Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Ytterligare en skidresa förstörd pga mina knän. Vad göra? (nu med video)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1085242" data-attributes="member: 12152"><p>På videon ser man att du då och då lägger på extremt mycket bakvikt både i pisten och utanför. Spetsarna lämnar snön och du verkligen lutar dig bakåt. Jag har ett dåligt högerknä och det räcker i princip att jag kommer fel och gör så i en enda sväng så får jag ont i det knät och därför undviker jag det i allra möjligaste mån. Uppskattningsvis spenderar du kanske 15% av tiden i den positionen i pisten och 75% utanför. Mina knän och då speciellt högerknät hade ALDRIG pallat en sådan dag. Inte en chans. </p><p></p><p>Bakvikt känns i början som en trygg position, men faktum är att du tappar kontrollen och att du riskerar att skena iväg istället i praktiken. Börja med att testa att helt sluta att trycka loss bakändarna genom att luta dig bakåt och stämma ut tailen. Det gör du med stor regelbundenhet. Att surfa innebär inte att surfa på bakändarna, utan du kan använda hela skidan. </p><p></p><p>Börja i pisten och tänk dig att du, som träning, lägger en enkrona mellan smalbenet och pjäxans tunga på framsidan och håll fast den genom att trycka fram benet. Åk sen iväg. Försök att åka så att den aldrig lossnar, oavsett om du svänger, sladdar, släpper på, bromsar eller stoppsladdar. Aldrig. Den ska hållas fast i alla lägen under en träningsperiod. På sikt ger det en position som är för mycket framåt, men för att vänja sig av vid en svänginitiering som innehåller för mycket bakvikt är det en bra träningstanke. När du klarar det går du över till att stå mer neutralt, men i pisten ska du aldrig hamna i en position som innebär att du känner ett tryck mellan vaden och bakkappan. </p><p></p><p>Utanför pisten är det svårare att säga något generellt. I praktiken är det svårt att helt undvika bakvikt, speciellt om snön är dålig, uppkörd eller svåråkt på nåt sätt. Då får man slänga på bakvikten ibland. Men i bra puder som är i majoritet orört behöver du inte göra det om du har rätt skidor. Så länge det är skidor med tillräcklig grad av lowrise och rejält med rocker är det en myt att det är ett jätteproblem att spetsarna aldrig får dyka under snön. Många nybörjare är extremt rädda för att dippa spetsarna och lutar sig därför extremt mycket bakåt. Och ju lättare snö, desto mer lutas det, bara för att hålla spetsarna över ytan. I vissa typer av snö är det ett problem med tip-dive, men i bra lössnö är det bara att köra på och låta skidan dyka ner ibland. Den letar sig upp igen skär inte iväg, även om det är lätt att tro det enligt nån slags instinkt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1085242, member: 12152"] På videon ser man att du då och då lägger på extremt mycket bakvikt både i pisten och utanför. Spetsarna lämnar snön och du verkligen lutar dig bakåt. Jag har ett dåligt högerknä och det räcker i princip att jag kommer fel och gör så i en enda sväng så får jag ont i det knät och därför undviker jag det i allra möjligaste mån. Uppskattningsvis spenderar du kanske 15% av tiden i den positionen i pisten och 75% utanför. Mina knän och då speciellt högerknät hade ALDRIG pallat en sådan dag. Inte en chans. Bakvikt känns i början som en trygg position, men faktum är att du tappar kontrollen och att du riskerar att skena iväg istället i praktiken. Börja med att testa att helt sluta att trycka loss bakändarna genom att luta dig bakåt och stämma ut tailen. Det gör du med stor regelbundenhet. Att surfa innebär inte att surfa på bakändarna, utan du kan använda hela skidan. Börja i pisten och tänk dig att du, som träning, lägger en enkrona mellan smalbenet och pjäxans tunga på framsidan och håll fast den genom att trycka fram benet. Åk sen iväg. Försök att åka så att den aldrig lossnar, oavsett om du svänger, sladdar, släpper på, bromsar eller stoppsladdar. Aldrig. Den ska hållas fast i alla lägen under en träningsperiod. På sikt ger det en position som är för mycket framåt, men för att vänja sig av vid en svänginitiering som innehåller för mycket bakvikt är det en bra träningstanke. När du klarar det går du över till att stå mer neutralt, men i pisten ska du aldrig hamna i en position som innebär att du känner ett tryck mellan vaden och bakkappan. Utanför pisten är det svårare att säga något generellt. I praktiken är det svårt att helt undvika bakvikt, speciellt om snön är dålig, uppkörd eller svåråkt på nåt sätt. Då får man slänga på bakvikten ibland. Men i bra puder som är i majoritet orört behöver du inte göra det om du har rätt skidor. Så länge det är skidor med tillräcklig grad av lowrise och rejält med rocker är det en myt att det är ett jätteproblem att spetsarna aldrig får dyka under snön. Många nybörjare är extremt rädda för att dippa spetsarna och lutar sig därför extremt mycket bakåt. Och ju lättare snö, desto mer lutas det, bara för att hålla spetsarna över ytan. I vissa typer av snö är det ett problem med tip-dive, men i bra lössnö är det bara att köra på och låta skidan dyka ner ibland. Den letar sig upp igen skär inte iväg, även om det är lätt att tro det enligt nån slags instinkt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Ytterligare en skidresa förstörd pga mina knän. Vad göra? (nu med video)
Tillbaka
Topp