MnO
Aktiv medlem
->> MnO&Co:s Skidtest 2020 -<<
Det var några år sen sist nu, men jag/vi har författat ett ganska stort antal skidtest genom åren baserat på våra erfarenheter på skidtestarhelger i Sälen, Åre, Trysil, Vemdalen och Hemsedal på försäsongen i Skandinavien. De omdömen man kommer fram till där är därmed i första hand pistegenskaper, även om det definitivt går att ana egenskaper i mjukare snö. Kritiken har alltid varit tydlig från vissa håll om orimligheten i att testa breda skidor i den typen av underlag. Jag har aldrig hållit med fullt ut, eftersom jag tycker att man visst kan få sig en ganska bra bild av grundkaraktären på en skida även i försäsongsförhållanden. Det räcker ofta med någon sväng i något mjukt parti för att känna hur skidan reagerar på input i ett planande läge tex. Jag kan konstatera att jag hittills aldrig har blivit överraskad av puder/mjuksnöegenskaper senare efter ett test en försäsongshelg. Jag tycker personligen att testen ger en mycket användbar information. Även det faktum att väldigt få faktiskt äger det som klassas som rena puderskidor är också något som kan användas till försäsongstesters fördel. Det handlar om puderprioriterade skidor, inte rena puderverktyg för de allra flesta av oss.
Vi trots detta alltid noterat kritiken och svaret har alltid varit att vi har utnyttjat den enda chansen vi har att testa nya skidor och gjort det bästa av situationen. Alternativen har helt enkelt varit att testa skidor på försäsong och skriva om det, eller att inte testa skidor alls. Tills nu. I år har vi istället gjort det vi har velat göra väldigt länge. Vi drog ner till Alperna och körde ett test där istället. Det blir därmed ett riktigt test av friåkningsskidor i alpterräng med snöförhållanden som varierade mellan perfekt orört puder, uppkörda slänter, vindpack, en aning skare på nån frusen solsida, fast pistunderlag, någorlunda hård pist, mjuk nypistad natursnö och en aning slaskig eftermiddagssnö. Med andra ord ett i princip perfekt testområde, med undantag för att det inte fanns någon som helst isunderlag att tillgå. Trist. Men vi fick försöka bortse från det och testa ändå.
Att testa skidor i Alperna visade sig inte bara ge fördelar dock. En tydlig nackdel med större berg och åk utanför pisterna är att man inte hinner med alls lika många skidor som när man varvar 3-4 åk i en Åre- eller Sälenpist med varje par. Å andra sidan får man en betydligt mer nyanserad bild av varje skida. Vi var bara två personer dessutom och hade bara tillgång till skidorna under några dagar. Därför innehåller testet färre skidor än vanligt, men å andra sidan mer detaljer.
Tyvärr sammanföll testet med en skadedrabbad säsong för oss två åkare. Jag var tillbaka för första gången på snö efter en mycket kraftig stukning efter en krasch i december och Jon var relativt nyopererad i ena axeln efter en tids strul. Med andra ord var vi en duo som fick ta det påtagligt lugnt för att undvika oönskad närkontakt med underlaget. Luftfärder undveks helt. Det handlade därmed inte om någon spektakulär åkning, utan snarare om riktig feel-good-avspänd alpcruising med några brantare inslag. En väldigt behaglig serie dagar helt enkelt.
Trenden på marknaden de senaste säsongerna har varit att vikten på skidorna får allt större betydelse. För fem år sedan och bakåt i tiden var en skida lätt, mellan eller tung och det fick man reda på genom att lyfta på skidan eller lyssna på rykten. Mer än så brydde man sig inte och det var knappt någon tillverkare som angav vikt förutom på topptursutrustning. Idag är vikten på skidan en parameter som är lika viktig som sidoskärningen eller radien, eller till och med viktigare för en del. Marknaden är numera ganska mogen när det gäller skärning och rockerkurvor och få skidor sticker ut ordentligt där. Det är hybridspann som dominerar totalt och det är ovanligt med skidor som hamnar utanför radiespannet 18-24m. Däremot spretar marknaden numera en hel del när det gäller konstruktioner. I jakt på lätta skidor som ändå presterar vettigt på fast underlag har experimentlustan kommit igång igen hos tillverkarna. Kolfiber används på bred front men hur mycket och tillsammans med vad varierar. Det är påtagligt många märken som skanderar att just de har hittat den heliga formulan för låg vikt och hög åkprestanda. För oss som testare är det dock tydligt att det, trots mirakelcarbon och exotiska superlätta träslag, finns en mycket tydlig undre gräns för när friåkningsskidor blir för lätta att prestera ok. I alla fall med dagens teknik. Är det någonstans det finns utrymme för stor förbättring så är det i egenskaperna hos riktigt lätta skidor. Även om vissa tillverkare lyckas bygga in en acceptabel vibrationsdämpning i lätta konstruktioner innebär vikten i sig att de ultralätta skidorna blir mycket svårkontrollerade speciellt i ojämn snökvalitet. Tilläggas bör att den gränsen är markant olika beroende på den enskilde åkarens teknik, ambition och kanske framförallt krav på utförsprestanda. Det är onekligen otroligt behagligt att gå på topptur med lätta grejor, i alla fall på uppvägen, men de allra flesta gör bäst i att undvika de allra lättaste modellerna om man inte vill ha fullständigt kolfiberskrammel på vägen ner.
Många har genom åren framhävt vikten av att se hur teståkarna åker i praktiken. Av den anledningen har vi i år filmat lite under testet och klippt ihop en enkel video från testdagarna. Notera att vi inte hade möjlighet att göra regelrätta videorecensioner. Det är otroligt svårt att som teståkare hinna med att göra kvalitetsvideos och samtidigt hinna åka tillräckligt med skidor under en testhelg.
Teståkare:
Martin Ottosson
Freeridealias: MnO
Ålder: 41
Vikt: 80 kg
Längd: 180 cm
Testledare genom alla år och författare till inlägget. Även initiativtagare till Opinionprojektet här på Freeride. För många år sedan säsongare under ett par vintrar i Österrike och Schweiz. Därefter har jobb och standardliv tagit över, men en fot har alltid hållits kvar i bergen. Jag snittar runt 30 åkdagar per år när facit granskas, men ambitionen är alltid mer än så. Åkningen sker mestadels i Sverige och Norge, men nån tur till Alperna brukar det bli varje år också. Med ökad ålder och minskad hållbarhet för dumheter åker jag numera med en viss säkerhetsmarginal och med ett antal krascher i historieboken undviker jag helst att gå nära gränsen till haveri. Åkningen får gärna vara av typen att ett fall inte innebär döden och upplevelsen av snön och bergen är viktigare än gradantalet och höjden på droppen. Är förhållandena rätt kan jag dock fortfarande stå på ganska ordentligt både i och utanför pisten och jag får ner relativt mycket kraft ner i underlaget. Gillar skidor som är i den mjukare änden av flexskalan med mycket underlagsfeedback och gärna med ganska mycket skärning.
Testvinnnare enligt MnO: Dött lopp mellan Atomic Bent Chetler 120 och Line Pescado.
Jon Ramstedt
Freeridealias: xJONx
Ålder: 37
Vikt: 73 kg
Längd 179 cm
Jon är en inbiten skidåkare som har spenderat de senaste 20 åren med en mycket tydlig livsinriktning. Att maximera antalet åkdagar och kvaliteten på dessa. Var en äkta blådåre länge, men till och med kryss-Jon har de senaste säsongerna fått känna på att åren i alla fall i viss mån har tagit ut sin rätt med nån knäskada här och en dålig axel där. Det har inte satt några större käppar i hjulen dock och Jon åker fortfarande stort och snabbt om än numera med en något större mått av eftertänksamhet. Har oräkneliga säsonger i benen och har alltid skidkalendern utstakad för framtiden med diverse projekt. Jon åker med en självskolad effektiv och ståsäker teknik. Tyngdpunkten är låg, kantningsvinklarna höga och kraftleveransen ner i underlaget bastant. Jon får skidor som MnO upplever som tvålkoppar att plötsligt hitta spåret . Han har lugnat ner sig en aning i linjeval de senaste vintrarna, men bara axeln läker som den ska så kan vi nog räkna med att han letar tekniska vägar ner för de branta delarna av berget igen. Jon gillar trygga och stabila skidor, dock inte med alltför mycket avkall på manöverbarhet. Skidorna får gärna vara ganska symmetriska och både monteringspunkt och kärnbalans ska läggas några få centimeter bakom tc om Jon får bestämma. Även kräsen som få när det gäller pjäxor och ses allt som oftast sittandes med en innersko och distansmaterial i soffan kvällstid.
Testvinnare enligt xJONx: Völkl Revolt
Senast ändrad: