Freeride in English

Deeptalk med Jon Olsson

2005-02-16 Freeride stämde möte med Jon Olsson för att reda ut bronsförbannelsen, Lindebergkläderna och prata om drog- och gettotrenden samt den nya, egna tävlingen Jon Olsson Invitational.


Foto: Tomas Zuccareno/Shazzam/ESPN Images

Jon Olsson har inlett säsongen med en 1080 i brons; 3:a i US Open Slopestyle och likväl 3:a i Super Pipe och Slopestyle i nyligen avslutade X-Games i Buttermilk, Aspen. I oktober hade tre brons låtit helt ok för Jon. Men nu, dagarna efter tävlingen, går det inte att undgå frustrationen.
– Jag vet inte, kanske att jag tänker för mycket på att åken ska se avslappnade ut. Men å andra sidan, det är ett riktigt bra flow som jag är ute efter när jag åker. Om jag landar fakie så tar jag nästa hopp fakie, förklarar Jon när vi träffas två dagar efter hemkomsten från X-Games. Han vill åka på det sätt som han själv vill se att sporten utvecklas.

Snurrarna är ett av Jons adelsmärken. Men att satsa på dessa kräver bra hopp, något som har blivit en allt större bristvara vid de stora tävlingarna. Då blir stilen i åket lidande.
– US Open i år var ok. Men i övrigt är hoppen alldeles för små. Man ska inte behöva stressa igenom en 720 i de sammanhangen. Ibland är avslutningshoppen tillräckligt stora, men om du tar i där så landar du lätt platt. I X-Games verkade det nästan som om det vikigaste var att ha en cool TV-spelsliknande banläggning som inte fungerade riktigt i praktiken.


Foto: Tony Donaldson/Shazamm/ESPN Images
De amerikanska domarna
Spekulationerna om att européer har uppförsbacke bland amerikanska domare finns alltid där.
– Det är klart att man blir förvånad över en del poäng ibland. Men har man gett sig in i en domarsport så får man köpa läget. I pipen är det höjd som gäller till 110 procent och det fanns inte en chans att jag skulle hänga på Simon Dumonts grymma satsningar, för gör man det och misslyckas slår man ihjäl sig. Jag tycker ändå att det är rätt fokus på bedömningen för ingen åkare har den tekniknivån som matchar mycket luft. Men de som kan lägga 900 åt båda hållen kan nog ändra på situationen väldigt snart.

Jon har ändå lyckats bygga upp en fin meritförteckning i de stora transatlantiska tävlingarna under de senaste åren. Guld i Superpipe och brons i Slopestyle i 2002 års X-Games och guld i Big Air i Whistler Ski and Snowboard Festival 2003 och 2004. I fjolårets X-Games kammade han hem silver i Super Pipe och brons i Slopestyle. Pallplaceringar är ingen bristvara. Men på det senaste har något förändrats:
– Jag har börjat bli skitnervös inför tävlingarna. Kan inte äta utan ligger bara och fundera och funderar igen på åken. På träningarna dagen innan är jag helt av. Tanner kan ligga och köra på 1080:s medan jag får kämpa med att få till straight airs. I förra veckan trodde Tanner att jag var Grete Eliasson i pipen eftersom vi har likadana kläder. Och gissa om mina nya sponsorer blev nervösa när jag nästan inte kom över pipekanten. Men när det är dags för start är jag coollugn. Skumt.

Jon i Åres pistmaskiner
Få har missat Quebeckillen Charles Gagniers guldregn i år. Men bland åkarna kommer Gagniers framgångar inte som någon överraskning. Den fina trixbagen har varit känd länge och när nu de supertekniska hoppen sitter på allvar har resultaten inte låtit vänta på sig. Gagnier tillhör, tillsammans med Tanner Hall, Simon Dumont och TJ Schiller, de som Jon ser som sina främsta motståndare i årets tävlingar.
Vecka tretton kan den svenska skidpubliken räkna med att få se flera av ovanstående åkare, med flera, tävla man mot man i Åre vid nykläckta Big Air-tävlingen Jon Olsson Invitational. Detta trots att Candide Thovex sätter upp sin egen tävling samma vecka.
– Det är inte svårt att locka hit åkarna. De svenska tjejerna står högt i kurs. Men jag tror att tävlingen i sig kommer att dra hit många av de bästa under flera år framöver. Det är sällsynt med tävlingar där åkarna själva bestämmer banan. Jag kommer att slita i pistmaskinen på nätterna så länge det behövs för att få de perfekta hoppen. Det blir två hopp med vardera 20-meters platåer. I X-Games snackade vi i jämförelse åtta meter.
Jon älskar att tävla på hemmaplan och hoppas att det fungerar att han själv deltar i tävlingen. Därför hyrs amerikanska X-Gamesdomare in och de andra åkarna engageras i bandesignen. I slutändan kommer ändå det övriga startfältet att få bestämma om Jon ska få tävla jämsides.


Foto: Tomas Zuccareno/Shazamm/ESPN Images
På filmfronten blir det för Jons del två projekt under säsongen. Mest tid läggs med teamet vid norske Henrik Rostrups nya bolag, Teddybear Crisis. Utöver det medverkar han i årets Poor Boyz-projekt; något Free Radicals blir det med andra ord inte för Jon i år.
– När vi var och filmade med Rostrup i Whistler innan US Open insåg Simon Dumont, Henke Windstedt och jag att detta troligtvis var det första helt drogfria internationella filmteamet på väldigt länge, kommenterar Jon.

Skidåkningens antivåg
Vi kommer in på den stora gettotrenden med feta länkar och pimp-glitter som färgar toppskidåkningen hårt. När Jon nyligen träffade brädlegenden Terje Haakonsen frågade Terje varför alla skidåkare både verkar vilja se ut som och nästan vara knarklangare. Vad har hela gettogrejen kommit ifrån och hur lång kan den drivas?
– Drogutvecklingen är oerhört tragisk. Det är som en enda stor antivåg bland många åkare där man är coolare ju mindre man bryr sig. Helst ska man inte tävla alls utan bara filma och när man filmar ska man ha svarta kläder som inte fungerar bra framför kameran. Då visar man att man inte bryr sig om filmen heller. Det går inte att fatta poängen för det finns ingen. Det tragiska är att de mest lovande bland de riktigt unga åkarna är så snabba på att haka på. Men sedan finns det ju åkare som Tanner som kör getto fullt ut men ändå tävlar och jobbar stenhårt. Så alla kan inte dras över samma sträck, säger Jon.
Han menar att folk får göra som de vill, men att det är synd när de förändras på ett negativt sätt. Därför var det kul att höra från Tanner nyligen att han hade insett saker och ting och slutat droga.


Foto: Tomas Zuccareno/Shazamm/ESPN Images
Jon och Lindeberg
När Jon själv förklarar varför han skrev på för Johan Lindeberg är förklaringen delvis kopplad till den här utvecklingen; som en motreaktion där inte fullt så säckiga kläder markera att alla inte är på väg åt samma håll. Och att Jon Olsson brukar gå sina egna vägar kommer knappas som en nyhet för någon, hur omdiskuterat det sedan än blir.
– Jag dömer ingen som gillar diamantgetto men jag är svensk och gillar svenskt mode. Det räcker att du frågar min flickvän, att gå i säck var helt enkelt inte jag. Eftersom man går i sponsorkläder varje dag så vill man trivas och jag gillade JL redan innan kontraktet blev aktuellt.

Diskussionerna om Jons övergång från Oakley till JL har varit en av de hetare debatterna i skidsamhället på sista tiden – som någon ironiskt uttryckte det ”Armani Jon…för tusan Armani!”. Själv tar Jon uppståndelsen med en nypa salt; det krävs när allt man gör hamna i rampljuset.
– Men det är så klart inget kul att höra en massa kommentarer om sellout. Jag kan förstå en sådan reaktion om man hade signat ett märke, som man inte trodde på, för pengarnas skull bara. Men om det är så att jag tycker att det är kul att klä mig annorlunda så är väl det upp till mig.
Som guru i en ännu förhållandevis ung sport har givetvis åkare som Jon ett ansvar. Här hör Jon till de som menar att friåkningen måste bli mer mainstream för att överleva i långa loppet, att det kostar för mycket att vara en ”skitball undergroundkultur”.
– Fortsätter vi att vara underground kommer sporten inte att växa och det innebär att orter inte kommer att satsa på parker.


Foto: Tomas Zuccareno/Shazamm/ESPN Images
In i dubbelvolten
– Det som känns kul med JL är att de är så lyhörda för mina idéer. Vill jag designa en ny jacka så händer det fort. Personligen tror jag att märket är här för att stanna på skidmarknaden. Det är dags att skidkulturen får lite mer egen identitet. Som det är nu kommer allt från snowboardvärlden. Fast nu har ju Lindeberg en schysst, baggy jeanskollektion också, flinar Jon. Till skillnad från många andra modemärken kommer prislappen på basplaggen ligga på eller under Oakleys prislägen. Det är bra, för jag vill inte promota någonting som folk inte har råd att köpa.

Ribborna och kraven höjs allt mer i åkningen. Redan nu ligger många av åkarna på gränsen för vad som borde vara tillåtet ur hälsoaspekt och fler kommer följa Mike Wilson in i dubbelvolten. Vad är viktigt för Jon för att hela tiden slipa sig själv?
– Det är snart slut på skidfria somrar för att hämta motivation. Bara året runt-åkning gäller för att hänga med i tempot. Tanner var på Nya Zeeland hela sommaren och rekommenderade det som alternativ till Whistler och Mt Hood.
Redan i vår blir det fler lugna träningsveckor hemma i Bräcke än på många år. För nu ska trickrepertoaren utökas. För nu är Jon trött på att gräva brons.

