Crispi EVO NTN vs WC

Ywizzz

Medlem
Crispi EVO NTN vs WC
Någon som har testat Crispi EVO NTN eller Crispi EVO WC?
Skulle vara intressant att höra hur styva de egentligen är - kör nu med Scarpa TxPro och den bälgen gillar jag inte alls då jag tycker den är alldeles för mjuk och inte ger någonting tillbaks.
TxComp är inte aktuellt pga avsaknad av inserts och jag hittar ingen som säljer Crispi i Sverige så provning verkar svårt att få till även om det varit bäst såklart.

Vågar man gå på WC modellen eller funkar det inte för mig som väger 73kg och kör mycket carving i hög fart samt en del hoppsvängar i branta rännor när det bjuds?
/Johan

Crispi EVO NTN vs WC
Skifix i Boden tog hem ett par Crispi WC-pjäxor tll en kompis. Jag vet inte om någon har en svensk agentur, för Skifix tog dem från Italen. Kompisen fick ordentliga sår ovanpå foten av pjäxorna men det är inte alls säkert att det händer just dig, fötter är ju som bekant olika.
Ring Niklas och kolla, han har några par Scarpa & Crispi hemma har jag för mig.

Om du gillar känslan av styva pjäxor så är det väl bara och testa?
Crispi är smalat av Scarpa, Scott och Crispi så köp dem inte om du har en bred fot.

Crispi EVO NTN vs WC
Tack för svar! Låter oroande med skavsåren - trodde de fått ordning på det där. Hört att de ska ha nypt i tidigare modeller. Jag har inte smal fot men skulle inte skada med lite smalare än scarpan.
Blir väl till att testa men det är ju lite meck med att skicka fram och tillbaks till utlandet om man ångrar sig...

Crispi EVO NTN vs WC
Kan uppdatera med att det blev ett par Evo WC - helt otroligt bra pjäxa jämfört med TxPro!
Ca 2-3% mindre åt alla håll jämfört med scarpa i samma mondo är känslan.

Senast ändrad:
Crispi EVO NTN vs WC
Ywizzz sa:
Kan uppdatera med att det blev ett par Evo WC - helt otroligt bra pjäxa jämfört med TxPro!
Ca 2-3% mindre åt alla håll jämfört med scarpa i samma mondo är känslan.
Funderer också på att byta från Scarpa till Crispi Evo men hittar ingenstans i närheten som har hemma där de går att prova. Så undrar vilken storlek du köpte jämfört med Scarpa, blev de samma eller gick du upp en?

Crispi EVO NTN vs WC
Jag körde samma storlek som mina tidigare txpro. Skalen bryter på halvstorlekar precis som scarpa - 25,5 och 26 är samma skal. Crispi har smalare läst så de är lite tajtare men precis vad jag ville ha. Scarpa upplevde jag som väldigt breda och då har jag ändå inte en smal fot. Du kommer inte ångra bytet - bästa pjäxan jag någonsin kört med! Jag köpte från telemark pyrenees - kan jag verkligen rekomendera så de är väldigt trevliga att ha att göra med!

Senast ändrad:
Crispi EVO NTN vs WC
Tack för snabbt svar:)

Jag behöver egentligen inte smalare än de jag har nu men har ett par gamla TX (orange tre spännen) som jag tror har smalare läst än PRO så då borde fortfarande samma storlek vara rätt.

Crispi EVO NTN vs WC
Ja crispi ntn är mer som scarpa var tidigare. Då var scarpa smalare och garmont bredare - nu är det tvärt om. Nya scarpa simmar jag runt i jämfört med äldre - så gillar du de äldre scarpa kommer du gilla crispi bättre än de nya scarpa. Flexet ska vi inte ens prata om - katastrof på txpro enligt mig. Noll motstånd vilket jag vill jag för att kunna få ordentligt tryck på kanten. Kör crispi evo wc och hprda fjädrar på mina outlaws.

Crispi EVO NTN vs WC
Ja crispi ntn är mer som scarpa var tidigare. Då var scarpa smalare och garmont bredare - nu är det tvärt om. Nya scarpa simmar jag runt i jämfört med äldre - så gillar du de äldre scarpa kommer du gilla crispi bättre än de nya scarpa. Flexet ska vi inte ens prata om - katastrof på txpro enligt mig. Noll motstånd vilket jag vill jag för att kunna få ordentligt tryck på kanten. Kör crispi evo wc och hprda fjädrar på mina outlaws.

Hej, hittade din tråd om pjäxköp. Står i samma val o kval... Kör sen 1996 på Scarpa T2 och varit nöjd. Har en mjuk åkstil och flexar mycket, kör med gamla Rottefella Chilli II bindningar, så inget motstånd eller styvhet. Vill nu gå över till NTN, Meidjo eller Bishop BMF bindning och kunna charga mer i pist med carving, men samtidigt inte förlora den goa teliskänslan (ska inte kännas som stel slalomutrustning) i lek med kortsväng och skog. Jag väger bara knappa 70kg.
Så min fråga till dig, är WC för styv att gå över till från mjuka T2 eller har man teliskänslan med följsamhet trots styv flex kvar? Eller är då vanliga EVO eller TX Pro bättre för en mjukis som mig...?

Crispi EVO NTN vs WC
Hej, hittade din tråd om pjäxköp. Står i samma val o kval... Kör sen 1996 på Scarpa T2 och varit nöjd. Har en mjuk åkstil och flexar mycket, kör med gamla Rottefella Chilli II bindningar, så inget motstånd eller styvhet. Vill nu gå över till NTN, Meidjo eller Bishop BMF bindning och kunna charga mer i pist med carving, men samtidigt inte förlora den goa teliskänslan (ska inte kännas som stel slalomutrustning) i lek med kortsväng och skog. Jag väger bara knappa 70kg.
Så min fråga till dig, är WC för styv att gå över till från mjuka T2 eller har man teliskänslan med följsamhet trots styv flex kvar? Eller är då vanliga EVO eller TX Pro bättre för en mjukis som mig...?

Tjena - ursäkta sent svar! Jag väger själv 70kg och kör med EVO WC samt hårda fjädrar till mina outlaw X och tycker det är perfekt. TX pro tyckte jag var som att åka med läderpjäxor när det kommer till bälgen och inget som jag gillade. Jag vill få lite tillbaks från bindning och sko för att få mer kraft i skären. Har inte själv åkt på T2 och det var många år sedan jag körde på T1or och cobra bindning men jag innbillar mig att txpro var svampigare i bälgen än den setupen i alla fall. Teliskänslan tycker jag inte att man går miste om med en styvare bindning/bälg utan det är nog mer en smaksak och vad man är van vid. Åker man på gammalt vis med väldigt djupa knäböj så är nog en mjukare sko som txpro bättre. Men jag tycker som sagt att känslan blev jättekonstig med mjuk bälg i kombination med väldigt högt och styvt skaft. Jag hade nog satsat på en txcomp om jag hade en bred fot och inte ville ha tech inserts eller en vanlig EVO om jag ville ha insertsen och lite smalare läst. Jag kan nämna Crispis innerskor är en smärre katastrof - scarpas är mycket bättre och räkna med att kanske vilja uppgradera till ett par intuition liners om du går på crispi. Scott har jag tyvärr ingen erfarenhet av...
Vill man mjuka upp bälgen på crispis kan man utan problem koka lite vatten och bada dem i innan man hoppar i bindningen och mjukar upp flexet.

Tillbaka
Topp