Har Dakine Heli Pro blivit sämre?

splendid

Ny medlem
Det var dags att köpa ny ryggsäck iår. Den gamla Dakine Heli Pro som jag haft sen 10 år tillbaka hade gjort sitt.
Kikade runt länge men bestämde mig på att köra på ett säkert kort tänkte jag och beställde en ny Heli Pro 20L. Fick hem den igår men till min stora förvåning är den inte i närheten av min tidigare väska.

-Man har plockat bort den lilla fickan på midjeremmen.
-Även den lilla fickan på sidan av väskan där jag brukade ha mobil var borta.
-Midjeremmen i sig är betydligt klenare och inte förstärkt på något sätt
-Helt klart en tunnare väska i allmänt
-Ryggplattan är som borta, den var inget direkt skydd men den värmde bra och fanns även möjlighet att fäst snowboard/skateboard

Den känns över lag inte alls lika gedigen som min förra helt enkelt. Oerhört besviken.
Är det bara jag som upplevt detta eller har Dakine helt enkelt blivit sämre?

Har själv haft en Dakine Heli Pro i 10 år snart som även om den fortfarande håller ihop börjar bli ordentligt tunn. Vart sugen på att beställa en ny själv men efter kollat på bilderna på den fick jag samma uppfattning som dig, att den ser lite fladdrigare ut och att vissa små smarta detaljer har försvunnit. Andra som delar denna uppfattning?

Har själv en relativt ny heli pro. Införskaffad för 2 säsonger sen. Kostade 500kr på xxl och är jäkligt nöjd med kvalitén för det priset. Visst e de ingen väska man kanske har på toppturer osv, men är ju jättebra för liftburen åkning och har svårt att förvänta mig något bättre för det priset :) kika på deras poacher serie annars som känns som en rejälare väska som man även kan ha airbag i. Man får oftast det man betalar för 😉

Tac
Har själv en relativt ny heli pro. Införskaffad för 2 säsonger sen. Kostade 500kr på xxl och är jäkligt nöjd med kvalitén för det priset. Visst e de ingen väska man kanske har på toppturer osv, men är ju jättebra för liftburen åkning och har svårt att förvänta mig något bättre för det priset :) kika på deras poacher serie annars som känns som en rejälare väska som man även kan ha airbag i. Man får oftast det man betalar för 😉

Tack, skall kolla mer på poacherserien!

Jag har också funderat lite på det här. Har en 15 år gammal, kanske äldre, heli-pro. Det var iaf, en gång i tiden, grovt tyg, helt klockrena, snortjocka dragkedjor, bra remma och ordentliga sömmar hela vägen runt. "Ryggplattan" var ju helt klart en favorit för skate/snowboard som splendid sa. Kollade på poacher serien, men skulle hellre haft en gammal heli-pro. Någon som har tips på andra märken som gör schyssta brädryggsäckar?

Kort svar: Ja.

Jag skaffade min första Heli Pro år 2008 (the glory days of ryggplatta, utfällbart sidofack och ficka på bältet) och hade den tills det bokstavligen gick hål i botten på den, sju år senare. Enda felet på den upplagan var att öglan för diagonalfästet inte var dimensionerad för riktigt breda skidor (115 mm+).
Tyget vart genomskinligt till slut, men räknat i användningsdagar så höll den väldigt väl. :D

Skaffade en ny, och min känsla efter tre hela säsonger med ryggsäck nummer två är att Dakine resonerat som så att seriösa åkare kör med ballongryggsäck/Poacher, och Heli-serien har blivit mer av en "det funkar väl"-rygga och plockat bort en del bra detaljer, t.ex. är midjebältet inte så rejält längre, vilket är lite trist för i grund och botten är/var det typ den bästa ryggsäcken i världen för liftburet och slackcountry. (Och dessutom är designen snygg, vilket inte alltid går att säga om ryggsäckar för sportbruk.)

Tack för utförliga svar allesammans! Var nära på att beställa en Dakine Heli men efter era svar så bestämde jag mig istället för en Ortovox Free Rider.

Tillbaka
Topp