Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
St Anton, Val d’Isere, Val Thorens, tex om man vill ha stora system, bra uteliv, bra afterski men får vara tidigt ute för offpist och kanske något dyrt!
Sen finns det såklart mindre orter som har minst lika bra åkning om inte bättre men där utelivet blir lidande. Restauranger är enligt min uppfattning rätt bra överlag på dessa orter, italien har riktigt god mat, Österrike stora portioner och fransoserna börjar få ordning på sina restauranger, va rätt tråkigt i fr för ett antal år sedan (valdi Som jag pratar om)
Ja tänkte åka relativt snart inom 2 veckor typ..När tänker du åka? Det spelar en del roll eftersom det kan vara problem med snö på lägre höjder lite senare på säsongen så då blir ortens höjd en faktor. Är Heli-lyft ett måste? Om så kan du räkna bort Frankrike då det ej är tillåtet där...
Som jag skrev i tidigare svar till pillard så tänkte vi åka inom 2 veckor kanske 3 på sin höjd.Finaste vyn jag kan komma på hittar du i Mürren, Schweiz. Det är rätt mäktigt att ha Eiger, Mönch och Jungfrau i blickfånget tvärs över dalen. Finns bra offpist också, förslagsvis med guide eftersom byn ligger på en 800 meter hög klippa som man inte vill ramla ner för. Själva systemet där är dock inte jättestort, men det går hyfsat enkelt att åka över till Wengen/Grindelwald också.
Alpe d'Huez i Frankrike har en rätt pampig backdrop också, och Chamonix såklart.
Om det är viktigt för dig att själva byn är mysig så kan du dock stryka merparten av alla större franska skidsystem direkt.
Backrestauranger, då brukar Italien och Österrike rent allmänt vara bättre än Frankrike.
Bra offpist är en avvägning mellan stora och/eller högt liggande (och därmed snösäkra) skidsystem, eller en mindre ort där snön får ligga ifred längre. Det är i princip omöjligt att säga var/när det är bäst för det skiftar från år till år. Däremot kan det vara värt att välja ställe utifrån din/er förmåga om snögudarna skulle vara på humör. Vill ni ha branta couloirer och gå på tur, eller glida ut på ett lagom kulligt snöfält direkt från liften? Är svaret det första: Chamonix, La Grave etc. Är svaret det andra: 3 Vallées, Paradiski, Espace Killy..
(Ursäkta att jag bara exemplifierar med franska ställen, men det är dem jag har koll på.)
Som Pillard säger: när vill du åka? Finns lägre liggande orter som passar bra in på dina önskemål, men där snön börjar tyna bort relativt tidigt, så det är viktigt att ta med i beräkningen.
Om två veckor hade jag valt Briancon-trakten. För en gångs skull kan man ju också säga att jag "put my money where my mouth is" eftersom jag åker dit själv då. Det är tillräckligt tidigt för att vi ska kunna få bra med kall snö. Det är i min mening fantastiska omgivningar med mycket bra och lättillgänglig offpist. Serre Chevalier, Montgenevre, Sauze d'Oulx, Sestriere osv är ju orterna däromkring. Vill man göra nåt extra häftigt så tar man en dagstur till La Grave också.Som jag skrev i tidigare svar till pillard så tänkte vi åka inom 2 veckor kanske 3 på sin höjd.
Jag kan gärna Tura men då kanske d är bra att ha guide då man inte har koll på terrängen ? Sen är ja inte super pepp på nån halvdags tur men kortare bitar inga problem.
Tacksam för alla svar ❤