Yes eller Nitro

Cusp

Medlem
Yes eller Nitro
Tjena, jag har åkt bräda i snart 7 år på en 155cm K2 Brigade. Brädan har varit en trogen tjänare som gett mig mycket skoj, men jag känner nu att det är dags för en ny bräda för att kunna fortsätta utvecklas.

Jag är sugen på något lite hårdare som gärna går att både surfa i puder och carva i pisten med.
Har kikat på YES Optimistic och Nitro Dropout som båda verkar vara bra brädor, men är lite osäker kring valet.

Finns det någon som har några tips på andra brädor att kolla på, eller input på de nämnda brädorna? Hit me!

Yes eller Nitro
Menar du den gamla Optimistic eller nya? Har inte så bra koll men nya är riktigt styv och har en stor och lång nos samt en liten tail för att smiska pist och spruta puder åt alla håll. Finns även även i en enklare model och mer förlåtande model som heter Y. Dropouten är en mjukare all mountain bräda baserad på den populära dammodellen Drop.
Så det är två helt olika brädor du kollar på.

Yes eller Nitro
Kika in Jones Hovercraft, gör det du vill göra på berget som en dröm (...allt utom switch). Körs ca 4-6 cm kortare än vanlig freeridelängd

Yes eller Nitro
Ska tillägga att jag gillade the Y i allmänhet. Den var kul att svänga med och kändes som att den kunde vara kul utanför pisten.

Yes eller Nitro
Jag har en optimistic 2019 som jag gillar skarpt. Kul bräda att cruisa resort på, bra flyt i puder och framförallt riktigt smidig i skogen. Hyfsat bra i fart men kan bli lite nervös när det går riktigt fort. Den korta tailen är rolig men gör att jag ibland tappar kantgreppet bak i uppkörd terräng. Speciellt om jag åkt nån av mina långa brädor precis innan.

Yes eller Nitro
Hade en optimistic som jag sålde. Den hade för mycket sidecut och ingen taper vilket gjorde den fast i en svängradie enligt mig. Väldigt rolig i puder och skog men i pist var den inte lika bra i längre svängar. Kortare svängar kanon dock. I uppkörd snö blev den orolig under mina fötter(pga sidecutten???) Kör nu Korua Pencil som känns mer allround.

Tillbaka
Topp