Walkie-Talkie tips?

CMNorin

Medlem
Walkie-Talkie tips?
Är på jakt efter ett set walkie-talkie's. För att kunna ha uppe på bergen. Vattentåliga mm. Nån som kan rekomendera ett par?

ty /Calvin

Walkie-Talkie tips?
Hej! När jag har vart i alperna med ett kompis gäng brukar vi alltid köra walkie-talkie istället för mobilen, funakr mycke bra. De moddeler vi har kört på har vart olika modeller från Cobra. Dom kanske inte är helt vattentåliga men absolut tillräckligt för att de ska funka bra ute i snön! Räckvidd ca 5km. Kostar inte alls mycke. runt 500lappen
Cobras modeller finns lite varstanns, bland annat på Teknikmagasinet

Walkie-Talkie tips?
Håller med manne, Cobra gör väldigt bra apparater med högt prisvärde.

Akta dig för Doro, de modeller jag har testat har inte fungerat bra. Främst då problem med räckvidd, trots fina siffror i reklamen..

Walkie-Talkie tips?
walkie talkies är för tyskar på snowblades. finns det någonting mer störan än sprak...pip...sprak...tut... isch liebe dish... sprak... liftwaffe.... sprak...

för i helvete... åk tillsammans med dina polare istället

Walkie-Talkie tips?
Josef_Winter sa:
walkie talkies är för tyskar på snowblades. finns det någonting mer störan än sprak...pip...sprak...tut... isch liebe dish... sprak... liftwaffe.... sprak...

för i helvete... åk tillsammans med dina polare istället
Det där va gammeldags =) numera har man ju snäcka i örat och en liten mick och ptt knapp som ett sladd headset till mobilen :)

så stör man ingen annan. men håller med åk med polaren istället !! är väl roligare haha

Walkie-Talkie tips?
Men kom igen.

walkie talkie är ju just för att kunna åka med sina polare. Oavsett om det är så tät skog att det är svårt att hålla kontakten eller om det är så lavinfarligt att det är nödvändigt att åka en och en. Hur löser ni att åka en och en smidigt utan att använda walkie talkie.
Eller ni kanske dundrar ner alla samtidigt och hoppas att nån annan kan gräva fram er.

Själv så använder jag DORO wt86 liten, billig och bra.

Walkie-Talkie tips?
Kommer just hem från Kirovsk i ryssland och känner att bland de investeringar jag gjorde innan resan på nya alpinetreckers, stighudar, vantar etc va komradion det bästa köpet ever. Köppte från teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=580189
och är grymt nöjd. Lång räckvidd, vilket gjorde att mina polare som endast hade 5 km hörde mig men inte kunde svara.
Användes hela tiden och någontings om hela gänget nu i efterhand konstaterar att de behöver investeras i. Mycket bra att använda när man inte ser folk, när de har ramlat, vid foto eller filmtagning, när du ska droppa och någon redan är där nere etc. Finns oändligt många användningsområden.
Vem känner inte igen vid fotografering
"KAAAAAAN JAAAAG ÅKAAAA NUUUUUUUU?!!?!"
"NEEEEEEEEEEEEJ JAG HÅÅÅLER PÅ MED KAMERAN"
"VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA"
"NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ"
"JAAAAAAAAAA?"
"VAAAAAAAAAAAA?"
"BRAAAAAAAA DÅÅÅÅ ÅKER JAG!!!!!"
Någonting som vi slapp den här resan. Så komradio någonting som är en bra investering.

Walkie-Talkie tips?
Mohlkert sa:
Kommer just hem från Kirovsk i ryssland och känner att bland de investeringar jag gjorde innan resan på nya alpinetreckers, stighudar, vantar etc va komradion det bästa köpet ever. Köppte från teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=580189
och är grymt nöjd. Lång räckvidd, vilket gjorde att mina polare som endast hade 5 km hörde mig men inte kunde svara.
Användes hela tiden och någontings om hela gänget nu i efterhand konstaterar att de behöver investeras i. Mycket bra att använda när man inte ser folk, när de har ramlat, vid foto eller filmtagning, när du ska droppa och någon redan är där nere etc. Finns oändligt många användningsområden.
Vem känner inte igen vid fotografering
"KAAAAAAN JAAAAG ÅKAAAA NUUUUUUUU?!!?!"
"NEEEEEEEEEEEEJ JAG HÅÅÅLER PÅ MED KAMERAN"
"VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA"
"NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ"
"JAAAAAAAAAA?"
"VAAAAAAAAAAAA?"
"BRAAAAAAAA DÅÅÅÅ ÅKER JAG!!!!!"
Någonting som vi slapp den här resan. Så komradio någonting som är en bra investering.
känner igen mig på den där alltså:P

Walkie-Talkie tips?
Man bör dock kolla upp om frekvenserna är tillåtna att sända på dit man ska. Som vi gjorde. Det va strängt förbjudet i ryssland men det sket vi i 14 glada svenskar som belastade nätet. Och en gång när vi bytte kanal och började snacka fick vi in en förbannad ryss. Så det var bara att byta kanal igen så va det problemet löst ;)

Walkie-Talkie tips?
Hade ett par Cobra MT 800 med till Serre Chevalier i februari.

För priset är dom bra. Bra räckvidd och batteritid. Bra laddare och lätt att använda (menyer etc.) många sub-kanaler så man slipper höra alla andra.

Mindre bra är att det inte finns något knapplås när radion är avstängd, så man slår lätt på den av misstag i fickan. Det är också lätt att komma åt sändknappen av misstag, och då låter det en jäkla massa i alla andras apparater. Blippar och skränar.
Sämst är den hake som finns på baksidan för att man ska kuna hänga fast den i kläderna. lita inte på den! man får göra någon egen upphängningsanordning. En av mina radioapparater ligger kvar i skogen.

Klättrar du alpint är det helt suvve att ha radio. Hade själv sluppit ett fall på tre meter i sommras om jag hade haft med mig två apparater. Att det räckte med ett tremetersfall, trasig jacka, klocka och armbåge var ren tur för övrigt, så jag tänker inte pruta på kommunikationen i fortsättningen. Vill man kunna kontakta andra än sina polare är dock en mer seriös radio med "rätt" frekvensband att rekommendera.

Walkie-Talkie tips?
Peberpiatte sa:
Klättrar du alpint är det helt suvve att ha radio. Hade själv sluppit ett fall på tre meter i sommras om jag hade haft med mig två apparater. Att det räckte med ett tremetersfall, trasig jacka, klocka och armbåge var ren tur för övrigt, så jag tänker inte pruta på kommunikationen i fortsättningen. Vill man kunna kontakta andra än sina polare är dock en mer seriös radio med "rätt" frekvensband att rekommendera.
Förstår inte hur du kunde ha undvikit ett fall med hjälp av komradio. Och när det gäller att kalla på hjälp med rätt frekvens vad menar du då? De vanliga enheterna som sänder på de vanliga pmr frekvenserna har inga utsatta frekevenser för nödanrop. Även de lite bättre och mycket mer effektiva jaktradio "kan inte riktigt komma underfund med vad det heter i plural" har inte heller vad jag vet någon spciell frekvens för nödrop. Dock har den utrustning som de flesta segelbåtarna och andra fordon är utrustade med en kanal för sos utrop. Men om detta kräver certifikat i radiokommunikation är också då en fråga som man bör få besvarad.

Walkie-Talkie tips?
Mohlkert sa:
Peberpiatte sa:
Förstår inte hur du kunde ha undvikit ett fall med hjälp av komradio. Och när det gäller att kalla på hjälp med rätt frekvens vad menar du då? De vanliga enheterna som sänder på de vanliga pmr frekvenserna har inga utsatta frekevenser för nödanrop. Även de lite bättre och mycket mer effektiva jaktradio "kan inte riktigt komma underfund med vad det heter i plural" har inte heller vad jag vet någon spciell frekvens för nödrop. Dock har den utrustning som de flesta segelbåtarna och andra fordon är utrustade med en kanal för sos utrop. Men om detta kräver certifikat i radiokommunikation är också då en fråga som man bör få besvarad.
Segelbåtar (och yrkestrafik också för den delen) brukar köra med VHF och där finns det som sagt en nödkanal. För att att få använda VHF-bandet behövs ett certifikat.

Walkie-Talkie tips?
Walkie-Talkie tips?
Svar på mohlkerts inlägg:

Fallet hände under en firning och hade jag kunnat prata med de som fanns kvar vid firningsankaret hade jag sluppit fallet. Nu var det skymt från där jag var och det var för långt bort för att det skulle höras när man ropade. Hade vi haft ett par enkla com-radio med, och påslagna, hade jag alltså spart en klocka, en jacka och lite smärta, men å andra sidan hade det ju inte blivit någon historia som jag fått tillfälle att berätta här :) Nä men skämt å sido, särskilt vid firningar och vid multi pitch är det jäkligt smidigt att kunna meddela över radio att ankaret är OK, att man är nere, eller berätta om problem som uppstått på vägen. Har ganska ofta varit med om att man inte är helt säker på vad den andre säger på grund av att ankarplatsen på föregående eller nästa pitch inte syns hela replängden och att vind och annat gör det omöjligt att ropa till varandra. Det är inte så kul att börja klättra om man inte är säker på att den andre har gjort ankarplatsen klar. Då är det jäkligt gött att kunna prata i radion.

Walkie-Talkie tips?
Peberpiatte sa:
Svar på mohlkerts inlägg:

Fallet hände under en firning och hade jag kunnat prata med de som fanns kvar vid firningsankaret hade jag sluppit fallet. Nu var det skymt från där jag var och det var för långt bort för att det skulle höras när man ropade. Hade vi haft ett par enkla com-radio med, och påslagna, hade jag alltså spart en klocka, en jacka och lite smärta, men å andra sidan hade det ju inte blivit någon historia som jag fått tillfälle att berätta här :) Nä men skämt å sido, särskilt vid firningar och vid multi pitch är det jäkligt smidigt att kunna meddela över radio att ankaret är OK, att man är nere, eller berätta om problem som uppstått på vägen. Har ganska ofta varit med om att man inte är helt säker på vad den andre säger på grund av att ankarplatsen på föregående eller nästa pitch inte syns hela replängden och att vind och annat gör det omöjligt att ropa till varandra. Det är inte så kul att börja klättra om man inte är säker på att den andre har gjort ankarplatsen klar. Då är det jäkligt gött att kunna prata i radion.
Nu i efterhand så vet jag exakt vad du menar. Det finns många gånger då antingen väder eller natur omöjligör komunikationen och att det därför är skit bra att använda sig av komradios. Hade kunnat gått riktigt jävla illa i ryssland om jag hade droppat där jag velat droppa. För då hade jag kommit hem på bår. Det var nämligen bara ett tunt snötäcke över en slön bädd med sten vilket inte jag såg men de på lite nedanför såg. Så komradio är att rekomondera!

Walkie-Talkie tips?
MarkusO sa:
Mohlkert sa:
och är grymt nöjd. .
Vilken tur att den har "panik-knapp". (ehhh?)
Provat den funktionen?
Jävligt effektiv. Kanske inte som just panik-knapp utan mer som irriterande moment i en trång bil och alla vill sova ;)

Walkie-Talkie tips?
Bumpar tråden lite istället för att skapa en ny.

Efter inhandling av lite seriösare utrustning (lavinutrustning osv) har vi i gänget kommit fram till att det antagligen i många fall kan vara fruktansvärt smidigt att även ha walkie talkies.

Det jag funderar över är om det är värt att lägga några till hundralappar utöver dom billigaste modellerna. Efter att ha läst denna tråden och hört bra saker om Cobra har jag främst tittat på Cobra MT200 som säljs på teknikmagasinet för den ganska överenskomliga pengen 349kr för ett tvåpack. ( http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=580197 )

Antar att vi inte har alltför stora krav på våra walkie talkies, mer än att vi ska kunna höra vad vi säger till varandra och en räckvidd som är okej.

Hur mycket sanning ligger de i de fem kilometer som står skrivna i de flesta produktbeskrivningar? Det ligger ju ganska långt över vad vi egentligen behöver, och känns även som mer än vad man kan kräva av en såpass billig produkt. Så jag antar att även om det bara är 50% sanningsenligt är det nog för oss.

Någon med lite mer kännedom inom området får gärna fylla i mitt ganska tomma kunskapförråd!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp