Völkl The Code Speedwall 2012/13... Bästa någonsin eller forumreklam?

Ubbedubb

Medlem
Efter att ha läst riktigt positiva recensioner om Völkl the code speedwall så köpte jag säsongens variant 2012/13 - utan att ha provåkt och efter att ha haft "vanliga" Völkl (racetiger etc) i tankarna från början. :cool:

1/ Fick höra av en kompis att det är vanligt att företag anlitar bloggare som skriver med alias - och kränger varor genom att höja dom till skyarna utan att de har en aning om vad de pratar om.
Hoppas och tror inte att det är läget här på Freeride, men för mig var det helt avgörande och gjorde att jag köpte skidorna så mm... :rolleyes:

2/ Vet någon om det är någon mer förändring mer än stilistiskt på the Code förra säsongen och 2012/13?
Har köpt the Code röda 178 cm. Är 181 cm, vikt ca 94 kg och är ambitiös amatör swom vill utvecklas men även slöåka med barnen... Vad tror ni, flipp eller flopp för min del med the Code...? :P

Visst dyker det upp en och annan "köpt" tyckare här på Freeride ... men det är oftast lätt att genomskåda! Köpte själv ett par Code Speedwall 185 cm 11/12 för några veckor sedan och har stora förväntningar. Men jag har aldrig testat dem! Men allt tyder på att det är en grym pistskida för friåkning.

Völkl anger att skidan är en "1" mm bredare på alla mått 12/13 jämfört med förra året. För övrigt tycks det vara samma skida. Frågan är om Völkl verkligen gjort den en mm bredare eller ... tror knappast det, jag gissar på att skidan är oförändrad. Någon som vet?

Möjligtvis att du skulle gått på 185 cm med din vikt, men troligtvis får du en något "snällare" skida i 178 cm, du får väl se!

/MM

Mm jag funderade faktiskt en hel del över vilken längd som är den rätta men med den eviga förhoppningen att gå ner i vikt/ mindre muskler :D så drog jag till med röda 178 cm. Antar du också är över 90 kg med den längden du valde...

Har också hört att de skulle vara något bredare i år... Fick de levererade med Marker rmotion 12 D... antar du har 16 D... spelar det någon större roll egentligen - det borde väl räcka till även för ganska hård körning i pisten och fullt blås nerför Väggen...
Köpte de för övrigt på nätet från Tyskland... schweinbra preis Ja ! :cool:

Aha ... Ubbedubb är en ond Tysk som motarbetar svensk skidindustri och svenska butiker. Påstår att de bästa skidorna är Tyska och de Tyska butikerna är billigare än de Svenska. Hmmm, kanske är det så!

Då är det väl bäst att påpeka att det går lika bra att carva med ett par Extrem Project 100 inköpta på Skistore i Göteborg! ;-)

/MM

Oj då - MarkusO blev sur för att hans födkrok som hemlig annons-skribent ligger pyrt till... har han fått några bra påhugg i höst/vinter - vilka lagg kommer vi få se han rekommendera... blir svårt nu när alla vet ;)

Antar han inte fått betalt för att skriva något om skidorna som den här tråden handlar om - the Code... :lol:

Senast ändrad:

@Ubbedubb
Nä,nä ... du kommer inte undan med att skylla på mig ... mitt samvete är rent som nyfallen snö en kall januarinatt! Fast det är ju en ganska bra idé, medges.

/MM

PS! Du angav MarkusO och jag tog åt mig ... märkligt! Hur gick det där till? DS!
PS2! Ändrade du ditt inlägg eller är jag bara trött? DS!

Senast ändrad:
Ubbedubb sa:
Oj då - MarkusO blev sur för att hans födkrok som hemlig annons-skribent ligger pyrt till... har han fått några bra påhugg i höst/vinter - vilka lagg kommer vi få se han rekommendera... blir svårt nu när alla vet ;)

Antar han inte fått betalt för att skriva något om skidorna som den här tråden handlar om - the Code... :lol:
that made no freakin' sense what so ever.

Mountain_Man sa:
Visst dyker det upp en och annan "köpt" tyckare här på Freeride ... men det är oftast lätt att genomskåda! Köpte själv ett par Code Speedwall 185 cm 11/12 för några veckor sedan och har stora förväntningar. Men jag har aldrig testat dem! Men allt tyder på att det är en grym pistskida för friåkning.

/MM
Får man fråga var du köpte dem ? Har läst lite och det verkar helt klart vara en intressant skida.

Överraskade mig själv och min omgivning genom att beställa dem från Alpingaraget. Var lite osäker först, men det verkar som man kan lita på dem även om de inte alls är lika stora och säkra som de tyska butiker jag annars brukar handla hos! ;-)

/MM

Jag beställde mina the Code hos snow-expert.de för 599 € (620 € inkl. frakt). Såg nyss att de höjt priset med 100 € :|
@ Mountain_man - vilka bindningar har du, själv fick jag rmotion 12 D men man kanske borde ha 16 D..?

Planen för åkning den här säsongen är Chamonix, Romme och Trysil... kommer bli sjukt spännande att se hur the Code reagerar på min åkning... :)

I de flesta fall brukar 16 bindningar vara mer välbyggda än 12. Dvs mer metall och mindre plast. Vet faktiskt inte om det är fallet här. Jag har 16 men är inte övertygad om det egentligen spelar någon roll för mig som inte skruvar hårdare än 9 ... Tror inte du behöver bekymra dig på den punkten.

/MM

Premiäråkte januari i Åre på "Kådan".. Välkl the code speedwall 2013 med bindning Rmotion 12 D. Det har faktiskt förändrat min skidåkning radikalt till det bättre. Släpper på rejält och njuter av höga hastigheter men även lugnare åkning med kidsen.
Det går inte att få allt, så vill man svänga riktigt snabbt och mycket så ska man välja en annan skida - men förhållandet stabil i hög fart och ändå förhållandevis snabb i svängarna tror jag är oslagbart just nu.

Sammanfattningsvis så är det en fullkomligt fantastisk skida, lugnt värd att köpa! :)

Tillbaka
Topp