[Artikel] 18 episka orter med sommarskidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem
chile_2015_059-1000x665.jpg

Sommarsemester och sugen på skidåkning? Freeride har listat 13 heta kandidater som kan hjälpa dig stilla begäret. Här är listan med några orter runt omkring i världen som erbjuder sommarskidåkning.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Herr Wesserbisser påpekade för mig att skidåkning på södra halvklotet just nu knappast bör kallas sommarskidåkning.

Samt att Nya Zeeland har två veckors karantän typ tills hela världen är vaccinerade med ett covid-vaccin som kanske kommer nån gång 2021. Kanske.

Det enda stället vi som svenskar kan besöka utan karantän är les 2 alpes. Alternativt Norge för folk från sydligaste Sverige.

i den lilla charmiga italienska orten Macugnaga kör de åxå sommarskidåkning:

kabinbana från byn på 1400möh upp till 2900m. Där snurrrar bygelliften med ca 150 m fallhöjd 😉.

f.ö alpernas lägsta pris på liftkort 🤑

chile_2015_059-1000x665.jpg

Freeride har listat 13 heta, förlåt kalla. kandidater som kan hjälpa dig att stilla det snöbegäret. Här är några orter som erbjuder sommarskidåkning.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
I Australien och Nya Zeeland (som ju har vinter på sommaren…) är det nog anläggningarna kring Wanaka och Queenstown som många brukar sätta främst.

Har man inte provat på sommarskidåkning
så kan det vara en speciell upplevelse.Men alla glaciärer är inte i dag så där värst bra på sommaren.Sitter i skrivade stund i bussen på väg upp till Hintertux.Jag bor i Mayrhofen ,vi åker fram till 15/5,glaciärenär ok tom början juni ett par timmar på morgonen.
Som sagt prova gärna på härliga kontraster!!
⛷⛷⛷

Har man inte provat på sommarskidåkning
så kan det vara en speciell upplevelse.Men alla glaciärer är inte i dag så där värst bra på sommaren.Sitter i skrivade stund i bussen på väg upp till Hintertux.Jag bor i Mayrhofen ,vi åker fram till 15/5,glaciärenär ok tom början juni ett par timmar på morgonen.
Som sagt prova gärna på härliga kontraster!!
⛷⛷⛷
Hur blir skidåkningen efter 15/5, katastrofal eller? Har övervägt att åka ner en vända i sommar till just Hintertux.

Hur blir skidåkningen efter 15/5, katastrofal eller? Har övervägt att åka ner en vända i sommar till just Hintertux.
”Katastrof” i maj, skojar du?;)
Det är superfint i Hintertux då.:)
Jag åker ”alltid” dit i juni/juli, och det kan ju variera en del, men förra året bjöd på härlig piståkning de sista dagarna i juni, och den 2 juli fick vi 20 cm nysnö och några sköna ”krämiga” offpist åk.

Edit:
Och kombinationen med sommar nere i byn, och bad i hotellpoolen några timmar senare på eftermiddan är oslagbar.
I juni/juli består ungefär hälften av skidåkarna i Hintertux av tävlingsåkare som är på träningsläger.

Edit 2:
Glömde tillägga att det är lågsäsongspris på hotellen, och såklart noll liftköer. :)

Senast ändrad:
”Katastrof” i maj, skojar du?;)
Det är superfint i Hintertux då.:)
Jag åker ”alltid” dit i juni/juli, och det kan ju variera en del, men förra året bjöd på härlig piståkning de sista dagarna i juni, och den 2 juli fick vi 20 cm nysnö och några sköna ”krämiga” offpist åk.

Edit:
Och kombinationen med sommar nere i byn, och bad i hotellpoolen några timmar senare på eftermiddan är oslagbar.
I juni/juli består ungefär hälften av skidåkarna i Hintertux av tävlingsåkare som är på träningsläger.

Edit 2:
Glömde tillägga att det är lågsäsongspris på hotellen, och såklart noll liftköer. :)
Låter underbart! Vart rekommenderar du att man bor någonstans?

Bo i någon av byarna uppe i Tuxertal (Lanersbach, Juns, Madseit, Hintertux), då har du max 10 min till liften med bil eller buss. Om du följer deras webcams regelbundet, så kan du se hur snösituationen utvecklas framöver de kommande veckorna och månaderna. Man bör inte åka efter mitten av juli, framåt augusti brukar delar av glaciären bli frilagda. De håller visserligen alltid öppet, men då åker man ibland inte längre på snö, utan på grå glaciärslask.
De här bilderna tog jag den 2 juli förra året:
1652376880934.png

1652377036334.png

Den här från 29 juni:
1652377280252.png

Artikeln är uppdaterad så det är totalt 18 skidorter

Hej
I år fick vi massor med snö i maj närmare 2 m åkte sista gången 12 maj ,puder upp över låren!!Men nu är det vandring och cykling som gäller, 7,5 månads säsong räcker.
Men denna sommar är nog den bästa på länge.Vi har många träningsgrupper här!
1/10 kör vi på igen!!⛷⛷⛷

Fantastiskt bra, det här är till stor hjälp i mitt kommande 12-månadersprojekt.

MEN.. kan vi få en korrläsning tack? Specifikt med avseende på "de" och "dem", men det fanns även en del särskrivningar och andra anglocismer i artikeln. Vill inte vara gnällig men det blev jobbigt att läsa efter ett tag.

Las Leñas i Argentina har bland den bästa skidåkningen på södra halvklotet med riktigt bra couloirer bland annat. Nevados de Chillan i Chile är en favorit bland många alpinlandslag som tränar fart, plus har både bra turer och offpist.

Som sagt ovan, Folgefonna ligger inte i Nordnorge utan rakt väster om Oslo, inte så långt ifrån Bergen. Det är faktiskt i höjd med Stockholm och långt söder om Stryn (och Galdhøpiggen Sommerskisenter/Juvasshytta).

Du borde kanske korrigera det @Johan.

Ni fattar ju ingenting!
Jag åkte i Hammarbybacken förra sommaren när jag var i Sth och grejorna låg i bilen.
Så jä..a bra, bästa åket!
Hehe😂

Som sagt ovan, Folgefonna ligger inte i Nordnorge utan rakt väster om Oslo, inte så långt ifrån Bergen. Det är faktiskt i höjd med Stockholm och långt söder om Stryn (och Galdhøpiggen Sommerskisenter/Juvasshytta).

Du borde kanske korrigera det @Johan.
Nej, detta har blivit fel och fallit mellan stolarna. Men nu är det äntligen korrigerat. Tack!

Väldigt bra och inspirerande läsning, men varför finns inte Galdhøpiggen/Juvasshytta med? Jag var där 2023, och det var helt OK (åtminstone med sommarskidåkningsmått mätt)

Nej, detta har blivit fel och fallit mellan stolarna. Men nu är det äntligen korrigerat. Tack!
Hej! Ni (@PetterElfsberg) må ha korrigerat det, men inte tillräckligt. Man rör sig inte norrut från Oslo för att komma till Folgefonna. Det ligger, som jag påpekar tidigare, rakt väster om Oslo (och Stockholm).

Sedan håller jag med om att ni även borde ta med Galdhøpiggen/Juvasshytta.

Med grässkidor får folk sommarskidåkning på varenda kulle där det går att åka utför på vintern. "Grass Skiing" på riktigt gräs är ju en gren inom FIS sedan flera decennier, och numer även i Sverige. Betydligt miljövänligare också än att åka i plastbackar. Vi hade SM i grässlalom i skånska Brösarp flera gånger och hade hur kul som helst. Fast jag får villigt erkänna att skidåkning på snö slår gräs med hästlängder.😁

Med grässkidor får folk sommarskidåkning på varenda kulle där det går att åka utför på vintern. "Grass Skiing" på riktigt gräs är ju en gren inom FIS sedan flera decennier, och numer även i Sverige. Betydligt miljövänligare också än att åka i plastbackar. Vi hade SM i grässlalom i skånska Brösarp flera gånger och hade hur kul som helst. Fast jag får villigt erkänna att skidåkning på snö slår gräs med hästlängder.😁
Slår man sig inte ordentligt om man ramlar?

Slår man sig inte ordentligt om man ramlar?
Det beror på.😅 Ett kommunalråd kastade sig utför pisten och drog axeln under vår första tävling 2012, och han har nog ont än i dag. Men nästan alla ramlar innan de vant sig. Men faktum är att grässkidor är väldigt bra träning för både position och klinisk carving. Det går helt enkelt inte att fuska utan konsekvenser.

Det beror på.😅 Ett kommunalråd kastade sig utför pisten och drog axeln under vår första tävling 2012, och han har nog ont än i dag. Men nästan alla ramlar innan de vant sig. Men faktum är att grässkidor är väldigt bra träning för både position och klinisk carving. Det går helt enkelt inte att fuska utan konsekvenser.
Det är säkert bra träning, det går inte att sladda så lätt. Bakvikt verkar vara den föredragna positionen? Själv har jag dock redan brutit ben under vanlig utförsåkning på snö så tror jag står över gräsvarianten.

Det är säkert bra träning, det går inte att sladda så lätt. Bakvikt verkar vara den föredragna positionen? Själv har jag dock redan brutit ben under vanlig utförsåkning på snö så tror jag står över gräsvarianten.
Njae! Bakvikt straffar sig obönhörligen. Samma postitions om alpint och våga går på kant. Annars blir det störtlopp. Faktum är att det är förhållandevis skonsam skidsport för knän och benbrott. Troligen för att skidorna är så korta. De löser ju inte ut, men kan "desintegreras" i sina beståndsdelar vid en rejäl krasch. De är ju som förlängda inlines.😂

Tillbaka
Topp