till kalaspris så är risken stor att man inte för vad man förväntat sig. Det är säkert en helt ok billig budgetskida! (med en första klassens skitbindning...)
Jag hade lagt några spänn till på den "riktiga" racetigern.
Du kan ju kolla om nån butik har någon sådan kvar? Så snart sportloven är över så kan det bli lite rea här och var, speciellt om man frågar. :)

Kan vara en skida för butikskedjor.
Av längderna att döma är det ingen skida att tävla med .
Tävlingsskidorna har 155 och 165.
Riktiga tävlingsskidorna racetiger Speedwall sl
Nojlas hann före när jag skrev

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Även www.skitreff.de har Racetiger SC till lågt pris med Marker 11.0. Men jag tror precis som ovanstående skribenter att det är en budgetversion som aldrig sålts för 650 Euro vilket SC antyder. Säkert en helt OK skida, men knappast ett klipp!

Tittar man igenom "raceski" sortimentet hos SC kan man snabbt konstatera att många skidor (inte alla) säljs med enklare bindningar än vad tillverkaren rekommenderar och vad som rimligtvis matchar respektive skida. Sannolikt för att kunna pressa priserna ett snäpp nedåt. Mycket irriterande och lätt att missa när man är i skidköpartagen.

Dock är det här vanligt förekommande och det finns anledning att vara lika uppmärksam om man köper skidor på Stadium, Intersport, Team Sportia eller i någon annan större butik (mark eller nät).

Är du inne på Völkl och vill ha en grym pistskida ska du ta en titt på Racetiger GS Speedwall, lättkörd racewannabeeskida för friåkning i pist. Lite längre skärningsradie men svarar bra även i kortsväng.

/MM

Man kan väl säga att det är en riktig Race skida men det finns en värre för kontraktsåkare.Även andra kan med kontakter eller en engagerad butiksägare få tag på värstingen.

TS här
Jag provkörde både Racetiger Speedwall SL och Racetiger Speedwall GS under julhelgen under hårda och fina förhållanden.
Båda skidorna är verkligen toppenfina men jag är verkligen svag för den hårda kick ut ur svängarna som man får med en SL-skida :-)

Är du ute efeter en hårig SL-racer tror jag hursomhelst Racetiger SC går bort. Skärningsradien på 13,8 meter i 163 cm antyder mer allroundkvaliteter. På en SL i 165 cm pratar vi väl omkring 12 meter (eller?). Men sånt här är Ace expert på! Hoppas du hittar nått kul.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp