söker pist-orienterade all mountain skidor

Halloj, jag har ett par Line Supernatural 100 från 2016 med en radie på 23.1 och skulle vilja köpa något som är skönare i pisten. Jag har kollat på Salomon QST 85 och Nordica enforcer 93/94

jag är 173 cm lång och väger 74. Jag åker helts i pisten men uppskattar även off pist. min åkning är fördelad på 75% pist och 25% off pist. jag är en van skidåkare och har åkt sedan barnsben. Jag skulle vara evigt tacksam för tips från er i gruppen om vilka skidor som hade passat mig.

Brah-brah-brahma 😀

EDIT: QST kommer du inte att uppskatta om du kommer från Supernatural och söker pistprestanda. Stance 90 borde ha mera hästkrafter om Salomon lockar.

hur pist-orienterade söker du? Typ bredare pist-skidor eller smalare freeride-skidor?

Kör själv line vision 108 och Fischer rc one 86 gt. Kör line när jag ska på tur eller ut i spenaten. Funkar bra även i pist. Ska jag vara endast i pist blir det de andra.

Fischer ranger kanske kan va nåt? Har några kamrater som kör den gamla 98. Provat en del. Bra bit i pist och funkar bra i offpisten om man inte ska till bottenlöst puff.

sen finns det ju en hel del som kan vara värt att kolla på. Inte provat själv. Haft ett par extrem patriot när det varav sig, trevlig skida!
extrem frontier
Line blade/sickday
Blizzard rustler/brahma
Salomon qst99
.... med fler..

kan rekommendera kolla:

Sen har ski essential en del reviews också:
Edit: bilister har också massa recensioner som är omfattande. Värt att kolla in.

Vill du ha ordentlig pistprestanda som ändå funkar helt ok utanför skulle jag ta Deacon 84, vill du tumma lite på isgreppet för bättre offpist kan jag rekommendera Völkl Kendo som är en helt otrolig skida nästan överallt.

Stöckli Laser AX är lösningen på problemet.
Dyra men bra.
Vad jag åkt på, och åker på för att ge den rekommendation får du fråga om.

Stöckli Laser AX - fantastisk skida i segmentet allmountain/pist. Massor av lättåtkomlig prestanda.

5 säsonger som skidlärare och har testat en hel del skidor. Hade jag varit i samma sits hade jag valt någon av de två även om alla såklart gillar olika.
Dvs du tycker om Völkls DNA. Greppiga styva skidor. Så kan det vara, dom är ganska tydliga i hur som upplevs. Men det är som sagt individuellt. Själv tycker jag dom blir lite för enahanda. Bra kantgrepp eller bättre kantgrepp det är dom bra på och dom känns som Völkl.

Tack för svar! Varför skulle jag inte uppskatta QST tror du?

Jag har inte åkt QST 85 själv. Men QST 106 är en av mina favoritskidorna om jag skulle välja bara en skida för allting. Väldigt allround och inte jättedåligt på nånting. Dock åkte jag den första varianten utan basalt osv. QST 99 var inte jättespännande. Väldigt lättåkt, flyter bra men jag ville ha nånting med bättre kantgrepp och mass att ploga genom crust mm --> Enforcer 100.

Supernatural är en metallaminat skida och jag antog att du skulle föredra samma känsla om du är ute efter en mera pistorienterad skida :)

Dvs du tycker om Völkls DNA. Greppiga styva skidor. Så kan det vara, dom är ganska tydliga i hur som upplevs. Men det är som sagt individuellt. Själv tycker jag dom blir lite för enahanda. Bra kantgrepp eller bättre kantgrepp det är dom bra på och dom känns som Völkl.
Ganska länge sedan du åkte på ett par Völkl va :D

Jag har åkt en hel del på olika völkls de senaste åren och håller nog med, rätt trista skidor. ”Går som på räls” - absolut, men inget ”liv”, i min mening. Men som sagt, vill trådskaparen ha ett par pistorienterade allmountain bör hen defintivt överväga Stöckli AX, alternativt Kästle MX83/84 om hen är ute efter en mer traditionellt racig känsla.

Ganska länge sedan du åkte på ett par Völkl va :D
Nej då. Åkte på Kendo i fjol.
Åkte RTM V-Werks i tre år. Och har provkört övriga RTM från 80-86
Har åkt Racetiger SL, GSR, Katana V-Werks
Så jag vill påstå att jag har ganska god erfarenhet av Völkls skidor och vågar påstå att dom har ett tydligt DNA som ger den speciella Völkl känslan.
Så jag har valt bort Völkl av just den anledningen.

Nej då. Åkte på Kendo i fjol.
Åkte RTM V-Werks i tre år. Och har provkört övriga RTM från 80-86
Har åkt Racetiger SL, GSR, Katana V-Werks
Så jag vill påstå att jag har ganska god erfarenhet av Völkls skidor och vågar påstå att dom har ett tydligt DNA som ger den speciella Völkl känslan.
Så jag har valt bort Völkl av just den anledningen.

Det jag reagerade på att du är emot den speciella Völkl- känslan, det är den gemene man är glad i, och att du benämnde den som tråkig. Har åkt Völkl sen 2008 och har aldrig tyckt att fartstabila, bra is-grepp och ändå lekfulla skidor har varit något negativt. Men vi är alla olika.

Just Kendon är dessutom den skidan jag helst åker på när det är som det är nu, hårt och isigt under, med nysnö över som gör att det är ett otroligt skiftande underlag med mest polerad is och lössnöpucklar. Då man kan leka dem när det är puckligt och mjukt men ändå ha rejält med is-grepp. Dessutom är de bra att styra ner farten med, vilket är skönt när det är sjukt mycket folk i backarna runt just nyår. Men vi är ju olika som sagt vilket är skönt :D

Men Gott nytt år, hoppas vi får ett bättre år än det vi haft :)

Senast ändrad:
Puhh... Där var det nära att jag fick ta fram videon med "We shall overcome" med Bildt & Friggebo i Rinkeby igen... :) Bra jobbat! Peace!

Men vi är ju olika som sagt vilket är skönt :D

Men Gott nytt år, hoppas vi får ett bättre år än det vi haft :)
[/QUOTE]

Exakt, det finns inga ultimata bästa skidor
som passar alla, tycke och smak avgör. Och när man lärt sig känna skillnaden, och ägt och prövat många, så är det dom små detaljerna som avgör.

Gott nytt år 🥳

Nyss hemkommen från två veckor i Hemsedal (bor i Norge) och skaffade där ett par Mantra V-Werks (19/20) som är 99mm breda. Har Racetiger SC carbon sen innan och blev väldigt överraskad hur bra Mantra var i pisten och kan rekommendera de!

Tillbaka
Topp