Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det där va gammeldags =) numera har man ju snäcka i örat och en liten mick och ptt knapp som ett sladd headset till mobilenJosef_Winter sa:walkie talkies är för tyskar på snowblades. finns det någonting mer störan än sprak...pip...sprak...tut... isch liebe dish... sprak... liftwaffe.... sprak...
för i helvete... åk tillsammans med dina polare istället
känner igen mig på den där alltså:PMohlkert sa:Kommer just hem från Kirovsk i ryssland och känner att bland de investeringar jag gjorde innan resan på nya alpinetreckers, stighudar, vantar etc va komradion det bästa köpet ever. Köppte från teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=580189
och är grymt nöjd. Lång räckvidd, vilket gjorde att mina polare som endast hade 5 km hörde mig men inte kunde svara.
Användes hela tiden och någontings om hela gänget nu i efterhand konstaterar att de behöver investeras i. Mycket bra att använda när man inte ser folk, när de har ramlat, vid foto eller filmtagning, när du ska droppa och någon redan är där nere etc. Finns oändligt många användningsområden.
Vem känner inte igen vid fotografering
"KAAAAAAN JAAAAG ÅKAAAA NUUUUUUUU?!!?!"
"NEEEEEEEEEEEEJ JAG HÅÅÅLER PÅ MED KAMERAN"
"VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA"
"NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ"
"JAAAAAAAAAA?"
"VAAAAAAAAAAAA?"
"BRAAAAAAAA DÅÅÅÅ ÅKER JAG!!!!!"
Någonting som vi slapp den här resan. Så komradio någonting som är en bra investering.
Förstår inte hur du kunde ha undvikit ett fall med hjälp av komradio. Och när det gäller att kalla på hjälp med rätt frekvens vad menar du då? De vanliga enheterna som sänder på de vanliga pmr frekvenserna har inga utsatta frekevenser för nödanrop. Även de lite bättre och mycket mer effektiva jaktradio "kan inte riktigt komma underfund med vad det heter i plural" har inte heller vad jag vet någon spciell frekvens för nödrop. Dock har den utrustning som de flesta segelbåtarna och andra fordon är utrustade med en kanal för sos utrop. Men om detta kräver certifikat i radiokommunikation är också då en fråga som man bör få besvarad.Peberpiatte sa:Klättrar du alpint är det helt suvve att ha radio. Hade själv sluppit ett fall på tre meter i sommras om jag hade haft med mig två apparater. Att det räckte med ett tremetersfall, trasig jacka, klocka och armbåge var ren tur för övrigt, så jag tänker inte pruta på kommunikationen i fortsättningen. Vill man kunna kontakta andra än sina polare är dock en mer seriös radio med "rätt" frekvensband att rekommendera.
Segelbåtar (och yrkestrafik också för den delen) brukar köra med VHF och där finns det som sagt en nödkanal. För att att få använda VHF-bandet behövs ett certifikat.Mohlkert sa:Förstår inte hur du kunde ha undvikit ett fall med hjälp av komradio. Och när det gäller att kalla på hjälp med rätt frekvens vad menar du då? De vanliga enheterna som sänder på de vanliga pmr frekvenserna har inga utsatta frekevenser för nödanrop. Även de lite bättre och mycket mer effektiva jaktradio "kan inte riktigt komma underfund med vad det heter i plural" har inte heller vad jag vet någon spciell frekvens för nödrop. Dock har den utrustning som de flesta segelbåtarna och andra fordon är utrustade med en kanal för sos utrop. Men om detta kräver certifikat i radiokommunikation är också då en fråga som man bör få besvarad.Peberpiatte sa:Klättrar du alpint är det helt suvve att ha radio. Hade själv sluppit ett fall på tre meter i sommras om jag hade haft med mig två apparater. Att det räckte med ett tremetersfall, trasig jacka, klocka och armbåge var ren tur för övrigt, så jag tänker inte pruta på kommunikationen i fortsättningen. Vill man kunna kontakta andra än sina polare är dock en mer seriös radio med "rätt" frekvensband att rekommendera.
Vilken tur att den har "panik-knapp". (ehhh?)Mohlkert sa:Kommer just hem från Kirovsk i ryssland och känner att bland de investeringar jag gjorde innan resan på nya alpinetreckers, stighudar, vantar etc va komradion det bästa köpet ever. Köppte från teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=580189
och är grymt nöjd. .
Nu i efterhand så vet jag exakt vad du menar. Det finns många gånger då antingen väder eller natur omöjligör komunikationen och att det därför är skit bra att använda sig av komradios. Hade kunnat gått riktigt jävla illa i ryssland om jag hade droppat där jag velat droppa. För då hade jag kommit hem på bår. Det var nämligen bara ett tunt snötäcke över en slön bädd med sten vilket inte jag såg men de på lite nedanför såg. Så komradio är att rekomondera!Peberpiatte sa:Svar på mohlkerts inlägg:
Fallet hände under en firning och hade jag kunnat prata med de som fanns kvar vid firningsankaret hade jag sluppit fallet. Nu var det skymt från där jag var och det var för långt bort för att det skulle höras när man ropade. Hade vi haft ett par enkla com-radio med, och påslagna, hade jag alltså spart en klocka, en jacka och lite smärta, men å andra sidan hade det ju inte blivit någon historia som jag fått tillfälle att berätta härNä men skämt å sido, särskilt vid firningar och vid multi pitch är det jäkligt smidigt att kunna meddela över radio att ankaret är OK, att man är nere, eller berätta om problem som uppstått på vägen. Har ganska ofta varit med om att man inte är helt säker på vad den andre säger på grund av att ankarplatsen på föregående eller nästa pitch inte syns hela replängden och att vind och annat gör det omöjligt att ropa till varandra. Det är inte så kul att börja klättra om man inte är säker på att den andre har gjort ankarplatsen klar. Då är det jäkligt gött att kunna prata i radion.
Jävligt effektiv. Kanske inte som just panik-knapp utan mer som irriterande moment i en trång bil och alla vill sovaMarkusO sa:Vilken tur att den har "panik-knapp". (ehhh?)Mohlkert sa:Kommer just hem från Kirovsk i ryssland och känner att bland de investeringar jag gjorde innan resan på nya alpinetreckers, stighudar, vantar etc va komradion det bästa köpet ever. Köppte från teknikmagasinet
och är grymt nöjd. .
Provat den funktionen?