17 klassiska misstag nybörjare topptur

Har du också tänkt att börja gå på topptur? Du kanske undrar vilka de vanligaste misstagen är när man ger sig in i denna trevliga aktivitet på skidor? I denna artikel och video listar vi 17 klassiska misstag som du ska undvika. 

Misstag 1 – Går på topptur själv

Att gå på topptur själv är såklart ingen omöjlighet, men det är vare sig lika säkert eller lika kul att vara på tur själv som med vänner. Säkerheten är dels ur ett rent praktiskt perspektiv, om något händer är det bra att ha någon som kan hjälpa till eftersom det på tur ofta går fort att komma väldigt långt bort från räddningstjänster och annat, dels tar människor också bättre beslut i grupper. Att få fler ögon på ett problem är ingenting som är taget ur luften, utan att stöpa och blöta en situation tillsammans med andra leder till bättre beslut.

Att det inte är lika kul att gå på tur själv går såklart att diskutera och har också mycket med personlig preferens att göra. För de allra flesta kommer dock den gemenskap och det glädjedelande det innebär att ha med sig vänner ut göra att det blir mycket trevligare.

Speciellt för dig som de här tipsen riktar sig till, som kanske inte har spenderat hundratals timmar ute bland fjäll med stighudar under skidorna, är det värt att tänka sig om två gånger innan en solo-tur. Är det ändå något som lockar; ha en backup, lämna färdplan med förväntad återkomsttid till en person i din närhet och håll dig till väldigt säkra turer. Lavinmässigt är under 30 grader en bra regel, men det finns många andra faror att ta hänsyn till också.

Vad som kanske är raka motsatsen att gå själv, och förmodligen är vanligare, är att gå med ett riktigt proffs. Antingen någon riktig toppturs-räv du lärt känna eller en bergsguide. Passa å så fall på att vara nyfiken och fråga – det finns otroligt mycket att lära! Var också aktiv i diskussionen om säkerheten, varför ni åker var och så vidare, och låt inte halo-effekten styra. Det är bättre både för dig, som kommer att lära dig mer, och för gruppen som kommer behöva tänka igenom varför den gör som den gör och sen förklara det vidare till dig.


Video: 17 misstag topptur


Misstag 2 – Är inte sökbar

Att glömma slå igång transceivern – en riktig klassiker bland misstag du aldrig vill göra – och det gäller såklart också på tur.

Regeln att sätta på sig och slå igång transceivern när du tar på dig pjäxorna är inte dum och funkar lika bra både på topptur och för liften.

Att kolla att allas transceivers är igång och fungerar som det ska är också en mycket bra idé. Många modernare transceivers har en speciell funktion för att göra det precis det, kolla upp hur det fungerar på din egen apparat i så fall.

För de som saknar den funktionen är alternativet att helt enkelt slå över transceivern i sökläge och se till att alla i gruppen ”hörs”. Förstås, det är inte så enkelt att lyckas med det om alla står samlade i en klump, så skicka iväg en person i förväg på turen – kanske 50-60 meter bort. Personen stannar där och slår över sin transciever i sökläge, sen kommer resten av gruppen efter en och en. Förstapersonen plockar upp deras transceivers, och när de passerar markerar hen helt enkelt av dem en och en!

Viktigt såklart att de som går fortsätter att gå efter de markerats av, så att de försvinner ut bortanför ”sökområdet”, annars blir det snart knepigt för den sökande transceivern att hålla koll på alla signaler. Om du inte har en markeringsfunktion på din transceiver är det ärligt talat dags att skaffa en ny…

Sen måste transceivern bäras rätt också, något som gås igenom detalj i Freerides artikel om var du ska ha ska transceivern. Kortversionen – antingen i den tillhörande selen eller i en insydd byxficka, vilket du trivs bäst med. Oavsett vilket du föredrar är det dock viktigt att mobiltelefonen hålls långt borta, minst 30 cm, från transceivern. Kombinationen sele och telefon i bröstficka till exempel är alltså en stort fett NEJ på.

Ett komplement till det grundläggande lavinkitet med spade, sond och transceiver är RECCO-reflektor, som finns insydda i många skidkläder, men som också kan köpas löst.

Professionell fjällräddning och de flesta skidorter är utrustade med detta system för att hitta människor, framförallt i eftersök. Systemet används sommar som vinter. På senare år har helikopterdetektorn RECCO SAR tillkommit, vilken möjliggör sök över stora områden på kort tid.

