Zipfit innersko for bra for att vara sant ?

• Trådstartare Trådstartare CR58
  • Start datum Start datum
C

CR58

Guest
Fick nyligen denna for mig intressanta nyhet presenterad av en serios boot fitter i Zermatt. Kille hyllade dom och nu behover jag referenser innan jag bestaller dom.En formgjuten innersko som kan flyttas fran pjaxa till pjaxa later nastan for bra for att vara sant eller?

http://www.zipfit.com/zipfitvideo.html

Verkar ju vara en schysst innersko, speciellt det med snörningen. Men vad är egentligen fördelen jämfört med typ en intuition liner. När jag fixade mina egna pjäxor värmde jag innerskon som jag sedan ställde mig i och på så sätt formades efter foten. Sedan trycktes skalet ut på ställen som jag tyckte att det klämde på, men först några dagar senare.

En formgjuten innersko som kan flyttas från pjäxa till pjäxa, det kan du väl med vilken innersko som helst, förutsatt att du har ytterligare ett skal som passar innerskon...

Nä, förutom snörningen var inget som var så speciellt, och sånt kan man ju ändå fixa själv.

Min spontana tanke var också Intuition... Visst, det är säkert lite mer features och "nödvändiga" detaljer i dessa, men små mängder lär väl trissa upp priset ganska bra. Med Intuition får du den mest sålda, formbara innerskon med riktigt bra kvalité och till ett överkomligt pris.

Okej, man flyttar över innerskor, men åker man mycket så vill män byta efter några år...

Förstår inte vad som är nytt med dessa?

En intuition-innersko lär vara samma grej, men garanterat långt mycket lättare...

gnilk sa:
Nojlas sa:

En intuition-innersko lär vara samma grej, men garanterat långt mycket lättare...
Varför "garanterat långt mycket lättare.."?
Fler delar i en zipfit, hårdplast på plösen (?) snöre, massa annat krimskrams.

Vad vikten på en innersko sen spelar för roll vet jag inte, lycka till och få ner dom innerskorna i dynafitpjäxor. Ha.

Nojlas sa:

Det är inget nytt, har funnits lika länge som Intuition, den är stabilare, lika stabil som en sprutad innersko.
Är en del tävlingsåkare som åker i dem, och en del guider i Alperna.
Lite svåra att få tag i, jag hade lite kontakt med Sven för något år sedan med fick inte tag i några.

gnilk sa:
Nojlas sa:

Varför "garanterat långt mycket lättare.."?
Aldrig hållt i en intuition va? :)
Intuition är radikalt mycket lättare än formsprutat, vanliga innerskor etc etc.
Zipfit verkar ha många komponenter, många ihopsatta delar. Kan tänka mig att de blir tyngre då.

Däremot vet jag inte så mycket om materialet i Zipfit, hur de hanterar problemfötter, hur mycket man kan göra dem "custom", eller om det bara är att värma, tuta ock köra som vanliga standardinnerskor.

Att innerskon kan flyttas mellan olika pjäxor är väl inget försäljningsargument direkt. Det kan en intuition också. Värm bara upp den igen så formar den sig på nytt. Inget man gör var dag direkt... (Varför man skulle vilja detta vet jag inte. låter knasigt)

Dock har jag inte sagt att Zipfit inte är något att ha.
Om man använder zipfit, intuition, formsprutat eller standardinnersko är av mindre betydelse och vem som anpassar innerskon/pjäxan åt en är av större betydelse anser jag.

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
Det är inget nytt, har funnits lika länge som Intuition, den är stabilare, lika stabil som en sprutad innersko.
Lite svåra att få tag i, jag hade lite kontakt med Sven för något år sedan med fick inte tag i några.
Ok, är innerskons hårdhet och graden av formbarhet att jämföra med formsprutat?

Nojlas sa:
Anders_Nilson sa:
Ok, är innerskons hårdhet och graden av formbarhet att jämföra med formsprutat?
Korkgranulatet i Zipfit är grymt kompakt och stabilt men blir formbart som Intuitions vid värme.
Sen har de någon idé om att man kan sy innerskon lite efter vad den ska användas till och det gör att de blir lite mer variation.
Jag skulle säga att den är lika "hård" som ett par Comformable.

Kör själv med zip-fit och polaren med intution och så jäkla stor skillnad i vikten tyckte jag nog inte det var. Båda är ju rätt lätta i förhållande till allt annat som fötterna sitter fast, jag skulle nog kalla viktskillnaden för försumbar. Har å andra sidan aldrig varit någon viktjagare, så det är möjligt att jag missat något.

Det som jag tycker är jobbigast med den är nog snörningen. Även om den fungerar bra (gör sitt jobb) så tar det tid att komma ut/i skon. Blev t.o.m rekommenderad att klippa bort dem på affären.

