ZAG Mata, Line Blade, Extrem Formula eller Mirus Cor, that is the question

Bonka

Aktiv medlem
Hej, Villhöver ett par lekfulla pistskidor som även kan klara att köra riktigt pistnära offpist. Alltså bränna några tighta svängar, använda rebounden för att lätta ut ur svängen, hoppa på ”rollers”, studsa ut ur pisten för att åka lite gammal lössnö eller grundare (<20cm) nysnö, och hoppa in igen. Fortsätta försöka och misslyckas med att göra 360. Dra ett gäng snabba svängar igen och försöka få ner höften till snön (vilket aldrig kommer lyckas för gubben är för gammal, 57)… Sedan sladda lie och ut i redan uppåkt skog och sladda runt träden. Alltihop i främst blå till ljusröda Alp-backar.

Där har ni användningsfallet.
Jag: 193cm, 90-94kg

Jag har idag ett par Scott Mission 183 från 2012 med 15m radie som fått försöka klara av ovanstående men gör det så där bra. Har ett par Norse Freeride för puderdagarna.

Fastnade för Mirus Cor efter att ha läst och sett tester av dem, men så läste jag om Extrem Formula och de verkade liknande och det vore kul att köra i Alperna med svenskt. Jagvhar haft Line Bacon förra säsongen (innan Norsen) och gillar det Line gör så Line Blade har seglat upp som en möjlighet (också väldigt lika mina Scott i shape, bara ännu större nos och 5mm större midja). Sen har vi ju då uppstickarna, ZAG Mata, som också verkar fulla med energi och likna mina Scott med bred nos men de är mest direktionella av dem alla.

Jag kan inte välja vad jag ska ha / Villhöver… kan ni som kört några av dessa återkomma med lite visdom som gör valet lättare? ❤️

Btw, kanske Rossignol Arcade ska slängas in som ett alternativ? De funkade inte alls i offpist för min vikt/längd men var superroliga i pisten tyckte jag - hade ett par på lån en vecka våren förra året (2024), 87 breda tror jag(finns det?), när jag åkte med UCPA

Senast ändrad:
Kul att se att det finns fler gubbjibbare. Låter som vi har ungefär samma ambitioner och nästan samma ålder - ska man aldrig bli vuxen? Om du vill åka lite baklänges eller prova 360 med oklara resultat känns ju twintip som en bra sak. [redigerat: ser nu att switchåkning ska funka bra med Mirus Cor iaf]. Jag varierar också mellan en lössnöskida och en lekskida men jag valde Atomic Bent 100 som lek/pistskida. Fast den svänger för lite tycker jag så jag funderade på Bacon men nu blev jag fundersam eftersom du vill gå vidare från Bacon. Men som vanligt är jag kluven då jag gillar stabiliteten i Bent 100 och vill köra lite större svängar också.

Senast ändrad:
Väntar på att provåka mina nya Nordica Unleashed 98. Kanske något för dig. Om testerna stämmer en bra kombo av hyggligt bred allmountain carver/twintip utan för mycket kompromiss och den lär vara stadig nog för att bära upp dina mått.

Tjenixen Erik o Fred, nja ni har missuppfattat eller har jag varit otydlig. Det är mina Scott Mission med 90mm midja som ska ersättas. Inte Norsen. Så jag är egentligen inte sugen på att gå över 90mm eftersom jag vill ha nåt som svänger ordentligt, även om Line Blade är 95mm så är ju tip’en 154(!) så det blir mkt sväng ändå. Men gärna någon av de nämnda under 90mm så det inte krävs så mkt att lägga på kant. Nästan så de ska rulla över av sig själva nu nÄr man är lat 😂

Läste lite slarvigt men jag tänkte just på Bacon för ditt syfte - aha men du uppfattar de som för breda och mer som offpistskida. Annars kort svängradie tänkte jag.

Jag har haft Line Bacon. Ersatte de med Norse Freeride. Nu behöver jag en pistskida som går att köra med offpist. Någon av de fyra nämnda.

Bumpar tråden för att se om nån där ute har lite bättre input på ursprungliga frågan

Har bara erfarenhet av Extrem Formula 88 och Mirrus Cor (några timmars åk av varje). Av de 2 så var, emm, EF88 överlägsen. Den gjorde precis som jag ville utan att vara extremt nervös, vilket jag upplevde Mirrusen vara.

Tack MichWen. Hur mkt väger du och i vilken typ av åkning var Extremen så mkt bättre?

Förlåt sent svar, glömde bort tråden.

Jag är 173 cm och väger ca 85 kg. Som sagt, bara några timmars åk, i Vemdalens pister där det var både välpreppat och bitvis rejält uppåkt. Oavsett fart eller kort/lång sväng så kände jag att 88:an bara hängde på, på ett jäkla bra sätt, medans jag med Coren hela tiden tänkte, jävlar vilken nervös skida.

