"Vuxit ur" mina DPS Wailer 112

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag känner mer och mer att jag "vuxit ur" mina DPS Wailer 112 RP2. Var grymma för mig att utvecklas på, men nu känns de för veka i allt utom riktigt mjukt och ospårat före. Känns som jag ska "flyga över styret" när rockern viker sig i uppkörd snö. Jag söker därför efterföljare och skulle vara glad för lite input.

Mina goto-skidor är ett par Blizzard Kabookie (turmodellen av Bonafide) i 180 cm, och är något liknande men någonstans ca 107-115 mm i bredd. Som referens har Kabookie radie på 21 m, skärningen 133-98-118 och ganska lite och låg tip och tail rocker och lång effektiv kant. Vill ha en lätt skida och jag kommer montera turbindning eftersom jag är van vid att köra Dynafit Radical ST i alla förhållanden. Helt säkert på att jag inte vill ha twintip.

Jag har kollat lite, och ett självklart alternativ är så klart Blizzards Zero G 108, efterföljaren till Kabookies storebror Scout. Dilemmat med den är längderna, 178 eller 185 cm, hade helst haft precis mittemellan. Tänker att Black Crows Corvus Freebird skulle kunna vara en annan kandidat (om jag kommer över färgen ;)), har någon testat den? Andra liknande skidor som jag missat?

Jag är 176 cm, ca 70 kg i kallingarna i bra form och åker 90% av mina >50 dagar/säsong i Engelberg och Andermatt. Kör inte fortast på berget, men släpper gärna på i bra förhållanden.

Bonusfråga: vad kan tänkas vara rimligt pris att sälja ett par DPS Wailer 112 RP2 från 2015 med Dynafit Radical ST för?

Innan jag vågar svara bör du nog förtydliga vad du menar med " ca 70 kg i kallingarna i bra form ". Ballast?

Servo2 sa:
Innan jag vågar svara bör du nog förtydliga vad du menar med " ca 70 kg i kallingarna i bra form ". Ballast?
Hahah, ser att det blev lite oklart där. Väger ca 70 kg utan utrustning. Är i bra form vad gäller flåset, inte mkt ballast... :D

Hur långa är dina DPS?
Jag har inte åkt Blizzard Zero G 108 men 185cm långa låter inte som de skulle vara svåra att åka på när du väger 70kg och är 176cm lång. Har du kollat var den rekommenderade monterings punkten är?
Många skidor har 5cm bakom center som rekommenderad och du kan ju flytta fram bindningen lite om du tycker det känns långt fram till spetsarna.

supercross sa:
Hur långa är dina DPS?
Jag har inte åkt Blizzard Zero G 108 men 185cm långa låter inte som de skulle vara svåra att åka på när du väger 70kg och är 176cm lång. Har du kollat var den rekommenderade monterings punkten är?
Många skidor har 5cm bakom center som rekommenderad och du kan ju flytta fram bindningen lite om du tycker det känns långt fram till spetsarna.
Mina DPS är 182 cm, och de känns så klart inte för långa. De har ju också riktigt mycket rocker både fram och bak, till skillnad från Zero G (och Corvus). Dessutom stor skillnad i radie och aktiv kant jämfört med DPS.
Eftersom jag hoppas tura mer med mina nya än jag gjort med DPS är det också en faktor vid val av längd, gäller att komma runt när man slår när det är brant.

Att få runt långa skidor i brant terräng kan ju vara vanskligt men 3cm total längd är ju inte mycket mer.
Kolla upp hur långt dina bindningar är bakmonterade på dina DPS kontra Blizzarden så får du ett hum om skillnaden.

Nu är ju inte Zero G 108 och DPS:en alls samma skida, men jag gillar verkligen Zero G 108 :-)
Men Zero G är lagom lätt för att tura med och tillräcklingt stadigt byggd för att åka i systemet med tycker jag.

En annan skida värd att spana in i sammanhanget är väl Opinion 108 Carbon? Där är det lite lättare att slänga ut tailen och byta rioktning vid behov än på Zero G.

Vad har du för pjäxor?

Hört och läst mycket positivt om Zero G, och är som sagt nöjd med mina Kabookie.

Sneglat på Opinion så klart, men inte helt enkla att få klämma på här nere i Centraleuropa. Från profil bilderna på deras hemsida ser det ut att vara lite mer twintip-känsla än vad jag skulle önska, men skenet kanske bedrar?

Jag har ett par Salomon MTN Lab, känns som att de inte begränsar skidvalet med tanke på min vikt och åktyp.

Samma erfarenhet av DPS Wailer 112 RP som trådskaparen. Dessutom väger jag mer. Bytte mina mot Katana Wverks, men det blev ingen kärlek där ( Skidan är bra, men vi klickade inte ). Därefter fick jag tag på DPS Wailer 112 RPC 2.0, och livet fick en ny vändning; En joddlande gammal man med ett stort leende sågs susa snabbt ( nåja, allt är relativt ) nerför olika ställen i Arlberg. Tyvärr är 2.0 en limited edition. Jag skulle inte våga byta utan att först pröva någon skida ur DPS Alchemist -serie. De är mer dämpade ( och i vissa fall tyngre ) än föregångarna. Rockern är också anständig.

Kalle_Luzern sa:
Från profil bilderna på deras hemsida ser det ut att vara lite mer twintip-känsla än vad jag skulle önska, men skenet kanske bedrar?
Låter ju som att du gillar en mer tradinell skida - kör på Zero G säger jag. Opinion känns klart mer "fun shape" tycker jag, om än också en grymt bra skida. Bägge kanske? :-P

Inte en chans att 185:orna känns för långa, är ju en lätt skida som är enkel att köra.

Tack för input
@Blide, lutar nog mot Zero G ändå. Lokal helgdag i morgon och prognosen är snöstorm i bergen, så kanske bra chans att åka in til "storstan" Zürich på eftermiddagen. Finns tom chans att känna på Opinion där såg jag, och både Zero G och Corvus Freebird. Köpa två par skidor med samma midjemått känns som pengar i sjön. I så fall hellre gå på Opinion 118 med Warden för de 1-2 dagarna per säsong det är så djupt som kompliment. Men det får bli senare isf...

Nästa fråga är bindning (och hudar, men känns okritiskt i jämförelse med resten). Var egentligen helt säker på Vipec, men efter bilderna i Tectontråden här på forumet kanske man måste leta förra årets tådel? Eller gå på Dynafit Rotation... För det Salomon enligt uppgift ska visa till helgen lär väl knappast finnas i handeln närmaste månaderna?

@Servo2 RPC hade nog varit ett alternativ, men verkar helt ha försvunnit ur DPS sortiment?

Kalle_Luzern sa:
Freebasse sa:
Nu är jag sällan i Engelberg men har för mig att det går att testa Extreme där från någon butik. Har jag drömt det
@AreSkidfabrik ??
Sett på Extrems hemsida att de listar en butik i Engleberg, men när jag varit där har jag aldrig sett några skidor... Får väl gå förbi igen vid tillfälle.
Det är nog därifrån jag fått det då.

@Freebasse Det stämmer bra, vi har en liten återförsäljare i Engelberg. Butiken heter nu Go-In (tidigare hette den Mammut Store Engelberg) som har ett urval av våra skidor till hyra. Har inte i huvudet vilka modeller de har, men kontakta dem gärna och kolla! // Calle

Tillbaka
Topp