Försäsongsträning med Jackie och Reine – Gym

Reine Barkered och Jackie Paaso är det äkta paret på Freeride World Tour. Hårt satsande veteraner på världstouren som lägger ned mycket tid för att hålla sig kvar i toppen. Freeride hakade på dem för att få tips om hur du tränar på gymmet som skidåkare.

Grunden för en stark kropp med funktionella muskler läggs på gymmet. Nedan visar Jackie och Reine sju övningar som hjälper dem stompa landningarna efter de största klippdropen. Reine förklarar nyttan bakom varje övning.

Bänkpress

Jag hade problem med axlarna förr efter att de har gått ur led några gånger, då hjälper det att ha lite styrka fram… och för att inte vara minsta killen på åkarmötet, den psykologiska krigföringen börjar redan där. Fast det funkar sällan. 

Balans och Knärehab

Långsamma och kontrollerade knäböj på balansplattan.
Balansövningar är bra för att aktivera och stärka upp de små musklerna som stabiliserar knät och för att förebygga framtida skador. Den hjälper även med att bygga upp styrka och balans i bålen.

Sidestep med gummiband

Sidledssteg med gummiband runt knäna som ökar belastningen.
Övningen genomförs för att bygga upp styrkan i höften och sätesmuskeln, det är även en del av knärehabben för Jackie som dragits med två knäskador.

Plankan

Övningen består av sex stycken positioner, genomför dem långsamt och kontrollerat och avsluta i samma position som du inledde.
Plankan är en grym övning framförallt för styrkan du får i bålen, den hjälper otroligt mycket för att hålla dig skadefri, den ger även lite bonus i armar och ben. Har man vissa ryggproblem så är det en utmärkt övning som man kan köra vart som helst, men tänk på hållningen. Rekommenderar ”5 minute plank” appen.

Clean & press

Den klassiska övningen som på svenska heter frivändning med stöt.
Om man bara har tid att göra en övning så är den här den ultimata, den tar i princip allt. Formen är dock otroligt viktigt så den ska nötas in innan man kör med vikter.

Chins

Den enkla övningen som kräver minimalt med utrustning.
Bra och tung övning som man älskar eller hatar. Bra för rygg och armstyrka. Vi har även båda haft lite problem med axlarna och den här hjälper till att stabilisera axlarna lite och ger en bra samlad överkroppsstyrka.

Benpress

Starka lår är viktigt för en skidåkare, benpress är en övning som bygger styrka som hjälper dig orka med mer
åkning när vintern kommer.
Klassisk skidåkningsövning, man behöver ju låren lite men jag brukar inte vilja fokusera så mycket på den här, hellre explosivitet och spänst. Men efter att jag har haft problem med foten så har det blivit lite mer av denna övning, snart slut på det hoppas jag.

Text: Axel Adolfsson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla3   Kommentera
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , , , , ,