[Artikel] 8 stora norska skidorter inleder samarbete: "– förhoppningen är ett gemensamt liftkort"

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] 8 stora norska skidorter inleder samarbete: "– förhoppningen är ett gemensamt liftkort"
Puff-Rikard-Landrin-1000x534.jpg

Åtta av de största norska skidanläggningar slås nu samman för att få norrmännen att stanna inom landet, istället för att resa till alperna, kommande vinter. Och förhoppningen är ett gemensamt liftkort.

Läs hela artikeln:

Äntligen någon som försöker rubba Skistars nästan monopolliknande dominans. Kan vi få se något liknande i Sverige?
Jag skulle vara beredd att betala ganska bra för ett gemensamt liftkort för ex kläppen, funäsfjällen, bydalen och kittelfjäll. 🙏

Skistar behöver verkligen konkurrens! Mer än välkommet! Är sugen på att åka till Hafjell för första gången denna säsongen. Men norrmännen har ju en annan filosofi när det kommer till corona och landsgränser så man får väl avvakta ett tag

Äntligen någon som försöker rubba Skistars nästan monopolliknande dominans. Kan vi få se något liknande i Sverige?
Jag skulle vara beredd att betala ganska bra för ett gemensamt liftkort för ex kläppen, funäsfjällen, bydalen och kittelfjäll. 🙏

Man kan ju hoppas på lite mer oheliga allianser.
Säsongskort kläppen 4800, funäs 5300.....med en dollar kurs på knappt 9 sek så är väl de tillsammans ungefär samma pris som ett ikon pass??? Men såklart väldigt mycket mer begränsat. och sen vill du ha en helg i kittel och en i Bydalen eller något annat kul ställe.
..typ 2500 till då!!! 11600 mas o menos....så får man ju oftast ta fram multiplikationsknappen eftersom man får betala för familjemedlemmar som inte har inkomst...Men det är det är det värt. Det får man tillbaks sen. Shaun White köpte ett hus till sina föräldrar när han var 16!!! Så småningom börjar man fatta att ungarna inte är Shaun White men det är fortfarande värt varenda krona. Att få hänga med sina ungar och tonåringar och umgås och göra det roligaste som finns tillsammans byter jag inte bort mot miljarders miljarder.

Men visst vore det riktigt riktigt nice om någon kunde fixa någon form av allianskort på några svenska anläggningar??? Vi leker med tanken att det är de anläggningarna som nämns. 5 anläggningar varav funäskortet redan är en liten allians. Vad ska kortet kosta? 8000??? De flesta som köper kortet kanske har i snitt 60 åkdagar per år (om man nu inte bor på någon av orterna eller skadar sig, men i snitt) i Vanliga fall skulle jag gissa att en åkare med mer än 40 åkdagar per år får kompromissa lite och kanske ha just 1 eller 2 säsongskort och kanske lyxa lite med någon extra avstickare. Om det skulle finnas ett allianskort så skulle ju den kategorin av åkare få se mer och åka till anläggningar man annars inte åker till varpå de anläggningarna får visa upp sig lite mer, kanske hyra ut ett boende mer och sälja en gulasch extra. Det skulle ju automatiskt bli så att ett gäng skidåkare skulle känna att fasen vad kul nu väljer jag bort anläggningar som inte är med i kortet och provar någon som jag egentligen inte hade tänkt mig som är med på kortet!!!

En annan grej som Skistar har likande som alliansen kanske skulle kunna sno och förädla. Om man har ett säsongskort på en anläggning där man åker mest. Så skulle man få typ 50%rabatt på utvalt boende och liftkort på andra orter i alliansen när det var lågsäsong??! Eller 15 dagar per säsong eller något sånt??!

Mina antaganden är ovetenskapliga helt utan efterforskning. Och ordet "allians" har inget med politik att göra. Tänker mer på den gamla hårdrocksturnen unholy Alliance där fler stora band turnerade ihop istället för att ha enskilda headlineturneer som lockade de närmast sörjande på relativt små arenor. Kunde man tillsammans slå ihop sina fans, få en större publik och spela på större arenor. Bra för fansen bra för banden. Bra för biljettpriset..

Nu har det gått 3 år sedan den här nyheten om att 8 norska skidorter ska samarbeta med målsättningen att ta fram ett gemensamt säsongskort.

Finns det någon som hört något??

Hur tror ni att ett gemensamt liftkort för Voss, Myrkdalen, Narvik, Norefjell, Hafjell/Kvitfjell, Geilo och Beitostölen skulle tas emot?

In med dem + Kläppen o Stöten samt Branäsgruppen i ditt Scandinavian Ski Pass så blir det ju grymt!! 😉
Vi i Hook’s Creek (Kroksbäck) kan tänka oss vara med om vi får ett fett erbjudande. Mycket ekovänlig anläggning (här finns ingenting). Det enda ”ekologiska fotavtryck” du gör är i leran.

Allvarligt talat - för oss i södra och västra Sverige låter det kul. Man skulle ju i princip kunna ”göra en säsong” på gamla dar via jobbpendling hemifrån.

De har fortfarande inte fått till ett gemensamt säsongskort men väl ett samarbete med Andorra (!)

Köper du säsongskort i Andorra eller någon av Norway Home of Skiing anläggningararna (Norefjell, Gausta, Geilo, voss, Myrkdalen, Narvik) så ingår 5 dagar i det andra landet (!)

(Innebär alltså att Norefjell har indirekt samarbete med både Andorra och Limone 🇮🇹)

De har fortfarande inte fått till ett gemensamt säsongskort men väl ett samarbete med Andorra (!)

Köper du säsongskort i Andorra eller någon av Norway Home of Skiing anläggningararna (Norefjell, Gausta, Geilo, voss, Myrkdalen, Narvik) så ingår 5 dagar i det andra landet (!)

(Innebär alltså att Norefjell har indirekt samarbete med både Andorra och Limone 🇮🇹)
Ivo, du har Skandinaviens högsta fallhöjd - Norefjell.🏆
När kommer det även att ingå Skandinaviens högsta liftburna åkhöjd?

Senast ändrad:
Ivo, du har Skandinaviens högsta fallhöjd - Norefjell.🏆
När kommer det även att ingå Skandinaviens högsta liftburna åkhöjd?
Dessvärre är jag rädd att Skistar har Skandinaviens högsta åkhöjd; Hemsedal
(För du trodde väl inte att Röldal var högst? ;)

Men den gode Kaj Zackrisson har pratat om att dra upp en till släplift i Solheisen, vilken skulle gå upp mot 1450m och 700m fallhöjd 😋

Dessvärre är jag rädd att Skistar har Skandinaviens högsta åkhöjd; Hemsedal
(För du trodde väl inte att Röldal var högst? ;)

Men den gode Kaj Zackrisson har pratat om att dra upp en till släplift i Solheisen, vilken skulle gå upp mot 1450m och 700m fallhöjd 😋
Gaustatoppens bergbana går upp till 1800 möh, det var Gausta jag menade.

Är det verkligen så stort intresse av liftkort över flera anlägg? Hur många är det som åker i flera anlägg långt i från varandra under en säsong?

Är 21 timmar i bil mellan Voss och Narvik.

Är det verkligen så stort intresse av liftkort över flera anlägg? Hur många är det som åker i flera anlägg långt i från varandra under en säsong?

Hade det funnits ett kort med Hafjell, Kvitfjell, Norefjell, Myrkdalen, Voss och Røldal; så hade iaf jag sagt "shut up and take my money".

Voss/Narvik hade jag nog inte utnyttjat dock, men det beror ju på vart man bor och vilka åkvanor man har.

Jag skulle nog tro att alla som åker till Narvik eller Riksgränsen, även åker skidor på andra anläggningar under säsongen (naturligtvis inte på samma ski-trip)

Hade det funnits ett kort med Hafjell, Kvitfjell, Norefjell, Myrkdalen, Voss och Røldal; så hade iaf jag sagt "shut up and take my money".

Voss/Narvik hade jag nog inte utnyttjat dock, men det beror ju på vart man bor och vilka åkvanor man har.

vad hade du varit beredd att betala för ett sånt kort?

och varför hade du nyttjat kortet i Myrkdalen men inte Voss? (jag har aldrig varit där men tycker Voss ser mer intressant ut)

vad hade du varit beredd att betala för ett sånt kort?

och varför hade du nyttjat kortet i Myrkdalen men inte Voss? (jag har aldrig varit där men tycker Voss ser mer intressant ut)
Missuppfattning, jag menade att jag troligen inte hade utnyttjat Narvik om det var på samma kort som Voss, eftersom jag bor vid Göteborg, och det är 175 mil att köra till Narvik.

Både Myrkdalen och Voss är riktigt trevliga system.

Pris vete 17. 6000kr?

Missuppfattning, jag menade att jag troligen inte hade utnyttjat Narvik om det var på samma kort som Voss, eftersom jag bor vid Göteborg, och det är 175 mil att köra till Narvik.

Både Myrkdalen och Voss är riktigt trevliga system.

Pris vete 17. 6000kr?

Med tanke på att Norefjells eget säsongskort kostar drygt 7 papp, så skulle ett gemensamt säsongskort för Norefjell, Voss/Myrkdalen, Geillo, Narvik, Gausta behöva kosta som ett Skistar All (dvs 9-10,000kr)

Men jag tror som du; 6000kr är ungefär vad man är beredd att betala för ett bra säsongskort som gäller på många anläggningar.

För att hålla Scandi Pass under 6 papp, gäller kortet 5 dagar/anläggning på vissa av anläggningarna (ex Norefjell, Stranda mfl) och helsäsong på resten

Men jag tror som du; 6000kr är ungefär vad man är beredd att betala för ett bra säsongskort som gäller på många anläggningar.
Om det är så så blir det väl inget sådant kort när säsonskorten på norska anläggning generellt verkar kosta mer än det.

Men är verkligen priset så viktigt för de som är intresserade av ett gemensamt kort? Boende på olika anläggningar och resandet borde väl kosta bra mycket mer än liftkortet över en säsong.

Om det är så så blir det väl inget sådant kort när säsonskorten på norska anläggning generellt verkar kosta mer än det.

Men är verkligen priset så viktigt för de som är intresserade av ett gemensamt kort? Boende på olika anläggningar och resandet borde väl kosta bra mycket mer än liftkortet över en säsong.
Men om man nu har tre-fyra veckor för skidåkning per år så är det väl billigare att köpa ett säsongskort som täcker de anläggningar som man tänker besöka under dessa veckorna? Sen man kanske använder resten av kortet på sin närmaste anläggning i helger och andra tillfällen t.ex.

Det är så jag använder mitt Skistar allyear- kortet i dagsläget.

Man kan väl inte räkna med boende och resekostnaderna på skipasset någonsin? Men är inte tvungen att besöka alla anläggningar kortet är giltigt.

Det är inget tvång att köpa gemensamt kort om du vill bara åka på ett ställe, eller så har jag uppfattat det iaf.

Men om man nu har tre-fyra veckor för skidåkning per år så är det väl billigare att köpa ett säsongskort som täcker de anläggningar som man tänker besöka under dessa veckorna? Sen man kanske använder resten av kortet på sin närmaste anläggning i helger och andra tillfällen t.ex.

Det är så jag använder mitt Skistar allyear- kortet i dagsläget.

Man kan väl inte räkna med boende och resekostnaderna på skipasset någonsin? Men är inte tvungen att besöka alla anläggningar kortet är giltigt.

Det är inget tvång att köpa gemensamt kort om du vill bara åka på ett ställe, eller så har jag uppfattat det iaf.
Det jag svarade på var att ett ok pris är 6000 kr och då i samband med att dagens priser på säsongskort i Norge för ett anlägg normalt kostar mer än det.

Ni som åker 3-4 veckor på olika ställen för väl betala 9000 - 10000 kr för det när de som har ett säsongskort på ett anlägg får betala 7000 kr.

Total priset för boende borde vara mycket mer för de som åker runt jämfört med de som bor eller har boende på ett anlägg.

Ja, då är det väl bra att man kan köpa ett gemensamt års/säsongspass. Jag bor i Trysil och åker gärna till Kvitfjell, Åre, Järvsö, Oppdal, Hemsedal, Vemdalen, Hafjell, Levi (Finland) på Kaukasusbergen (Georgien), Sierra Nevada (Spanien) och på Alperna med, det blir bra mycket billigare med ett gemensamt skipass när jag ränner mellan dessa ställen. Nu åker jag bara när det är lågsäsong så mitt boende kostar inte speciellt mycket 1000-5000kr per tillfälle, när liftkorten kostar alltid det samma. Några har dock börjat med dynamiska priser med sina skipass.

Ivo säger: "För att hålla Scandi Pass under 6 papp, gäller kortet 5 dagar/anläggning på vissa av anläggningarna (ex Norefjell, Stranda mfl) och helsäsong på resten". Listan på närmare omfattning finns på https://scandinavianskipass.se/pages/skidanlaggningar
Jag svarade på det han skrev över det i samma inlägg.

"Med tanke på att Norefjells eget säsongskort kostar drygt 7 papp, så skulle ett gemensamt säsongskort för Norefjell, Voss/Myrkdalen, Geillo, Narvik, Gausta behöva kosta som ett Skistar All (dvs 9-10,000kr)

Men jag tror som du; 6000kr är ungefär vad man är beredd att betala för ett bra säsongskort som gäller på många anläggningar."

Och då i första hand slutsatsen i sista meningen.

Jag svarade på det han skrev över det i samma inlägg.

"Med tanke på att Norefjells eget säsongskort kostar drygt 7 papp, så skulle ett gemensamt säsongskort för Norefjell, Voss/Myrkdalen, Geillo, Narvik, Gausta behöva kosta som ett Skistar All (dvs 9-10,000kr)

Men jag tror som du; 6000kr är ungefär vad man är beredd att betala för ett bra säsongskort som gäller på många anläggningar."

Och då i första hand slutsatsen i sista meningen.
Ja, men jag förstår inte problemet eftersom det är varierande omfattningar i skipasset. De ordinarie säsongspass kommer att finnas kvar och därmed ger inte alla anläggningar fria åkdagar till multipasset utan begränsar det till t.ex. 5dagar/säsong som i sin tur motsvarar en vecka på fjället för en gemene åkare.

Svar till "Fredrik-" - jag hör själv till dem som har "intresse av liftkort över flera anlägg". Om jag åker till fjällen 2-3 olika veckor under en säsong så åker jag helst inte till samma plats och då gör det inget om de orterna ligger långt ifrån varann. Om det dessutom går att kombinera med dagsresor till en "hemmabacke"... då funkar detta kort för mig.

Problemet är kanske att bygga upp detta tänk hos oss mer långväga (jag bor i Skåne) som är vana att bara köpa dags- och veckokort. De skidåkare som bor i eller nära skidorter är ju oftast redan inne i gamet med säsongskort etc. som de redan lagt ut pengar för men kanske några kan lockas att åka litet längre bort mot ett tillägg.

Svar till "Fredrik-" - jag hör själv till dem som har "intresse av liftkort över flera anlägg". Om jag åker till fjällen 2-3 olika veckor under en säsong så åker jag helst inte till samma plats och då gör det inget om de orterna ligger långt ifrån varann. Om det dessutom går att kombinera med dagsresor till en "hemmabacke"... då funkar detta kort för mig.

Problemet är kanske att bygga upp detta tänk hos oss mer långväga (jag bor i Skåne) som är vana att bara köpa dags- och veckokort. De skidåkare som bor i eller nära skidorter är ju oftast redan inne i gamet med säsongskort etc. som de redan lagt ut pengar för men kanske några kan lockas att åka litet längre bort mot ett tillägg.
Ja, för att ”tjäna” på ett sådant kort så vill det nog till att man bor hyfsat nära en av skidorterna som ingår (obegränsat) i kortet så att man kan utnyttja det regelbundet och sedan komplettera med resor till några 5-dagars orter varje år.
Om jag inte bor där jag kan åka skidor så behöver jag åka iväg på minst tre skidresor per år innan det går med plus, men då är jag begränsad till att välja resmål bland just de orterna som ingår i kortet, vilket gör det ointressant för mig som dels är Skånebo och någon som gillar att efter behag välja fritt bland Europas skidorter och uppleva många nya ställen.

Med det ovan sagt så blir naturligtvis kundgruppen begränsad sett i stort, men å andra sidan så räcker det ju för ett fåmansbolag som detta att sälja några tusen kort per år för att få bra fart på verksamheten. Och det borde väl vara möjligt!
Det är ett fantastiskt entreprenörsarbete som Ivo har lagt ner på detta, resor och fritid och möten på alla dessa platser. Och förarbetet att få till ett möte kan vara väl så mycket som det resterande införsäljningsarbetet. Och glöm inte alla de besök och möten som inte leder till affär och samarbete och som utomstående inte ser. Utan att äga en enda skidanläggning så har han ändå fått till detta säsongskort som ett alternativ till Skistarkortet.
Starkt jobbat @Ivo del Scandi !
Kör på och utveckla ditt koncept, det blir mer och mer imponerande för varje år. Och webbsidan är snygg och informativ tycker jag.

PS. @fredw , om du ska tjäna på kortet så måste nog Hook’s Creek komma med, eller så får du börja att åka på mer än en skidresa per år.;)

Senast ändrad:
PS. @fredw , om du ska tjäna på kortet så måste nog Hook’s Creek komma med, eller så får du börja att åka på mer än en skidresa per år.;)

Jo men som sagt, hade jag bott i Gbg och haft dagsresor till Ulricehamn på schemat och Norge i sikte så hade detta kort nu blivit mycket mer intressant. Plus att man kanske köper ett sådant kort som ”inspiration” även om man inte vet om det kommer att gå på plus. T ex för alla ”nypensionärer” som fått mer ledig tid. Bara tanken att ha obegränsad åkning nånstans är ju härlig! Men utan ”hemmabacke” är det förstås svårare att motivera.

Ja, men jag förstår inte problemet eftersom det är varierande omfattningar i skipasset. De ordinarie säsongspass kommer att finnas kvar och därmed ger inte alla anläggningar fria åkdagar till multipasset utan begränsar det till t.ex. 5dagar/säsong som i sin tur motsvarar en vecka på fjället för en gemene åkare.
Trodde vi pratade om ett gemensamt säsongskort för 8 stora norska anlägg. Anlägg där säsongskorten verkar kosta mer än 6000 kr.

Men ok, om de vill sälja ett multikort för 6000 kr där man t.ex. bara får ha 5 dagar per anlägg så kanske det finns en marknad för det.

Ivos kort tror jag är rätt annorlunda än det jag såg för mig i alla fall. Många små anlägg plus några större och mer attraktiva med begränsningar.

Annars är det väl rätt naturligt med samma pris som för ett skistar all för ett riktigt säsongskort för de aktuella anläggen.

Trodde vi pratade om ett gemensamt säsongskort för 8 stora norska anlägg. Anlägg där säsongskorten verkar kosta mer än 6000 kr.

Men ok, om de vill sälja ett multikort för 6000 kr där man t.ex. bara får ha 5 dagar per anlägg så kanske det finns en marknad för det.

Ivos kort tror jag är rätt annorlunda än det jag såg för mig i alla fall. Många små anlägg plus några större och mer attraktiva med begränsningar.

Annars är det väl rätt naturligt med samma pris som för ett skistar all för ett riktigt säsongskort för de aktuella anläggen.
Jag ber om ursäkt för jag började tolka tråden först Ivo skrev sitt inlägg i söndags, tråden innan dessa visste jag inget om.
Men jag har inget emot gemensamma säsong- eller årskort ändå och är beredd å betala mer för det och jag förstår att alla kommer inte att tycka så.

Tillbaka
Topp