Ytmaterial i skalkläder

PeterT

Medlem
Ytmaterial i skalkläder
Efter många olika skalkläder av varierande kvalité har jag bestämt mig för att investera i ett riktigt bra ställ att använda året runt men frågan är vad man ska titta efter. Av erfarenhet tror jag att de flesta med en hyfsad pelare över har en täthet som håller för det mesta men det som jag undrar mest över, vilket ytmaterial lämpas sig bäst för en långvarig DWR som nog är det största problemet. Ett blött plagg är ett kallt plagg även om det inte går igenom. Finns det sämre och bättre varianter?

Tittat på toppställen både från Salomon, Helly, Peak, Sweet osv
Positiva eller negativa erfarenheter av dessa eller andra mottages tacksamt?

Ang membranet så har ju många tillverkare gore-tex eller motsvarande egen variant.(ex HH)
Är det något att tänka på här.

Något som förbryllar mig oxå är att det finns förvånansvärt få byxor med en rejäl bib.
Låga byxor måste ju kombineras med en jacka där det går att knäppa ihop för att inte förfrysa sig eller få in snö. Är det en modegrej eller är det bara jag som inte fattar?

Produktbeskrivningarna på nätsidorna är ju minst sagt bristfälliga så hoppas på lite kommentarer här istället.
Väl mött//P

Ytmaterial i skalkläder
En rejäl bib är ju fantastiskt vid skidåkning och jag har det på mina Sweet-byxor. Dock vete katten om jag skulle vilja ha det för året-runt-bruk. MEn annars brukar väl sagda Sweet ha det, Norröna Lofoten och några Arcteryxer.

Ytmaterial i skalkläder
Tycker det funkar med byxor utan bib om det är bra snölås i jackan. Fördel om det är avtagbart för sommarbruk så klart. Vad gäller vattentålighet förutom membranet är ju impregneringen viktig, och hur lätt den är att underhålla.
Är nöjd med mina Mammut skidställ med GoreTex. De har ju även byxor med kanske rejälaste biben(?), och tidigare även mer normal modell (Realization modellen är med inbyggd klättersele, kanske overkill?). Tex här: https://www.outdoor-works.de/de/outdoorworks?search=alyeska

Ytmaterial i skalkläder
Jackan brukar väl inte vara några problem att använda på sommaren, oftast går ev snölås att knäppa bort.

Svårt dock att hitta ett par bra skalbyxor som funkar för både skidor och barmarkssäsong. Skidbyxor blir ofta lite otympliga, har ev bib som man oftast inte vill ha på sommaren, samt framförallt oftast inga möjligheter att dra åt dom kring fötterna.

Barmarksskalbyxor å andra sidan är ofta i lite klenare material, och brukar sakna förstärkningar på insidan av underbenen vilket trasar sönder dom rätt omgående vid kontakt med stålkant.

Skaffa en schysst skaljacka samt två uppsättningar byxor blir min rekommendation. Ut och testa jackor och se vad du trivs med. Är det tex-mexmembran så håller dom vätan, yttertyget måste man impregnera för att få det att pärla sig på, men det blir gradvis sämre ju mer sliten jackan blir, även om man impregnerar ofta.

Har senaste 10 åren haft jackor från haglöfs, mammut, norröna och elevenate. Inte upplevt någon egentlig kvalitetsskillnad, och tror den är ganska liten om du satsar på high-end produkter från välkända varumärken.

Ytmaterial i skalkläder
Vid närmare eftertanke så är det ju inte för året runt jag planerar ha stället. Visst, jackan funkar ju men inte byxorna som ni oxå påtalat. Det kommer definitivt bli en bib med rejäla hängslen och förstärkningar.
Ang ytmaterialet verkar inte det ena vara bättre än det andra. Det enda jag kommer hålla mig ifrån är en tex med Softshell. Fantastisk andning men suger åt sig som en svamp.

Nej, de flesta märkena är nog rätt lika. Lite olika lösningar på ventilation, kraghöjd osv men inget större.
Hittils provat Norröna samt Sweet. Bägge fina och väldigt lika varandra med skidspecifika detaljer.
Salomon S/lab, mest allround med nedre fickor samt lite lägre krage än de andra. Dock ingen ventilation eller armmuddar. Konstigt på en jacka i den översta prisklassen
HH, prisvärd underdogg som har en del features. Lite osäker på det ngt sträva yttertyget och om DWR kommer funka.

Ytmaterial i skalkläder
Armmuddar är ju verkligen bara i vägen. Det enda det gör är att strypa av mellan arm och hand. Har du en handske som ska in innanför ärmen är det helt hopplöst.

Var också noga med att testa jackan med hjälm på. Jag har själv haft stora problem med att moderna jackor, där luvan är integrerad, har för litet hål så att hakan och nacken inte får plats samtidigt. Många av luvorna fastnar också bak i hjälmen så att det inte går att vrida huvudet.

Ytmaterial i skalkläder
Hmm, intressant kommentar om luvan. Har inte slått mig alls att vissa av dagens skidanpassade kläder inte funkar bra ihop med hjälm.
Likaså armmuddarna. Har aldrig haft det på ngn tidigare jacka så det var ett krav nu då det alltid kommer in snö där men det är väl för att man slarvar med för korta handskar utanpå armarna. Kan tänka mig att det inte kommer funka om man vill stoppa in dem..
Har definitivt googlat på både Stellar och Open. Problemet är att jag är rätt petig och vill prova kläderna innan köp.
Supertack för tipsen

Tillbaka
Topp