Text: Dan-Marcus Pethrus

Taggar: Jon Olsson

Skriv ut   Dela/Bokmärk
Fler artiklar under Profiler »

Du måste vara inloggad medlem på Freeride för att kunna kommentera artikeln. Bli medlem eller logga in.
Av: are-man-xame 2009-11-30 15:59
måste skaffa jonnick glasögon men dom kostar typ 6 tusen!
Av: are-man-xame 2009-11-30 15:44
bräcke e chil ställe
Av: are-man-xame 2009-11-30 15:43
JOI kommer bli chil
Av: markusamnegard 2009-04-11 15:40
jon olsson the living ledgend!!
Av: Rosenperla94 2009-04-05 22:43
Är det nån som vet Jons mailadress?
Av: Technique 2008-11-27 21:22
KOM IGEN NU BRITT MARIE, KÖR FÖR FA-AN!
Av: hugoscharl 2007-12-05 13:04
vinn nu va fan ta lite guld nu jon!!xD
Av: lainio 2007-06-19 23:13
JonJonJon!!!
Av: more10 2007-04-01 18:08
cooolt
Av: fskytt 2006-10-01 12:09
coolt!
Av: Emanuel_Skidor 2006-09-19 13:38
HAHAH:p JA HAR TRÄFFAT HAN :p
Av: m_Israelsson 2006-08-17 19:34
nice !
Av: calleailton 2006-08-16 18:49
tja john de är calle du såg på vatten skidor den bruna kan jag få din msn tack...adda mej calleailton@hotmail.com
Av: Lekzak 2006-08-08 19:08
när jag var i åre (innan jon olsson invitational) mötta jag Jon på åre torget och fick hans autograf. men idag sabbade jag planchsen!! fett korkat!
Av: Fill3fj0nkan 2006-07-14 21:37
Jaa.. vad ska jag säga?! Jon e ju en helt otrolig och soft människa!!! Kändis, talangfull, påhittig(kommer alltid med nya idee'r och funderingar:P) och för att inte tala om snygg... Jon får helt enkelt hela världen på fall, med sitt underbara lee'nde och glimten i ögat! stoked on mannen..<3
Av: Irra 2006-07-04 01:33
fett sen men
Av: H_Wikman 2006-07-01 19:11
ja josh bibby vann första joi jon själv vann andra joi :)
Av: A_ekstrom 2006-06-11 21:22
jäää
Av: Twintipkoffe 2006-05-31 19:36
Coolt .. Du é coolast JON ! ;)
Av: antonwhite 2006-05-31 16:10
cr0y_himself eller vad du nu heter, du kan ju sluta smöra, du kommer ingen vart med det ^^ iaf inte på nätet.
Av: Fill3fj0nkan 2006-05-21 11:41
jo Olsson.. vad finns det mer att sæga? =)
Av: JockeLundhag 2006-04-12 07:52
najs!
Av: LILLjedal 2006-04-04 21:32
Jon e ju lätt kungen bland alla åkare förutom Tanner Hall där liger han lite efter det e Tanner som e Bossen å det e Jon som e typ bara bra kanske man ska säga men som sagt Tanner äger !!
Av: Cme 2006-03-29 19:49
Jon har feting cool slyle...
Av: BADGASTEIN 2006-03-22 18:07
nice!
Av: slice 2006-03-06 10:57
nämen, min kompis ;)
Av: Duva 2006-02-23 21:21
Av: theflyingdutchmen 2006-01-27 16:36
Jon Olsson måste vara jibb branchens mest seriösa kille!! Grymmast me för den delen... Skönt att han fortsätter me sin egen stil!!!
Av: Shaun 2006-01-12 18:20
woow
Av: Busta 2006-01-04 14:23
ganska smart sagt om getto, av samma åsikt...nästan
Av: fredde-y 2005-09-23 21:02
Asså själv e man ingen JL beundrare men asså Jon vet ju lungt vad han håller på meg... Håller klart med!!
Av: lammkott 2005-09-07 18:32
jon olsson, vilken pärla. riktigt jävla cool stil säger jag
Av: Gunnarsson 2005-07-24 15:53
själv satt man på vip på Jon Olsson Invitational
Av: jakobs_syrra 2005-07-06 21:19
ja va själv på jon olsson Intational d va grymt häftit!!
Av: philipisraelsson 2005-06-13 23:08
Jävla nice deeptalk!
Jon har så jäkla skön stil!
Han e såå cool, men ändå så skiter han i getto trenden..
Tog en massa grejer till mitt föredrag om Jon härifrån..

Helt klart en stark femma!
Av: BJohansson 2005-05-06 09:13
fan va soft dude
Av: PLundberg 2005-04-07 17:42
Av: Flaklavin_David 2005-03-30 12:46
jag tror inte ens att jon olsson kan göra kombinationen rosa byxor - vit jacka hett...
Av: carl_d 2005-03-23 20:01
Ska på Jon Olsson Invitational.
Av: mastermind103 2005-03-21 10:20
snygt
Av: ErikWibaeus 2005-03-20 00:49
tycker d e kul att jon har börjat ändra på den stil som verkar helt festspikad men ja diggar henke W stil bättre. han gör inte mycke väsen av sig å har en ball stil. all credd till Jon å Henke! men akta er för wester, karlstöm å harlauts. grabbar med fet stil. som tex henke H. 13 år å sätter fakie cork 9 å har en grym inställning till skidåkningen.
Av: m_p 2005-03-19 16:32
hans namn är olsson, jon olsson. hihi
Av: zero_roddan 2005-03-14 14:41
haha fan va grymm ha e
Av: WANNABE_TANNERHALL 2005-03-12 19:24
att börja åka med straitiga kläder igen gör att det mer och mer kommer att likna freestyle.
Av: Veil 2005-03-11 00:54
Asså seriöst dom flesta som skrivit inlägg hitils verkar ju inte fatta varför han bytt även om ni säger det.
Snackar om att JL är fula,fjortis kläder. Visst jag är inte heller så värst förtjust i dom.
Är bara glad över att Jon tagit ett eget initiativ och välja det han själv gillar och trivs i.

