Zermatt/Cervinia eller Chamonix ?

Netapper

Medlem
Jag velar om vart man ska åka i vinter helt enkelt. Jag var i Zermatt förra året och hade det grymt. Det som lockar mig tillbaka är det enorma system som bildades tillsammans med Cervinia. Det omtalade pudret i Chamonix vill man ju också uppleva.

Få mig att övertygas om ngt att systemen .

/ T

Jag har varit i zermatt tre veckor på semester och gillar verkligen stället. Jag har även gjort en säsong i Cham förra vintern och tycker att det är optimalt för att bumma som vi gjorde. Jag tror av erfarenhet att man har ut mer av en säsong i Cham för det är större som ort och betydligt fler svenska säsongare. Det går inte riktigt att jämföra de olika orterna eftersom att de är så olika, lägesmässigt, storleksmässigt och skidåkningsmässigt.
Jag vet inte om det hjälpe dig så mycket med hör av dig med mer specifika frågor om du vill.

Den omtalande puderjakten i cham kanske du menar ?
Ska du bara åka i väg en vecka ?
När under vintern åker du ?

Jaa exakt. Nu har man chillat i pisten i några år bara för att man inte haft ngn bra snö att åka i (utanför pisten). Vi hade tänkt åka dit en vecka i mars/april. Går sista året så kan ju inte riktigt säsonga i år. Det känns som det är snösäkrare i Zermatt senare på våren pga av den högre åkhöjden. Sugen på ngt nytt också "/

Netapper sa:
Jaa exakt. Nu har man chillat i pisten i några år bara för att man inte haft ngn bra snö att åka i (utanför pisten). Vi hade tänkt åka dit en vecka i mars/april. Går sista året så kan ju inte riktigt säsonga i år. Det känns som det är snösäkrare i Zermatt senare på våren pga av den högre åkhöjden. Sugen på ngt nytt också "/
Val Thorens är otroligt snösäkert, var där i mitten av april detta året och åkte riktig pudersnö... Ssytemet är också väldigt stort precis som Zermatt och så slipper man skidbussar vilket man måste åka i Chamonix...

jag tycker lätt att du ska till chamonix var i cervinia/zermatt för något år sedan och det var inte jätte imponerande enligt mig, ska ner till chamonix i vinter :) första gången dit så hoppas det är bra

Tillbaka
Topp