På topptur är det en del prylar som man kan behöva ha med sig, för att reda ut detta har vi gjort en diger packlista topptur som du kan konsultera.

Misstag 3 – Sätter stighudar bak och fram

Att få på stighudarna bak och fram är inte det vanligaste felet, men när det händer fungerar det såklart inte alls. Det bra med det är att det är väldigt tydligt när det hänt och lösningen är mycket enkel. Bara hoppas att ingen såg dig…

Stighudar är lena om du klappar åt ena hållet, och sträva om du klappar åt andra hållet. Precis som de sälskinnen som användes under skidor way back. Vi vill ha glid framåt, och motsträvigt bakåt.

Misstag 4 – Stålkanterna syns inte

Det kanske låter konstigt att stålkanterna ska titta fram, men det är väldigt viktigt när det ska skråas. Utan stålkant blir det dåligt grepp när skidorna ska upp på kant och du kommer hasa runt som Bambi på is.

Om stålkanten bara är täckt på ena sidan av skidan är det förmodligen bara du som satt på stighuden lite snett – backa bandet, gör om och sikta lite bättre! Om stålkanterna på båda sidor av skidan är täckta oavsett hur mycket på mitten du sätter stighuden är den helt enkelt för bred för skidan och måste skäras smalare. Det går att göra i fält med kniven eller saxen på ett multiverktyg, men det är mycket enklare att se till att bredden är rätt innan du drar ut på tur. Absolut värt att kolla så att det stämmer innan första turen med nya prylarna alltså, även om du har köpt stighudar som ska vara anpassade till skidorna.

Misstag 5 – Lyfter för högt i stegen

Att du inte ska släpa fötterna efter dig har du säkert fått höra nångång – det gäller definitivt inte när du turar. Helt rätt med släpiga gymnasiesteget här.

Det fina med stighudar är att de glider fram som vi precis nämnde, så du behöver inte ödsla någon energi på att lyfta fötterna. Det innebär inte att du ska försöka trycka ner skidorna i backen, det är också onödigt, men att försöka släpa fötterna efter sig är en bra utgångspunkt. Dina höftböjare kommer tacka dig.

När vi är inne på att spara energi i steget – när det är plattare är långa steg bättre. Det människor spenderar mest energi på när de går är att flytta vikten från ena foten till andra, så det är smart att passa på att komma långt på varje steg.

Såklart måste steglängden anpassas till terrängen och snömängden, är det lårdjupt puder eller 30 grader brant är långa steg förmodligen inte det bästa.

Detsamma gäller förresten att lyfta fötterna, behöver du lyfta för att komma upp ovanpå snön ska du naturligtvis gör det. Ibland behöver du också tydligt trycka ner fötterna för att få fast stiguden om fästen är dåligt i snön.

Misstag 6 – Missar reglera värmen

När du rör dig på tur kommer du bli varm. Riktigt varm. Det går inte jämföra med liftburen åkning. Sen är det pausdags, antingen för att äta lunch eller kanske kolla på kartan eller vad det kan vara och värmen är som bortblåst. Om du dessutom toksvettats på vägen upp kommer du bli riktigt kall riktigt fort.

Det är viktigt att se till att reglera värmen när du är på tur, var inte rädd att ta av kläder om du svettas. Topptursinriktade skalkläder är anpassade för att ventilera mer och de flesta ”avancerade” skalplaggen har vädringsöppningar av olika slag – men det är inget måste. Är du freerider eller pistsmiskare till vardags funkar din vanliga skidkläder utmärkt för att testa. På överkroppen går jackor att ta och på underkroppen går det att både öppna gylfen, världens bästa lumpenknep, och kavla upp byxbenen.

Viktigast är egentligen att kunna få mer värme eller mer vädring snabbt när din temperatur ändras. Har du bara kläder med tjock fodring kan det därför vara värt att fundera ett varv extra – med det på blir det fort väldigt svettigt och utan kan det kanske bli alldeles för kallt istället.

Värt att tänka på är också att kläderna också tar plats i ryggsäcken – den där varma och goa dunjackan du har på dig när du står still och när du åker försvinner inte magiskt bara för att du går uppför. 17-liters-säcken som rymmer allt när du kör litburen freeride är alltså ingen hit på toppturen.

Misstag 7 – Går ryckigt och för fort

Om du har svinbråttom finns liftar och heliski att tillgå, att gå på tur handlar om att hålla ett jämnt tempo länge. För att citera alpinist-legenden Steve House; ”You need to go slow to go fast”.

