BMT94 vs Enforcer93

Pillard

Aktiv medlem
BMT94 vs Enforcer93
Det är lite stiltje i forumet så jag testar att fylla på lite. Mitt nuvarande quiver saknar egentligen en skida, en lätt turskida som ändå ger njutbar åkning nedför. Den senaste planen nu är att lösa detta genom att byta ut ett av paren mot en lättare variant bara. Jag har tunga puderskidor (Bibby) för all typ av åkning i alperna bredvid pisten. Jag har sen ett par Enforcer 93or för svensk fjällåkning och även piståkning i alperna eller åkning bredvid pisten när det inte snöat på ett tag. Bibby och Enforcer kompletterar varandra väl får man ändå säga. Mitt problem uppstår i att jag saknar turskidor. Dock vill jag gärna slippa att ha tre par och funderar därför på om jag skulle kunna byta ut E93 mot BMT94? På det sättet skulle jag ju kapa 700 gram ca per fot. Då skulle jag helt plötsligt ha en helt ok turskida. Men kan BMT94 matcha Enforcern i allround resortåkning i Sverige och även högfartsåkning i alppister och uppkört i alperna? Finns det någon här som råkar ha testat båda och kan jämföra? Jag tycker att Enforcern funkar väldigt bra men den är kanske i mjukaste laget. Hade jag haft onödigt mycket pengar hade jag bytt ut Enforcern mot något ännu tyngre och styvare i samma breddklass och köpt ett par ZeroG 95 som rena turskidor.

BMT94 vs Enforcer93
Det säger sig själv lite, går du ner 700g per fot så tappar du något, och det handlar främst om de egenskaper du efterfrågar. (Stabilitet under variabla förhållanden och hög hastighet)

Så svaret är nej den kan inte matcha Enforcern. Med det sagt är det ju en relativt stabil turskida och inte dålig för det.

BMT94 vs Enforcer93
Det säger sig själv lite, går du ner 700g per fot så tappar du något, och det handlar främst om de egenskaper du efterfrågar. (Stabilitet under variabla förhållanden och hög hastighet)

Så svaret är nej den kan inte matcha Enforcern. Med det sagt är det ju en relativt stabil turskida och inte dålig för det.
Jo, det låter ju onekligen så. Läser jag tester av BMT (och v-werks skidor i allmänhet) så verkar de vara synnerligen fartstabila och styva? Har du åkt båda?

BMT94 vs Enforcer93
En polare som åker hendryx funkallistic modell stenhård har nu vwerks mantra som turskida och han verkar väldigt nöjd med egenskaperna hos den. Vet inte hur mantran är jämfört med BMT, men vwerks verkar helt klart kunna ge bra köttighet till låg vikt.

BMT94 vs Enforcer93
Testade BMT ett åk i Vemdalen, så ingen djupanalys direkt. Jmf med E100 hade de tydligt bättre bett i skäret och kändes styva och odämpade. De krävde mer än E när det blev slagit

BMT94 vs Enforcer93
Inte BMT men här kan du läsa min tankar som salomon mtn explore

för egen del handlar det mycket om att anpassa sin åkning och teknik till det man har under fötterna och vissa skidor ger mer ”gratis” (läs du kan lata dig och komma undan mes dålig teknik) under vissa förhållanden och förutsättningar osv. Jag är helt övertygad om att du kan och kommer ha skitkul även på än mer turanpassad skida där tidigare åkte med enforcern

bon ski!
/C

BMT94 vs Enforcer93
Det som nog lockar mig mest med BMT är den låga kontinuerliga rockern och styvt flex. Jag vill ha stenhårda skidor som är rejält förutsägbara. När jag jämför flexet i mina Bibbys (referens på bra flex) och enforcern så framstår ju Enforcern som väldigt mjuk. Jag fullkomligt älskade känslan i gamla fullrockade Katanas. Dock var ju den skidan dämpad bortom all rim och reson så den var ju inte kul alls om man inte hade minst 500fhm framför sig

BMT94 vs Enforcer93
En polare som åker hendryx funkallistic modell stenhård har nu vwerks mantra som turskida och han verkar väldigt nöjd med egenskaperna hos den. Vet inte hur mantran är jämfört med BMT, men vwerks verkar helt klart kunna ge bra köttighet till låg vikt.

hm, en v-werks mantra borde ju vara perfekt men också snuskigt dyrt (kan hitta BMTn för 3k)

BMT94 vs Enforcer93
Hur menar du med ”krävde mer”? Dämpade Enforcern mycket bättre?
Jo precis, på E kunde jag bara stå på skidan och låta den göra jobbet medans BMT krävde mer aktiv åkning. Men med bra tryck i benen, aktiv åkning och bra teknik bör den prestera bättre än E. Jag var dock rätt trött och otränad och säkerligen ingen superteknik...

BMT94 vs Enforcer93
Jo precis, på E kunde jag bara stå på skidan och låta den göra jobbet medans BMT krävde mer aktiv åkning. Men med bra tryck i benen, aktiv åkning och bra teknik bör den prestera bättre än E. Jag var dock rätt trött och otränad och säkerligen ingen superteknik...
Krävde mer såsom att dämpa ojämnheter eller krävde mer för svänginitiering?

BMT94 vs Enforcer93
Alltid skönare med tyngre skida i ojämna eller hårda förhållanden. I en tyngre skida finns material vars uppgift är att fungera som stötdämpare och fjädring i en bil. Lätta skidor har blivit litet bättre senaste åren då efterfrågan har pushat utvecklingen men ännu är massa enda sättet att få bra dämpning skidan. Av den anledningen så skall man nog inte ha en för lätt skida om man är van att köra hårt i ojämna eller hårda förhållanden.

Själv är jag ganska nöjd med en ganska tung skida med Shift för pisten och offpist med kort turande. För längre turand har jag skida+bindning (1750g) och lätta stighudar.
Pjäxa som fungerar för allt mtn lab (1500g)

Puderskidan fattas, men har roligt med nuvarande skidor också i puder.

Senast ändrad:
BMT94 vs Enforcer93
Alltid skönare med tyngre skida i ojämna eller hårda förhållanden. I en tyngre skida finns material vars uppgift är att fungera som stötdämpare och fjädring i en bil. Lätta skidor har blivit litet bättre senaste åren då efterfrågan har pushat utvecklingen men ännu är massa enda sättet att få bra dämpning skidan. Av den anledningen så skall man nog inte ha en för lätt skida om man är van att köra hårt i ojämna eller hårda förhållanden.

Själv är jag ganska nöjd med en ganska tung skida med Shift för pisten och offpist med kort turande. För längre turand har jag skida+bindning (1750g) och lätta stighudar.
Pjäxa som fungerar för allt mtn lab (1500g)

Puderskidan fattas, men har roligt med nuvarande skidor också i puder.
Så är det förstås men jag är inte helt säker på om det är vikten eller styvheten som ger störst effekt på mig. Jämför jag mellan mina skidor hemma så väger de i stort sett lika mycket. Då är ändå Bibby 5cm längre och 2,5cm bredare än E93. Trots det skulle jag säga att jag upplever Bibby som mer dämpad och stadig. Det enda som skiljer dem åt i sammansättningen är ju flexet. Sen har E93 metall, vilket ökar vikten, men jag upplever inte den som mer dämpad spontant.

Fasen! Ju mer jag klurar, desto mer inser jag att det jag egentligen vill ha är ett par PB&J som komplement till Bibby och sen en ren tur-setup. Den varianten kommer ju verkligen inte att flyga hemma ;)

BMT94 vs Enforcer93
Ser att Enforcern ligger ute till salu, vad blir det för nytt? :D
Det blir ett par PB&J istället. Det är ju den skidan jag verkligen velat ha hela tiden. Den har ju dock alltid varit lika tung som Enforcern. När PB&J nu kommit ner till 1900g så sparar jag ändå in 300g där. Jag tänker också att jag kan komplettera den med inserts så jag kan slänga på Dynafit Speed turn när det ska turas ordentligt. Då får jag ändå nästan 700g lättare per fot jämfört med Enforcer och Shift...

Enforcern är ju en grym skida egentligen men personligen blir jag aldrig riktigt vän med mjukheten. Jag kraschade återigen i Zell am See i mars när snön blev lite för varm och jag hade lite för hög fart. Visst, det är ett handhavandefel men varför inte ha en skida som hjälper dig när du gör såna fel? Problemet var att i hög fart tryckte jag ifrån för att svänga men helt plötsligt var snön lite för tung varpå skidan böjs för mycket i nosen och skidan tvärnitar och svänger för tvärt på samma gång varpå jag gör en volt mer eller mindre. Effekten förstärks ju också av att skidan "bara" är 93mm i midjan också så då sjunker ju midjan extra mycket i relation till de mjukare tipparna som stannar kvar på ytan. I motsvarande skida med 110-midja hade effekten blivit mindre förstås. Nu är ju tanken att Bibbyn ska användas till den typen av snön men jag orkar inte släpa omkring på den för att det kanske blir nåt åk utanför pisten.

BMT94 vs Enforcer93
Låter som ett bra val. Känns som du varit sugen på en PB&J i evigheter nu :)

Jag har också liknande erfarenheter av mjuka och smala skidor. Tycker oftare en lite bredare skida levererar bättre, även i pist.

Snödjup

Tillbaka
Topp