Völkl Yumi - Längd till lång, lätt tjej

magnil

Medlem
Vi har nog bestämt oss för ett par Völkl Yumi 84 till dottern. Hon är 16 år, 170 cm, 52 kg. Åkt sedan barnsben och tar sig ner för alla backar men ingen aggressiv åkare.

De finns i 161 cm och 168 cm. Vilka väljer vi?

Utgår från mig själv som också är lång och lätt (179/58) tjej som åker överallt men inte aggressivt, och jag skulle välja den längre.

Dels för att skidorna har twintip (eller är det semi-twin, hursomhelst) som kortar den effektiva åkytan litegrann, dels för att den längre skidan ger lite marginal om hon skulle växa lite till eller bli tyngre och starkare, och dels för att långa, lätta personer ofta har rätt hög tyngdpunkt, och då är min personliga erfarenhet att det är skönt med lite längre skidor för balansens skull.

Val utav skidor är inte bara längd, utan även vikt. Sen kan man även räkna in lite vart man skall åka mest. Är det Sälen typ, eller vill man högre upp med längre backar typ Åre osv.
Den längre utav de två, blir lite stabilare, och roligare vid långa svängar i långa backar, medans du får en kvickare skida som svänger mer vid den kortare längden.
Sen är det inte jättestor skillnad, så båda funkar faktiskt bra, så det kommer inte bli något jättefelköp vilken längd ni än tar.

Skidan i sig då
Jag har ett par som min sambo kör mycket på, hon har dem som ett utav sina favorit par, och då kan hon välja på rätt många utav Völkls modeller.
Hon är lite kortare, men väger mer, och kör på 161cm modellen.
Vi bor i Åre, och hennes favoritbackar är Duved/Tege och Sadeln eller Ullådalen inne i byn.
De flesta som testar dem, tycker att det är en riktigt rolig skida. Så tror och hoppas ni kommer bli mycket nöjda

Tack för er input. Fortfarande kluven. Tror egentligen 168 är mest rätt, speciellt då de är twin tip och bör upplevas kortare. Samtidigt rädd för att hon skall uppleva dom för trögjobbade. Hon åkte på alldeles för korta skidor förra året och klagade inte. Känns säkrast att gå på 161 cm.

161 cm. Då hon är så lätt och att skidorna verkar ha ”styvats upp” lite med Titanal.
Att köpa skidor för förmodad ”tillväxt” är lika dumt som att köpa för stora pjäxor.

Vi har nog bestämt oss för ett par Völkl Yumi 84 till dottern. Hon är 16 år, 170 cm, 52 kg. Åkt sedan barnsben och tar sig ner för alla backar men ingen aggressiv åkare.

De finns i 161 cm och 168 cm. Vilka väljer vi?

Min dotter 16 år precis nu 160cm drygt 52-53kg kör på 154cm sen förra året( Kanjo 84 som väl är samma skida) Hon är duktig vältränad och åker kraftfullt i hög fart , skulle säja att 161cm räcker med tanke på att hon är lätt och inte åker kraftfullt , skidan är stabil.
Byt skida när hon har växt till sig, hon kommer ändå att vilja ha nya då.

Härligt när panelen är så enig! 😂
Precis! Nu vet jag exakt vilken längd det skall vara, 164,5 cm :)

Skämt åsido så blir det 161 cm. Redan beställt. Om RWD:s dotter som är vältränad och åker kraftfullt fungerar på såpass mycket kortare skidor så fungerar det för min dotter som åker mer försiktigt. Vill inte köpa skidor hon skall växa i heller. Dessutom kan modern dela/ta över dessa skidor.

Tack för engagemang!

Tillbaka
Topp