Mennar vem hur ski dressen ser ut om ett par år? kolla tillbaka ett år så ser man ju hur otroligt allt snabbt gått frammåt.

Och en fråga till dig Jon eller någon som vet hur j parken nu blev när den e färdig eller näst intill iaf.

Riktigt schysst deeptalk iaf och skönt att du inte hakar på ghetto trenden. Ska jag vara ärlig så är det väll lite den jag kör med också men det är för att jag trivs i den inget annat.

Lycka till me Invitational de lär bli grymmt fett synd att man missar det bara =/.

Fett me propps till Jon som e en av dom första som vågar ändra det som länge verkat vara förbestämt.

//Veil
Av: wobbl 2005-03-10 22:59
en härlig intervju.

men jag blir jävligt trött på alla som ska försvara Jon när det gäller Lindeberg.. fan, 98% av freerides medlemmar var anti-JL, när han skrev på kontraktet, så var det tvärtom med vissa.

hitta er egen stil istället, JL suger. men Jon däremot, är den grymmaste åkaren i världen, och visst fan kan han bättre än brons.
Av: FredrikGJ 2005-03-10 19:55
tycker ändå att de e skit jon förlåt för att ja ringde dig när du va på gotland! sry man
Av: XtremeMX 2005-03-10 19:28
Ovärt me JL... Alla gör vi våra val men persoligen tycker ja inte att JL har en plats i jibb världen.. Har nog sett för många wannabies me den lite väl upp propsade JL loggen.. Synd på en annars grimm jibber. To all the nikkhas, stay true. Remain. Holla!!
Av: TRAX0 2005-03-10 17:25
Snygga skidor
Av: pudis 2005-03-10 17:17
Ok att det här med gettostylen är en aning töntig och att det egentligen inte alls har med jibbing att göra. Men JL har blivit ett fattigt lågstatus märke som alla svenssons utan stil införskaffat sig på sistone. Så fuck JL och alla JL lovers! Jon borde starta ett eget märke som alla skejtproffs gör! För övrigt ett jäklit bra reportage! Go for it Jon. länk
Av: T_JIBBER_92 2005-03-10 10:00
Av: chrrrilleee 2005-03-09 10:32
Härligt att du väljer JL!!!!
Av: teekay 2005-03-08 20:03
Av: dedde 2005-03-08 19:49
haha...e d ingen som inser att det kommer bli gammal freestyle av hela skiten om det ska bli mainstream och "elitidrott" av alltihopa?!

puss å kram
Av: Free_R 2005-03-07 17:48
strålande artikel...bra att man får lite klarhet i vad jons byte från oakley till
JL gick ut på..jag menar dom kläderna verkar ju helt ok men framför allt att
han vill komma bort från ghetto-stilen..
bravo jon
Av: david-85 2005-03-07 17:42
mycke av den där anti-drogpropagandan stämmer inte...
fan så skönt o dra en feting innan man ger sig ut i backen
Av: WarP 2005-03-05 18:51
asso jag diggar olson!!
Av: Simon_Trygg 2005-03-05 12:07
min granne i mora:D
Av: Japan_Air 2005-03-05 11:11
Akta dig för JL, Jon!
Av: SnastyMcMuffin 2005-03-04 16:32
Jon Olsson Invitational kommer att bli cooooooolt!!!! grym deep talk!!!!!!
Av: CarlBauM 2005-03-04 16:24
Bra deep talk!

Jag kan förstå att folk inte gillar JL, men bara för att man inte gör de så behöver man inte skriva upp hemsidor och sånt på "anti JL kläder" . Kläderna på den hemsidan är så enormt mycke fjolligare än vanliga JL, och vad spelar de för roll om Jon är sponsrad av JL, han är väl lika bra för de? Ja slår vad om att ni skulle tycka att dom där JL kläderna var dom snyggaste kläderna ni hade sett om de hade stått Oakley på dom istället. Lägg ner de där omogna snacket och lär er acceptera att han ändå inte kommer byta från JL till Oakley. Det är väl bra att han vågar sätta nya trender inom skidsporten?
Av: Zhiet 2005-03-03 22:32
asså fettt o veta Jon e *Bling*!!

Men JL asså det e skit!!
Av: sk8putte 2005-03-03 19:16
väldigt grymma trick!
Av: rehn 2005-03-02 14:33
Fan vad grym Jon e!!!
Stå på dig och hoppa inte på den jävla gettotrenden!
Av: ahlstrom 2005-03-02 10:11
haha, fin knark undervisning!
Av: IvarHolmsten 2005-03-02 09:01
okej
Av: Lazer0n 2005-03-02 08:41
Sörja Gnäll om att han bytte till JL...va har ni emot JL egentligen...har riktigt nice kläder så...bättre än sörja Getto Style..
allvarligt KelKen...du frågar om Jon vet vad hasch är??

Hasch (braja, brass, röka, kitt, dole.) Är den vanligaste narkotikan bland svenska ungdomar. Det utvinns ur kådan från hampväxten Cannabis sativa som växer vilt i nästan hela världen. Största odlingar för den illegala europeiska marknaden finns idag i marockanska Rifbergen, men även i bland annat Afghanistan, Pakistan, Libanon, Turkiet och Albanien. Det finns även inomhusodlingar i Holland där man genom korsodling fått fram sorter med höga THC-halter (delta-9-tetrahydrocannabinol), det mest rusaktiva ämnet av ett 80-tal s.k. cannabinoider i växten.

Cannabis, som är samlingsnamnet, innefattar förutom hasch även marijuana och hascholja, är sinnesförvrängande och kan ge känslor av lugn, upprymdhet och djup samvaro med omgivningen. Tankarna kan flyta osammanhängande, för att ge känsla av rikt idéflöde. Men planer uppgjorda i haschrusets fantasivärld realiseras sällan.

Hasch ser ut som små korkbitar i varierande färger ljusbrun-gul till svart och kan rökas i pipor eller som handrullade cigaretter, varvid en sötaktig doft framträder. Det rusaktiva ämnet THC är fettlösligt och blir kvar i fettcellerna mycket länge – flera veckor ibland. Själva ruset går över på några timmar. Den långa påverkan av centrala nervsystemet kan leda till oväntade s k återtrippar – rusupplevelser mycket lång tid efter själva drogintaget.

Cannabisrökning har effekter på den psykiska mognaden. Störningar i känslolivet är allvarliga och skadar särskilt ungas utveckling. Tröghet och förändrad personlighet kan uppstå vid cannabismissbruk. En glad och öppen människa van vid utmaningar kan bli folkskygg, passiv och likgiltig. Denna utveckling kallas amotivationssyndromet. Motivation, planerings- och tankeförmåga återvänder vanligtvis om missbruket upphör.
Cannabismissbruk leder ofta till beroende och blir det centrala i tankar, känslor och aktiviteter. Försök att sluta med drogen kan följas av tomhet, depression och nedstämdhet.

Cannabis är ofta inkörsport till annat narkotikamissbruk och förekommer ofta vid blandmissbruk. Men det finns också ett utbrett dolt missbruk av drogen bland äldre personer med familj och jobb. Det försämrar immunförsvaret, påverkar hormonbalansen (menstruationen rubbas, spermierna blir färre) och hjärnan negativt. Cannabis innehåller mer tjära än tobak och rökningen ökar risken för lungcancer, bronkit och andra lungsjukdomar.

Förutom medicinska och sociala skador framkallar hasch psykiska skador. Psykoser förekommer och cannabismissbruk kan utlösa schizofreni. Vid flera våldsamma olyckor, misshandelsfall, mord och självmord har inblandade varit cannabispåverkade.

Trots dessa uppenbara medicinska och sociala avigsidor av cannabisanvändande finns organiserade legaliseringsrörelser i bland annat EU och Nordamerika för drogen. Man framhåller den som "lätt drog" som bör få hanteras lagligt för att inte användarna ska komma i kontakt med försäljare av "tunga droger" som heroin, kokain etc.

Lobbyisterna för drogen hänvisar ofta till kontroversiell forskning och försök med cannabis som medicin (exempelvis vid inflammatorisk värk, ledinflammation, nervsmärta och som smärtstillande för cancerpatienter, THC-lösning i ögon mot starr). Skeptiska läkare menar dock att det finns andra bättre och mindre skadliga mediciner.

Kännetecken: rödögdhet, flammig ansiktshy, hög puls, torr mun och ett sug efter godsaker. Vanligt är slöhet, likgiltighet, försämrat närminne och fnittrighet.

Lagen: cannabis narkotikaklassades 1930 - alla ovanjorddelar av plantan är klassade i Sverige. Inom EU förekommer lagliga bidragsberättigade odlingar av THC-fattig hampa (0,2 procent) som naturfiber för nyttprodukter som rep, textilier, finpapper, inredningar, hudvård etc. I Sverige fanns legala hampaodlingar fram till 1960-talet. Men de försvann dels pga sviktande efterfrågan, dels efter ett senare förbud med hänvisning till risken att det i lagliga odlingar skulle kunna förekomma otillåtna sorter med högre rushalt. Något som är svårt med blotta ögat att kontrollera.

Med hänvisning till EG-rätt och efter en EU-dom 2003 lyckades dock enskilda svenska bönder att häva odlingsförbudet av hampa med högst 0,2 procent THC. Regler för licensförfarande och kontroll håller nu på att tas fram.


Fatta att de skall hållas undan från idrott och allt!!

Bra Jon att du skiter i Ghetto Stylen..!

Av: todde 2005-03-01 16:48
även om Jon kommer ha JL i baken så kommer det inte änmdra på min åsikt...tyvärr så har fjortisar och annat folk missbrukat ett snyggt märke.

Jon äger dock ändå och vi borde ju vara stolta över att han representerar oss så pass väl!
Av: m_fahlborg 2005-03-01 14:08
varför dissa JL när Jon är klart snyggast i backen nu?!
Av: Endahl 2005-02-28 20:00
Jon Olsson äger ju allt...han e bara skönast...Bra interjuv förresten..JL äger det också..klokt val!! Hoppas att richter visar lite från Jon Olsson Invitational..!!Richter sänds på Tisdagar kl 19.30-20.00 för alla som inte visste det..//linus
Av: Bogren 2005-02-28 18:58
jon olsson för all del skön kille, men för fan JL??? håller med kelken hellre lite bling bling, vilket jag tycker är en mkt skönare stil, än nån jävla BRATS stil!! JL är ju för fan toppen på brats stilen, trodde faktiskt aldrig att dom skulle ta sig in på skidmarknaden! Jon gör som promoes för fan: dissa JL!!
Av: jonasnordin 2005-02-28 17:00
Trevlig artikel! Va nog jag som skrev det där med armani.. Alla andra va så jävla gnälliga i den tråden så jag tänkte att jag skulle lätta stämningen lite. Det va bara på skämt, fett med props till Jon :D
Av: maertin 2005-02-28 16:29
ingen jävel på denna jord har lika sköön stil som jon !
Av: nystromadam 2005-02-28 10:49
Shöönare snubbe får man leta efter asså..Jon Olsson Invitational kommer bli fet
Av: Fredrik_Forss 2005-02-27 15:32
coolt :P
Av: Nenne 2005-02-26 23:55
vis karl
Av: Calle1080 2005-02-26 20:47
Jon e go, men Henke W äger honom!!
Av: ALXX 2005-02-26 12:01
grymmt bra!!!
Av: Fillez 2005-02-25 21:03
Att hoppa till JL vette fan.. men kul att någon tar avstånd från bling bling kulturen. oakley har blivit lite väll amerikanskt bling bling shit.

powder foräva.
Av: JWester 2005-02-24 19:25
Schribble >> Dumont varken röker eller dricker. han har aldrig gjort det.
Av: Aron_Hansson 2005-02-24 18:13
e det någon som vet jon olssons email????????????????????+
Av: groht 2005-02-24 16:46
Vilken cool artikel dmp.
Av: Jakob_h 2005-02-24 15:28
Jon e grymm
Av: Oree 2005-02-23 19:14
synd att han bytte från oakley. Til JL oxå...aja...han vet väl vad han gör
Av: cooork 2005-02-23 16:53
Jl kläderna var tuffa
Av: ringels 2005-02-23 11:11
vill bara se denna tävling
Av: jonas_hogblad 2005-02-22 20:33
bra skrivet Pethrus
Av: Skribble 2005-02-22 20:19
dumont drogfri? tillåt mig tvivla... riktigt bra artikel iaf! bland det bästa jag någonsin läst på FR! /J A Q U E Z
Av: MattiasR 2005-02-22 15:33
nice men varför J. LINDERBERG???????
Av: KamiKlazze 2005-02-22 00:57
d är skönt att Jon inte hakar på "Bling Bling" grejen..... nice deep talk säger jah bara...
Av: Joakim 2005-02-21 21:45
Inressant deeptalk..

Fortsätt vara dig själv Jon!

Av: JULJANNE 2005-02-21 21:38
nån här som hr nån aningen om vem den dör Jon Olsson är ?;P
Av: Hammpe 2005-02-21 19:13
kloka ord, kloka ord verkar bra å ta avstånd

/ghuldlock/
Av: BRYSHAN 2005-02-21 18:32
jon är duktig Svar : JA, han e mycket duktig, men man behöver inte ta upp nån jävla ghetto kultur.. o allt annat..
Av: BRYSHAN 2005-02-21 18:30
jeje whatever niggers.. ture snell eller vad du heter, du vet inte äns vad hash är.. så shut the fuck up
Av: johanna_L 2005-02-21 18:28
Av: profile-Slamer 2005-02-21 15:30
Coolt asså jon men ja tycker att det var konstigt att inte du vann alla körde bra men ja tyckte du skulle vinna!
Av: petterbacklund 2005-02-21 14:53
Faan va gött att det är nånn seriös kille kvar i sporten. Mike Dumont såg ju fan ut som värtsa hallicken i x-games ju. Så jävla bra jon
Av: ChristofferAldell 2005-02-21 13:07
Grymt Nice. Är stolt att Jon är från Sverige och representerar oss så bra :)
Av: airman 2005-02-21 12:52
lägg ner allt skitsnack om att Jon gått över till JL, det är bara att hoppas att killen lyckas skapa en egen kläd stil för oss lagg åkare!
Av: cool_ski_dude93 2005-02-21 11:57
kelken e du dumm?!!! tycker du d e okej att röka hash okej med heorin oxå eller!!! bra för sånna som dej att ni dör sjelva men för andra som vet att hash e farligt e d bra med sånna som jon så håll käften och bocka för kungen JON!!!
Av: Bo87 2005-02-21 11:07
^^ Spara mål som...
Av: Bo87 2005-02-21 11:07
Det är en double underflip. länk

här är även andra videos från US Open förra året. länk
Av: Speedstar 2005-02-21 10:20
Mike Wilson. Dubbelflip? finns det bilder på det?
Av: MedlemJapaner 2005-02-20 19:55
kan kelken kanske sluta klaga på jon o låta honom göra som han vill...varför bryr du dej...säg nåt vättigt vafan...jon e fan den grymmaste killen på länge...han går sin egen väg har grymt skön stil o verkar jävligt trevlig till skildnad mot vissa andra här
Av: BRYSHAN 2005-02-20 16:35
förresten, jon du har ju pundat sjelv eller?...................
Av: BRYSHAN 2005-02-20 16:22
det finns ingen ghetto trend kan alla sluta tro det ?
Av: BRYSHAN 2005-02-20 16:20
ouuuuuuuuuuiiiieee... har kollat igenom alla GB inlägg har bara sett skit? hur kommer det sig att alla håller med? kan ju med egna ögon se att det finns måååååååånga keffa folk här på freeride! " har aldrig vetat att tanner drogat ? " Weed, Hasch är det en drog? MAN HELL NO! ghetto ghetto whats that bullshit? för att folk har hip-hop kläder varför ska dom bli utryckta som att dom ska vara ghetto?? det är softa kläder skönare än ett par tajta skit keffa byxor från Jl, eller vad alla dom där märkena heter... sluta vara såna pussys! peace /
Av: skitzo 2005-02-20 15:30
skönt med en avslappnad och ödmjuk kille som vågar gå sin egen väg!! cool är du Jon.....
skönt repotage, inspirerande!!
Av: hagge_grabben 2005-02-20 00:35
jon e cool! schysst reportarge=)
Av: joeltheboss 2005-02-19 13:30
jl e inte så farligt ändå
Av: sne 2005-02-19 12:33
Jon borde komma till ekholmsnäs big air tävling i Mars. Skulle va jävligt coolt, för er som inte vet så ligger ekholmsnäs på Lidingö och det är några killar som bor här som har fixat tävlingen
Av: nille 2005-02-19 11:44
dom rosa byxorna e ju grymma
Av: EriGee 2005-02-19 10:32
shysst deeptalk.... Jon äger !
Av: zuXz 2005-02-18 22:40
så jävla shööön.:D skulle va najjs me domma kläder men då blir man väll trackad för jon wannabi???
Av: sebbe1080 2005-02-18 19:48
coolt. jon e så jävla cool. och grym
Av: mouNTain 2005-02-18 19:11
Grymt, coolt, najs, skönt......töntigt!
Av: rudil 2005-02-18 19:06
fan vad kul att det kommer ett sånt här repotage...när någon stjärna talar ut!!;)men viste inte att tanner har drogat....FY!!!
Av: k-w 2005-02-18 18:02
Japp, borde enligt rykte vara ett par cruelty.
Av: Frida89 2005-02-18 16:43
aa, jon e grym! Kanske borde dra till åre över påsk...
Av: oo117 2005-02-18 16:36
damer o herrar.. skåda nya oakley modellen Cruelty..
tror d e dom jag..
eller så har jag drömt igen!
Av: sivarsson 2005-02-18 16:16
på sätt och vis e han endå en cool kille med attityd! var förs väldigt osäker när de tisslades å tasslandes om J.L, men de värkar juh ha varit ett bra val ialf! kör på.. :P
Av: ErikR 2005-02-18 16:10
Klok man, den där Jon..
Av: ErikWibaeus 2005-02-18 15:43
Kul att se att iallafall Jon e kvar på jorden (fast bara när han verkligen måste).
Av: Aazzy 2005-02-18 15:00
bra intervju! jon virker som en kul kar! stå på
Av: Bo87 2005-02-18 13:46
kevin_bengtsson: det var en fakie over-cork 1080 med ironcross. Just det, ironcross; något som är alldeles för gammalt för att vinna tävlingar med. Men ur rent snurrperspektiv så var den förbannat läcker!
Av: molander 2005-02-18 12:48
Skön Jon! Dissar det vidriga ghetto-modet. Skönt att se friåkare som inte lever kalsong-show-off och markscratchande byxor.
Av: VictorWallstream 2005-02-18 09:59
J0n, jag tror inte att han vinner invational eftersom det är hans egen tävling, det skulle inte se så bra ut?

Annars bra, hade börjat få bilder av Jon som en bortskämd diva, men det här särkte min bild riktigt mkt!
Av: TStyle 2005-02-18 08:31
Underbart att han iaf håller kvar vid Oakleys goggles!
Av: T_sedlacek 2005-02-18 08:14
kungen jon ska vinna invational
Av: kevin_bengtsson 2005-02-18 02:35
Jag skulle vilja se Jon lägga upp sw rodeo 10 som han drog på rbba -01. Vore kul att se den på nån tävling för den va grymmt smooth...
Av: JohanSG 2005-02-18 00:36
Lika skön som alltid den där Jon. Ett bra reportage!
Av: OlofM 2005-02-18 00:08
det här låter kanske lite dumt men jag har faktiskt trott att jibbing eliten, de flesta iaf var drogfria. jaja! jag vill då inte veta hur många procent av skateboard eliten som tar droger! ajdå kan itne vara lite det eller
Av: aelskarskidor 2005-02-17 23:56
WORD! Detta var det bästa jag läst någonsin på Freeride! JL till folket, längtar tills kollektionen kommer! Men se till att det blir lite baggy.
Grymt bra att han fick tala ut iallafall det behövde han, jag har alltid haft han som förebild men detta stärkte min bild av han! Jag hoppas inte JL´s kollektion blir lika dyr som deras kläder bara. yes yes! Deep talk keep em´ commin! Tack till Dan-Marcus Pethrus!!
Av: BORRIS 2005-02-17 23:55
MANNEN MYTEN KONCEPTET JON OLSSON
Av: CarlH 2005-02-17 23:38
kul med reportage som faktiskt innehåller intresanta ämnen. bra skrivet och klok kille den där jon
Av: storej 2005-02-17 22:35
Idag blev jag ett steg bättre på min väg mot Jon nivå =)
Av: gizmokvack 2005-02-17 22:20
satans nice, har alltid gillat jon olsson i filmerna och han verkar helskön. Hoppas på ett bra år för dej :)
Av: Bo87 2005-02-17 21:36
och jon, om du ser det här: Hämta tillbaka din fakie misty 900 till tävlingssammanhangen, hämta tillbaka mute graben och plocka in en true-tail någonstans i dina snurrar så tror jag att det kan tillföra en större variation till dina slopestyle-åk. jag gillade också din fakie övercorkade 720 phils grab i x-games 2002.
Receptet för att vinna i pipen är helt enkelt att gå högre. annars helt perfekt.
Av: Bo87 2005-02-17 21:28
Mycket bra intervju! jag tror det tar död på en del rykten som har uppstått om jon. Bra att ryktet om att tanner har slutat puffa pipan är sant också.
btw så nej, det är inte a-frame. och nej, det är inte wisdom. det är väl helt enkelt oakleys nya modell. skitsaksamma vad den heter.
Av: BigAir 2005-02-17 20:56
Vad är det för Oakley goggles han har på sig?
Av: JesperH 2005-02-17 20:38
Teddo: allvarligt talat, fy fan vad barnsligt! du gillar inte nånting ska skapar du en klubb som heter anti- -army!

