Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
XXL borrade fel mått på skidan, hur göra?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1314507" data-attributes="member: 161981"><p>Tråkigt att stå där med skägget i brevlådan när polarna bränner puder... Jag är väldigt selektiv med var jag lämnar mina grejor. Har tyvärr både varit med om och hört mycket tok hända...</p><p></p><p>Men, rent praktiskt så tror jag verkligen inte du kommer ha några problem med en ommontering. Jag har skidor som blivit ommonterade tre gånger med olika bindningar. Har hittills aldrig "knäckt" en skida. Oftast när skidan ger upp så är det att den börjar delaminera eller suga in vatten så belaget blir konkavt. Det övre lagret fiber i laminatet utsätts endast för komprimerande krafter så när du pluggar skidan så återställer du styrkan. (bortsett från torsionskrafter, men det kvittar om du inte åker världscup) Om du har en träkärna så borrar du givetvis bort fibrerna och lite av styrkan men om du borrar två hål på längden efter varandra så gör det inget. Vad man däremot inte vill göra är borra för djupt så man gör hål i det nedre fiberskiktet. Då har man försvagat skidan. Varje seriös sportshop borrar med för ändamålet avsedda borrar med djupstopp så det inte kan ske.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1314507, member: 161981"] Tråkigt att stå där med skägget i brevlådan när polarna bränner puder... Jag är väldigt selektiv med var jag lämnar mina grejor. Har tyvärr både varit med om och hört mycket tok hända... Men, rent praktiskt så tror jag verkligen inte du kommer ha några problem med en ommontering. Jag har skidor som blivit ommonterade tre gånger med olika bindningar. Har hittills aldrig "knäckt" en skida. Oftast när skidan ger upp så är det att den börjar delaminera eller suga in vatten så belaget blir konkavt. Det övre lagret fiber i laminatet utsätts endast för komprimerande krafter så när du pluggar skidan så återställer du styrkan. (bortsett från torsionskrafter, men det kvittar om du inte åker världscup) Om du har en träkärna så borrar du givetvis bort fibrerna och lite av styrkan men om du borrar två hål på längden efter varandra så gör det inget. Vad man däremot inte vill göra är borra för djupt så man gör hål i det nedre fiberskiktet. Då har man försvagat skidan. Varje seriös sportshop borrar med för ändamålet avsedda borrar med djupstopp så det inte kan ske. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
XXL borrade fel mått på skidan, hur göra?
Tillbaka
Topp