Valla och kantslip

Vurpaan

Ny medlem
Hej.

Vill försöka mig på att slipa kanter och valla själv.
Nått mer som behövs än kantslip, vallajärn, sickel, borste och valla?
Finns de någon bra allround valla?
Nån som har koll på nån sida med bra priser?

//Jimmy

dnleriksson

Medlem
XXL har haft riktigt bra priser på vallajärn nu efter jul. Vet inte om de gäller fortfarande. Ett Swix T76 för 199 kr hade fixat min vallning utan problem, men det var ju typ 70% på ett fint digitalt istället så blev några kronor ändå... Mitt förra var tappat två gånger så plattan hängde "lite"... Lätt svårjobbat 😄
Om du fått nån liten skada på stålkanten kan en fil vara bra att lägga till så blir det bara finliret med kantslipen.
Tycker personligen att det är rätt skönt att skidorna sitter fast vid slipning av stålkanter, men det går ju ändå.
Hade ett vallaställ sen tidigare så använder det med lite modifiering, men snabbfästen för ett vanligt bord är enkelt och tar ingen plats!

Kolla Beyondx.se, de har bra priser på allt du behöver av valla och det mesta andra.
Med swix LF7 som funkar till -2 till -8 kommer du långt. På vårkanten kan man köra på LF8 som går från +1 till -4 istället.

Har man obegränsat med tid och skall ha det perfekta glidet, så finns såklart inga genvägar, men då finns det flertalet trådar och info som beskriver hur man skall valla in sina lagg enligt konstens alla regler.

Valla 3 ggr med LF7 och dra sedan ut och åk! Bättre att åka en timme extra än att valla den tiden.

Racer

Ny medlem
Jag har en liten stav belag som man smälter i om man har en reva eller dylikt, har varit användbart några gånger.Slipning däremot har jag helt lagt ner, men jag är helt talanglös på att slipa och bryna.Köksknivarna blir slöare för varje gång jag försöker... Valla däremot ingår ju som ett underhåll; Har kört samma gamla ångstrykjärn i 25år, på låg värme funkar det perfekt, ett riktigt vallajärn är ju såklart optimalt.

Du behöver något att hyvla av lite sidewall med. Det är det första du ska göra. Swix och toko har verktyg för detta. Annars kommer du inte att kunna få till en riktigt skarp kant.
Fil behövs också, bara bryne går bra som underhåll ett tag när du har en riktigt skarp slip att utgå från, men efter ett tag måste filen fram.

Senast ändrad:

Nightwish76

Medlem
Du behöver något att hyvla av lite sidewall med. Det är det första du ska göra. Swix och toko har verktyg för detta. Annars kommer du inte att kunna få till en riktigt skarp kant.
Fil behövs också, bara bryne går bra som underhåll ett tag när du har en riktigt skarp slip att utgå från, men efter ett tag måste filen fram.
Finns det kantskärare som är billigare än 399? Det verktyget har jag missat och när jag testade att slipa lite med Swix Pocket sharpener så fick man bara massa plast på filen. Sen köpte jag precis phantom edge hållare , fil och så vidare. Men saknar alltså en sidewallcutter.

Jockepocke

Medlem
Vill tips om Holmenkol Betamix som valla, temperatur (snö) på -4 till -14 och håller bra. Använder inget annat på friåkningsskidor även om jag har en del varianter för ungarnas tävlingen. Givet flourvallans inverkan på framförallt hälsan men även miljön skulle jag absolut undvika det.

I början använde jag ingen plastkantsavdragare utan tog en pansarfil och ganska försiktigt jobbade bort plastkanten, avslutade med att läggade lutande "bort från" stålkanten och drog det jämnt.

Min erfarenhet är att dyra/fin verktyg fram för allt sparar tid, det går att få riktigt bra med ganska enkla verktyg om man lägger tiden.

Finns det kantskärare som är billigare än 399? Det verktyget har jag missat och när jag testade att slipa lite med Swix Pocket sharpener så fick man bara massa plast på filen. Sen köpte jag precis phantom edge hållare , fil och så vidare. Men saknar alltså en sidewallcutter.
Du måste skära bort sidewall, annars får du inte skarpt. Har ingen koll på priser tyvärr. Du får göra research. Men håller med om att generellt gör bättre verktyg jobbet enklare, och bättre nästan alltid dyrare. Har själv varit ”dumsnål” någon gång och fått göra om göra rätt.

Ang. valla. Kör en allround bara, möjligen en för kallt och en för varmt väder och borsta/sickla rent ofta. Ingen idé att hetsa med flour och olika lager om det inte är så att du tycker det är väldigt kul att valla/skrapa.

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Apropå sidewall: Ett alternativ till ett specialverktyg är att använda en brantare filhållare + pansarfil att ta bort materiel med.
T.ex. en 86graders+pansar först och sedan en 87/88/89graders med vanlig fil och brynen för att fixa kanten.
fwiw

Sergeant

Medlem
Jag tillhör de som tycker att valla är en skön avkoppling på kvällen.
Jag rekommenderar
1) Vallabord med tvingar
Går bra utan men mycket trevligare med skidor som sitter fast.
2) Swix kantslip.
Finns ett kit med hållare, fil, diamantbryne och sandpapper - fungerar bra. Använder mest brynet.
3) Gummisnodd eller något band (hårsnoddar?) för att hålla upp bromsarna
4) Hyfsat vallajärn
Swix har ett enklare som fungerar bra. Håll järnet i rörelse och sänk tempen om det börjar ryka. Dra det i ett lagom tempo där några centimeter av vallan är smällt i bakkant på järnet.
5) Borstar
En brons/nylon samt en nylon duger bra.
6) Plastsicklar och ett sätt att vässa dessa
7) Stålsickel
Bra för att dra bort grader/upphöjningar som skapas i belaget i kanten på mindre skador
8) Valla
Jag kör allt som oftast CH7x som är allround och lätt att arbeta med. På våren CH8 som är lite mjukare.
Jag har inte märkt någon skillnad mellan CH och LF. Å andra sidan kostar de ju ungefär samma.

offtopic

Ny medlem
Jag rekommenderar
1) Vallabord med tvingar
2) Swix kantslip.
Finns ett kit med hållare, fil, diamantbryne och sandpapper - fungerar bra. Använder mest brynet.
4) Hyfsat vallajärn
Swix har ett enklare som fungerar bra. Håll järnet i rörelse och sänk tempen om det börjar ryka. Dra det i ett lagom tempo där några centimeter av vallan är smällt i bakkant på järnet.
5) Borstar
7) Stålsickel
Bra för att dra bort grader/upphöjningar som skapas i belaget i kanten på mindre skador
8) Valla
Jag kör allt som oftast CH7x som är allround och lätt att arbeta med. På våren CH8 som är lite mjukare.
Jag har inte märkt någon skillnad mellan CH och LF. Å andra sidan kostar de ju ungefär samma.
☝ ☝ ☝
Precis! Skulle också vilja slå ett slag för att våga underhålla sin kanter själv och här finns det faktsikt mycket bra "ganska billig" utrustning från tex Swix, toko med flera...

...och det finns mycket tips här på freeride om mansöker samt dessa som jag haft nytta av...

RWD

Medlem
Jag rekommenderar
1) Vallabord med tvingar
2) Swix kantslip.
4) Hyfsat vallajärn
5) Borstar
7) Stålsickel
8) Valla
Håller med om allt , en bra hållare/tvingar är guld värt.
Dessutom är en bra sidewall cutter bra att ha. Som nämnts tidigare så måste sidewallen avverkas för att det ska vara möjligt att fila kanten för hand.
Köp heller inte den billigaste kantslipen- typ fickmodell, den är inte nåt vidare. Bättre med en med ställbart gradtal.
Sen är jag mycket tveksam till att en hårsnodd klarar av att spänna ner skistoppern. Ta ett bit snöre och knyt ihop ändarna till en lagom stor ögla. Finns speciella gummisnoddar också. Själv använder jag de plastband som följer med nya bindningar ( om man köper dem separat)

Sergeant

Medlem
Bra med verktyg för borttagning av plastkant. Bland det sista jag skaffade då 400sek kändes saftigt för ett dylikt verktyg 😁

Rejälare snoddar fungerar och har ”lånats” av barnen när detta saknats.
Lilla kitet från Swix fungerar bra för det mesta. Enkelt att ha med sig i backen (med diamantbrynet) tillsammans med en borste för att borsta rent belaget. Sedan är färdiga mallar/vinklar med hållare och fil lättare att jobba med men då är det en del dyrare.

Jag brukar mest finputsa kanterna och i slutet/början av säsongen får skidorna en rejäl översyn av ett proffs. Stenslip, struktur, och slip/hängning av kanterna.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp