Klart man ska ha fem lagg! Om man bor i skidort... Annars är det segt att släpa mer än max, max två par, om du frågar moi.
Jag packade med pistlagg (170cm, 79mm midja) och mina "standardlagg" som är ett par friåkningsskidor (107mm, 189cm) sist jag var på familjevecka i Åre. Tänkte "nu ska jag carva som back in the days när jag knegade som skidlärare i Lunds- och Gästrappet när jag får lite egentid".
Körde några piståk och det var asgött, men insåg samtidigt att det är så mkt skönare och roligare att åka på friåkningsskidorna överallt, så fräste på dem hela veckan typ: barnbacke, pist, skog och hade superkul. Åkte inte ens baksidan och det är ju där de hade varit bäst... Så jag vet inte, för min del orkar jag inte konka med ett extra par för att ha några enstaka amazing piståk. Och den kompromissen är jag villig att ta för tillfället, när man i praktiken dessutom ska bära flera andra familjemedlemmars pinaler...
Men visst finns det andra praktiska upplägg där man kan lyxa med sig flera olika par, tex om man åker bil hela vägen och bor ski in-ski out (nu sist körde vi tåg (byte på Sthlm-central) och gick/åkte buss till o från lift i Åre = all in konka grejer).