Völkl v-werks katana

Gurra1

Ny medlem
Völkl v-werks katana
Har någon här erfarenhet av völkl V-werks katana?
Hur fungerar de i pist, offpist, osv.
Fungerar de över hela berget?
Är de värda priset?

Völkl v-werks katana
Funkar grymt bra över hela berget. Har dock inte testat bottenlöst puder. otroligt lättmanövrered även i kortsväng och stabila i högfart

Völkl v-werks katana
Har kört båda skidorna en del, inte supermycket men jag skulle väl säga att det är två helt olika skidor. Katana är som Carde säger stabila och funkar överallt medan One förvisso funkar överallt men är nog främst väldigt roliga och lekfulla där Katana är fartstabila för att vara lite ytlig :)

Båda är lättmanövrerade dock, troligen tack vare full rocker så det är välan bara att fundera vilket typ av åkning du vill ha dom till tror jag. Finns topptur med i tanken skulle jag gå på Katana om inte priset är avgörande d v s :)

Prisvärt, tja...du får dyra material i Katanan för pengen i vart fall :)

Völkl v-werks katana
Kan bara instämma med att W-Katanan 191 är riktigt bra, testkörde den i Hemsedals isiga och blöta pister nu i helgen.
Blev förvånat över hur en skida som kan pivota och speed-checka lika enkelt som en jibbskida samtidigt kan vara så stabil på kant. Därtill är den riktigt lätt.
Kan bara gissa mig till puderegenskaperna, men med de dimensionerna och den rockerprofilen kan den inte vara annat än bra och till och med kanske mycket bra.
Men förvänta dig inga kortsvängar eller mys-åkande, det blir snabbt rätt tråkigt, Katanan gillar fortfarande full fart :)

Montera upp med valfri stabil tech-bindning och få en grymt mångsidig skida.

One har jag inte testat, men där finns det rejält med konkurrens från andra märken...
Men du har råd med bägge om du går ihop med en kompis och köper varsin One:
https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-one-14-15::21211.html

Völkl v-werks katana
Har kört 30 + dagar på mina katana och kan som jag skrivit i min recension bara säga att det är en magisk skida för hela berget och om jag bara skulle satsa på en skida så är den given!!! men om du lägger in Japan och/eller Kanada i ekvationen så blir det lite svårare, den är faktiskt för smal för den typen av snö......

Men i relation till One så behöver du inte ens tänka, bara att gå loss på ett par katana med Marker King Pin :-)

bon ski!!
/C

Völkl v-werks katana
Tack för alla svar, har givit mig en bättre bild. Nu är det bara att beställa nya skidor, ska bli kul att få testa nya skidor.

Völkl v-werks katana
Vad skall du primärt ha skidorna till ?
Katanan är som sagt en grym skida, som även kräver en grym chaufför som många av dom som kör på dom är.
Är man inte det får man inte ut valutan av vad dom kostar. Jag skulle inte använda dom utanför pisten med min kompetens inom offpiståkning, dom är rejält styva och kräver en mycket duktig åkare. I pist grymma, där kan jag hantera dom, lite som en F1 bil. Däremot skulle jag gärna ta ett par völkl one som är mjuk och lekfull på en tur utanför pisterna.

/GC

Völkl v-werks katana
Har gått på slalom för ett antal år sedan och har åkt skidor regelbundet på vinterhalvåret sedan jag var liten så jag tror att jag klarar av skidorna bra. Jag är ute efter ett par grymma skidor som fungerar bra i pisten och utanför. Spelar det jätte stor roll vilken slags bindning jag köper till skidorna. Har ingen erfarenhet av sådana skidor. Tack för så vettiga svar här.

Völkl v-werks katana
Gurra1 sa:
Har gått på slalom för ett antal år sedan och har åkt skidor regelbundet på vinterhalvåret sedan jag var liten så jag tror att jag klarar av skidorna bra. Jag är ute efter ett par grymma skidor som fungerar bra i pisten och utanför. Spelar det jätte stor roll vilken slags bindning jag köper till skidorna. Har ingen erfarenhet av sådana skidor. Tack för så vettiga svar här.
då har du verkligen en kanon-skida i Katanan!!
Att inte sätta på en turbindning på en så lätt och bra skida är ren idioti enligt mig, så om du har pjäxor med tech-inserts kör på King Pin annars på Tour eller Baron. Kan också vara värt att tänka på att det inte är alla bindningar som passar på Katanan eftersom den är ihålig på sina ställen under foten

/C

Völkl v-werks katana
Jag skulle då inte köpa en Katana för 10k utan att ha provåkt den. Jag har provåkt den och den är grym, för grym för min smak. Finns andra som jag trivs bättre med som funkar för mina regelbundna eskapader i och utanför pist.
Men som sagt, det där med skidor är väldigt individuellt. Skall passa, åkstil, teknik och förmåga.

/GC

Tillbaka
Topp