Zermatt / Cervinia

schaman

Ny medlem
Zermatt / Cervinia
Tjo!

Åker till Zermatt nu på Lördag för en veckas åkning. Har aldrig varit i Zermatt förr så har därför lite funderingar som behöver snabba svar med tanke på avresedatum...

Jag undrar var man hittar bästa backarna samt vilken del offpisten är lättast att komma åt? Vi har inga större problem med svår åkning men offpist för de med dödslängtan undviker vi...

Tips på matställen i backen och på kvällen mottages tacksamt!! Prisnivå på ett ungefär?

Cervinia, är det någon ide att köpa liftkort där Cervinia ingår eller kan man lika gärna eller hellre hålla sig bara i Zermatt?

Prisnivå, har hört att det är faktor 1,3 mot Sverige, dvs lunch 100 i sverige = 130 i Schweitz. Är det med sanningen överensstämmande? Bra att veta på ett ungefär hur mycket guld man skall ta med sig.

Valuta, funkar det lika bra med Euro?

Ha en artun dag!

Lasse

p.s. Om Gud vill att vi skall hasa bräda, sitter inte fötterna 90 grader fel då?
 
Zermatt / Cervinia
Ta med varma kläder, det har varit ruggigt kallt (-25 grader) där på sistone. Det ska i och för sig bli varmare nu så förhoppningsvis slipper ni den värsta kylan.

Kolla offpist-tipsen som finns här på Freeride för en del info. Annars är det i princip bara att skråa ut från pisterna, det finns rätt mycket lättillgänglig offpist. De två gånger jag varit där har det varit bäst åkning uppe mot Klein Matterhorn och de backarna som finns nedanför där. Men det finns mycket roligt att hitta på de andra bergen också. Liten varning, undvik att ta tåget som heter Gornergrat-Bahn, det tar en hel evighet att åka upp med det och det finns andra liftar som tar dig till ungefär samma ställe fast snabbare. Högst upp där det tåget slutar finns det förresten rätt schysst åkning med hygglig lutning.

Jag reagerade inte direkt på prisnivån utom på liftkorten (typ 60 CHF för ett dagskort). Beror naturligtvis på vart man hamnar, men jag upplevde det aldrig som extremt dyrt (å andra sidan har jag bott i Schweiz ett tag nu så jag börjar kanske bli van :-) Du bör definitivt växla till CHF. De tar Euro på en hel del ställen men kursen är riktigt dålig.

Cervinia har jag ingen direkt koll på.
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp