wakeboard lite hjälp

viictoriia

Ny medlem
wakeboard lite hjälp
Hej!
Jag behöver lite nybörjar hjälp angående wakeboard.
Jag har dom senaste vinterhalvåren bott i alperna och blivit förälskad i snowboardåkning och nu efter en månad i Sverige så börjar det klia i kroppen.
Så funderade på om wakeboard kunde vara ett alternativ, men då det behövs en hel del utrustning så är jag lite osäker på om det kommer att gå eller inte.
Min pappa har en rib båt från capelli med 30 hk och jag undrar om det skulle funka?
Åtminstone i början då jag aldrig tidigare åkt wakeboard tidigare.
Jag väger cirka 55-58 kilo.
Uppskattar all hjälp jag kan få! :)

wakeboard lite hjälp
Att dra efter en rib är väl generellt ganska dåligt eftersom du får en mer eller mindre obefintlig våg så det blir inte mycket att hoppa på om man nu inte har lösa hopp i vattnet. Annars är det mycket möjligt att det fungerar att lära sig åka efter. Frågan är ju hur mycket den orkar dra, i och med att det är en rib väger den ju inte jättemycket men det är fortfarande en liten motor. Ett sätt att prova är ju att lägga sig på rygg i vattnet och hålla i en tamp. Klarar den av att plana med dig efter är det nog lugnt :)

wakeboard lite hjälp
Borde rimligen fungera. Det som kan vara ett problem är att en klenare motor kräver lite mer av dig som åkare för att komma upp. När jag lärde mig åka hade vi en 5-meters styrpulpetbåt i plast med en 40 hästars motor bakpå. Om jag då satte brädan på tvären och höll emot med mina 80 kilo var det väldigt svårt att komma upp. Om jag däremot planade brädan på tvären och lät båten komma iväg kunde brädan sen dras upp genom vattnet (se för guds skulle till att hålla upp tårna :)). Det som annars fungerade bra för tyngre åkare var att krypa ihop totalt på brädan och sitta kvar så till båten fått upp lite fart (var noga med att låta båten plana ordentligt, många båtar får en liten dipp i accelerationen och då försöker de flesta ställa sig upp, med tvärstopp som följd... Nu är ju inte du en tyngre åkare men i relation till motorstyrkan kan det kanske bli samma effekt.

När vi senare började åka med mer rejäl båt, inombordare på 130hk istället, så märktes framför allt en skillnad i hur lätt det var att bara ställa sig upp direkt.

Så summan är, antagligen kommer det att gå att komma upp, för någon av din storlek, efter din pappas båt men det kan också vara så att det blir lite krångligare och kräver lite mer av åkaren än om du haft en båt med lite mer kräm i...

wakeboard lite hjälp
Vart bor du? skulle rekommendera att besöka en wakeboard eller vatttenskidklubb, finns några stycken runt om i landet. Annars kan du alltid skaffa en bräda och ge dig ut och nöta själv.

wakeboard lite hjälp
Tack för svar! Ska pröva här i veckan o se om det går! Jag bor i Borås/Kalmar så ska kolla runt om det finns någon klubb i närheten!

wakeboard lite hjälp
Åker i en vattenskidklubb som ligger vid Viared. Är några ganska aktiva wakeboardåkare och några mindre aktiva + endel vattenskidåkare. Bara att komma förbi om du är sugen på att börja åka :)

wakeboard lite hjälp
Åh där ser man! Hur funkar det då om man är nybörjare? Behöver man egna prylar? Vad kostar det? Hur ofta träffas ni? Många frågor!:)

wakeboard lite hjälp
Som nybörjare är det bara att komma ut, bräda, våtdräkt m.m. finns att låna. Ett åk kostar 250kr och medlemskap + båtavgift kostar 950kr, båtavgift innebär att man bara behöver ta med egen bensin för att få åka. Vi brukar åka minst 3-4 gånger i veckan, tror det är tisdag, torsdag och söndag som är schemalagda i år men det brukar bli mer än så, då det skrivs på vår facebookgrupp när det blir extra åkning. På tisdag och torsdag åker vi från 18-21 och på söndagar från 14-17, tiden varierar lite beroende på hur länge folk stannar men om det inte kommer någon första timmen brukar båtföraren åka hem.

Jag och två andra wakeboardåkare kommer att vara ute idag från kl 5. Det är helt okej att åka först och sen bestämma om du vill bli medlem eller betala för ett engångsåk.

här finns vägbeskrivning och priser.
http://www1.idrottonline.se/BorasVSK-Vattenskidor/

vi använder vanliga 20l jeepdunkar om man åker på egen bensin.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bransletank/Bensindunk/Jeepdunk-39100/

Jag går att nå på 0730-744079.

Kul att du är intresserad av att börja åka.

wakeboard lite hjälp
Så tog tag i wakeboardfrågan och köpte en begagnad bräda från obrien.
Kom upp på en gång så det vart inga problem alls :)
Nu är det väll bara o börja nöta in allt sen försöka mig på liknande grejer som med snowboard.
Vet inte riktigt om det är värt att gå med i klubben i år, då jag bara är i borås mellan 10 max 15 dagar varje månad.
Pendlar mellan kalmar-borås-björkäng.
Men möjligtvis till nästa sommar, bor precis vid viaredsjön med så hade ju varit nära och enkelt, och framför allt kul att träffa likasinnade människor och utvecklas lite.
:)

wakeboard lite hjälp
Har planer på att åka dit i sommar Gammel_Dansk.

Härligt viictoriia, som nybörjare har du inte jättemycket nytta av klubben då du har egen båt. Det är mer när du börjar att hoppa och känner att du är i behov av en större båt och lite tips. Tror du gör helt rätt att köra bakom din båt en sommar :)

Tillbaka
Topp