Jag har inte varit i Whistler men jag kan ju skriva lite om Fernie så får du jämföra med någon annans redogörelse om Whistler.
Det sköna med Fernie är att det aldrig är liftkö, som sagt väldigt jordnära (inga alp-schtekare) och att man kan få riktigt schyssta repor utan att gå långt upp till nån vecka efter ett snöfall.
Liftkortet i Fernie kostar ca 5000 spänn. Jag rekommenderar dock att köpa RCR Super Pass för 7000, då får du även liftkort till Lake Louise, Kimberley och Nakiska vilket kan vara kul under om det regnar eller om man vill testa på något nytt. Lake Louise är riktigt bra, stort, bra snö, schysst park osv. Kimberley och Nakiska är väl inte mycket att hänga i julgranen, men har man inget bättre för sig kan man ju åka i parkerna. Det är inte så värst långt mellan orterna.
Om du åker med några så rekommenderar jag att köpa en bil. Det är skönt att ha för dagsutflykter till andra orter, men speciellt för att slippa lifta till backen. Det är visserligen kul och man träffar mycket intressant folk, men efter ett snöfall kan du glömma att få lift snabbt och du missar då de första (bästa) åken.
Fernie snittar runt 7-8 meter snö om året (tror jag) och det brukar komma i omgångar. Snöar det så SNÖAR det. Snön är champagne-puder i absolut världsklass. Jag har inte varit med om liknande snö någon annanstans. Liftsystemet är litet så du får räkna med att gå en del för att få bra åk om det inte har snöat på ett tag, men det finns å andra sidan stora områden utanför liftsystemet med bra åkning. Det finns en hel del klippor att hoppa från (1-50 meter) men det är nog klart mer gott om sådant i Whistler. Det finns även trevlig skogsåkning en bit ner på berget.
Temperaturen kan växla rätt kraftigt i Fernie också, men oftast är det kallt. Riktigt kallt.
Det brukar ofta ligga mellan -15 och -20, och kan ibland gå ner till -35. Så ta med det i beräkningarna, för -25 är riktigt kallt när man åker utför.
Parken kan växla rätt ordentligt i kvalitet. I början av säsongen var parken näst intill obefintlig, för att senare bli riktigt bra med bra variation och riktigt bra hopp.
Pipe har de oftast inte dock och när de har en brukar den vara ganska kass.
Lite uteliv finns det ju i Fernie, men det är ju inte jättemycket direkt.
Finns 5 ställen man går till, varav en "klubb", så om uteliv är viktigt så är Whistler mycket bättre.
Det finns inga trista halv-locals som bråkar och håller på, de locals som finns är mycket trevliga och delar gärna med sig av bra repor (om det inte precis har snöat vill säga).
Att bo där är billigt om man jämför med större orter, boendet är ganska billigt och maten och dylikt likaså. Jag har för mig att vårat hus med 4 sovrum kostade 6000 i månaden.
Så kort sagt, en liten stad med en jäkligt skön attityd och bra snö, men litet system och inte jättemycket uteliv.
Att jämföra de båda är ju däremot lite som att jämföra äpplen och päron, de är olika på så många sätt. Bäst är nog om du listar upp vad det är som är viktigt för dig att stället ska ha/inte ha, och sedan jämföra med info på internet.