Hej, Villhöver ett par lekfulla pistskidor som även kan klara att köra riktigt pistnära offpist. Alltså bränna några tighta svängar, använda rebounden för att lätta ut ur svängen, hoppa på ”rollers”, studsa ut ur pisten för att åka lite gammal lössnö eller grundare (<20cm) nysnö, och hoppa in igen. Fortsätta försöka och misslyckas med att göra 360. Dra ett gäng snabba svängar igen och försöka få ner höften till snön (vilket aldrig kommer lyckas för gubben är för gammal, 57)… Sedan sladda lie och ut i redan uppåkt skog och sladda runt träden. Alltihop i främst blå till ljusröda Alp-backar.

Där har ni användningsfallet.
Jag: 193cm, 90-94kg

Jag har idag ett par Scott Mission 183 från 2012 med 15m radie som fått försöka klara av ovanstående men gör det så där bra. Har ett par Norse Freeride för puderdagarna.

Fastnade för Mirus Cor efter att ha läst och sett tester av dem, men så läste jag om Extrem Formula och de verkade liknande och det vore kul att köra i Alperna med svenskt. Jagvhar haft Line Bacon förra säsongen (innan Norsen) och gillar det Line gör så Line Blade har seglat upp som en möjlighet (också väldigt lika mina Scott i shape, bara ännu större nos och 5mm större midja). Sen har vi ju då uppstickarna, ZAG Mata, som också verkar fulla med energi och likna mina Scott med bred nos men de är mest direktionella av dem alla.

Jag kan inte välja vad jag ska ha / Villhöver… kan ni som kört några av dessa återkomma med lite visdom som gör valet lättare? ❤️

Btw, kanske Rossignol Arcade ska slängas in som ett alternativ? De funkade inte alls i offpist för min vikt/längd men var superroliga i pisten tyckte jag - hade ett par på lån en vecka våren förra året (2024), 87 breda tror jag(finns det?), när jag åkte med UCPA
Du låter precis som jag, dock är jag bra mycket yngre, bara 53 ;) !!! Kör oxå Norse freeride men vill ha nåt "skojjigt", hänger mycket i Sälen över loven o tänkte att man får ju försöka lattja lite i väntan på dom andra resorna så att säga.
Jag tittade på Völkl Revolt 96, någon som har erfarenhet av dom, fick jäkligt bra recensioner på nån amerikansk site.

Sluta tjata om Line Blade, jag har ju redan sagt att jag ångrar att jag sålde mina.
Skitkul skida, går att trycka till i tighta svängar i pisten och samtidigt flyta i det lösa.

Jag stod inför samma val förra säsongen. Hade provat Mirus Cor året innan och gillade dem.

Jag köpte dock ett par Extreme Formula 88 för att jag ville ha svenskt och lite udda.

Körde på dem två veckor i Dolomiterna och en vecka i Obertauern. Mycket nöjd och glad att jag valde EF88.

De är trygga men samtidigt riktigt kul. Tar sig ner överallt förutom där pudret blir för djupt. Då räcker inte mina begränsade lössnö-skills för att tygla dessa.
Men nypistat med några cm nysnö ovanpå så är lyckan total.

78220873232__093B9F68-7D53-49E6-8A8E-272B1B683B65.webp
Varför nöja sig med ett par när man kan köpa två? 😅😂
Nä, sonen köpte ett par Mirus så då köpte jag Extrem, även om surfaren/vindsurfaren i mig ville ha Mirusens tail. Kul att köra något udda även i pisten. Extremen är mer energisk i flex vs Mirus. Mirusen är mer jämnmjuk i böjningen. Klet mer och längre camber i Extrem. Ska bli najs att få prova dem bägge.

Bilagor

• 78220673843__12051C55-E8AC-44F3-85F7-1B75DCFBED3A.webp
    78220673843__12051C55-E8AC-44F3-85F7-1B75DCFBED3A.webp
    272.5 KB · Besök: 75
Visa bilaga 41653Varför nöja sig med ett par när man kan köpa två? 😅😂
Nä, sonen köpte ett par Mirus så då köpte jag Extrem, även om surfaren/vindsurfaren i mig ville ha Mirusens tail. Kul att köra något udda även i pisten. Extremen är mer energisk i flex vs Mirus. Mirusen är mer jämnmjuk i böjningen. Klet mer och längre camber i Extrem. Ska bli najs att få prova dem bägge.

Föredömlig familj där n=n+2... ;o)

Jag har kört en halvdag på Mirus cor i post och ca 15-20 cm lössnö. Jag upplevde dom som väldigt lättåkta, räckte med att tänka sväng för att dom skulle svänga. Lätt att få ner höften lågt, köra switch och allmänt väldigt lekfulla. I den lilla offpist jag fick till så fungerade dom bra.
Jag hoppas kunna testa F88 i december för beslut om vilka det blir. Min förväntan är att F88:orna är lite roligare i sväng men inte lika lekfulla som Mirus.
Tittat även på Blade, men Mirus och F88 känns mer spännande.

48 år, 177cm och 78kg. Åkt skidor i 46 år.

Så hur upplevde jag och sonen då Extrem Formula 88 vs Mirus Cor?

Sonen (Mirus Cor, Bent 100, DPS Wailer 112 RP, Faction La Maschine 4): 21 år, 80kg, 194cm, avancerad åkare (turar, charger i offpisten och studsar på allt som han hittar i pisten/offpisten, jobbar på att köra med höften i backen).

Sonen om Mirus Cor:
Mjuk, lekfull och erbjuder väldigt mångsidig åkning. Där jag tycker den underpresterar är isig pist (om inte nyslipade kanter), samt hög fart och stora stora svängar. Topparna fladdrar och man känner sig lite ostabil.

Sonen om Extrem Formula 88:
Är också mjuk, men kanske lite mindre lekfull. Känner mig mer stabil i högre fart. Tyckte jag hade lite för lite tid på skidan för att rättvist jämföra. Mirusen känner jag igen som en blandning av mina Bent 100 och alpinskida, men Extrem var något nytt, som jag skulle behöva lite mer tid på. Men mycket kändes igen mellan Mirus och Extrem.

Jag: (Scott Mission 83, Formula 88, Norse Freeride 110): 57 år, 94kg, 193cm, medelgod åkare (kör pistnära offpist, jobbar på att förbättra min carving i pisten och att klara en 360 samt nosebutter, vill våga/klara en backflip innan jag dör. Har snowboard-bakgrund och föredrar relaxed surfkänsla framför charging när jag åker skidor)

Jag kunde tyvärr inte testa MC för bindningarna passar inte mina pjäxor. Mina intryck baseras enbart på hur jag ser skidan röra sig och vad sonen sagt.

Jag var nere i Val Thorens över jul o hälsade på mina bägge söner som bummar. Snön var obefintlig (80-60cm o i slutet av veckan började sten och stybb titta fram). På sina ställen riktigt sköna pister, men på andra småisigt.

Jag ville från början ha MC men pga min längd/vikt och ha läst testerna att det är lätt att överbelasta nosen så skidan viker sig, så blev det F88. Att de är svenska och årets ser balla ut och är mer ovanliga i backen när man är utomlands spelade också roll ;)

Nosarna ja. Eller kanske ändarna... De är ju rätt mjuka på bägge modellerna. Mest på MC'n.
Häromdagen körde jag F88 i lokala backen som är 200m och har en lutning på hela 8° (ja det är synd om oss i Blekinge och Kalmar län) efter en vecka utan snö under fötterna. Första svängen blev jag chockad och började sedan le stort. Med lite press på nosen så initieras svängen galet lätt. Man ser hur hela skidan verkligen böjer in sig och man slungas in i svängen. Oerhört beroendeframkallande!

Och tar vi MC, så första dagen i Val Thorens, tredje svängen, så tar min son i lite för hårt och överbelastar nosen på sina MC nåt oerhört och den viker sig, katapultar honom till en framåtvolt så han landar på ryggen framför en snökanonstolpe.

Utifrån dessa bägge händelser är vi överens om att F88 är en skida man kan trycka på mer i nosen utan att den viker sig, men man behöver inte trycka mycket för att den ska ge massor med G-kraft. Bägge är på så sätt väldigt lättåkta i flacka pister, om man åker centrerat och inte trycker för mycket på plösen, men F88 är i sin natur närmare alpinskidan och MC närmare parkskidan. Det är en annan sak man märker ganska tidigt. Redan när vi packat upp dem i höst och tog i nosen och med tallen fast i en matta, juckade skidorna så att de kom i självsvängning, så märker man att F88 har mer energi, är snärtigare. Kanske beror på den långa cambern och/eller konstruktionen vs MC som ju i stort sett inte har camber. Men även MC har härlig energi. Vi märkte redan då att bägge dessa kommer skicka ut oss ur svängarna samt bli lätta att poppa med. Och det stämmer. Det är en del av det som gör att de är så roliga att åka på. De är livliga och energiska. Men, återigen, F88 är den lite styvare, lite snärtigare, och MC den lite slappare. Men jämfört med en normalskida så är de bägge väldigt mycket mer energiska.

