Völkl

Völkl
RTM 81 från Völkl är fartstabila all mountain-skidor för medelgoda till avancerade åkare som helst håller sig i pisten och söker en skida för långa svängar och hög fart. Försedda med Full Rocker som gör att skidorna blir mer lättmanövrerade i lös snö och det blir lättare att carva riktigt fina bågar i den nypreparerade manchestern. Dual XTD Transmission Sidewall innebär förstärkta kanaler längs sidorna som gör att skidorna stabiliseras och går lugnare genom snön samtidigt som kantgreppet förbättras.

Völkl
Jag tror nog att det kan vara ett bra val
Men googla, finns fullt av testet på nya modellen, kom till fjolårets säsong då hela rtm serien fick ny konstruktion, på nätet
Dom stämmer bra med mina erfarenheter av storebror rtm84
Skitbra skida, men du kanske är för medelmåttig för att kunna dra nytta av skidans prestanda

Völkl
RTM 81 e tycks vara en lite lättsammare skida än 81 (utan e), carbon istället för metall och Völkl själva klassar den för "beginners. advanced och ambitious" tillskillnad från 81 (utan e) som är för "ambitious och professional". Varken 81 eller 81 e är fullrockade däremot med rocker i både tip och tail. Kan vara en alldeles utmärkt skida för den medelmåttige med ambitioner! :-) Går sannolikt grymt bra på skär men är troligen hyggligt lättsladdade tack vare rockersarna för den som föredrar det.

https://www.voelkl.com/en/skis/all-mountain/all-mountain-piste/rtm-81-e.html

Och om det är någon som undrar om Völkl tillverkar grymma pistskidor, jajamensan de gör dom! Jag har både Völkl Code L, Völkl RTM 84 och Völkl RTM 86 (i lite skilda årsmodeller).

/MM

Ursäkta för min svengelska ...

Senast ändrad:
Völkl
Mountain_Man sa:
GoranC sa:
Men du har inga RTM V-werks @Mountain-Man :)

/GC
Nix ... men mina RTM 86 är riktigt grymma (påminner en hel del om V-werksen i farttålighet och stabilitet)
/MM
Provåkte 86-an i 172 längden, klart bästa isgreppet av alla jag testade i Trysil, rackarns vilket bett och jäkligt kul i den kortare längden. Mina V-werks och dom var bäst av alla par jag prövade, testade bara pistskidor då föret inte medgav någon vettig provåkning av bredare grejer.

/GC

Völkl
Jag har läst på lite mer och klämt på RTM81 e, det slutade med ett par 170 cm till grabben som väger dryga 60 kg.
3750kr på Stadiums black friday helg, ett riktigt fynd, skall bli kul att testa dom.
Völkls efficient skidor är nya för i år, finns även Code e, Relativt styva med fin tip och tailrocker, kolfiber i stället för metall för vridstyvheten, det skall ge ett större spann i fråga om vad som krävs av åkskicklighet för att få ut prestandan i skidan.
Återkommer med erfarenheter efter provåkning kommande helg.

/GC

Völkl

@GoranC
Men ... jag var ju där och lekte med
@Ace_DG & vänner. Vi korsade säkert spår utan att märka det!

Körde mina 86 or på söndag morgon och tyckte det var helt kanon vilket jag berättade för en betydligt mindre inspirerad norrman i stolen på väg upp. -Hmmm, ja om man har bra kanter kanske! Var hans svar (fast på norsk).

Testade runt lite och det var definitivt skidorna med racestuk som gick bäst på det bitvis stenhårda underlaget. Testade (bland annat) ett par Atomic Redster Doubldeck XT som jag gillade skarpt. 65,5 mm i midja är bara så kul när det är riktigt fast underlag! :-)

/MM

Völkl
Nu är Rtm 81 e provåka 170 cm
Visserligen i allt för kort längd för mig, 95 kg 193 c , men ändå helt ok
En lätt lättåkt skida med fantastiskt bra kantgrepp, carvar otroligt bra och inspirerande.
Samma känsla som övriga skidor i RTM serien, 84 och 86. Fast mjukare i flexen.
Sonen som är 30 kg lättare passade skidorna helt perfekt.
Så helt klart ett mycket bra val för en "medelålders medelmåtta" ger mer tillbaka för mindre insats jämfört med sina större syskon, 84 och 86

GC

Völkl
Det låter bra...köpte på mig sånna på black friday rean. Har kört rtm 86:an ett par dar,stabil men för dåligt tränad och medioker teknik för att orka flera dar på raken...Tack.

Völkl
Rtm 86 är grym..... om man har bra teknik och ork. Mycket stabil skida som kräver rejäl input för att leverera prestanda.
Rtm81 e är ett ypperligt val, speciellt för 3750kr som är under halva priser på nätet, fungerar mycket bättre för en bra normalåkare. Kommer garanterat att ge mycket positiva skiddagar och utveckling av skidåkandet. Bara att trycka på, jag la på 100kg ( fullt påklädd med all utrustning) på 170 cm modellen, och dom vek inte ner sig för det. Inte samma kick ut ur svängarna som med 84 och 86 men stabila och mycket bra kantgrepp och väldigt kvicka i svängen.

Tillbaka
Topp