[Artikel] "Sälens nya flygplats är ett hån mot framtida vintrar"

Nej såklart Sälen inte hade gått under. Men med sämre vintrar år efter år som "egentligen" beror mer på vad andra länder gör. Får Sälen ta konsekvenserna och då kan en flygplats och förhoppningsvis bättre snöläggning fortfarande locka skidfamiljer.

Det stämmer nog. Det blir ju en värderingsfråga. Den skadan Sverige får ta från världen och den skadan Sverige bidrar med till världen.

Så eftersom det redan är kört att rädda vintrarna är det lika bra att löpa linan ut o bygga flygplatser på varje skidort?
Eftersom "våra föräldrar i Sverige" har bygggt flygplatser måste vi fortsätta använda dom?
Om man märker att något inte fungerar (dvs släpper ut avgaser som bidrar till global uppvärmning) kan man alltid försöka ändra på det.

Sälen har inga problem med att locka barnfamiljer utan flygplats.

Förlåt men med dessa argument måste jag fråga om trollefar är ute på trolläventyr?

Så eftersom det redan är kört att rädda vintrarna är det lika bra att löpa linan ut o bygga flygplatser på varje skidort?
Eftersom "våra föräldrar i Sverige" har bygggt flygplatser måste vi fortsätta använda dom?
Om man märker att något inte fungerar (dvs släpper ut avgaser som bidrar till global uppvärmning) kan man alltid försöka ändra på det.

Sälen har inga problem med att locka barnfamiljer utan flygplats.

Förlåt men med dessa argument måste jag fråga om trollefar är ute på trolläventyr?
Sluta stoppa orden i munnen på mig. Det står ingenstans i mina kommentarer det du hävdar.

Felciterar mig också. Nej jag menar att dem har jobbat hårt för att skapa ett samhälle vi kan leva i. Ett bra sådant. Det inkluderar fina skidorter.

Just nu inga problem. Men samhället utvecklas hela tiden. Flygplatsen är i mitt tycke ett sätt att höja standarden runt området för att till exempel vara konkurrenskraftiga mot säg alperna. Samt den uppenbara, kortare restid. Det är endast exempel, du får fråga de som använder flygplatsen vad dem tycker.

@AndersWingqvist Tråkigt att tonen blir dålig igen.

Personligen håller jag med om att Sälen inte behöver någon flygplats. Men liksom en tidigare skribent tog upp finns många saker i tillägg till flyget som verkligen skulle behöva belysas ur ett klimatperspektiv.
1. Bilen. Var och varannan svensk invånare äger minst 1 bil och använder denna till resor som i stor utsträckning skulle kunna ske med kollektivtrafik/annat ffa i storstäderna. Det är ett oupphörligt åkande till stormarknader, skjutsande av barn (kan barn inte längre gå eller använda buss/ tåg längre?!?) och slentrianåkande till och från jobb trots att det i många fall skulle gå att ta tex buss eller cykla.
2. Matindustrin. Enkelt. Ät grönare. Nuff said, det är inte raketforskning.
3. Klädindustrin. För stor konsumtion och miljömässigt dåliga produktionsmetoder. Med detta sagt är detta (och även matfrågan ovan) delvis en klassfråga, det är ju tyvärr inte alla som har råd att köpa saker som är ekologiskt tillverkade av god kvalitet och där behövs det ett helhetsgrepp från industrin för att få en universell istället för nischad förbättring.

Jag har själv minskat flygandet men efterlyser verkligen en mer nyanserad debatt där de vardagliga klimathoten i större utsträckning tas upp och synas, som det är nu känns det ganska ensidigt.

Sluta stoppa orden i munnen på mig. Det står ingenstans i mina kommentarer det du hävdar.

Felciterar mig också. Nej jag menar att dem har jobbat hårt för att skapa ett samhälle vi kan leva i. Ett bra sådant. Det inkluderar fina skidorter.

Just nu inga problem. Men samhället utvecklas hela tiden. Flygplatsen är i mitt tycke ett sätt att höja standarden runt området för att till exempel vara konkurrenskraftiga mot säg alperna. Samt den uppenbara, kortare restid. Det är endast exempel, du får fråga de som använder flygplatsen vad dem tycker.

@AndersWingqvist Tråkigt att tonen blir dålig igen.

Självklart ska vi fortsätta höja standarden på våra skidorter men ska vi inte göra det på ett hållbart sätt?

Personligen håller jag med om att Sälen inte behöver någon flygplats. Men liksom en tidigare skribent tog upp finns många saker i tillägg till flyget som verkligen skulle behöva belysas ur ett klimatperspektiv.
1. Bilen. Var och varannan svensk invånare äger minst 1 bil och använder denna till resor som i stor utsträckning skulle kunna ske med kollektivtrafik/annat ffa i storstäderna. Det är ett oupphörligt åkande till stormarknader, skjutsande av barn (kan barn inte längre gå eller använda buss/ tåg längre?!?) och slentrianåkande till och från jobb trots att det i många fall skulle gå att ta tex buss eller cykla.
2. Matindustrin. Enkelt. Ät grönare. Nuff said, det är inte raketforskning.
3. Klädindustrin. För stor konsumtion och miljömässigt dåliga produktionsmetoder. Med detta sagt är detta (och även matfrågan ovan) delvis en klassfråga, det är ju tyvärr inte alla som har råd att köpa saker som är ekologiskt tillverkade av god kvalitet och där behövs det ett helhetsgrepp från industrin för att få en universell istället för nischad förbättring.

Jag har själv minskat flygandet men efterlyser verkligen en mer nyanserad debatt där de vardagliga klimathoten i större utsträckning tas upp och synas, som det är nu känns det ganska ensidigt.

Absolut. Krävs ett medvetet handlande i alla områden det innebär att vara människa i dagens Sverige.

Artikeln som ligger bakom denna tråd handlar ju dock om flyget varför just denna diskussion då också gör det :)

Absolut. Krävs ett medvetet handlande i alla områden det innebär att vara människa i dagens Sverige.

Artikeln som ligger bakom denna tråd handlar ju dock om flyget varför just denna diskussion då också gör det :)
Absolut, artikeln handlar om en flygplats. Men det tar inte bort faktumet att debatten behöver breddas!

Många hycklare inom skidvärlden. Sitt hemma och ät hemmaodlad broccoli istället för att smutsa ner naturen.

Nån som har siffror på hur stor miljöpåverkan de olika membranet (goretex 2l, 3l) har på miljön? Tänker på alla glada amatörer som köper för "bra" grejer för att åka tex i sälen. Kläder som ska tåla arktisk klimat och inte behövs vid skidorter. Kanske har för stor klimatpåverkan.

Nån som vet vilka skidor som är miljövänligast? Tänker med all material i dem? Tillverkningsland osv. Rättviseperspektivet har ju försvunnit lite också. Tänker på jeremy jones snowboards som görs i Dubai ett land med mycket dåliga arbetsförhållanden men kanske bra för miljön?

Nej, jag vill åka skidor på ett hållbart sätt! 😊

Ok. Second hand skidkläder och utrustning. Bo nära ett berg i liten lägenhet. Enbart gå på tur förstås. (Edit kan vara dåligt med splitboards på second hand..:unsure:)Kom ihåg att ta med tillräckligt med broccoli(eller annat grönt du kan odla i närheten) i ryggsäcken om du skall gå många höjdmeter:D

Ok. Second hand skidkläder och utrustning. Bo nära ett berg i liten lägenhet. Enbart gå på tur förstås. (Edit kan vara dåligt med splitboards på second hand..:unsure:)Kom ihåg att ta med tillräckligt med broccoli(eller annat grönt du kan odla i närheten) i ryggsäcken om du skall gå många höjdmeter:D
Ja, försöker ju göra allt jag kan då jag vill ha kvar våra vintrar!!!! Det är ju det viktigaste eller hur??
Behöver jag åka bil försöker jag samåka men väljer tåg i första hand. Splitboard har jag redan köpt second hand och det gick utmärkt!
Nog är det trevligt att tura men de flesta liftar är elektriska (i Åre drivs några av sol) och utan att veta exakt var våra skidanläggningar får sin el ifrån är ju Sveriges elproduktion generellt ganska snäll (9% värmekraft).
Och sen gällande broccoli är det mycket mer näring i linser och bönor så väljer det ;) men lite julskinka slinker nog ändå ner en dag som denna!

Men till just Sälen behöver vi inte flyga - det finns andra transportsätt som enkelt hade kunnat göras mer attraktiva med lite investeringar. Biobränslet ska räcka till mycket och är inte heller problemfritt - finns bättre (svårunvikligare) utsläpp än nöjesresor med flyg som vi behöver denna begränsade resurs till.

Behovet av flyg beror väl på var du reser från..?
Var drar man gränsen för vad som är ok att resa? Är det okej att köra ungarna till dagis när du kan cykla/ta bussen? eller är det ”svårundvikligare”?
Sen är jag nyfiken på vad ”lite investeringar” innebär. Och vad man skulle få för det?

Känns lite sila mygg och svälja elefanter att ge sig på en flygplats (som i sig inte har några jätteutsläpp) Om man vill få ner det totala utsläppet. Man kan istället jaga vad man eldar i flygplanen.
eller vilka matprodukter som flygs in till Sverige, lime, sparris, om man alltså vill ha ner antalet flygningar.... eller det faktum att man kör kolkraft i Centraleuropa.. eller för att inte tala om Asien.

fråga är vill man ha stor nettopåverkan eller är det viktiga att man ska känna att man tagit ställning och ”offrat” nåt..?

Behovet av flyg beror väl på var du reser från..?
Var drar man gränsen för vad som är ok att resa? Är det okej att köra ungarna till dagis när du kan cykla/ta bussen? eller är det ”svårundvikligare”?
Sen är jag nyfiken på vad ”lite investeringar” innebär. Och vad man skulle få för det?

Känns lite sila mygg och svälja elefanter att ge sig på en flygplats (som i sig inte har några jätteutsläpp) Om man vill få ner det totala utsläppet. Man kan istället jaga vad man eldar i flygplanen.
eller vilka matprodukter som flygs in till Sverige, lime, sparris, om man alltså vill ha ner antalet flygningar.... eller det faktum att man kör kolkraft i Centraleuropa.. eller för att inte tala om Asien.

fråga är vill man ha stor nettopåverkan eller är det viktiga att man ska känna att man tagit ställning och ”offrat” nåt..?

Från Smygehuk är det knappa 9h till Sälen. I min ungdom åkte jag lika långt till "mitt fjäll" utan problem (SJÄLVKLART hela familjen i EN bil ;) ). Visst har olika familjer/sällskap olika förutsättningar men för majoriteten är det genomförbart.
Gällande tilltänkta målgruppen britter är det ex 10h med tåg från London till Chamonix. Hade inte jag bangat.

"Lite investeringar" kan bl a vara att utöka busstäckningen! Mängder av busslinjer som hade kunnat finansieras av kostnaden för denna flygplats. Tåg är ju ännu bättre om än mer kostsamt såklart.

Sila mygg och svälja elefanter är ju ett klassiskt argument i klimatdebatten. Varför ska jag ändra på mig när de stora bovarna är i kina, usa etc?
Jänför det exempelvis med frågan varför ska jag sluta mobbas när alla andra ändå fortsätter?
Och som vanligt är svaret att det behövs både politiska påtryckningar men också ändrade vanor på individnivå. Centraleuropas kolkraftverk är förkastliga och det kan ändras genom påtryckningar från Sverige och andra länder som med hållbara lösningar visar att det går.
När något är fel måste någon visa att det går att ändra på.
Miljöpåverkningarna beror i slutändan på individers vanor och handlingar som styr marknader men öven politik.

"Ta ställning och känna att man offrat något" eller "ta ställning och känna att man gjort något bra"?
:)

Behovet är att inte behöva sätta sig i en bil från mora 1,5h upp till Sälen på onödigt farliga vägar.
"Behovet"/viljan att ta sig till Sälen via flyg har ju i helgen visat sig vara ganska hög.
Självklart vill alla vettiga människor komma till en skidort med helst bara en knapptryckning. Flyg är då kanske det snabbaste alternativet men det är inte hållbart. Och då får man göra avkall på bekvämligheten :)

Och i Sverige finns oändligt med dåliga vägar men det går inte att bygga flygplatser på varje småort därför.
Till Sälen går såklart mycket trafik på vintern, då kanske man kan rusta upp vägen (och öka exv busstillgängligheten) istället för att bygga en flygplats :)

Du menar genom att köpa el från dem, som vi gör idag? På grund av idiotin att lägga ner kärnkraft...
Nope, genom att föregå med gott exempel och tillsammans med andra länder i ex EU och andra organisationer besluta om utfasning av värmekraft :)

Tar jättegärna emot en bra källa på att Sverige regelbundet importerar smutsig el för det har jag aldrig hört talas om och hittar inget när jag googlar (mer än enstaka gånger vid extrem värme eller kyla).

Vet inte om det stämmer eller är föråldrad information. Någon vet säkert bättre?
Hittade också denna sida, där inga källor redovisas. Jag kan också göra en hemsida och skriva en massa "sanningar" ;)

Själv litar jag på våra myndigheter. Svårt att tro att det ändrat sig på 3 år :)
[/URL]

Edit: insåg att länken inte fungerade. Googla Sverige import el 2018 och välj första resultatet om ni är intresserade.

Senast ändrad:
Så länge det fungerar med fri marknad av ursprungsgarantier så lär den som betalar mest få "ren el" . De andra får nöja sig med inte så ren el.

Den dagen det finns ren el åt alla så kan man med gott samvete använda el. Tills det så kan man välja att använda så litet el som möjligt. Tex topptura istället för att åka lift.
Som jag visar ovan är endast en bråkdel av Sveriges energianvändning värmekraft (dvs utsläppsgivande) så jag är inte bekymrad över att använda liftar.

Så länge det fungerar med fri marknad av ursprungsgarantier så lär den som betalar mest få "ren el" . De andra får nöja sig med inte så ren el.

Den dagen det finns ren el åt alla så kan man med gott samvete använda el. Tills det så kan man välja att använda så litet el som möjligt. Tex topptura istället för att åka lift.

Och oavsett om liftåkandet ger utsläpp eller inte blir det totala utsläppet mindre om man inte flyger till skidorten.

"Snötillverkning, drift av fastigheter och liftar är energikrävande processer. SkiStar har som målsättning att använda 100 procent förnybar electricitet, en målsättning som redan uppnåtts."

Senast ändrad:
Ok. Kan någon konfirmera att linken med uppgifter om ursprungsgaranti marknaden är fakenews som det ju ser ut. Ta gärna bort den isåfall.

Andra sidan är tillbaka. Repeterar bara mig, tyvärr.

Vi har lyxen att kunna äga massa fordon(bilar & skotrar). De ger oss frihet, bekvämlighet och möjligheter som vi får och strävar efter. Att kunna flyga är en naturlig utveckling av de. Att det inte kostar mer att flyga gör det till en självklarhet i vardagen. Det går liksom inte att ta bort något och verkligen inte i ett utvecklat land som Sverige, som har råd med det ekonomiskt och miljömässigt JÄMFÖRT med andra länder. Återigen, flyg, absolut bland det värsta sett till klimatet i helhet. Men att hindra "välfärds" möjligheterna, utan att det kostar Sverige och svenska folket får bara negativa konsekvenser med ångest, flygskam och spärrar.

Bidra hellre till smartare val, så att vi kan utnyttja hög levnadsstandard utan att få allt för stor ångest.

Opopulär åsikt. Längre bilresor på sämre vägar samt underlag = större chans för olyckor.

Vi har lyxen att kunna äga massa fordon(bilar & skotrar). De ger oss frihet, bekvämlighet och möjligheter som vi får och strävar efter. Att kunna flyga är en naturlig utveckling av de. Att det inte kostar mer att flyga gör det till en självklarhet i vardagen. Det går liksom inte att ta bort något och verkligen inte i ett utvecklat land som Sverige, som har råd med det ekonomiskt och miljömässigt JÄMFÖRT med andra länder. Återigen, flyg, absolut bland det värsta sett till klimatet i helhet. Men att hindra "välfärds" möjligheterna, utan att det kostar Sverige och svenska folket får bara negativa konsekvenser med ångest, flygskam och spärrar.

Bidra hellre till smartare val, så att vi kan utnyttja hög levnadsstandard utan att få allt för stor ångest.

Opopulär åsikt. Längre bilresor på sämre vägar samt underlag = större chans för olyckor.
Samt min favorit. Klyftorna som uppstår när en familj kan "missbruka" sina 2 elbilar och leva bekvämt utan dåligt samvete.

Vi har lyxen att kunna äga massa fordon(bilar & skotrar). De ger oss frihet, bekvämlighet och möjligheter som vi får och strävar efter. Att kunna flyga är en naturlig utveckling av de. Att det inte kostar mer att flyga gör det till en självklarhet i vardagen. Det går liksom inte att ta bort något och verkligen inte i ett utvecklat land som Sverige, som har råd med det ekonomiskt och miljömässigt JÄMFÖRT med andra länder.

Kan du utveckla lite till hur Sverige har råd med det(?) miljömässigt jämfört med andra länder?

Kan du utveckla lite till hur Sverige har råd med det(?) miljömässigt jämfört med andra länder?
Nja, mesta jag säger är repetition.

Att vi ligger jämt med grannländer som har färre invånare. Och den lilla påverkan totalt sett. Vi tar bättre beslut som får ner utsläpp utan att Svensson blir påverkade och har därför "råd" med sämre beslut i de fall som gynnar Svensson.

Kul att du är tillbaka!
Håller absolut inte med dig! :)
Självklart kan vi sluta flyga! Vad hindrar oss?
Det är bekvämt att flyga men med medvetenhet om flygets konsekvenser samt satsningar för att kunna erbjuda smartare alternativ sker förändringar!
Vi ska satsa på hållbara alternativ istället!
Istället för skam för klimatdåliga beteenden ska man känna stolthet när man gör kloka val. Det är ju just i utvecklade länder som Sverige som man har de bästa möjligheterna att minimera flygandet eftersom vi har kunskap och resurser att täcka upp med andra alternativ.
Och gällande bilolyckor kan vi inte bygga bort det med flygplan. Satsa istället på bättre vägar/bussar/tåg.

Huvudkärnan i frågan är ju att vi vill ha längre vintrar med mer snö - för mig är det då självklart att jobba mot utsläpp på alla nivåer, globalt och lokalt!

Senast ändrad:
Kul att du är tillbaka!
Håller absolut inte med dig! :)
Självklart kan vi sluta flyga! Vad hindrar oss?
Det är bekvämt att flyga men med medvetenhet om flygets konsekvenser samt satsningar för att kunna erbjuda smartare alternativ sker förändringar!
Vi ska satsa på hållbara alternativ istället!
Istället för skam för klimatdåliga beteenden ska man känna stolthet när man gör kloka val. Det är ju just i utvecklade länder som Sverige som man har de bästa möjligheterna att minimera flygandet eftersom vi har kunskap och resurser att täcka upp med andra alternativ.
Och gällande bilolyckor kan vi inte bygga bort det med flygplan. Satsa istället på bättre vägar/bussar/tåg.

Huvudkärnan i frågan är ju att vi vill ha längre vintrar med mer snö - för mig är det då självklart att jobba mot utsläpp på alla nivåer, globalt och lokalt!
Jag väljer att vända på det istället. Det som hindrar folk att flyga är miljön. Hade påverkan varit låg hade man flugit. Hur ska vi sluta flyga? Elbilen gör att du med gott samvete kan ta bilen de sträckor som buss/cykel hade fungerat. Teknologin gör ju vårt liv mer bekvämt. Det är de vi betalar för. Det är de företagen utvecklar.

Jag TROR det är mer sannolikt att det hittas på "bra" klimatkompensation, som gör det "ok" att flyga, än att alternativa lösningar blir tillräckligt bra att förändringar sker.

Jag köper det. Men jag tycker inte det är lika självklart. Det är flera faktorer man måste ta hänsyn till och flera perspektiv, speciellt när det kommer till vad vi gör i Sverige, för oss.

Jag väljer att vända på det istället. Det som hindrar folk att flyga är miljön. Hade påverkan varit låg hade man flugit. Hur ska vi sluta flyga? Elbilen gör att du med gott samvete kan ta bilen de sträckor som buss/cykel hade fungerat. Teknologin gör ju vårt liv mer bekvämt. Det är de vi betalar för. Det är de företagen utvecklar.

Jag TROR det är mer sannolikt att det hittas på "bra" klimatkompensation, som gör det "ok" att flyga, än att alternativa lösningar blir tillräckligt bra att förändringar sker.

Jag köper det. Men jag tycker inte det är lika självklart. Det är flera faktorer man måste ta hänsyn till och flera perspektiv, speciellt när det kommer till vad vi gör i Sverige, för oss.

Hur föreslår du en bra klimatkompensation. Enfa son kan fungera är att fånga in co2 och begrava den. Tekniken finns obra i tillräcklig skala och skulle du kompensera för den får du nog räkna med många tusenlappar etnisk väg till sälen. Hur många kommer att flyga då?

Tillbaka
Topp