Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det kantskärare som är billigare än 399? Det verktyget har jag missat och när jag testade att slipa lite med Swix Pocket sharpener så fick man bara massa plast på filen. Sen köpte jag precis phantom edge hållare , fil och så vidare. Men saknar alltså en sidewallcutter.Du behöver något att hyvla av lite sidewall med. Det är det första du ska göra. Swix och toko har verktyg för detta. Annars kommer du inte att kunna få till en riktigt skarp kant.
Fil behövs också, bara bryne går bra som underhåll ett tag när du har en riktigt skarp slip att utgå från, men efter ett tag måste filen fram.
Finns det kantskärare som är billigare än 399? Det verktyget har jag missat och när jag testade att slipa lite med Swix Pocket sharpener så fick man bara massa plast på filen. Sen köpte jag precis phantom edge hållare , fil och så vidare. Men saknar alltså en sidewallcutter.
☝ ☝ ☝Jag tillhör de som tycker att valla är en skön avkoppling på kvällen.
Jag rekommenderar
1) Vallabord med tvingar
Går bra utan men mycket trevligare med skidor som sitter fast.
2) Swix kantslip.
Finns ett kit med hållare, fil, diamantbryne och sandpapper - fungerar bra. Använder mest brynet.
3) Gummisnodd eller något band (hårsnoddar?) för att hålla upp bromsarna
4) Hyfsat vallajärn
Swix har ett enklare som fungerar bra. Håll järnet i rörelse och sänk tempen om det börjar ryka. Dra det i ett lagom tempo där några centimeter av vallan är smällt i bakkant på järnet.
5) Borstar
En brons/nylon samt en nylon duger bra.
6) Plastsicklar och ett sätt att vässa dessa
7) Stålsickel
Bra för att dra bort grader/upphöjningar som skapas i belaget i kanten på mindre skador
8) Valla
Jag kör allt som oftast CH7x som är allround och lätt att arbeta med. På våren CH8 som är lite mjukare.
Jag har inte märkt någon skillnad mellan CH och LF. Å andra sidan kostar de ju ungefär samma.
Håller med om allt , en bra hållare/tvingar är guld värt.Jag tillhör de som tycker att valla är en skön avkoppling på kvällen.
Jag rekommenderar
1) Vallabord med tvingar
Går bra utan men mycket trevligare med skidor som sitter fast.
2) Swix kantslip.
Finns ett kit med hållare, fil, diamantbryne och sandpapper - fungerar bra. Använder mest brynet.
3) Gummisnodd eller något band (hårsnoddar?) för att hålla upp bromsarna
4) Hyfsat vallajärn
Swix har ett enklare som fungerar bra. Håll järnet i rörelse och sänk tempen om det börjar ryka. Dra det i ett lagom tempo där några centimeter av vallan är smällt i bakkant på järnet.
5) Borstar
En brons/nylon samt en nylon duger bra.
6) Plastsicklar och ett sätt att vässa dessa
7) Stålsickel
Bra för att dra bort grader/upphöjningar som skapas i belaget i kanten på mindre skador
8) Valla
Jag kör allt som oftast CH7x som är allround och lätt att arbeta med. På våren CH8 som är lite mjukare.
Jag har inte märkt någon skillnad mellan CH och LF. Å andra sidan kostar de ju ungefär samma.
Jag köpte även ms tid, korgen man man förvara saker under. Hanterade hela köpet med dem via Facebook Messenger, och Swish. Ska bli kul att testa den. H-ar väntat på att få detta å jag kan valla skidornaAha grymt! Jag vill precis som du ha nya versionen. Ja men på alla som fanns på XXL i Brommabutiken saknades gummiplupparna på någon utav fötterna.
H-ar väntat på att få detta å jag kan valla skidorna
Ser ju lite klumpigare ut att ta med än ett par klassiska SWIX eller liknande skidhållare som man enkelt fäster på en bordskant. If it ain't broken ...Nu har jag efter mycket jagande äntligen fått hem nya modellen av HappyNorwegians MR Grippy vallaställ och Ms Tidy.
Ska bli riktigt kul att prova.har satt den på bordet och den glider inte alls, så detta blir nog bra både att ha med sig på resan och hemma så man inte behöver ett "speciellt" bord.
Nu ska jag bara köpa en skärare för plastkantVisa bilaga 2690
Jag gillar inte idéen att skruva fast tvingar i ett bord. Särskilt inte kul att göra märken i sitt köksbord eller ett bord i en hyrd stuga.....Borste, valla och lite annat ska ändå med och det får plats i den.Ser ju lite klumpigare ut att ta med än ett par klassiska SWIX eller liknande skidhållare som man enkelt fäster på en bordskant. If it ain't broken ...
Jag har visserligen inte testat just Swix, men allt som man skruvar fast som en tving "riskerar" att lämna märke. Är det dessutom så att bordet råkar vara av furu, så räcker det att man tittar på det för att det ska bli märken i ett sånt. Ville hursomhelst inte riskera nåt, varken hemma eller borta.Blir inga märken. Vad har du haft för grejer?
Ok. Jag var i valet och kvalet att köpa något, tvingar eller nåt annat. och de kostade också en bra bit över 1000 lappen. tyckte Mr Grippy såg lovande ut. särskilt som det fått väldigt bra omdöme från alla tidningar mm som jag har sett.Har kört (och kör) Skiman Vise tving och även lånat swix och toko på olika läger av andra ”service-män”, har aldrig blivit märken trots idoget filande och slipande (och vallande). Valla skräpar ner nåt förbannat bara, då måste man lägga tidningar eller annat under.
Jag ser fram mot din rapport.Ok. Jag var i valet och kvalet att köpa något, tvingar eller nåt annat. och de kostade också en bra bit över 1000 lappen. tyckte Mr Grippy såg lovande ut. särskilt som det fått väldigt bra omdöme från alla tidningar mm som jag har sett.
Ska valla o slipa 4 par skidor i helgen tänkte jag, om tid finnes..![]()

Ok? Kollade lite videos och det verkade inte vara överdrivet svårt? Sen, repor a är inte särskilt djupa, frågan om det ens blir nån stor skillnad att laga dem eller låta dem vara ett tag till?Lämna in dom på för stenslipning. Inget som du kan göra själv