Inför denna säsong stod jag inför samma problem, då nåra av mina polare redan hade amerikanska walkie-talkies. Ringde då till Motorolas kundservice för att få nåra svar, vilka jag kan dela med mig här:
Amerikanska och europeiska walkie-talkies fungerar inte tillsammans. Det beror på att dom ligger på olika frekvensband.
En följd av detta är att det är olagligt att använda amerikanska walkie-talkies i europa, eftersom dom kan störa polisradio, fm-sändninga, whatever. Antagligen är sannorlikheten för detta jävligt minimal, men hur som helst finns det ett reserverat band för walkie-talkies i europa, och dom amerikanska ligger på ett annat.
Detta gör att det är omöjligt (enligt killen på kundtjänst iaf, som själv hade provat, eftersom man tydligen fick schysst personalrabatt) att importera från usa. varken direkt från hemsidan eller från nån återförsäljare. Enda möjligheten är att be nån i usa köpa över disk och ta med/posta hem till sverige.
Det som är jävligt skumt är att (som ni antagligen märkt, eftersom ni ställer denna fråga) det går att få tag i walkie-talkies i par för typ 30$ i usa, medans billigaste i sverige kostar kanske 1000 spänn för en. Verkar vara nåt slags komplott!!