Att starta med en sprint leder bara till att du blir svettig, trött och, ja, långsam. Dessutom kommer du inte hinna med att njuta av uppvägen, och ska det vara trevligt att gå på tur är det ett absolut måste att kunna njuta av vägen uppför. Det är trots allt där du kommer spendera den överlägset mesta tiden.

En bra tumregel är det klassiska ”snacktempot”, vid ett bra tempo kan du snacka hyfsat obehindrat. Då har du en lagom puls, går energieffektivt och kan hålla på alla timmarna det kommer ta att komma upp, utan att behöva ta några superlånga pauser bara för att andas ikapp!

Misstag 8 – Missbrukar hälhöjarna

Det finns massor med sätt att missbrukar hälhöjarna – det vanligast hör ihop med nästa punkt, att gå för brant. Ställer du upp hälhöjarna kommer du automatiskt vilja gå brantare och det blir fort väldigt lätt att gå för brant. Det enklaste sättet att undvika det är att inte använda den högsta hälhöjaren annat än i extraordinära situationer, till exempel vid extremt djup snö. Håll dig annars till ingen hälhöjare eller första nivån.

Lätt också att glömma hälhöjaren uppe när det är platt, vilket är ett annat sätt att missbruka den. Om du har hälhöjaren uppe när det är platt så hindrar du dig själv från att ta de där långa och energieffektiva stegen – trist och onödigt!

Med det sagt – ett sista sätt att missbruka hälhöjaren är att ställa om den fram och tillbaka hela tiden. Varje gång du gör det tar det lite tid och jag kan lova att du skulle bli förvånad över hur mycket tid man kan spendera på en tur med att bara flippa hälhöjarna fram och tillbaka. Att vilja ändra hela tiden ger sig med tiden när du lärt dig mer om när det är skönt att använda vilken inställning, och kom ihåg att många luttrade turare och bergsguider helt enkelt aldrig använder sina hälhöjare över huvud taget.

Misstag 9 – Går för brant

Det absolut vanligaste misstaget bland nya toppturare, även förvånansvärt vanligt bland relativt erfarna sådana också. Det innebär också att det finns väldigt många spår där ute som är alldeles för branta, så var inte rädd för att spåra själv om du stöter på ett.

Det är inte helt ovanligt att det blir mer energieffektivt att bara lägga ett nytt spår istället för att försöka kriga sig upp för något bakhalt helvetesspår med all vikt på stavarna. Speciellt om du går med en grupp som är några personer där ni kan turas om att spåra är det ofta en bra idé att helt enkelt lägga ett eget spår istället för att gå brant.

Men redan långt innan det blir bakhalt på stighudarna är det väldigt ineffektivt att gå brant. Du kommer få mjölksyra och bli trött i benen. Istället för att slita ut benen, låt hjärtat jobba på vägen upp genom att gå flackare. Undvik mjölksyran och spara lårmusklerna, i alla fall till det är dags att åka. Det är dessutom lättare att hålla ett jämnt och fint tempo med bra flyt om du går lite flackare. Höjdmetrarna ska liksom smyga sig på lite.

Och för att upprepa, det knyter tillbaka lite till förra punkten med hälhöjare – om du använder den högsta hälhöjaren går du nästan garanterat alldeles för brant…

Misstag 10 – Lavinrisk bara när man åker nedför

Det är ganska lätt att bli ”skidåkarblind” och inte tänka på att det faktiskt är lavinrisk på vägen upp också. Faktum är att det är ganska enkelt att argumentera för att det faktiskt är farligare på vägen upp än på vägen ner.

På väg ner är det lätt att åka en och en genom utsatta områden, att tura en och en genom ett stort utsatt område däremot? Då kommer det ta hela dagen bara för att få gruppen igenom det branta hänget. När du åker nerför är det heller inte omöjligt att åka ur en lavin åt sidan, även om det är ganska svårt. När du är på väg upp är du definitiv chanslös att lyckas med det. Och så sitter skidorna fastlåsta mycket hårdare i dina pjäxor när du går, så då kommer få ett bra ankare som drar ner dig när du är i lavinen… Sen spenderar du mycket mer tid på väg upp än vad du gör på väg ner så du befinner dig längre tid i farlig terräng, plus att chansen är stor att du är mycket tröttare och därför fattar sämre beslut, och så vidare.

Inte allt för konstigt att väldigt många lavinolyckor som involverar toppturare är just på vägen uppåt alltså – och också väldigt tydligt att det är minst lika viktigt att tänka på lavinrisken på vägen upp som på vägen ner! Det fina i kråksången är ju att till skillnad från själva åkningen, som gärna är finare när det är lite brantare, är den bästa vägen upp också nästan alltid den som är flackast.

