Zakopane

Aspens

Medlem
Zakopane
Hallå hallå:)
Vi är en grupp på 4 skidgalna stockholmare som funderar på att åka ner till Zakopane under en vecka i vinter. Vi undrar bara om nån har några bra tips om boende och hur man får tag på information om bussar och liknande..
/Tack Mattias

Zakopane
Hey där!

Enklaste sättet att få tag på boende i Zakopane är på plats. Billigaste är nog att hyra rum/stuga av någon lokal innvånare. Det finns hemsidor men de finns tyvärr ej möjlighet att få på engelska, hur har ni det med kunskaper på polska? Busstrafiken kan även ha sina brister, vet faktiskt inte om dte går bussar förbi backarna. Annars är det väldigt lätt att lifta så att ta sig från byn till backen borde inte vara några problem men lättast är väll en egen bil.

/ Katti

Zakopane
Vi har kollat runt lite och hittat ganska billigt och förhoppningsvis pålitligt boende... Våra polska kunskaper är totalt obefintligt.. Men vi har blivit fundersamma på liftkortspriserna, för enligt den informationen vi har hittat kostar kabinbanan drygt 100 kr/enkel.. Sen kostar typ 10 år 150 kr för dom andra liftarna... Det betyder att liftkortspriset för en vecka blir extremt dyrt.. kan det verkligen stämma?

Zakopane
hei hei.
jeg var i zakkis i fjor vinter. riktignok sammen med en som har bodd i krakow i 6 år. problemet i zakopane er at det er forbudt å kjøre offpist, og man kan få bot åp 100 euro om man blir tatt. dette pga at det er en nationalpark og parkrangers sladdar rundt i hele anlegget for å ta deg. nå prata min kompis polsk, så vi kom oss ut av knipen forholdsvis greit og ved å gi de litt lokal mynt..
ellers er det et fantasktisk anlegg med ubegrensede skimuligheter!

Zakopane
Hey där.

Nja, jag har åkt väldigt mycket skidor i polen och har faktiskt aldrig hört talas om så höga priser, inte så troligt med tanke på att man i polen i snitt tjänar mindre än i Sverige och jag vet att många "svenssons" i polen åker till just zakopane. Men jag kan kika lite så skickar jag ett mejl senare!

Zakopane
Vi var där feb 2008 och bodde på ett vandrarhem som heter Stara Polana. Det var relativt prisvärt och drevs av ett gäng ungdomar. Det var ett gammalt mysigt hus med allt från rum med 8 sängar till dubbelrum och gemensamma duschar samt ett kök i källaren som fungerade väldigt bra. Sen hade de även trådlöst internet. :-) Ligger nära tågstationen men därifrån är det 10-15 min gång till centrum. Till systemet måste man åka buss då det inte finns några parkeringar vid liften. Vi fick en varning att vi skulle inställa oss på polisstationen då vi första dagen parkerade bredvid skidlärarhuset.

Kommer inte riktigt ihåg exakta priser för liftkort men det var enkelresor som gällde och de kostade ganska mycket per kabinfärd. Till de två liftarna i systemet kunde man köpa dagskort eller enkelresor så det fungerade smidigt. Vi använde inte liftarna så mycket utan de tog vi upp till toppen sen hajkade vi över åsarna bortåt. Åsarna hamnade alla i samma gryta som man sedan kunde glida ner till gondolen igen. Perfekta åsar med olika branthet och 200-300 höjdmeter så det var inga jobbiga hajker. Det är nationalpark och man får egentligen inte åka utanför repen(!) som avgränsar pisterna och om den svartklädde mustaschpolisen stoppar dig så får du en utskällning på polska och får läsa en laminerad lapp där det på engelska står att det är förnjudet mer hände inte för oss. Men vi höll sedan koll på honom. :-)

Måste sticka nu men fortsätter berättelsen senare. Jag har även bilder på min FR från Zakopane.

Boende: http://www.starapolana.pl/welcome.html

Zakopane
Hej. är man sugen på skidåkning så åk INTE dit. Annars så är orten ett trevligt ställe med bra mat och barer, men åkningen/liftsystemen är under all kritik.

Zakopane
För att summera ihop det. Bussarna från stan till liften går ofta och startar från tågstationen och har flera stopp på vägen så det är inget problem.

Håller med Erix om att liftsystemen är under all kritik om man bara vill åka pist o liftnära offpist. För att få bra åkning i Zakopane måste man jobba lite för det. Men är det bra snöförhållanden (vilket det inte alltid är)är det värt det.
Det kan även bli låånga köer till gondolen främst helger och när polackerna har lov så då gäller det att var uppe tidigt på morgonen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp