Hjälp/Tips för 12V Hemma-meckad pjäxvärmare

eriC1

Aktiv medlem
Jag planerar att åka en hel del skidor i vinter där jag antingen sover i tält nära bilen, eller i bilen. Problemet som uppstår är att 4-spännes, 130 flex-pjäxor och en massa minusgrader inte är kompisar. Så för att lösa problemet med att kunna få på sig pjäxorna på morgonen tänkte jag mecka ihop någon bra konstruktion för uppvärmning av pjäxorna, och som samtidigt håller dom varma ett tag.

Tänkte mig en mjuk kylväska i en storlek som rymmer pjäxorna, och en värmefilt eller värme-dyna som drivs på 12 volt. Kommer inte på någon lättare och billigare lösning, någon som tror det skulle funka, eller har någon bättre ide?

Vanliga kylboxar för 12V och bil brukar ha en värmefunktion också. Vet inte hur smidigt det är att få ner pjäxor i en sån box, men värt att undersöka kanske. Om du har gasol eller spritkök kanske det går att göra något där också :-)

...
Kommer inte på någon lättare och billigare lösning, någon som tror det skulle funka, eller har någon bättre ide?

Visa ditt förakt för frysta pjäxor genom att man-up (hen-up?), bita ihop och vålda på pjäxorna.
Enklaste, billigaste och miljövänligaste lösningen. :)
#snö

Sov med i sovsäcken. Klart lättaste och billigaste lösningen iaf. Kanske inte kreativaste men lär ju funka.

Visa ditt förakt för frysta pjäxor genom att man-up (hen-up?), bita ihop och vålda på pjäxorna.
Enklaste, billigaste och miljövänligaste lösningen. :)
#snö
Inte miljövänligaste då jag måste åka till akuten varje dag och gipsa fotleden. Tekniskt omöjligt att få på pjäxan vid minusgrader, har provat åtskilliga gånger. Så måste värmas upp till plusgrader.
I sovsäcken lär inte bli så skönt att tränga ner 2 stenhårda plastbollar

Hade samma planer med pjäx värmare i bilen.
Tog Wallas värmare i båten och har den i bilen på vintern.
Finns begagnade eller nya på blocket sök dieselvärmare.

Hade samma planer med pjäx värmare i bilen.
Tog Wallas värmare i båten och har den i bilen på vintern.
Finns begagnade eller nya på blocket sök dieselvärmare.

Skulle ju vara skönt, men jag vill bara värma ett par pjäxor till nån plusgrad, komfortvärme för mig själv är jag inte i behov av. Tänker mig en lösning för några hundra kronor.

Varför inte bara fylla en flaska med varmvatten och stoppa ner i skaftet på pjäxan? En enkel handvärmare borde också fungera.

Varför inte bara fylla en flaska med varmvatten och stoppa ner i skaftet på pjäxan? En enkel handvärmare borde också fungera.

Har provat det också, när det är 20 minusgrader hjälper det bara för att värma innerskon i princip, skalet kommer vara stenhård ändå. En handvärmare hjälper nada. Jag har räknat lite snabb värmelära/termodynamik och det borde funka med en större flaska varmvatten i vardera pjäxa och en bra kylbag för att få upp 2.8 kg pjäxor till vettig temperatur. Men jag tycker det verkar betydligt enklare att plugga in en 12 v värmedyna i bilens uttag än att börja varje dag och koka upp 2 liter vatten.

Senast ändrad:
Skulle ju vara skönt, men jag vill bara värma ett par pjäxor till nån plusgrad, komfortvärme för mig själv är jag inte i behov av. Tänker mig en lösning för några hundra kronor.
Det kan iofs bli för billigt. Här är en billig lösning för uppvärmning:

funny-photos-men-safety-fails-pics1.jpg

Annars kanske någon av dessa är bättre:

Härlig gratisöversättning från Amazon ingår utan extra kostnad...

Senast ändrad:
Det kan iofs bli för billigt. Här är en billig lösning för uppvärmning:

Annars kanske den här är bättre:

Hehe, jo men den där skulle nog kunna fungera, dock verkar den cirkulera luft så verkar inte vara jättebra att stoppa ner i ett slutet utrymme som en kylbag är. Kan nästan garantera att det behövs för att skalet ska bli tillräckligt varmt. När de är 20 minus är det väldigt hög effekt på värmeöverföringen, så skalet hinner nog aldrig bli varmt ändå, även om innerskon blir det. Så de behövs någon välisolerad volym som pjäxorna kan ligga i.

Hade 3 nätter i Storulvån förra vintern i slutet av mars som var under -20 grader, fick sitta inne på fjällstation i typ 30 minuter innan de gick att få på sig pjäxan. Så nu behövs de en bra lösning på detta.

Har hittat en sätesvärmare på 45 W på biltema, men det kommer krävas att den körs på maxeffekt i över en timme för att pjäxan ska gå från -20 till nån plusgrad, men det kan ju iofs kombineras med att jag slänger ner en varm nalgeneflaska i "kylbagen" tillsammans med pjäxorna.

Senast ändrad:
Denna? Den har överhettningsskydd vilket lär behövas av bilden att döma.

1609768297106.png

Ett par 12 V handtagsvärmare för MC/skoter och lite kreativt meckande kan vara en bra start.
Fixa fast värmefolien på en vettig bärkropp/hållare, tjoffa ner dem i pjäxorna och plugga in. Kanske ingen supereffekt men det bör göra skillnad.
/ Anders

Handtagsvärmare till MC är bara på 15W st.
Hjälper inte långt.
Skulle tro att pjäxtorkar i och varme filt runt i en öppen kylväska eller liknande skulle klara både varma å torra pjäxor över natten.
Men inte säkert att bilen startar efter det...

Snödjup

Tillbaka
Topp