För att vara helt trygg, håll dig undan terräng brantare än 30 grader, det gäller både det du går i och det du har ovanför dig.

Om gruppen behöver korsa ett område som är lavinterräng, kanske en brant sektion av en fjällsida där det sitter en stor vinddrivna på toppen eller annat, kan det vara klokt att sprida ut sig – ta ut 20 meter mellan er och håll avståndet mellan varandra tills ni passerat lavinterrängen. Nackdelen med det är att det blir svårare att kommunicera – se till att ni på förhand bestämt var ni ska mötas upp.

Ett sista litet tips är det gamla ordspråket ”följ rygg var trygg”, det funkar faktiskt! Detta innebär att du alltså går på bergsryggar eller åsar, där vinden har kommit åt snön varför det inte som regel byggs upp samma snömängder och lavinrisk som läsidor med lutning på 30 grader och uppåt.

Misstag 11 – Följer spår

Att följa spår är ett klassiskt misstag, både på topptur och vid liftburen åkning, men det finns så många anledningarna inte blint följa spår. Dels det vi redan pratat om, det är väldigt vanligt att spår går alldels för brant på uppvägen – bara där kan det finnas mycket att spara. Men det tillkommer så mycket annat också.

Du har ingen aning om vems spår du följer, vare sig på uppvägen och nervägen. Det kan vara någon som inte har kolla över huvud taget och har både gått upp och åkt ner där du bedömer att det är alldeles för farligt att vara, eller att det kanske bara finns ett mycket säkrare färdalternativ. Du kanske följer spår till någon som navigerat helt fel? Eller bara något så enkelt som att följa spår till någon som är på en helt annan åknivå än du, och plötsligt är du mitt i någon superbrant ränna eller ovanför en gigantisk klippa som spåren bara hoppar rakt genom.

Tracks are not a sign of human intelligence” kan vara bra att ha med sig helt enkelt. Låt inte andra, speciellt inte anonyma människor du inte känner över huvud taget, ta beslut åt dig! Med det sagt – om det finns ett bra hudspår som går där den bästa färdvägen är, har lagom lutning och i övrigt är bra så finns det ingen anledning att inte följa det. Det sparar trots allt en del energi att inte behöva spåra och det är onödigt att göra det tyngre än vad som behövs.

Misstag 12 – Litar på bara mobilen

Det mesta går att göra med mobilen idag, även att navigera på fjället. Men, även om det är sjukt smidigt med kartor och GPS rakt i telefonen kan du inte förlita dig helt och hållet på den, det finns så mycket som kan gå snett med telefonen och då måste det finnas en backup. Även om du laddar ner kartor i förhand och ordnar så att det går fint med mobilen om du tappar täckning så går den fort tom på batteri om det är kallt och du måste kolla kartan i mobilen titt som tätt.

Få med dig papperskarta och kompass, och vet hur du använder grejerna för att navigera. När du är ute på kalfjället och tjockan rullar in samtidigt som din mobil dör är det inte kul annars. En backup-GPS är inte heller dumt att ha med sig, men de analoga verktygen ska vara din sista utväg oavsett. Det sega med att använda mobilen väldigt mycket till navigation är också att när batteriet tagit slut blir det inga Instabangers. Eller den tråkigare situationen att det inte blir några nödsamtal om olyckan skulle vara framme.

Misstag 13 – Tar av stighudarna före skistoppern är nere

Tänk dig att du slitit i timtal uppför för att nå toppen, du har dragit av stighudarna och lägger ner skidan bara för att se den glida iväg. Ner och ner och ner, hela vägen till botten av åket. Ingen direkt höjdare.

Så länge hudarna är på är det ganska lugnt, de glider inte så pass bra att skidan drar iväg utan att det är ganska uppenbart att det lutar för mycket. Utan dem är det lite lömskare dock, så se till att sätta bindningen i åkläge och fäll ut skistoppern innan du tar av stighuden. Då är du safe.

Om du har bindningar utan skistopper är det såklart svårare att göra exakt så, men lösningen är att istället lägga skidorna upp och ner i snön. När det är dags att ta på skidorna kan du klippa i fångremmen i pjäxorna innan du börjar kliva i bindningen, då försvinner inte skidan om du skulle klanta till något!

Misstag 14 – Dra hela huden samtidigt

Att dra av hela huden på en gång funkar bra. Om det är vindstilla. Eller om du ska ta en snajdig bild. IRL får du ett nästan två meter långt flugpapper som du ska få att inte klistra fast i sig själv eller något annat.

Klart, det går att göra, och i vissa fall kan det vara smidigare, men att dra av halva huden åt gången och vika ihop den i ”fjärdedelar” istället är nästan alltid mycket bättre. Om det blåser mycket går det inte att jämföra samma dag hur mycket smidigare det är att slippa den där två meter långa klistriga tygbiten som fladdrar runt i vinden och vill fästa sig på allt från dina skalkläder till kompisens ryggsäck till sig självt.

Misstag 15 – Missar extrajackan på toppen

Att reglera värmen är ingenting du kan sluta med bara för att du är på toppen – både paus på toppen och fartvind på vägen ner gör att det fort kommer bli kallt annars.

När du kommer till toppen, eller slutet på turen om den inte går hela vägen upp, är det som vilken paus som helst – smart att få på dig extra värme på en gång. Om du står och fryser redan innan du ska åka kommer det inte bara förstöra toppnjutningen, men det kommer döda din skidpepp och kalla muskler åker dessutom skidor sämre.

Efter att du njutit av utsikten och toppkänslan och det är dags att åka kan det också vara smart att behålla lite extra kläder på jämfört med när du gick upp. Självklart kommer du arbeta mer och därför bli värmare jämfört med när du står helt stilla, men fartvind gör också sitt för att kyla ner. Skulle du bli tokvarm när du åker är det ju fort gjort att bara ta av sig och slänga ner jackan i ryggsäcken medan du väntar på de som åker efter dig. Det är definitivt ett bättre alternativ än att riskera missa extrarundor för att du blivit för kall och tappat sugen när ni åkte ner!

Misstag 16 – Missar att växla till åkläge på pjäxan

Det är förvånansvärt lätt att glömma ställa pjäxan till åkläge. Speciellt med mer freeride-fokuserade dojjor som gärna är rejält styva och inte har fullt lika mycket fokus på gåläget är det inte alltid helt uppenbart när du står still. Det kommer dock märkas när du åker! Känns det svampigt när du åker, eller om du bara inte riktigt får till det som du brukar är det absolut värt att känna efter om gåläggesspaken är vänd åt rätt håll.

Klockrena tips för att komma ihåg det är svårt att ge så många. En (kanske klen) tröst för dig som precis börjat är att det kommer med erfarenhet, även om det händer att också de mest hårdföra skidturarna svär en skvätt efter de första två svängarna, innan de böjer sig ner och klickar pjäxorna rätt.

Misstag 17 – Har med sig för lite mat & energi

Jag har hört en mycket luttrat toppturare ha som tumregel att ”när jag är på topptur ska halva ryggsäcken vara fylld av mat”. Ett annat sätt att se det på är att ”topptur är bara en ursäkt för att äta godis”.

Innebörden är detsamma, det är smart att ha med sig rejäla mängder energi. Dels ordentlig lunch, en varm sådan i en termos är inte alls dumt, men också massa snacks! Tänk att så fort det stannas för att titta på kartan eller snacka igenom ett beslut ska du kunna trycka i dig nånting, en näve nötter, en bar eller så. Det är inte som att du behöver oroa dig för att överäta heller, energin kommer gå åt.

Att inte ha med sig tillräckligt käk är ett recept för att få en riktig skit-tur. Att vara hungrig resulterar bara i att du blir trött, sliten, grinig, kall och att du kommer ta sämre beslut. En riktig quadruple whammy som är bäst att undvika alltså!

Bubblare: Du behöver inte ha techbindningar och gåläge för att prova

Om du inte varit på tur förr och ska prova något kortare för första gången måste du inte absolut ha pinbindningar, lättviktsskidor och superlätta sockiplast-flex-pjäxor. Det är inte alla som gillar att tur och vem vet, du kanske är en av dem? Det är helt okej att inte tycka att topptur är det bästa som finns!

Är det så att du redan har ett par freerideskidor med rambindningar och kanske oavsett går en kortare tur från en lift, jaga ner ett par stighudar till dina skidor och testa med grejerna du har. Det är mycket billigare, du får åka på prylar du är inkörd på och om du upptäcker att det inte var din favoritgrej så du inte investerat själ och hjärta i att köpa massa nya prylar du kanske aldrig använder igen. Dessutom kan du behålla stighudarna som en säkerhetsgrej, det är aldrig fel att kunna gå tillbaka uppför ifall det kniper även när du åker lift!

Text: Oscar Frick & Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.