"– Jag vet inte, kanske att jag tänker för mycket på att åken ska se avslappnade ut."
ja, det är ju därför han får så lite poäng! det ser så lätt ut! switch rodeo-sjua med nosegrab till exempel... skitsvårt, men när jon gör det ser det ut som svårighetsgrad i likhet till en nograb-stockholm!

"alla skidåkare både verkar vilja se ut som och nästan vara knarklangare"
hellre det än en svensson från 70-talet!

bra intervju och om rätt saker
Av: MaRcUs-NrSm 2005-02-17 20:34
ja kommer va uppe i åre och se tävling och det är härligt att han väljer lite annorlunda kläder
Av: pizzaaugust 2005-02-17 19:39
bra att tanner slutat "droga" skidor ska vara drogfritt

jag tror inte att det är a-frame med helmetkit för kolla på ventilationen. Wisdom skulle jag säga men snygga
Av: jo_wel 2005-02-17 19:20
DOM STAVADE FEL PÅ WHISTLER tihi skojja nämen grymt att han inte hänger med på getto fronten
Av: Fredrik_88 2005-02-17 19:10
Sant som ni säger bra deep talk det e bra att någon säger ifrån..starkt jon!!!
Av: mannerstrale 2005-02-17 19:10
det är inte några nya googles, utan a-frame med helmet-kit
Av: HARS 2005-02-17 18:57
coollugn/kolugn?
Av: viche 2005-02-17 18:54
jag måste säga att jon olsson verkar ha ett och annat under skalet, det är väldigt kul att se :D
Av: FredrikB 2005-02-17 18:51
Skönt reportage! Hade inte en aning om att det var så mycket droger som kretsade kring dessa killar. Är lite chockad faktiskt.
Av: toffekamf 2005-02-17 18:24
Jon verkar vara smart!! Han är ju väldigt bra på att analysera sin sport och vad som krävs för att han, och många andra, ska kunna fortsätta leva på den. Han måste nog hänga kvar i några år till och då ta några guld och sen har han nog sitt på det torra. Han kan ju bli chef för JL olika skidkollektioner och signa nya kontrakt med massa småkids i parkerna. Men man hör ju oxå på snacket att han ser det mer och mer som ett arbete eller en elitidrott. Åkarna måste träna mer och mer och utsätta sig för fler faror. Men så är det i elitsammanhang. Hoppas han lyckas. Var är windstedt?? Är han helt off eller!!
Av: Clenny 2005-02-17 18:23
fy va härligt! skönt att han inte hänger på ghetto-wannabe trenden. är så trött på att alla ska vara så "skiiiteriii" håller med han.
skönt att tanner slutat droga,
Av: J0nny 2005-02-17 18:22
kan inte någon tv kanal köpa upp skiten så att dom kan visa tävlingen på tv :)
Av: ASberg 2005-02-17 17:54
de e inte Wisdom han har va?nya kanske...
Av: ASberg 2005-02-17 17:53
härligt,äntligen en som fattar att bling-bling bara är nåt fjask...se bara på K2 och deras hårdrockar inriktning.J.O Invitational kommer man defenitivt se!
Av: dant 2005-02-17 17:45
oooooooooooooo
Av: MoaBajs 2005-02-17 17:44
först är det sportlov, sen är det vecka 13, och tävlingen kommer att bli grym, ska bli sååå kul att kolla på den. Det här var skojsigt at läsa, Jon är forfarande bäst!!
Han har skaffat sig en egen helt underbar stil, och han vet vad han vill och han fixar det, och han låter ju klok!!! hehe
Av: Pon_tus 2005-02-17 17:41
Najs najs Jon e grym
Av: hanalai 2005-02-17 17:27
den här killen är grym!
Av: dallee 2005-02-17 17:21
bra deeptalk, jag vill fan se Jon Olsson Invatiational!
Av: Teddo 2005-02-17 17:09
www.antijlarmy.tk
länk
Av: Whybeck 2005-02-17 16:53
Nice deeptalk!
Av: acoruzazi 2005-02-17 16:44
Jon Olsson Invitational kommer bli fett!
Av: sebastian_wincrantz 2005-02-17 16:40
coolt