Skulle inte jämföra den med formsprutat, avseende hårdhet.

gnilk sa:
Kör själv med zip-fit och polaren med intution och så jäkla stor skillnad i vikten tyckte jag nog inte det var. Båda är ju rätt lätta i förhållande till allt annat som fötterna sitter fast, jag skulle nog kalla viktskillnaden för försumbar. Har å andra sidan aldrig varit någon viktjagare, så det är möjligt att jag missat något.

Det som jag tycker är jobbigast med den är nog snörningen. Även om den fungerar bra (gör sitt jobb) så tar det tid att komma ut/i skon. Blev t.o.m rekommenderad att klippa bort dem på affären.

Antligen nagon som faktsik har akt eller aker i Zip-fit, det tycks inte vara nagon mangd produkt direkt. Ar du nojd med dom? finns det nagot mer som sticker ut i negativt eller positivt bemarkelsa? Snorena kan man nog klippa bort for att gora det hela lite enklare da skalet troligen nyper fast innerskon tillrackligt runt foten. Salomon Ghost pjaxan har ju ocksa en liknande snorning och dom jag kanner som aker i dom har klippt snorningen som mest kanns som en kosmetiskt grej.

Senast ändrad:
gnilk sa:

Vilken modell har du?

Sorry för sent svar.
Kollade in innerskorna imorse med det hade jag ju inte mycket för, står ingenstans på dem vilken modell det är (och jag kommer inte ihåg). Men den ser precis ut som "Gran Prix" modellen på ZipFit's hemsida (http://www.zipfit.com/granprix.html). Så jag antar att det är modellen jag har. Köpte dem tillsammans med skal på Mountain Air i Verbier (drivs av en Svensk och brukar alltid vara någon Svensk i personalen där).

Jag är nöjd med dom. Tyvärr är väl min erfarenhet begränsad då dessa är de första riktiga pjäxor jag kört med. Har formgjutna innersulor till dem och det fungerar bra för mig. Innerskon sitter bra och ger ordentligt med stöd och glappar inget (någonstans).

Grävde upp denna gamla tråd för att fylla på med mina erfarenheter av Gara LV som förhoppningsvis hjälper någon inför val av ny innersko.
Bytte ut innerskon i Atomic Hawx Ultra XTD fr 2019/20. Testade både LV och HV. Gara bygger (stor volym) väldigt mycket så jag fick flytta ut spännen på skaftet och max utskruvat spänne över fotryggen/insteget. Eftersom det blev så tight över insteget valde jag LV men hade nog även funkat med HV men vågade inte chansa. Jag har smala vader, lite bredare fötter och hög hålfot/fotrygg.
Det tog typ två skiddagar att åka in dom och jag har nu kört dom i drygt två veckor. För att få mer utrymme över insteget har jag flyttat upp snörningen ett steg och tryckt upp korken från insteget. Dom är dock fortfarande väldigt tighta över insteget. Dom ger betydligt mer stöd än mina gamla innerskor och tidigare problem med "shin bang" har i princip försvunnit. Inledningsvis väldigt bra hälgrepp, men behöver nu nog fylla på med mer kork. Upplever dom något varmare än dom gamla, säkert pga den lösa neopren och ullfodrade tån. Även om innerskon är styv tycker jag det funkar helt ok att huda kortare sträckor. Väldigt positivt att hälen sitter fast så inga skavsår, vilket jag normalt får om jag inte tejpar hälarna. Mer logiskt val för detta skal är väl GFT men jag ville ha mer stöd och volym så blev Gara. För längre turer kommer jag använda den gamla innerskon. Med dom gamla innerskorna körde jag Booster mot plösen innanför skaftet. Med Gara har jag testat lite olika lösningar, med och utan zipfit-remmen och Booster innanför och utanför plasten. Har nu landat i zipfit-rem och Booster utanför plasten/skaftet. Blev nog tightast utan zipfit-rem och Booster direkt mot plösen men tycker det blev skönast som jag kör nu. Gara blir lite mer framåtlutad så upplever skaftvinkeln samma som med gamla innerskon med spoiler.
Väldigt enkelt att fylla på kork och flytta den dit man vill och får man inte till det 100 så sker den sista justering automatiskt när man åker. Även om jag rekommenderar att prova/köpa på plats i butik är det väldigt enkelt att värma innerskon för en första anpassning.
Det uppenbart negativa är priset och framförallt tycker jag att korken man kan köpa till borde vara billigare med tanke på vad man betalar för innerskon. Sen tycker jag det är bökigare att först kliva i innerskon och sedan in i skalet, som dom rekommenderar. Beror nog dock på min höga fotrygg.

Tillbaka
Topp