Mysigaste/genuina by/skidort i Sverige med bra utbud av pister

Några fokuserar på åkandet, några att ha kul. Jag fokuserar på att ha kul. På morgonen äter vi frokost. Sen åker vii bräda eller skidor till klockan 12-13. Sen har vi en bra lunch, kanske ett öl och schnaps. Vilar en stund, sen ännu 2 timmar åkandet, kanske ännu en gång ner Galzig Maienwasen eller Stuben Albonagrat, Engelberg Laub eller Titlis Steinberg, och sen till afterski!

Jag tycker, att sånt är den bästa skiddagen man kan ha!
Menar du att åkandet är inte - eller kan inte vara kul?Jag kan njuta av bärsen, snapsen och maten med, men att motsätta åkandet och att ha kul känns lite fel för mig.

Betongkolossen i Les Menuires (Quartier de Brelin) är numera K-märkt även den, på gott och ont. Skulle behöva en upprustning dock, den är tyvärr rätt schleten utvändigt.
(Jag tillbringade hela vårens confinement i Les Menuires, dagar med gråväder kändes det som att gå runt i ett postapokalyptiskt dataspel i vissa delar av byn, med all rå betong och skarpa vinklar och smutsig smältande snö, och helt öde. Rätt häftigt på sitt sätt.)

Men, om det skulle börja byggas lite fler yteffektiva boenden i svenska fjällen hoppas jag nog ändå att de väljer en annan designstil, inte minst med tanke på hur runda och vänliga silhuetter bergen hemmavid har. :)

Fler franska låg-/hög-vattenmärken i alperna:
Les Ménuires:
Visa bilaga 5602

Les Corbier:
Visa bilaga 5603

Jag är ju också svag för brutalism (gamla arkitekthögskolan en fav), men som påpekats är just storskaligheten en utmaning. Det blir inte harmoniskt eftersom arkitekturen ”tar över” naturen. Har aldrig varit i Flairn men interiören ser ju fantastisk ut.

Senast ändrad:
Aj!

Bilagor

• index.jpg
    index.jpg
    8 KB · Besök: 88
Här får ni vila ögonen på lite finare byar
Zermatt & Ischgl

Bilagor

• 160105164129-05-ski-resorts-zermatt.jpg
    160105164129-05-ski-resorts-zermatt.jpg
    672.7 KB · Besök: 171
  • 180180237.jpg
    180180237.jpg
    155.3 KB · Besök: 170
Uh, jag tycker inte att Ischgl är en mysig by. Lika genuin som High Chaparral.
Ischgl var faktiskt genuint fram till 90-talet typ. Det fanns riktiga stall och luktade äkta intensiv koskit i mitten av byn. Men jag minns att det var en lustig blandning. Man kunde se supergroomade metrosexual kypare ta en rökpaus strax bredvid en lerig bonde med mustaschliknande ögonbryn, skum mössa och högaffel i handen. Ljudet av klirrande ölglas blandades med råmande från kossor. Definitionen på pittoreskt...

Men, om det skulle börja byggas lite fler yteffektiva boenden i svenska fjällen hoppas jag nog ändå att de väljer en annan designstil, inte minst med tanke på hur runda och vänliga silhuetter bergen hemmavid har. :)
Kanske grottbyn i Skåne kan tjäna som inspiration? Litet typ Midgård möter Tomelilla.
1608532205542.jpeg

Är nu i Björnrike. Väldigt fint område och fantastiska backar men tyvärr inget centrum utom lite utpritt. Bor med utsikt över sonfjället. Har varit och tittat i Vemdalsskalet. Väldigt mysigt litet centrum. Vill man bada så får man åka till Storhogna hotell. M-huset i Storhogna har tydligen ett bad också samt Bowling. Bowling finns i Vemdalen samt även padelbanor. Så Vemdalsskalet är favorit pga fint centrum samt alternativ-aktiviteter om man det är dåligt väder. I övrigt känns det väldigt genuin "fjällmiljö" med öppna landskap överallt mellan skidområdena.

Tillbaka
Topp