Ena dagen hade vi även en Stöckli Laser SC att jämföra med, som storebrorsan hade lånat i skidbutiken de jobbar i. Den var dock i kortaste laget (172cm) för våra +190cm kroppar. Men här märkte man ju tydligt hur mycket styvare en sån skida äroch hur mycket bättre isgrepp den har pga den är smalare och styvare (både nos, tail och midja). De har senare även provkört Laser WRT och WRT Pro och är fett sålda på att köra höga kantvinklar och grymt bett.

btw, prylnörd som jag är så har jag följt CARV och velat testa deras sensorer, så när 2.0 kom "köpte" jag ett par (hatar prenumerationsupplägget!). Som bäst 2G (nä, inte mobilteknologin...) och 65° kantvinkel samt 13m radie, så jag har en del ytterligare att jobba på. F88'an har ju 12m (183cm längd), så det måste ju nås...

Varken MC och F88 är toppen att dundra på i stora snabba storslalomsvängar. F88 är klart bättre - den är ok med att ändra radie mellan kort och hyfsat lång (jag låg ofta på 20m), medan MC gärna vill ha kortsvängar hela tiden, men man känner att bägge ormar sig och man blir orolig att man ska få kantkänning och störta framåt om inte man använder kanten. Inte så konstigt kanske - mycket insvängning på dessa skidorna ju.

Eftersom jag är så kass på trick och ännu inte vågat försöka på en 360 och i allmänhet hoppar/landar på tok för ofta i baksätet, så var det för mig viktigt att ha en skida som är balanserad i luften. Mina förra allmountain var väldigt bakmonterade och gjorde livet surt för mig i hoppen (min dåliga teknik så klart men man behöver ju inte göra det ännu svårare för sig...). Men trots att F88 inte är lika mittmonterade som MC, så upplever iaf jag att de är väldigt balanserade och lätta att ha att göra med i luften och jag har minskat mina baksäteslandningar (har övat...). Sonen säger att hans MC är väldigt lätthoppade och balanserade. Övertag MC här alltså.

Trots att det var så lite snö så lyckades vi ändå få några rundor utanför pistat område. Både vindpinat/drivor och 20cm "lössnö" (snön var inte direkt bluebird-fluffig, och den hade en väldigt tunn skorpa. som knappt märktes). Jag blev glatt överraskad hur fint F88 flöt upp. troligen tack vare den mjuka nosen. Även sonens MC verkade flyta på bra. Men det _kändes_ (när jag såg honom åka resp såg mina F88 flyta) som att F88'orna har övertaget här. F88'orna är iaf klart mycket bättre än mina gamla Scott Mission 83 Allmountain-skidor, som är betydligt styvare/stummare och har mindre/kortare nosrocker. F88'orna kändes som att de funkar bra i min 2-skidorsquiver. Hmmm, kanske tom skulle kunna funka som allroundskida, med Shift/PT-bindning...

Så...
  • I brantare, isigare backar är F88 bättre än MC men mycket hänger på åkarens teknik också.
  • Bägge är rätt lätta att köra switch. MC bäst på det.
  • Bägge är helt magiska i välpreppade mindre branta röda samt blå-gröna. Alltså verkligen, magiska! Jag har inte haft så här kul på skidor sedan jag gick från snowboard 2004, förutom i lössnön (och där saknar jag ff den där surfiga känslan bara en puderbräda kan ge, men det är en annan story...)! Det handlar inte bara om att de är allsidiga utan mest för att de är så livliga, ger så mycket energi tillbaka och svänger in så enkelt och håller raiden. Man blir helt enkelt en mycket duktigare carvare på nolltid.
  • Isiga backar är ingen höjdare med mjuka skidor, men här är F88 bättre (än MC) med lång effektiv kant och hög camber som man kan sätta emot.
  • I park/hopp och leka på olika naturliga features, då är MC bäst.
  • F88 har mest energi och är livligast samt pallar trycket även från någon som kör mer aggressivt eller väger lite mer - sonen väger 15kg mindre än jag och baserat på hans åkning så om han hade vägt som jag, så tror jag att MC'n hade inte funkat utan att han hade behövt anpassa sin åkstil att vara "nättare"/försiktigare.
Så är man inte så tung och/eller har massa hävarm pga sin längd och kör mer centrerat eller kan tänka sig köra det, samt håller på att leka mycket på features eller i parken, men också vill köra med kroppen nära snön, ja då är det Mirus Cor som gäller. Och omvänt, väger man lite mer eller har mer hävarm, eller man vill köra lite mer alpint i sin åkstil, men fortfarande kunna leka lite vid behov, och man vill köra lite offpist när det inte är alltför djupt, då är det F88 som gäller.

Typ så. Mina 2 ören iaf. Har någon andra åsikter så är jag öppen för diskussion och påminnelser och rättningar :)

Tillbaka
Topp