Völkl two 196 cm vs Rocker2 192 cm

Skiersdown

Ny medlem
Hej!

Jag ska till Japan i vinter och funderar på att skaffa nya skidor. Jag kommer att befinna mig på nord-ön så jag antar att det inte kommer att åkas några håriga linjer i höga farter. Jag väger runt 80 kg. Tidigare har jag åkt mycket på: DPS 138, 192 cm. DPS:en är överlägset bästa skidan i mjukare snö av alla jag testat.

Hyffsade skräpsnö- och pistegenskaper är en fördel då en del tid kommer att tillbringas i Ramundberget och eventuellt alperna. Rocker2 känns som det enkla valet, men jag har blivit lite sugen på Völkl Two, det är dock svårt att hitta längre recensioner om völkl skidan. Kan längden bli ett problem vid skogsåkningen, jag brukar tendera att gilla längre skidor?

Jag eftersöker alltså en skida som i bra förhållanden beter sig som DPS:en, men med något bättre allroundegenskaper och en aning mer lekfulla.

Tankar?

DPS:en är tyvärr slutkörda/trasiga och jag har inte råd att köpa nya, annars hade det varit en självklarhet. Alternativen är köra på coreupt slashers eller ett par gamla line motherships och det känns sådär upphetsande för Japan.

Senast ändrad:
Vad är du ute efter i skidorna? Är lekfullhet för dig snurra och butters eller slasha och vara kreativ på andra sätt i din åkning?

Praxis Protest i 196!
Jag har själv ett par 186'or. Tog de korta iom. att jag vill kunna använda de en del i Ramis plus att jag har ett par CD3 för hårdare åkning. Se Protesten som ett billigare icke RR-alternativ till 138'an.

Lekfullheten är nog mest att kunna göra en trea på små naturligga hopp i BC, samt en del slashande. Inga butters och liknande.

Praxis skidorna ser riktigt schyssta ut men jag gissar att de får svårt att konkurrera med skidor som går på 5250 inkl. DIN 16 bindning för mig som student.

Skiersdown sa:
Lekfullheten är nog mest att kunna göra en trea på små naturligga hopp i BC, samt en del slashande. Inga butters och liknande.

Praxis skidorna ser riktigt schyssta ut men jag gissar att de får svårt att konkurrera med skidor som går på 5250 inkl. DIN 16 bindning för mig som student.
Vad hade du för bindninge på DPSen? Snackar vi spara pengar verkar det ju smart att återanvända bindningen.

Ett par Dukes, tanken är väl att försöka sälja bindningen man får med och be försäljaren att borra skidorna med duke-hållbilden. Prissättningsmekanismen verkar rejält konstig iår då det är billigare att köpa skidan med bindning än utan.

Skiersdown sa:
Ett par Dukes, tanken är väl att försöka sälja bindningen man får med och be försäljaren att borra skidorna med duke-hållbilden. Prissättningsmekanismen verkar rejält konstig iår då det är billigare att köpa skidan med bindning än utan.
Om du väntar lite kommer det ändra sig. Jag skrev ett inlägg nånstans här i forat där jag mördade det (fan vad det låter illa på svenska) med subjekts- och predikatform.

Det låter bra, skickade ett mail själv för att se vad de säger. Frågan om vilken av skidorna som lämpar sig bäst kvarstår dock. Någon som åkt i japan och kan ge sina funderingar på vad som borde lämpa sig bäst?

Skiersdown sa:
Det låter bra, skickade ett mail själv för att se vad de säger. Frågan om vilken av skidorna som lämpar sig bäst kvarstår dock. Någon som åkt i japan och kan ge sina funderingar på vad som borde lämpa sig bäst?
Generellt talat:

Spenderade säsong där och upplevde ingen skillnad i flyt med skidor över ~120 midja (förutsatt "normal" skärning, med R/R-skidor blir det ju annars för att åkytan ligger under foten). Folk talar mycket om skidor för skogsåkning när det gäller Japan, men den mesta skogen är så gles att det inte är särskilt viktig imo. Den fetaste storbergschargern kanske man ska undvika, men annars är det rätt lugnt. Och på sätt och vis gäller det gamla snowboard-ordspråket: "When conditions are good you could ride a fridge door.".

Tillbaka
Topp