Völkl RTM 84 vs Extrem PT 84

Johan_Halmstad

Aktiv medlem
Behöver lite rådgivning och input!

Har "nog" bestämt mig för någon av ovanstående skidor men då hemmabacken är Danska Alperna (Vallåsen) är det inte så lätt att testa... Har läst mycket om båda skidorna här på forumet!

Vad skulle ni säga är för- resp nackdelar och vad talar för respektive skida?

Behöver en skida med bra isgrepp, som fixar dagen, dvs även uppåkt eftermiddagspist, svänger bra men bangar inte för fart!

Fastnat lite för Extrem, kanske mest beroende på hantverket och designen!

Tack på förhand!

// Johan

Jag har bara kört på PT 92 och RTM 81, men kanske kan vara till någon hjälp ändå. PT:n är väldigt styv och bettig, även utan nyslipade kanter vilket i mitt tycke gör den fantastisk så länge man orkar driva den men mindre rolig om man börjar bli trött framåt eftermiddagen. Den tål i princip hur mycket fart som helst trots den relativt korta radien och svänger väldigt bra om tekniken finns där. RTM:en är mycket mer lättkörd. Jag upplevde den som lättare att få runt i sväng men den saknade det där lilla extra greppet som PT:n har och hade inte riktigt samma fartstabilitet. Som eftermiddagsskida hade jag dock valt RTM alla dagar i veckan.

Hej, har inte åkt PT84 men äger ett par RTM84, och det är enligt mig (och många andra..) en riktigt bra skida, jag är 187 cm lång och väger 87 kg, åker på en 181 cm skida.

Klara is och den uppkörda eftermiddags backen utan problem.

//micke

Tackar för bra input! Alltid kul att höra lite från dom som åkt dom! Inte så lätt att testa nya lagg runt Halmstad i år, typ ingen snö och många plus....

Testade precis båda. Min nuvarande skida är en Dynastar Legend Sultan 178/85 för referens. Jag testade ifos RTM 81 och fann den vara otroligt(!) lättåkt jämfört med DLS, mycket mer bett och lugn från samma arbete. Den är ju inte snabbare, förmodligen pga att det är full rocker och inte så mycket markkontakt i pisten. PT 84 är dock mer "Audi", det går stabilt, snabbt och lite tråkigt. Jag vill studsa ur svängen och på nästa. Är man tung eller aggressiv blir nog PT84 bättre i längden dock. Själv kommer jag kolla på vårrean efter ett par RTM84. Att gå tillbaka till DLS efter testdagen var dock helt ok, bara jag accepterade att det inte gick att svänga i blåisen längre (inte med min teknik iaf).

Jag är 178/80 och medel+, enligt mig själv, vilar 50 veckor om året, åker mest på framsidan men blir sällan omåkt när jag åker svart/röd gubbmanchester :).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp