Val av skidor och längd

cesom

Medlem
Val av skidor och längd
Hej!
Hyffsat erfaren skidåkare som söker nya pistskidor för både kort och lång sväng, stabil i lite högre hastighet. Önskar en skida att fortsätta utvecklas med och är beredd att lägga några extra kronor om det är värt det.
Jag är 168 cm och funderar lite på längd. HAr hittills åkt på 156/157cm långa.
Har tittat på Stöckli Laser SC och Völkl deacon 80, men Völkl finns som kortast i 162 blir de lite långa och jobbiga i kortsväng då? Är det inte meningen att man ska ha dessa som tjej utan man ska köra på deras flair?
Finns det annat jag borde titta på?

Tack på förhand
/Cecilia

Val av skidor och längd
Hej!
Hyffsat erfaren skidåkare som söker nya pistskidor för både kort och lång sväng, stabil i lite högre hastighet. Önskar en skida att fortsätta utvecklas med och är beredd att lägga några extra kronor om det är värt det.
Jag är 168 cm och funderar lite på längd. HAr hittills åkt på 156/157cm långa.
Har tittat på Stöckli Laser SC och Völkl deacon 80, men Völkl finns som kortast i 162 blir de lite långa och jobbiga i kortsväng då? Är det inte meningen att man ska ha dessa som tjej utan man ska köra på deras flair?
Finns det annat jag borde titta på?

Tack på förhand
/Cecilia
Enligt vad jag har hört finns det ingen "konstruktionsskillnad" mellan herr- och damskidor. Mittpunkten för bindningen är inte heller förskjuten framåt eller bakåt.
Damskidor är bara generellt mjukare och har annan färg/design. Tjejer kan likaväl köpa "mjukare" herrskidor och då ökar ju valmöjligheterna rätt mycket.
(om det finns någon expert här får ni gärna korrigera mig)
Min fru är 171 cm lång och kör på ett par 163 cm långa K2 Konic herrskidor och är mer nöjd med det än med de 156 cm Völkl Flair som hon har kört på tidigare.

Val av skidor och längd
Ja litet synd att en så uppskattad skida som Deacon 80 inte finns i litet kortare längd och/eller i en dedicerad damvariant. Om det är Völkl-känsla du är ute efter och kan tänka dig litet bredare än 80 mm så är ju Yumi och ffa Kenja mkt kompetenta skidor som finns i kortare längder. Dessutom mkt billiga i fjolårsmodeller nu på en del håll. De kallas all-mountain men många som bara åker i pisten gillar ändå bredd uppåt 85-90 mm.

Tillbaka
Topp