Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad kör du för längd förresten?
Jag är 183 cm, väger 70 kg och kör Brahma i 183 cm.
Vad skulle du rekommendera om du har i åtanke att jag även ska gå med den?
Jag upplevde en viss skillnad i fartstabilitet mellan längderna och valde därför den längre, men jag tror kanske att det beror mer på hur långa svängar du gillar att göra. Det är en rejält styv skida med dubbla lager metall och den tenderar därmed att gå i sin naturliga radie, dvs 16 m i 177 vs 17,5 i 183.Hej, hej!
Hur upplever du @supermarium längden på Brahma? Jag är 15 kg tyngre än dig och velar mellan 177 och 183. Magen säger 183 men många verkar tycka 177:an räcker gott även för tyngre åkare.
Kapar tråden lite.Späker liv i tråden. Efter ett liv på haschplanka har jag blivit vuxen och gått tillbaka på skidor. Kört ett par Atomic Backland 95 med ATK freeraider och kört den 2 dagar luftburet och gått runt 10 dagar på. Men om jag skulle ta och skaffa ett par skidor för främst luftburet, vad ska jag börja kolla på? Hustle/Rustler 10/11? QST 92? Och vilken bindning? Något enkelt MNC enbart för nedför, eller en Shift, blir det lika bra i pist? Tänker att om jag köper ett par 110+ är det ju grymt att kunna knata på dem de dagarna med bäst före.. är det hål i huvudet att sätt ATK på dem också som skidor som mest blir för liftburet? Är supernöjd med freeraider 15
Vet inte mkt om Backland 95, men kan rekommendera Ogso Schwarztor som väger in på samma vikt som Backland, trots att de är 108 i midjan. Då får du en lätt skida som verkligen inte gör bort sig oavsett om du åker djupt puder eller i pisten. Kör den själv och det är en synnerligen allround skida. Har Shift på den och har turat runt Helags några dagar, inga problem.Kapar tråden lite.
Jag är i lite omvänd situation mot dig. Gjorde förra veckan mina första hela topptursdagar med mina gamla 108 mm offpistskidor med Shift-bindning (total vikt 3.25 kg per skida) och insåg då att jag nog borde ha lite lättare grejor som komplement för långa toppturer. Vill dock fortfarande ha hyfsat bra prestanda utför.
Fick tips av en jag känner om Atomic Backland 95.
Vore intressant att höra vad du tycker om dem.
Jag är överlag nöjd, men den känns bäst i relativt mjuka fören, nysnö och mjuk pist. Det var tufft med den i vindpinad/frusen och bucklig skare, men den kan mycket väl ha varit min pjäxa som strulat lite också. Testade min turpjäxa (Dynafit Radical Pro) back to back på den här skidan med ett par Cochise, och för mig kändes det betydligt lättare att driva skidan och få hela kanten att greppa med Cochise i pisten, och känslan säger mig att den kanske hade gett mig lite bättre självförtroende för nedfart utanför pist i nämnd skare.Kapar tråden lite.
Jag är i lite omvänd situation mot dig. Gjorde förra veckan mina första hela topptursdagar med mina gamla 108 mm offpistskidor med Shift-bindning (total vikt 3.25 kg per skida) och insåg då att jag nog borde ha lite lättare grejor som komplement för långa toppturer. Vill dock fortfarande ha hyfsat bra prestanda utför.
Fick tips av en jag känner om Atomic Backland 95.
Vore intressant att höra vad du tycker om dem.
Tack för tipset.Vet inte mkt om Backland 95, men kan rekommendera Ogso Schwarztor som väger in på samma vikt som Backland, trots att de är 108 i midjan. Då får du en lätt skida som verkligen inte gör bort sig oavsett om du åker djupt puder eller i pisten. Kör den själv och det är en synnerligen allround skida. Har Shift på den och har turat runt Helags några dagar, inga problem.
Visst finns det lättare setups, men då lär man inte heller få samma prestanda utför heller.
Ogso har även Cosmique och Thor vilket är 90-100 mm midje-modellerna. Båda börjar alltså på 90 i midja, och blir bredare med längden, där längsta modellen (192 cm) toppar ut på 100 mm i midja. Det som skiljer modellerna åt är design/form där den ena är super-rocker och den andra är neoteric.
Och ja just, samtliga tre modeller finns till löjligt bra priser hos Sport-Bittl.
Stort tack för återkopplingen. Alltid bra att få input från flera källor.Jag är överlag nöjd, men den känns bäst i relativt mjuka fören, nysnö och mjuk pist. Det var tufft med den i vindpinad/frusen och bucklig skare, men den kan mycket väl ha varit min pjäxa som strulat lite också. Testade min turpjäxa (Dynafit Radical Pro) back to back på den här skidan med ett par Cochise, och för mig kändes det betydligt lättare att driva skidan och få hela kanten att greppa med Cochise i pisten, och känslan säger mig att den kanske hade gett mig lite bättre självförtroende för nedfart utanför pist i nämnd skare.
För över 2000m om dagen kan man säkert hitta lättare skidor som är tristare att du ja och för nysnö finns det kanske roligare skidor att åka, typ iaf Backland 107, eller annat i liknande längd.. men för en skida för all touring tycker jag den är en bra kompromiss. Jag tycker den är både roligare och mer lättåkta än tjejens blizzard zero g 95, men hon som gammal alpinraceråkare gillar att de kräver lite mer..
Själv har jag kompletterat med ett par Enforcer 104 för i princip allt liftassisterat, både pist och utanför, men mest prio på utanför vilket är det som lockar mest. Tror jag kommer komplettera med antingen Rustler 11 eller Draco freebird för de dagar det dumpat, oavsett om jag åker lift eller går. Hoppas det hjälpte något?
Ja, tror det kanske alltid blir lite så med lätta skidorStort tack för återkopplingen. Alltid bra att få input från flera källor.
Att de inte är som bäst när det är stenhårt är väl priset man får betala med lätta skidor. Verkar vara så med de flesta skidor i den viktklassen. Samtidigt tror jag inte att jag kommer tura särskilt mycket när hela berget är stenhårt så det är ändå inte högsta prio.
Jag kommer använda dem med Atomic Hawx som nog är hyfsat lika Cochise så det borde underlätta lite.
Mina Hawx är förra årets modell. Provade även Cochise men de passade inte mina fötter lika bra. Tycker att Hawx funkar ganska bra att köra med mina pistskidor, Völkl racetiger GS Pro, så jag tror att de är hyfsat ”kraftfulla”.Ja, tror det kanske alltid blir lite så med lätta skidorså har man räknat med det är det blir ett par bra allroundskidor som är snöa att bli besvikna ned om man inte söker något jättespecifikt. Om dina hawx är från i år (eller förra??) så är dem väldigt nära cochise. Är dem ett par år äldre är de nog närmare mina Radical.
Du låter som en kille som hellre 11ar en rännan än å svänger vilket jag kan relatera till.Jag vill alltid stå lite längre bak för att kunna behålla skapligt plöstryck. Men jag kommer från den gamlaskolan från 1981-1997 och efter 20årsuppehåll 2017-> har jag lär mig åka någorlunda med några olika skidor sen dess. Säger absolut inte att man ska göra så, men jag kommer att fortsätta - och avsluta min karriär vid utförsåkning med det. Men med turskidor följer jag dock tillverkarens rekommendationer för att det ska gå klättra med laggen också, där blir mina häftiga åk mindre häftiga men då kommer jag till ställen som jag annars inte kommer fram.![]()