Zermatt runt 20/4 - ok snö? ( m.m. )

Lagg

Ny medlem
Hej,

- Jag åkte lagg årligen mellan 7-18år, så jag är långt ifrån proffs, nu är det mååånga år sedan jag åkt utför. Jag har bara åkt i svenska fjällen men vill nu prova alperna. Har läst en hel del o Zermatt vill jag åka till, ligger också högt upp därmed snösäkrare.

Läste att Zermatt är ett "året runt" ställe för skidåkning, men det lär ju vara begränsade pister sommartid. Om jag åker dit runt 20/4 så lär det finnas mkt snö fortfarande, men hur är snökvaliteen? Risk att den är isig eller kan jag vara lugn att det blir hög kvalite? ..jag frågar för att resan kommer bli svindyr, då förväntar jag mig att det blir bra snö också :)

- Passar på att fråga lite om priser, jag har hittat helt ok hotellrum för 13 lax för en vecka, verkar inte gå att finna så mkt billigare om man vill ha bra komfort o bra läge. Liftkort ligger på 2600kr. Transfer med minibuss(?) från flygplatsen är jag osäker på men gissar på 700kr trt ? Från Geneve till Chamonix gick det på ca 500kr trt (jag var där förra sommaren)

Zermatt är rätt snösäkert och erbjuder så gott som alltid kallsnö längst upp under hela vintersäsongen. Hur det kommer se ut längre ner vet ingen i nuläget, kan komma 1m puder eller så kan det var barmark. Du kommer iaf. kunna åka minst helt ok pist någonstans i system om inte vindar och oväder ställer till det.

Transfer gör du nog lämpligast med tåg, men jag har aldrig funderat på bilalternativet till Zermatt. Ska finnas någon transfer ticket för ca 1000kr som gäller ToR. från. Kolla sbb.ch eller sj.se, tror det var på sistnämde sidan jag läst om det.

Låter som en dyr resa. Du har inte funderat på att säga upp dig från ditt jobb i sverige och ta ett säsongsjobb i zermatt istället? ;) Tjänar ok. och kan åka skidor hela vintern!

Brukar själv åka till zermatt en gång om året men det är billigare att bo i cervinia. Tåget är väldigt smidigt och det sägs att det är billigare att boka via sj. Har själv ingen riktig koll på det. The Bubble är en liten svenskrestaurang i zermatt där man kan få lite koll på läget när man är på plats. Ingen kan sia om snökvaliten men det är inget jag hade oroat mig för. Sista biten ner till byn har varit skit några gånger jag varit där men uppe i system har det aldrig varit problem med is.

Tack!

Önskar gärna fler inputs på snö-"nivån" i April :)

Man kommer väl inte undan så mkt billigare till Zermatt, boendet som är dyrast, men jag hittar inte så mkt billigare. Kom gärna med tips :) ...vill helst inte bo helt off så man måste åka buss till Zermatt skidanläggning, utan det ska va mer laggen på o sen är det klart :)

Irnoiskt att man kan flyga till geneve för 500kr trt, och att tåg från geneve till zermatt kostar 1000kr, eller ett liftkort för 2600kr, hosthost

Oavsett till vilken ort du skall till i Schweiz är det bäst att köpa en sk transferticket. Den gäller från vald flygplats ända fram till vald skidort. KÖps på Sj utlandsavdelnig. Sen är det ju en fråga om man skall mata Zermatt familjerna med sina rövarpriser. Det kostar att ha Matterhorn som utsikt.
För övrig info ang orter. Kolla in på . Myschwitzerland.com

Senast ändrad:
Lagg sa:
Önskar gärna fler inputs på snö-"nivån" i April :)
Tror inte det blir så mkt bättre än vad Tomtefar sa. Så sent på säsongen kan det vara precis hur som helst. Det kan komma in aprilstormar med mycket nysnö, men det kan också vara lika varmt och bart som i bastun.
Uppe på höjd lär det dock vara gott om snö, det skulle jag inte vara orolig för.

Tillbaka
Topp