All Mountain skidor för topptur

SweetDave

Medlem
Den senaste säsongen har jag fått ett intresse för touring och på grund av detta börjat tänka över min utrustning.

För närvarande har jag ett par Nordica Enforcer 93, 193 cm från 2017. Detta är en skida som jag har varit väldigt nöjd både i och utanför pisten men för att gå på topptur känns de för tunga. Denna vinter köpte jag en dualbindning (vet inte vad de heter) från som Marker som ett topptursläge och ett "vanligt" till mina Enforcers.

Min förhoppning är att spendera 25% av min skidåkning på tur och resterande del on/off piste.

Har någon ett tips på skidor som är lämpliga för detta syfte?

Jag tänker framförallt att de ska vara lättare men det finns kanske andra egenskaper som är nog så viktiga..

Jag skulle kategorisera mig som en Intermediate/Advanced skidåkare.

Ska du inte gå mer än så med dom så kanske det fungerar ändå?
Hade under några år en Dynastar legend 105 på 192cm som gå skida. Det fungerade även de resor där jag gick 3-5 dagar i rad.
Visst blev det trevligare när jag bytte men är det värt det eller är det bättre att lägga pengarna på resa istället?

Tack för rekommendation, lägger till den på listan Lite så jag tänker, vill inte spendera i onödan.

Andra skidor som jag läst mig till som kan funka är:

Salomon qst 99 (tydligen ska 19/20 modellen var lättare än nya modeller)

Armada tracer 98

Bent Chetler 100

Alltså du ska INTE köpa skidan jag skrev om. Den du har nu är ”bättre”. Jag menade på att du kanske inte behöver byta skida alls. Ska du inte topptura mycket så räcker skidan du har gott.
Lite som behovet av en Q7 när en bor i Sthlm och åker till Sälen en gång om året. Det går bra med en 240 också : )

Allt beror ju på hur mycket pengar du vill lägga och hur bekväm du är. Jag kör själv på en lösning där jag använder Salomon MTN Explore 95 som pist/tur skida. Jag har andra skidor för puderdagar eller allmän resort-offpist. Sen kombinerar jag med inserts så att jag kan skifta bindningar smidigt på MTN-skidorna. Ska jag köra pist använder jag mina Shift-bindningar och ska jag tura så har jag ett par lätta ATK Crest. Den lösningen är absolut inte billig och det går förstås att tura med det du har också (jag har kört flerdagarsturer med just Enforcers och Shift tidigare). Har du rambindningar idag, där man lyfter hela bindningen i varje steg är ju ett byte till tex Shift en enorm skillnad. Antagligen en större skillnad än ett skidbyte.

Sen är en viktig fråga hur du definierar 25% tur? Betyder det att du lägger 25% av varje skiddag i systemet på att tura lite eller betyder det att var fjärde resa är en ren turresa? Går du bara korta snuttar varje dag där du ändå åker pist/vanlig offpist också så gör ju inte vikten så mycket men om du ibland ska dra iväg på veckoturer där du går rejält långt varje dag så spelar det ju stor roll.

Tillbaka
Topp