kappakomplett
Aktiv medlem
Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)
Nu verkar Tyrolen också lite darrigt, vad f-n ska man ta vägen... kanske bäst att stanna hemma. Åre, nja... är gränsen öppet nu?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det finns faktiskt plats där... får begrunda detta. F.ö. tar jag gärna en Corona, tycker nog ölen är helt okej, tråkigt för dem med rubriken på denna tråd som om det inte var nog med viruset ska det också klassas som "fulöl".
Ja inte till Österrike, det här ger en indikation om vad som är på väg att hända. Jag har avbokat min resa idag, givetvis tråkigt. Men man vet inte vart det här slutar, kanske inte går att komma hem?Nu verkar Tyrolen också lite darrigt, vad f-n ska man ta vägen... kanske bäst att stanna hemma. Åre, nja... är gränsen öppet nu?
Imorrn tar säsongen slut i Dolomiti superski...
Ja det är bäst att avvakta - Italien är stängt för säsongen.Nu börjar läget och situationen vara så, att jag vågar inte ens boka nån resa här i Finland för påsklovet. Enligt några prognoser skall Coronasmittan vara efter några veckor lika dåligt här i norr som i Italien nu.
Nu börjar läget och situationen vara så, att jag vågar inte ens boka nån resa här i Finland för påsklovet. Enligt några prognoser skall Coronasmittan vara efter några veckor lika dåligt här i norr som i Italien nu.
Bara en tidsfråga innan det spårar ur i Österrike så som i norra Italien. Har hört från folk som säsongar i St anton att det finns risk för att dem kommer att stänga ner byn inom en snar framtid.Ja, det ser inget roligt ut. Har själv en resa till Fiss bokad med avresa nästa vecka. Börjar dock tveka, nu får man boka om flygbiljetten till andra datum under 2020 kostnadsfritt (Swiss air). Funderar på att ta en försäsongstripp i december istället...
Tyvärr torskar jag på hotellkostnaden, om nu inte Folkhälsomyndigheten avråder från resa.
Det är resan dit tåg-flyg-tåg-buss samt att stå och trängas med folk i liftköer och kabiner som avskräcker. Visserligen har Österrike idag inte så många smittade, men det finns ju ingen kontroll på turister som kommer till Fiss och vilken hälsostatus de har.
Bara en tidsfråga innan det spårar ur i Österrike så som i norra Italien. Har hört från folk som säsongar i St anton att det finns risk för att dem kommer att stänga ner byn inom en snar framtid.
Ja, det är nog bara att "gilla läget" och stanna hemma. Tyvärr är det ju så att en skidresa innebär resan dit och sen en massa exponering för virus på olika ställen, liftsystem, hotellutrymmen, afterski, barhäng etc...
Kan ju bli så som du säger att det blir nedstängt i skidorterna även i Österrike.
Likväl som om du nu flyger ut från Stockholm tar med dig viruset till ett annat ställe....det är ju inte en omöjligt eftersom det finns där också. Tanken slår nog att vi alla får helt enkelt sitta hemma i ett par veckor.
Visst är det så! Det är väl själva smittspridningstillfällena som bör begränsas och därför blir det att bita i det sura äpplet och stanna hemma!
För mig blir det franska alperna med buss på fredag. UCPA har inte ställt in (än), och därmed ingen återbetalning. Men jag såg nyheterna igår och då var det 1600 smittade i Frankrike, men dom sade också att siffrorna ska ses i relation till befolkningsmängd. Så... lite perspektiv:Ja, det är nog bara att "gilla läget" och stanna hemma. Tyvärr är det ju så att en skidresa innebär resan dit och sen en massa exponering för virus på olika ställen, liftsystem, hotellutrymmen, afterski, barhäng etc...
Kan ju bli så som du säger att det blir nedstängt i skidorterna även i Österrike.
Nu väljer Mooserwirt i St Anton (Österrike) att stänga ner afterskin.
Eller hur?Oj härregud! Så är det inte värt att resa till St. Anton alls!
Ja men det gäller väl endast om du bokat en paketresa. Är du din egen resebyrå och fixar flygbiljett och hotell själv så får du inga pengar tillbaka. Är väl upp till respektive flygbolag respektive hotell att avgöra i så fall.UD avråder att resa till Tyrolen så nu kan man avboka och få pengarna tillbaka. Känns som Österrike stänger ner sina anläggningar närsomhelst..
Vet du ens vad smittspårning är? Du blandar ihop äpplen och päron. Det kommer kanske att ”smälla till”. Kanske inte. Att vi bara har en död är ett tecken på att vi har relativt andra länder rätt bra koll på smittade. So far. Washington State t ex har 22 döda tror jag, men inte så många konstaterade fall. Stort mörkertal om man utgår från ca 1-2% dödlighet som det ser ut."Sverige erkänt duktiga". Årets citat! Vi testar ju inte ens personer med tydliga symptom. Det smäller nog till ordentligt i Sverige redan denna vecka och någon sjukvård har vi inte värd namnet.
Det beror ju såklart framför allt på att analysmetoden är väldigt resurskrävande. De flesta länder har idag brist på personal och materiel för att utföra analysen. För nya virussjukdomar finns det inte några utvecklade high-trouhput-analyser utvecklade och vården måste därför prioritera att testa de fall där risken för smitta är högst. Dvs personer som befunnit sig i riskområden eller varit i nära kontakt med bekräftade fall."Sverige erkänt duktiga". Årets citat! Vi testar ju inte ens personer med tydliga symptom. Det smäller nog till ordentligt i Sverige redan denna vecka och någon sjukvård har vi inte värd namnet.
Någon som kan rapportera om läget i Chamonix?
Jag har en resa bokad första veckan i april och börjar tveka på om det blir något..
Då lär du troligen få åka bil dit, om du nu kommer bli insläppt i landet.Jag tror, att påsklovsresa till Tirol kunde vara en bra ide nu! Billiga lägenheter, inte alls folk, bra topturing! Om man lagar mat i lägenheten och turar med kompisar, korona smittorisken är för säkert mindre än här hemma. Jag skall absolut inte dit, men för någon, som bor i Mellan Europa jovisst, eller också med egen bil från Sverige.
Vad tycker du själv? Det är väl bara ditt eget beslut.Vi är ett gäng som ska ner till Schladming på lördag/ flyger till Salzburg. Tänkte höra hur läget ser ut. Är liftarna öppna som vanligt där nere då det inte ligger i Tyrolen. Någon här som har en update?
Artikel idag från:
![]()
Läkaren Olle, 63, smittad av corona – tjatade till sig test
När röntgenläkaren Olle Stigwall, 63, kom hem från skidresan kände han sig lite lätt förkyld bara. I måndags hade han gått till jobbet. Om han inte hade läst enwww.aftonbladet.se
Hade ni åkt?
Var har du hört att det skulle vara panik i Schweiz? Bor här och har inte märkt det. Kanske lite nere i Ticino, italiensktalande delen med många italienare som pendlar in.Först Italien och antagligen Österrike. Frågan är när Frankrike och Schweiz stänger? Mitt tips är inom en vecka. Kan väl säga att jag tappar 15 000 kr då jag räknar med att min resa till Chamonix 20/3 inte kommer att bli av. Det skall tydligen vara panik i Schweiz och det är väl bara en tidsfråga innan Frankrike är ett nytt Italien.