Völkl Vertigo G3, 188cm

freeride_nu

Aktiv medlem
Völkl Vertigo G3, 188cm
Hej..
Ska till Chamonix till påsk och har bokat ett par Völkl Vertigo G31, 188 cm långa. Jag är 197 cm lång och väger 90 kg. Är dessa skidor för korta för mig?

Völkl Vertigo G3, 188cm
Stor karl skall ha stor skida tycker jag, men lite beror det ju på hur du åker också. 193 eller rentav 198 skulle jag tagit. Skidan lär ju vara kanon i alla fall.

...eller vad säger HWC HitMe, allas vår Völkl-guru?

/A

Völkl Vertigo G3, 188cm
Det är inte så att inte 188an går att åka på, men jag håller med om att 193 eller 198 skulle vara bättre. I Frankrike, liksom på många andra ställen, har butikerna dock dille på korta skidor, så det kan bli svårt att hitta längre.

I allmänhet är den viktigaste parametern vid skidval vad man är van vid att köra. Är du van vid väldigt korta, lättkörda lagg kanske du kommer tycka längre och rejälare skidor känns bökigt. Annars finns det inga som helts problem med längre lagg. Håller man bara knappt över styrfart känns aldrig lite extra längd som ett problem. Om man skall åka där det är extremt trångt, köra slalomracing eller mest åka och hopptrixa kan kortare skidor vara bra, men annars är helt enkelt lite extra längd en större fördel än nackdel.

Själv har jag bland annat en G41 i längd 198. Trots att jag inte väger mer än ca 67 kg upplever jag aldrig denna som lång, förutom möjligen i liftkön.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Völkl Vertigo G3, 188cm
Det låter i mina öron som ett rejält paket. Adderar man fart, med g-krafter som ett brev på posten, anser jag det berättigat att gå upp i längd. Längden är inte alltid svaret, men för att fortsätta generaliseringarna är det en schysst gate.

Att sedan frassar - ja, européer i allmänhet - och snurrkids som hänger i Åretrakterna i synnerhet tror att vägen till himlen går via skidor som går in i ett tennisracksfordral, förstår jag inte. Skall man par definition åka utför bör ju utrustning medge sådana tilltag - skall man istället åka karusell och ta sig därifrån och dit med fordon av typ sikorsky eller Lamborghini är det helt ok för min del. Men begreppsförvirringen begynner ju när förvirrade individer blandas samman karusellåkning med skidåkning?!?!

/JCM

...som tror på längd och bredd, djup och fart!

Völkl Vertigo G3, 188cm
Jag skulle alla gånger skippa G31:an till förmån för G41. Speciellt i alpterräng finns det ju ingen anledning att gå under 80mm i midjemått. G31 känns ju hopplöst stel och svårkörd utanför pisten jämfört med en feting. Och inte åker man till Chamonix för att köra pist.

Tillbaka
Topp